Vilken kylvätska ska jag välja? (bil)

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag behöver fylla på kylarvätska i min bil. Men problemet är att jag inte vet vad det ska vara. På tidigare bilar har jag spillt i det som det stått vid påfyllningen eller instruktionsboken. Och det har fungerat bra.

Den kylarvätska som är i bilen ser ut att vara ljusgrön. Det står inget vid påfyllningen eller expansionskärlet om vad det ska vara.

När jag köpte den här bilen följde det med en verkstadshandbok. På ryska. Så den är inte direkt till stor hjälp.

När jag tittar runt lite på nätet verkar alla sidor ha en egen åsikt om vad det ska vara. På något ställe står det G11, på ett annat ställe "röd" och på ett tredje ställe rekommenderas "yellow OAT".

Ett problem är när det är så många olika bud att jag inte vet om det är vad det ska vara enligt tillverkare. Eller vad något tidigare ägare ansett vara bättre efter att ha läst goda råd på nätet. Eller om någon råkat hälla i lite blå kylarvätska i gul kylarvätska och det blivit grönt därför.

Och sedan vet jag inte riktigt vad som går att blanda utan det blir fel och konstigt. Det enda som jag känner mig ganska säker på är att jag inte borde börja hälla i någon röd kylarvätska i alla fall.

Bilen i fråga är en Suzuki Jimny 1,3 -00.

:va
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Enkla svaret, ja - fyll på med glykol dvs whatever.

Tänkte du köra ytterligare 40,000 mil med den - töm ut nuvarande glykol och byt till den icke-giftiga - som kan ha vilken jämra färg som helst. På så sätt VET du vilken glykol som nu används, dvs propylenglykol.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Färgen betyder inte något. Det är svårt att greppa men det finns verkligen ingen färgstandard på glykol.

Du behöver en glykol som motsvarar Biltemas blå glykol.
 

K1300s

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2018
Ort
Sörby
Hoj
Bmw K1300s
Sluta gissa och att gå på färg är helt förkastligt. Man ska gå på spec precis som vid val av olja.

Glysantin har en bra lista. Suzuki har i alla fordon från 1981 och framåt gått på G30 standard.

Tar du ex Eurolub's glykol kommer den heta D30, men det är bara deras tecken för en 30 glykol, dvs samma som Glysantine's G30.

Någon av dessa funkar perfekt, men då du inte vet vad som finns i tidigare och en kylarvätska förlorar sina egenskaper med tiden skulle jag tömma systemet och börja om på nytt med rätt grejer. Kostar inte så mycket trots allt.
För bästa korrosionsskydd och kylande egenskaper samt livslängd på systemet skulle jag även blanda med destillerat/avmineraliserat vatten/batterivatten.

https://www.oljemagasinet.se/index....2&path=144_162&av=D-30|Klassningskompabilitet
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Kan det ha varit 80-90tal det var glykolbrist i hela världen då en stor fabrik hade brunnit?
Priserna skenade hejdlöst.
Då blandade folk vad dom än kom över och slog i sina bilar, man hade helt enkelt inget val.

Själv hade jag en Land Rover med en Volvo Penta motor då, jag körde loss en kylarslang i terrängen och systemet blev tomt, jag lagade slangen och fyllde med vatten och körde hem, sen skulle systemet fyllas med glykol igen...

Jag var oerhört glad över mina kontakter på en lastbilsverkstad just då, han fixade en 20L dunk färdigblandat till högsta fryspunkt och sa "ingen behöver veta något om det här"
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Som jag fattat det. Tre typer.
Etylenglykol. "Vanlig" glykol. Billigast. Hundar & katter slickar gärna i sig spill och kan dö.
Propylenglykol. Inte särskilt giftig. Dyrare. Häller i sånt som läcker. En aning sämre kyleffekt.
Longlife etylenglykol. Dyrast. Innehåller tillsatser för att minska korrosion. Använder om jag råkar ha nåt där tillverkaren specar det och fortfarande har garanti.

Sen har vi ju banhojar som inte får ha glykol. Vatten+Waterwetter. Fryser sönder vid minusgrader.
 
Last edited:

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag var oerhört glad över mina kontakter på en lastbilsverkstad just då, han fixade en 20L dunk färdigblandat till högsta fryspunkt och sa "ingen behöver veta något om det här"

Och nu vet "alla", :banana
Glykolbristen då berodde väl på att österrikarna hällde det i sitt vita vin.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
"Affärerna hade varit frid och fröjd om det bara inte varit så dåligt väder under skörden 1983. Det var hopplöst att leverera viner i den småsöta kvalitet som utlovats. Desperat började några producenter blanda dietylglykol i vinet. Det visste att några liter i en stor tank gjorde susen. Vinerna blev mjukare och lite sötare.

Detta var inte första gången någon försökte trixa med vinerna för att göra dem mer attraktiva. Men den här junidagen när en flaska analyserades handlade det inte bara om något otillåtet utan om ett potentiellt gift. Förutom kollapsen av vinindustrin i Österrike tvingades de kassera 27 miljoner liter vin."

Fritt stulet från SvD
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Ah, nu vet jag varifrån Spanien dök upp, citat: "Det kemiska ämne som stod i skandalernas centrum hette dietylenglykol. Det är färglöst och giftigt. År 1985 dog fem brännskadade patieter i Spanien för att de behandlats med en pasta innehållandes 0,7 procent dietylenglykol. Samma år uppdagades att några vinproducenter från Burgenland i Österrike använde ämnet i sin vintillverkning. Det var detta som okm att bli den så kallade glykolskandalen."
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Enkla svaret, ja - fyll på med glykol dvs whatever.
Då är det alltså lögn och förbannad dikt att man inte ska blanda olika typer glykol? Annars så har man ju fått höra att det är nästan lika viktigt som om det vore ett påbud från gudfader självt att man inte ska blanda olika typer av glykol. För att det kan leda till skiktningar, utfällningar, missväxt, oår och annat otyg.

Skakade fram en originalinstruktionsbok för likadan bil. Där står bara "ethylene glycol" utan något om några siffror eller bokstäver eller specifikt original reservdelsnummer som man måste använda sig av för att inte motorn ska explodera.

Så om jag slår mig lös på en liter valfri färdigblandad longlife kylarvätska baserad på etylenglykol kommer i alla fall inte kylsystemet drabbas av kärlkramp innan jag fått anledning att göra ett komplett byte av kylarvätska?

Byte av kylarvätska kanske blir aktuellt av annan anledning inom en inte allt för avlägsen framtid. Det verkar som att motorvärmaren kanske inte fungerar. Och med slangvärmare placerad i stort sett längst ner i kylsystemet så kommer det att lösa sig själv.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Skakade fram en originalinstruktionsbok för likadan bil. Där står bara "ethylene glycol" utan något om några siffror eller bokstäver eller specifikt original reservdelsnummer som man måste använda sig av för att inte motorn ska explodera.

Har man husdjur bör man använda propylenglykol om fordonet pinkar in sitt revir lite nu & då. Enda nackdelen med att blanda de två typerna är att det är svårt, om inte omöjligt, att läsa av fryspunkten på blandningen.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Har man husdjur bör man använda propylenglykol om fordonet pinkar in sitt revir lite nu & då. Enda nackdelen med att blanda de två typerna är att det är svårt, om inte omöjligt, att läsa av fryspunkten på blandningen.

Funkar det att blanda i osöta viner då?

Skämt åsido, jag har aldrig tänkt på det så, men då finns det ju faktiskt ingen anledning att använda något annat...
Nu pinkar förvisso inte min bil in reviret, men ska det någon gång bytas, så satsar jag på propylenglykol.

Man vet ju aldrig när och var man spräcker en slang nästa gång
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Då är det alltså lögn och förbannad dikt att man inte ska blanda olika typer glykol? Annars så har man ju fått höra att det är nästan lika viktigt som om det vore ett påbud från gudfader självt att man inte ska blanda olika typer av glykol. För att det kan leda till skiktningar, utfällningar, missväxt, oår och annat otyg.

Skakade fram en originalinstruktionsbok för likadan bil. Där står bara "ethylene glycol" utan något om några siffror eller bokstäver eller specifikt original reservdelsnummer som man måste använda sig av för att inte motorn ska explodera.

Så om jag slår mig lös på en liter valfri färdigblandad longlife kylarvätska baserad på etylenglykol kommer i alla fall inte kylsystemet drabbas av kärlkramp innan jag fått anledning att göra ett komplett byte av kylarvätska?

Byte av kylarvätska kanske blir aktuellt av annan anledning inom en inte allt för avlägsen framtid. Det verkar som att motorvärmaren kanske inte fungerar. Och med slangvärmare placerad i stort sett längst ner i kylsystemet så kommer det att lösa sig själv.

Kör bara kör!
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
men då finns det ju faktiskt ingen anledning att använda något annat...
Nu pinkar förvisso inte min bil in reviret, men ska det någon gång bytas, så satsar jag på propylenglykol.

Etylenglykol var ett tag förbjudet i Sverige på 90-talet ända tills vi gick med i EU och tvingades då tillåta det igen.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Jag har använt Peak Global lifetime (tror jag den heter) i alla fordon jag har bytt eller fyllt på. De skryter på dunken att den kan blandas med precis alla andra sorter så då tror jag på det. Hittills har det funkat bra.

Det där med färgerna är väl från gamla svart-vita folkhemstiden.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Mmm, men blyad bottenfärg och karosseri-tenn med bly i måste man åka till Polen och köpa fortfarande...
Vi får väl vara glada så länge det i alla fall fortfarande finns lödtenn med bly i att få tag på. :gnissla
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top