Vård av skinnjacka? Skinnrengöring + olja/läderfett?

chappe

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2020
Ort
Solna
Hoj
KTM 1290 Super Adventure 2015
Hej!

Jag har en skinnjacka från Halvarssons i nötnappa. Har haft jackan i drygt 2 år nu och den ser fortfarande ut som ny, men jag har börjat fundera på om jag kanske borde ge den lite vård för att den ska hålla sig fin i längden.

Läser på en hemsida om vård av mc-utrustning att man bör vårda en mc-skinnjacka genom att tvätta med skinnrengöringsmedel och sedan fetta in med "särskild olja".

Skinnrengöringsmedel är ju lätt att hitta, men vad menas egentligen med denna olja?

Kan man använda sig av läderfett istället för olja? Funderar på att beställa följande läderfett från Xl-moto:
https://www.xlmoto.se/mc-utrustning...advard_c2069/furygan-graisse_pid-65902-00-210

Tack så mycket på förhand för svar!

Mvh,
Chappe
 

chappe

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2020
Ort
Solna
Hoj
KTM 1290 Super Adventure 2015
Tack för svar!

Vet du om det går lika bra att använda läderfett till skinnjacka eller bör jag leta efter en olja?

Mvh,
Chappe
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag gick in på eh hästaffär och sa "hej, jag skall vårda en skinnställ, vad ska jag ha" och kom ut med en ekol-tvål och en flaska ekol olja.

/R
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Militären har en del läder i sin utrustning, kängor, hästsadlar etc.. och de gjorde ett test där Ekol olja var bäst och då mätte de bla. lädrets slitstyrka.

Tänk på om du vill ha matt eller glansig yta.
 

Henkoffs

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2020
Ort
Eksjö
Hoj
Suzuki GSX 1100 -81
Pratts har en flaska som de står "lädervård" på. Den är jag nöjd med! Blir mjukt, följsamt och ser nytt (nyare) ut!
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Fett stannar kvar bättre än olja=ger längre skydd/stöter av vatten bättre. Ekols olja verkar dock vara rätt bra.
Minkolja (är ju snarare fett än olja) är ju en klassiker och höjden av lyx/nörderi är trapperns lädersmorning.
Men man kommer långt med att bara se till att det inte är för uttorkat. Val av produkter är sekundärt.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Gör samma som med all annan läder, skinnställ, kängkor, jackor m.m. "Tvättar" med fuktig trasa och fettar in med tip-top läderbalsam. Skinnställ en gång om året eller när jag jag kört i regn så det blivit genomvått.
Hade ett skinnställ som var rejält smutisgt, så det slängde jag i tvättmaskinen. Lät det torka långsamt och fettade sen in det.

https://www.tip-top.se/
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Gör samma som med all annan läder, skinnställ, kängkor, jackor m.m. "Tvättar" med fuktig trasa och fettar in med tip-top läderbalsam. Skinnställ en gång om året eller när jag jag kört i regn så det blivit genomvått.
Hade ett skinnställ som var rejält smutisgt, så det slängde jag i tvättmaskinen. Lät det torka långsamt och fettade sen in det.

https://www.tip-top.se/

edit: köp inte deras glasögonputs! sämre att putsa med än vatten
 

chappe

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2020
Ort
Solna
Hoj
KTM 1290 Super Adventure 2015
Testar att väcka liv i den här tråden.

Jag har köpt Ekol läderolja och tänkte ge mig på skinnjackan och kängorna till helgen. Hittar inga direkta instruktioner när jag söker på internet. Jag tänkte göra enligt nedanstående, rätta mig gärna om jag tänker fel:

1. Först rengöra jacka och kängor med lädertvål och vatten.
2. Låt torka ordentligt.
3. Smörja in jacka och kängor med ordentligt läderolja med en tygduk.
4. Låt torka i ett dygn?
5. Torka bort överskott av läderolja som inte absorberats av materialet.

Tack på förhand!
Hej!
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Testar att väcka liv i den här tråden.

Jag har köpt Ekol läderolja och tänkte ge mig på skinnjackan och kängorna till helgen. Hittar inga direkta instruktioner när jag söker på internet. Jag tänkte göra enligt nedanstående, rätta mig gärna om jag tänker fel:

1. Först rengöra jacka och kängor med lädertvål och vatten.
2. Låt torka ordentligt.
3. Smörja in jacka och kängor med ordentligt läderolja med en tygduk.
4. Låt torka i ett dygn?
5. Torka bort överskott av läderolja som inte absorberats av materialet.

Tack på förhand!
Hej!
När jag smörjer mina läderkängor gör jag alltid det när lädret är fuktigt efter rengörningen.
Jag inbillar mig eller har hört någonstans före internettets tid att det gör att smorningen går in bättre i materialet.
Eftersom jag alltid gör så, så finns det ingen jämförande data tyvärr.
 

chappe

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2020
Ort
Solna
Hoj
KTM 1290 Super Adventure 2015
När jag smörjer mina läderkängor gör jag alltid det när lädret är fuktigt efter rengörningen.
Jag inbillar mig eller har hört någonstans före internettets tid att det gör att smorningen går in bättre i materialet.
Eftersom jag alltid gör så, så finns det ingen jämförande data tyvärr.
Okej!
Jag var för många många år sedan lite utav en skonörd, men då klassiska herrskor. Jag lät alltid lädret/skinnet torka efter tvätt innan jag började med olja/skokräm.
Hmm...
 
Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
Hästfolk kan sånt här! Här är en faktatråd om lädervård författat av en sadelmakare ?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top