Handtagsvärme Koso HG-13

Flyerflash

Kawasaki Z750
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
Z750
Har på äldre dagar börjat frysa mer och mer om händerna. Har kikat lite på Koso Hg-13 just pga att de har reglagen inkluderade i handtagen och på så sätt slippa en ful dosa på styret.

Nån som har erfarenhet av dessa? Eller förslag på andra fabrikat som är bra.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Har på äldre dagar börjat frysa mer och mer om händerna. Har kikat lite på Koso Hg-13 just pga att de har reglagen inkluderade i handtagen och på så sätt slippa en ful dosa på styret.

Nån som har erfarenhet av dessa? Eller förslag på andra fabrikat som är bra.

Jag satte på såna i år. Jupp, ser mycket snyggare ut än många andra i mitt tycke. Att tänka på är av min och andras erfarenhet så håller inte medföljande limmet måttet. Det blir "flytande" vid högre temperaturer inställt och handtaget kan då "snurra". Liten strömbrytare som man trots det enkelt slår på men lätt att komma åt av misstag beroende hur du sätter vänsterhandtaget. Bra pris på det finner du hos "Saarela i norr". Värmen bra som andra handtag och vänster sida blir inte lika varm av uppenbar anledning då styret ju är sämre isolerat där. Jag kör även med el-handskar då värmen såklart inte värmer ovansidan av händerna.
 

Flyerflash

Kawasaki Z750
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
Z750
Jag satte på såna i år. Jupp, ser mycket snyggare ut än många andra i mitt tycke. Att tänka på är av min och andras erfarenhet så håller inte medföljande limmet måttet. Det blir "flytande" vid högre temperaturer inställt och handtaget kan då "snurra". Liten strömbrytare som man trots det enkelt slår på men lätt att komma åt av misstag beroende hur du sätter vänsterhandtaget. Bra pris på det finner du hos "Saarela i norr". Värmen bra som andra handtag och vänster sida blir inte lika varm av uppenbar anledning då styret ju är sämre isolerat där. Jag kör även med el-handskar då värmen såklart inte värmer ovansidan av händerna.

Tack svaret. Låter som det kan vara värt att testa. Butiken du nämner var precis som du bra mycket billigare än vad jag hittat på nätet. Får nog bli en beställning därifrån.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Tack svaret. Låter som det kan vara värt att testa. Butiken du nämner var precis som du bra mycket billigare än vad jag hittat på nätet. Får nog bli en beställning därifrån.

Veijo som har butiken är med i min grupp jag har. Han är suverän och ger gärna tips och råd vad det månde vara. Riktig hojåkare som kör MC/moped året runt. Skitbra på drivpaket etc. och svarar görna utförligt på frågor. Han kör med eltejp och bensin när han "vulkar" fast värmehandtag kan nämnas.
 

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
Har bara kört med dem nån vecka, men de funkar finfint och värmer bra. Hade inget behov av lim, högersidan fastnade stenhårt redan med nån cm kvar på rullen och det blev lite brottningsmatch för att få på sista biten. Den kommer inte att snurra i onödan för mig iaf.

Längden på sladdarna gjorde att kopplingsdosan hamnade under instrumenten, vet inte om det är helt optimalt men den ser väl ganska vattentät ut. Jag har kommit åt knappen nån gång med tummen när jag skulle blinka, så definitivt värt att tänka på vinkeln.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Har bara kört med dem nån vecka, men de funkar finfint och värmer bra. Hade inget behov av lim, högersidan fastnade stenhårt redan med nån cm kvar på rullen och det blev lite brottningsmatch för att få på sista biten. Den kommer inte att snurra i onödan för mig iaf.

Längden på sladdarna gjorde att kopplingsdosan hamnade under instrumenten, vet inte om det är helt optimalt men den ser väl ganska vattentät ut. Jag har kommit åt knappen nån gång med tummen när jag skulle blinka, så definitivt värt att tänka på vinkeln.

Märkte det med längden på kablarna så jag var ordentlig kopplade till tändningen via relä . Blev bättre med kablaget på så vis också :)
 

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
Märkte det med längden på kablarna så jag var ordentlig kopplade till tändningen via relä . Blev bättre med kablaget på så vis också :)

Först fulkopplade jag direkt på batteriet (det var ju kallt ute och jag ville gärna köra igen nästa morgon..), men nu när hojen är inne för vintervila så har jag pillat dit ett relä och fixat lite snyggare. De ska ju inte dra ur batteriet, men jag vet att jag kommer att glömma dem på mer än en gång (till :rodnar ), så jag vill inte gärna chansa.
 

bensintank

3,5L
Gick med
21 Jun 2014
Ort
kommun/län
Hoj
Honda VFR800-98
[video]https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjprYqEyZ3tAhWttIsKHVEVDVkQwqsBMAF6BAgBE Ag&url=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3Da8 x1m-XiCkw&usg=AOvVaw0z-m9aFm94G5Zuo9kkghcA[/video]
hmm bra inställningsmöjligheter på värmen är det men hur "varmt" blir det på lägsta..? 8.9W
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
[video]https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjprYqEyZ3tAhWttIsKHVEVDVkQwqsBMAF6BAgBE Ag&url=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3Da8 x1m-XiCkw&usg=AOvVaw0z-m9aFm94G5Zuo9kkghcA[/video]
hmm bra inställningsmöjligheter på värmen är det men hur "varmt" blir det på lägsta..? 8.9W

Lägsta? Har jag inte ens provat och förmodligen helt värdelöst. Har kört enbart på läge 4-5 bara "för att man kan" :)
 

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
[video]https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjprYqEyZ3tAhWttIsKHVEVDVkQwqsBMAF6BAgBE Ag&url=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3Da8 x1m-XiCkw&usg=AOvVaw0z-m9aFm94G5Zuo9kkghcA[/video]
hmm bra inställningsmöjligheter på värmen är det men hur "varmt" blir det på lägsta..? 8.9W

Lägsta? Har jag inte ens provat och förmodligen helt värdelöst. Har kört enbart på läge 4-5 bara "för att man kan" :)

Jag har legat på 3 hittills och tyckt det var rätt mysigt, 4 för att känna efter om det behövdes och vågade inte dra på femman nån längre tid.

(Man kan bränna sig på värmehandtagen på en BMW om man har dem på max och krypkör medan man övar för kortet. Har jag hört.)
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Jag har legat på 3 hittills och tyckt det var rätt mysigt, 4 för att känna efter om det behövdes och vågade inte dra på femman nån längre tid.

(Man kan bränna sig på värmehandtagen på en BMW om man har dem på max och krypkör medan man övar för kortet. Har jag hört.)

Och det är ju väldigt beroende hur snabbt man kör med samma utetemperatur. Styret kyls ner mer i högre farter och märks speciellt på vänster handtag som inte är lika bra "isolerat".
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Blir inte värmehandtagen överflödiga när du har elhandskar?
Nej. Det är snarare värmehandskar som blir överflödiga med värmehandtag. Jag har kört flera vintrar och enligt mig är det viktigaste detta(i ordning):
1. Vindskydd(handskydd eller helst styrmuffar)
2. Värmehandtag
3. Bra handskar, antingen tjocka vinterhandskar eller värmehandskar.

Jag kör just nu fortfarande med tunna ventilerade sommarhandskar, oxford värmehandtag och Barkbusters Storm handskydd. Brukar funka ner till strax under nollan. Efter det kränger jag på styrmuffarna eller kör tjockare handskar.
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Måste säga att Koso HG-13 såg ut att vara klart intressanta, kanske kan bli ett ett par sådana när mina Kina värmehandtag går sönder.

Men jag måste säga att dessa har fungerat över förväntan i två år, inklusive årets blöta semesterresa. Det enda som jag gjort var att lossa på plattan vid strömbrytaren och lade till mer vaselin som fuktskydd innan monteringen. Köpte dessa för att jag ville ha en snygg och diskret montering.
https://www.ebay.com/itm/7-8-22mm-M...784675?hash=item3fe9a416a3:g:m38AAOSwksRfaEyG
 

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Nån som har erfarenhet av värmehandtag och Gore-texhandskar samt regn? Fick lära mig av Rukka när jag klagade på mina nya Dygnblöta handskar och ovan nämnda kombination, att vätan med Gore-tex då går bakvägen inåt.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Nån som har erfarenhet av värmehandtag och Gore-texhandskar samt regn? Fick lära mig av Rukka när jag klagade på mina nya Dygnblöta handskar och ovan nämnda kombination, att vätan med Gore-tex då går bakvägen inåt.

Kör man i Finland eller Norge får man erfarenhet av regn! ;)

Berlevåg.jpg

När du tar av dig blöta handskar har du inte längre värme som trycker ut vätan så de är blöta när de tas på igen. Sedan tar de värme från dina händer för att trycka ut vätan igen. Då blir det kallt om händerna så för att undvika det får du inte ta av dig handskarna. :tungan

Är det längre turer där jag vet att det regnar länge är det tunna SportHandskar med diskhandskar utanpå eftersom det är jobbigt med blöta handskar i tältet.

Regnar det inte hela tiden kan de modärna SportHandskarna från Rukka användas. Då blir utsidan blöt medans insidan, som inte är utsatt för regnet på samma sätt, värms av handtagen och överför värme till dina händer så vätan inte tar sig in.
Spöregnar det länge blir de lika tunga som utan handtagsvärmare men de är varma och känns inte blöta! :)
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Blir inte värmehandtagen överflödiga när du har elhandskar?

Inte riktigt i min mening. Handtagen värmer insidan av handen och elhandskar utsidan. Jag tycker båda två blir perfekta att ha och slippa helt ibland att ha "muffar" av flera anledningar.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Nån som har erfarenhet av värmehandtag och Gore-texhandskar samt regn? Fick lära mig av Rukka när jag klagade på mina nya Dygnblöta handskar och ovan nämnda kombination, att vätan med Gore-tex då går bakvägen inåt.
Instämmer. Så snart handtagen blivit blöta gör värmen så att vätan (ånga) pressas in i handsken. Samma fenomen kan man uppleva med byxor. Våt sadel + kroppsvärme från gumpen som värmer upp sadeln = fukt tränger in och man blir blöt i baken.

Lite regn - små problem. Mycket regn - jobbigt...

Jag brukar köra med vanlig tunn handske plus överdragshandskar modell grisklövar när det regnar "på riktigt". Då klarar man sig torr och fin. Så länge man inte köper Biltemas grisklövar. De är nämligen odugliga (såvida de inte bytt leverantör nyligen?) - de är inte vattentäta!

Känslan i reglagen blir förstås dålig med ett extra lager. Men man är åtminstone inte våt om händerna. Alltid något. ;)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top