Missade service

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Har kikat efter nästa hoj och det verkar vara en hel del hojar som säljs hos handlare där man inser att de inte har gjort service enl bok.
Är det så många som inte har koll på årsservice mm eller är det för dyrt så man skiter i det? Såg bla en hoj med 400mil från 2014 som bara gjort 100mila....vem tror att den inte rullat något varje år under de 6 år som den funnits? ok för att man kan serva själv men det verkar ju inte ha gjorts i dessa fall
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
SKYDD!







(om du missade missförstånd om olja-tråden så är det oklart om man måste göra service varje år)
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Det värsta som kan hända är att garantin inte gäller. Men på en hoj från 2014 är både garantier och motorskademomentet inaktuellt.

Köp om det ser bra ut, inget att oroa sig för nämnvärt med en hoj som gått 400 mil och bara fått inkörningsservicen. Den kommer inte att explodera (om det inte är en KTM) *duckar* :D:D:D
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Naturligtvis har hastighetsmätaren varit urkopplad o en cykel dator varit monterad istället. Fake mätarställningg:D
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Jag har en Yamaha som då har 5 års "garanti". Men då jag har ett gäng hojar att leka med så blir det inte så många mil på varje. Då känns det lite surt att betala dyr Yamaha-service varje år för att behålla garantin.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Ser den ut att ha gått 400 mil och säljaren (om privat) ser ärlig ut i blicken och har ett halvstädat garage så är prognosen god.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Ser den ut att ha gått 400 mil och säljaren (om privat) ser ärlig ut i blicken och har ett halvstädat garage så är prognosen god.

Min hoj går 30 mil lugn gatkörning / år sedan det blev för många ungar i familjen. Jag har inte tid att städa garaget, men är noga med att serva hojen väl. Det innebär så klart inte att jag byter olja före och efter varje säsong, men vartannat år har jag tömt ur och fyllt nytt, och gjort lite annat som man bör.
Jag menar bara att garaget inte behöver vara städat för att hojen ska måp bra ;).
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Jag sålde just min Ducati. P.g.a andra hobbies och ett barn som kämpat med psykisk ohälsa blev det <200 mil på fem år. Köparen informerades tydligt om att senaste servicen gjordes för två år sedan. Vilket tur för mig att han inte kände till den förödande McPherson-Gronk-effekten om att en cykel som inte servas varje år med Motul-olja börjar kröka kamaxlarna självmant, oavsett körsträcka.

*ironi off*
Jag vet att det är höst men hur många cyklar självdör för att en mekaniker inte nollställt servicelampan? Till 90% är service ett bra sätt att tjäna pengar för handlarna. Byt olja och kör istället.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag köpte en i höstas från 2008 som det bara hade gjorts 100-milaservice på.
Den hade gått drygt 300 mil, och ägaren var den som hade köpt den ny.
Tittade på allmänskicket, och kollade på oljestickan.
Allt såg ok ut, och den var precis det jag ville ha,så vi skakade hand.
Jag frågade om service, men ägarens övertygelse var att nästa service skulle göras vid 1000 mil.
Ifrågasatte inte det, kändes meningslöst, för jag tyckte ändå att han gav ett ärligt intryck.
Så det kanske inte alltid är pengar, det kan vara rent oförstånd som gör att servicarna inte är gjorda.
Man tycker i och för sig att återförsäljaren borde informera.
Men jag bytte olja det första jag gjorde, körde säsongen ut, och nu står den för allmän översyn i igaraget.
 

Saabraggarn

Stor, trött och hungrig
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Fäggeby
Hoj
Honda CRF 450L
Köpte en hoj i vintras som skulle ha garanti kvar (Hondas 5-åriga) men den hade stått ett tag på firman så den missade årsservicen.. Jag tänkte inte på det förrän långt efter och nu orkar jag inte bråka.
Garantin är alltså körd på den, enligt en annan Hondahandlare jag kollade med när jag var där i annat ärende.. Blir det nåt bekymmer får jag väl bråka lite då då. :)
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag sålde just min Ducati. P.g.a andra hobbies och ett barn som kämpat med psykisk ohälsa blev det <200 mil på fem år. Köparen informerades tydligt om att senaste servicen gjordes för två år sedan. Vilket tur för mig att han inte kände till den förödande McPherson-Gronk-effekten om att en cykel som inte servas varje år med Motul-olja börjar kröka kamaxlarna självmant, oavsett körsträcka.

*ironi off*
Jag vet att det är höst men hur många cyklar självdör för att en mekaniker inte nollställt servicelampan? Till 90% är service ett bra sätt att tjäna pengar för handlarna. Byt olja och kör istället.

Jag tyckte väl det var något skumt med att du hade så bråttom att få iväg oss :hej
Nu är det ännu värre för den är i delar och blir sig aldrig lik igen.:banana
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Jag kan mycket väl köpa en hoj med 400mil och bara 100mils service utförd. Men då ska det synas på prislappen. Jag skulle inte betala lika mycket för en utan serviceboken ifylld som en med boken fullstämplad
Sedan är det skillnad på hemmaservad och inte alls servad, hemmaservad kan vara minst lika bra som verkstaden men risken är ju att man missat recalls eller uppdateringar på mjukvara
 
Last edited:

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Min hoj går 30 mil lugn gatkörning / år sedan det blev för många ungar i familjen. Jag har inte tid att städa garaget, men är noga med att serva hojen väl. Det innebär så klart inte att jag byter olja före och efter varje säsong, men vartannat år har jag tömt ur och fyllt nytt, och gjort lite annat som man bör.
Jag menar bara att garaget inte behöver vara städat för att hojen ska måp bra ;).

Precis. Det ska vara halvstädat. Inte för rörigt. Inte för rent.

Min hoj gick 0 mil i år. Har inte bytt olja, servat, eller gjort senaste recallen. Sover gott om natten ändå.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top