Konvertera AVI, mkv, Mp4, mfl till DivX (Mac)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag tror mer och mer du ska köpa en Raspberry Pi 4 med 2GB RAM, ett SD-kort på 128 gig ifall du vill lagra direkt på den och sedan tanka ner en färdig diskimage från LibreElec. Och en schysst nätadapter till Pajen. Eftersom det är din mor tycker jag du ska bygga lådan själv av antingen lego, balsaträ, kartong eller så 3d-printar du en.
Just det. RPi4 behöver en HDMI-adapter också. Allt finns hos Kjelle.

Vill du leverera Godset på sticka kan du ta vilken SD-kortsstorlek du vill.

Jag kör själv en Rpi3 (har fullstor HDMI) med LibreElec och Kodi på, fungerar klockrent med TV fjärrkontrollen, men jag har även ett trådlöst tangentbord med trackball till den, för vem fan orkar skriva in saker genom att dutta runt med fjärren på ett virtuellt tangentord?)

Men, det är ingen lösning för någons mamma...

Min mamma skulle aldrig använda den, den är för komplicerad för 90% av min generation också, och den är 90% för komplicerad för mig också, jag hatar att böka med den, när den fungerar är den bra...

Mina föräldrar har en Chromecast bakom TV'n, min far har lärt sig använda den hyfsat, men så har han haft alla modeller av Telefoner och surfplattor som Samsung har sålt...

ÄppleTv påstås ju vara lättanvänt, om man vill ha den så som den kommer ur boxen. (som alla Apple prylar)
Jag har aldrig använt en.
Men måste man jailbreaka den och tjafsa för att få den att göra det man vill så faller även den bort.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag kör själv en Rpi3 (har fullstor HDMI) med LibreElec och Kodi på, fungerar klockrent med TV fjärrkontrollen, men jag har även ett trådlöst tangentbord med trackball till den, för vem fan orkar skriva in saker genom att dutta runt med fjärren på ett virtuellt tangentord?)

Men, det är ingen lösning för någons mamma...

Min mamma skulle aldrig använda den, den är för komplicerad för 90% av min generation också, och den är 90% för komplicerad för mig också, jag hatar att böka med den, när den fungerar är den bra...

Mina föräldrar har en Chromecast bakom TV'n, min far har lärt sig använda den hyfsat, men så har han haft alla modeller av Telefoner och surfplattor som Samsung har sålt...

ÄppleTv påstås ju vara lättanvänt, om man vill ha den så som den kommer ur boxen. (som alla Apple prylar)
Jag har aldrig använt en.
Men måste man jailbreaka den och tjafsa för att få den att göra det man vill så faller även den bort.

Min salig mor körde RPi vid TV:n med en fusklapp.
Anledningen till att jag tjatar om just den är mest att den sväljer det mesta utom mpeg2 men det är väl fortfarande en licensfråga tror jag, plus att det är lätt att trycka i en minesspinne. Jag kör själv AppleTV och kör VLC när det behövs. Jag har dock dålig koll på vilka codecs den stödjer. Den enda silverkulan här är väl en riktig dator men de är ju inte så roliga att ha intill TV:n heller.

Ska man kolla film via fil får man nog inse att hur man än vänder sig har man röva bak.
Den enda burk jag vet som faktiskt funkade riktigt bra var Popcorn Hour men inte ens den var ett under av användarvänlighet. Möjligen ifall man för-tankar den och lägger fjärren på soffbordet med nya batterier.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Ge henne en Roku-sticka och logga in henne på dina konton (Netflix, Hulu, Amazon, osv). Borde räcka fram till våren.

Trodde inte det fanns folk som höll på med piratfilmer nu när streamingtjänsterna blivit så pass utbyggda. Finns det fortfarande piratkort till paraboler också??
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vem har sagt något om Piratfilmer?

Fast jag har inga streamingtjänster, jag hade en ett tag, för att se en speciell serie, men när jag inte ens såg den färdigt och inte hittade något annat värt att se där så gav jag upp.

Ungefär oavsett vilken tjänst man prenumererar på, så när någon tipsar om någon bra film eller serie så är den alltid på en annan tjänst...

Sist jag blev tipsad om något att se, fanns den på Amazon, men bara i England tydligen...
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Vem har sagt något om Piratfilmer?

Fast jag har inga streamingtjänster, jag hade en ett tag, för att se en speciell serie, men när jag inte ens såg den färdigt och inte hittade något annat värt att se där så gav jag upp.

Ungefär oavsett vilken tjänst man prenumererar på, så när någon tipsar om någon bra film eller serie så är den alltid på en annan tjänst...

Sist jag blev tipsad om något att se, fanns den på Amazon, men bara i England tydligen...

Tja, om han äger filmerna, så kan han väl låna morsan dvd:erna...?

Moraliserar inte, utan mest nyfiken på hur populärt det är nu när det trots allt är relativt billigt och enkelt att streama.

Det där med varierande utbud är klart irriterande. Ffa när man reser. Förhoppningsvis växer originalutbudet på Netflix/Amazon så att regionsvariationen kan minskas.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tja, om han äger filmerna, så kan han väl låna morsan dvd:erna...?

Moraliserar inte, utan mest nyfiken på hur populärt det är nu när det trots allt är relativt billigt och enkelt att streama.

Det där med varierande utbud är klart irriterande. Ffa när man reser. Förhoppningsvis växer originalutbudet på Netflix/Amazon så att regionsvariationen kan minskas.

Ja, men morsan kanske inte har en DVD spelare heller?
Jag konstaterade för ett tag sedan att jag har inget att spela CD/DVD på, men jag kan spela Stenkakor,LP/EP skivor, ståltråd och rullband i en mängd hastigheter.
Jag har faktiskt två trådspelare när jag tänker efter...

Jag har inte ens en dator med optisk/magnetisk läsare för media längre.

Jag fulstreamar lite grann, men tycker det är mycket döda länkar om det inte är det senaste man vill se.

Tja, man kan ju tjafsa med VPN lösningar för att komma åt innehåll från andra länder, men det senaste är ju att dom låser dig till det land du registrerar ditt konto ifrån så en VPN blir verkningslös i alla fall...

Att dom skulle sluta med regionsvarianter kan du nog glömma, skulle hela världen få tillgång till mexikanska Telenovelas så skulle kanske 5% fler titta på dom, men dom mexikanska produktionsbolagen skulle kräva enorma pengar för det.

Samma sak med alla andra länders något nichade utbud, det skulle kosta multum i royaltys att göra allt tillgängligt överallt...
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Ge henne en Roku-sticka och logga in henne på dina konton (Netflix, Hulu, Amazon, osv). Borde räcka fram till våren.

Trodde inte det fanns folk som höll på med piratfilmer nu när streamingtjänsterna blivit så pass utbyggda. Finns det fortfarande piratkort till paraboler också??

Har inget Netflix, Hulu, Amazon.. Kollar aldrig på TV. Morsan har ingen DVD-spelare. Serier hon bett om är mest gamla obskyra Brittiska sådana från 30+ år sedan som jag inte hittat någonstans att köpa ändå. Hon har dessutom knackig uppkoppling där ute i skogen så att styra upp någon streamingtjänst är nog rätt så uteslutet.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja, lyckligtvis har både jag och föräldrarna gigabit internet (och vi bor fan mitt i skogen), men andra jag känner sitter med knackiga uppkopplingar, hur fan funkar streaming för dom, kan man starta och buffra en film från tjänsterna?

Fördelen med fulstreaming är ju att man i princip laddar ner så mycket av filmen man har plats för, kanske hela, under tiden man streamar, så att en tillfällig hicka på ledningen inte gör något.

Slår jag igång något som är populärt så ser jag på förloppsindikatorn hur andelen cashat material drar iväg i en jäkla fart, drar jag då ut sladden så kan jag se till den punkt den har cashat utan hack.
Funkar finstraming likadant, eller har dom en fast cashe på några minuter bara?
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Har en film som funkar på min gammesåny jallefall och den filen har kodekar: MPEG-4 HE AAC, H.264. Vad är HE och AAC?

Edit: ah det har med ljud att göra..


Det finns ju även flera H.264 att välja mellan. H.264(x264), H.264 10 bit (x.264) samt H.264 (VideoToolbox)...
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Har en film som funkar på min gammesåny jallefall och den filen har kodekar: MPEG-4 HE AAC, H.264. Vad är HE och AAC?

Edit: ah det har med ljud att göra..


Det finns ju även flera H.264 att välja mellan. H.264(x264), H.264 10 bit (x.264) samt H.264 (VideoToolbox)...

Ja, fifan.
Jag står fortfarande för en RPi med LibreElec.
Det låter som att den kommer tugga i sig hela din usb-sticka utan att du behöver justera en enda inställning.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Nu har jag lyckats få till ett gäng filmer som funkar på min. Funkar dom inte på morsans så byter jag teven med hennes. Kollar ändå aldrig på den.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top