Konvertera AVI, mkv, Mp4, mfl till DivX (Mac)

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag skulle vara lite snäll och fylla ett USB-minne med en massa filmer och serier till min gamla mor som hon kunde stoppa i sin tv och kolla på under vintermörkret.
Den läser bara Mpeg2, Mpeg4 och DivX såklart..

Fram tills nyligen var detta inget problem då man helt sonika drog dessa filer och släppte i något av alla de 914 gratisprogrammen man kunde ladda ner på 40 sekunder varpå man klickade i vilket format man ville ha och sen tryckte på "Go". Efteråt vittjade man den folder i vilket alla nykonverterade filer hamnat i.

Numera verkar detta vara en omöjlighet. Har laddat ner säkert 10 olika program som alla lovar att klara av detta (gratisversioner då jag inte tänker betala för något som kanske inte funkar) men inte i något verkar detta vara möjligt.

Gick till och med att göra i VLC tills nyligen men inte nu längre... Hur faen gör man?


Man blir Förbannad! :mad:
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Försöker med det. Tycker den är lite otydlig med vad det är för typ av fil jag får. Om det är formatet eller codecen man lyckas ändra. Kan dåligt om detta men jag kunde ännu mindre för något år sen och då var det inga problem.

Man kan välja MP4, MKV eller WebM som format. Och sen Mpeg2, Mpeg€ + en uppsjö av H.264 varianter. Jag hajjar inte ett skit av det här.


Vill bara ha en DivX-fil.
 
Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Försöker med det. Tycker den är lite otydlig med vad det är för typ av fil jag får. Om det är formatet eller codecen man lyckas ändra. Kan dåligt om detta men jag kunde ännu mindre för något år sen och då var det inga problem.

Handbrake is the shit. Pillra lite med det, det funkar alltid för mig.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag försöker. Men arbetsflödet är följande: Knappa in saker på måfå, konvertera fil i en timme, åka 5 mil till morsan och få reda på att hennes tv inte kan läsa skiten.

Är jag den enda jeppen på planeten som försöker konvertera filer till äldre generationers tv-apparater?
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag försöker. Men arbetsflödet är följande: Knappa in saker på måfå, konvertera fil i en timme, åka 5 mil till morsan och få reda på att hennes tv inte kan läsa skiten.

Är jag den enda jeppen på planeten som försöker konvertera filer till äldre generationers tv-apparater?

Vad läser den för filer då? TV alltså?
Kan du inte tanka upp filerna till nån molntjänst nånstans, och så laddar hon ner på en sticka?
Jag vet att gamlingarna har svårt med sånt.

Annars kan du ju installera Teamviewer på hennes burk, och sen kan du bara säga åt henne att ta ur stickan och testa när du är klar?
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Vad läser den för filer då? TV alltså?
Kan du inte tanka upp filerna till nån molntjänst nånstans, och så laddar hon ner på en sticka?
Jag vet att gamlingarna har svårt med sånt.

Annars kan du ju installera Teamviewer på hennes burk, och sen kan du bara säga åt henne att ta ur stickan och testa när du är klar?

Hennes TV läser Mpeg2, Mpeg4 och DivX från USB och jag har en USB-sticka jag tänkte fylla med filmer och serier till henne så hon kan ha den i teven bara. Molntjänst orkar jag inte hålla på med och hon förstår ändå inget sånt så det blir bara krångligt. Enklast så här. Eller det borde vara i alla fall.. :gnissla
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Det var längesedan nu men mpeg2 och mpeg4/divx är codecar.
Uråldriga sådana ifall du frågar mig.
h.264 är den codec en blurayfilm kör för video, i den fria världen heter den x264

avi, mkv med mera är containers, olika metoder att trycka ihop t.ex en mpeg4-video med t.ex ett eller flera mp3-ljudspår och kanske kapitel och annat.

avi är simpelt, har ingen plats för t.ex subtitle så den lägger man då oftast utanför med samma namn som filmen.
mkv/matroska har stöd för många ljudspår med språktaggning, man kan trycka dit subtitles så de ligger inuti filen och man kan ha med kapitel.

Det jag vill få sagt är: vilka FILFORMAT/containers har tv:n stöd för? Börja där. Har du tur läser den mkv.

Med mplayer kunde man förr lista vilka format de olika spåren körde (mpeg4-video och dts-ljud t.ex).
mplayer morsan.avi -vo dummy -ao dummy -identify

Vill du baka om den till en mkv-fil (det är ingen "transcoding" inblandat i grunden så jag tycker det är fel att kalla det konvertering. Det går lika fort som dina diskar orkar skyffla data för inget ska ändras).
Har du en subtitlefil kan du slänga med den också, ska ÅÄÖ bli rätt ska du veta ifall det är utf8 eller iso8859-1. TED Notepad berättar sådant.
mkvmerge --title "Mossans movie" -o "Mossans-film.mkv" "originalfilen.avi" --language 0:swe --sub-charset 0:ISO-8859-1 "swesubFromPiratesajt.srt"

Du får Mossans-film.mkv där spelaren vet att första subtitlen är på svenska. Språk på ljudet kommer vara unknown. Det går att tagga dit också om man vill.

Så det blir en liten resa.
Kör filmen h.264 och tv:n inte fixar det så är det transcoding som gäller.
Då är Handbrake schysst. Välj mpeg4 som utformat och en vettig upplösning.
Vad som är vettig upplösning borde stå i manualen också.
Gammel-DVD var 720x576 men jag hoppas den fixar bättre än så.

Antagligen har jag bara rört till saker men jag hoppas något av detta kan hjälpa.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är inte någon skum formatering på USB stickan som ställer till det då?

Jag fick film på USB sticka från bekanta med sån där dator med halväten frukt på, det funkade inte i TV'n, men eftersom dom skulle åka hem så drog jag över filerna till min laptop, och sedan till en USB sticka jag hade liggandes, utan att konvertera, den USB stickan funkade i min TV sen
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Det var längesedan nu men mpeg2 och mpeg4/divx är codecar.
Uråldriga sådana ifall du frågar mig.
h.264 är den codec en blurayfilm kör för video, i den fria världen heter den x264.....

Nej, tack för utförlig info. Jag kan inte sånt här. Det enda jag kan hitta om teven är "Videofiler som stöds -
DivX, MPEG2, MPEG4" och "Stödda videoformat -
480p, 576p, 720p, 1080p (Full HD), 1080i, 480i, 576i"

Har en gammal Sony själv men den läser även AVI och AVCHD.

En av filmerna som inte funkade på morsans teve funkar på min.

Ska sätta mig i morrn igen och kolla vad jag kan åstakomma.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Man kan köpa en appletv4 och installera vlc på den.
Då behöver man i och för sig lagring på samma subnät, typ en nas-låda.

Eller en rpi med libreelec, då kan du peta in filmerna direkt på sd-kortet eller trycka i usb-minnet direkt i den.
Då får man trixa lite för fjärrkontroll dock men många tv:s skickar cec-meddelanden (kallas olika saker av alla tillverkare) som mjukvaran fattar ifall man slår på detta i tv:n.

Då kan man med lite tur använda tv:ns fjärrkontroll. Lite lotteri dock IMHO men funkar det är min erfarenhet att det är stabilt.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Nej, tack för utförlig info. Jag kan inte sånt här. Det enda jag kan hitta om teven är "Videofiler som stöds -
DivX, MPEG2, MPEG4" och "Stödda videoformat -
480p, 576p, 720p, 1080p (Full HD), 1080i, 480i, 576i"

Har en gammal Sony själv men den läser även AVI och AVCHD.

En av filmerna som inte funkade på morsans teve funkar på min.

Ska sätta mig i morrn igen och kolla vad jag kan åstakomma.

Den verkar stöda vettiga upplösningar iaf.
Då borde inte en transcoding antasta bildkvaliteten onödigt mycket.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Gör som jag, köp en ny TV åt föräldern. Spendera dygn på gamla prylars (både teknik och mänsklig) begränsade förmågor, mjä...

Hon skulle gnälla resten av livet om att vi slängt en fullt fungerande TV... Det är uteslutet, tro mig även om jag håller med dig.

Det här ska ju gå bara jag kommer på hur jag ska göra.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
I HandBrake kan man välja MP4, MKV eller WebM som format. Ska man köra på MP4?

webm låter som en strippad variant av mkv avsett för webben.
mp4 är mig veterligen Apples variant av AVI. Det låter alltså som containers.
Så mp4 eller mkv skulle jag säga, med mkvmerge borde väldigt snabbt kunna stuva om en mp4 till mkv så jag hade valt mp4 då.

Sedan behöver du hitta vilken codec Handbrake ska köra. Där låter som att du vill hitta något i stil med mpeg2, mpeg4, xvid/divx eller kanske ffmpeg.
Jag skulle tro att du hittar x264 på samma ställe men det verkar ju tv:n inte ha stöd för.

Jag tror mer och mer du ska köpa en Raspberry Pi 4 med 2GB RAM, ett SD-kort på 128 gig ifall du vill lagra direkt på den och sedan tanka ner en färdig diskimage från LibreElec. Och en schysst nätadapter till Pajen. Eftersom det är din mor tycker jag du ska bygga lådan själv av antingen lego, balsaträ, kartong eller så 3d-printar du en.
Just det. RPi4 behöver en HDMI-adapter också. Allt finns hos Kjelle.

Vill du leverera Godset på sticka kan du ta vilken SD-kortsstorlek du vill.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Kan inte fatta att det här ska vara så sjukt svårt. Hade ett gratisprogram som skötte sånt här enkelt som fan tills för bara något år sedan. De verkar inte ha hängt med i uppdateringen till nya OS. Där drog man bara in filerna i programmet och valde på en lista vad man ville ha så fick det knacka en stund och sen kunde man se skiten i gammteven.

:mad:
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Hon skulle gnälla resten av livet om att vi slängt en fullt fungerande TV... Det är uteslutet, tro mig även om jag håller med dig.

För mig själv handlade det om att slippa lägga tid på oväsentligheter och ägna tid åt egna roliga saker. Slänga? Det finns säkert någon som vill ge en femhundring för en gammal tv.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
För mig själv handlade det om att slippa lägga tid på oväsentligheter och ägna tid åt egna roliga saker. Slänga? Det finns säkert någon som vill ge en femhundring för en gammal tv.

Håller helt med men verkligheten är att om jag skaffar en TV åt henne som inte har EXAKT samma fjärrkontroll så kommer jag få spendera närmaste åren med att åka ut till henne för att hjälpa henne justera ljusstyrkan...

Dessutom så är det lite svårt just nu i alla fall att lägga tid på något jag tycker är kul så då tänkte jag passa på att lösa det här.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top