Radiostyrd julklapp till en femåring och en treåring.

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag har redan köpt bilbana och flera radiostyrda bilar. Vi har haft kul med dom. Men det har varit Bärgarn och McQueen och Lego-rc och sånt. Nu tänkte jag att de skulle få varsin i julklapp så vi kan köra på gatan utanför eller på stigar i skogen. Men jag har ingen aning om var jag ska lägga mig i budget, toppfart och storlek. Den enda "riktiga" bilen jag köpt gick för fort för att jaga dom inne och den höll inte heller. Riktigt skit var det.

Så nu funderar jag på något lagom snabbt men som inte blir farligt. Funderar på någon 4x4 crawler för att köra på skogstigar men jag tror vi tröttnar på det. I så fall med bara en bil. Men om jag köper två koner kan vi köpa på gatan utanför. 3-åringen kan ju inte men det är viktigt att hon är med, med egen bil. Annars förstör hon bara.

När man kollar efter barnbilar verkar det vara högst oklar funktion, så känns som man vill ha något rekommenderat av någon som provat. Sånt med larvfötter kan man ju ha kul med, men det verkar inte finns halv trottel på dom. Det är 100% eller 0%.

Så någon som har tips? Framkomlighet och hållbarhet premieras. Bra om det inte går så fort att någon bryter benet.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Jag har redan köpt bilbana och flera radiostyrda bilar. Vi har haft kul med dom. Men det har varit Bärgarn och McQueen och Lego-rc och sånt. Nu tänkte jag att de skulle få varsin i julklapp så vi kan köra på gatan utanför eller på stigar i skogen. Men jag har ingen aning om var jag ska lägga mig i budget, toppfart och storlek. Den enda "riktiga" bilen jag köpt gick för fort för att jaga dom inne och den höll inte heller. Riktigt skit var det.

Så nu funderar jag på något lagom snabbt men som inte blir farligt. Funderar på någon 4x4 crawler för att köra på skogstigar men jag tror vi tröttnar på det. I så fall med bara en bil. Men om jag köper två koner kan vi köpa på gatan utanför. 3-åringen kan ju inte men det är viktigt att hon är med, med egen bil. Annars förstör hon bara.

När man kollar efter barnbilar verkar det vara högst oklar funktion, så känns som man vill ha något rekommenderat av någon som provat. Sånt med larvfötter kan man ju ha kul med, men det verkar inte finns halv trottel på dom. Det är 100% eller 0%.

Så någon som har tips? Framkomlighet och hållbarhet premieras. Bra om det inte går så fort att någon bryter benet.

Jag köpte elhojar till båda barnbarnen. Men verkar som att du vill ha terränggående prylar.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag köpte elhojar till båda barnbarnen. Men verkar som att du vill ha terränggående prylar.

Jag tror att vi vill kunna köra på gräsmattan också. Och de är ju så små att det måste vara ganska vältsäkert.
 

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
Traxxas Slash känns som rätt koncept, och tror de är hållbara, men de är väl både lite väl dyra och snabba. Men de kanske har någon mindre modell?
Axial har crawlers i mindre skala, men risken är att de är lite för långsamma.

Men kan ju vara värt att kolla upp de.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Varför inte nitrohelikopter direkt?

Jag vet inte vad Kyosho MP9 (eller MP10 kanske gäller nu?) har för ESC original men en sådan med 2S och kanske lite trottelstrypning på det borde ge en fin combo på allround, stryktålig och rolig. Vill man köra asfalt så borde ett set dBoots eller GT-däck och ett framdrev på runt 18-21 kugg funka kalas.

Jag vet inte ifall medskickat ESC tar 2S som sagt men det hade inte förvånat mig. De borde vara lättsålda också ifall det går åt det hållet.
Kanske en öppen dörr men Hobbywing verkar ha trubbel att autoidentifiera ackpaket med udda antal celler så om man av någon anledning går på 3S så fick åtminstone jag sätta cellcount till ett fast värde.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Alldeles för dyrt och avancerat för deras ålder.

Latrax beskriv som i gränslandet mellan leksak och hobby. Där siktar vi men de är ändå lite dyra för att jag ska köpa två.

https://rcland.se/rc-bilar/tillverkare/latrax/latrax-teton-1-18-4wd-rtr-rod-x-med-batt-laddare/

Jag vet inte vad Kyosho MP9 (eller MP10 kanske gäller nu?) har för ESC original men en sådan med 2S och kanske lite trottelstrypning på det borde ge en fin combo på allround, stryktålig och rolig. Vill man köra asfalt så borde ett set dBoots eller GT-däck och ett framdrev på runt 18-21 kugg funka kalas.

Jag vet inte ifall medskickat ESC tar 2S som sagt men det hade inte förvånat mig. De borde vara lättsålda också ifall det går åt det hållet.
Kanske en öppen dörr men Hobbywing verkar ha trubbel att autoidentifiera ackpaket med udda antal celler så om man av någon anledning går på 3S så fick åtminstone jag sätta cellcount till ett fast värde.
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Denna är inte så dum. Fick den som premie erbjudande från teknikens värld.
Funkar ännu i alla fall och tar sig fram hyggligt ute. Men mina grabbar har övervakats :)
Billig och går inte så fort + hyggligt stor för framkomlighet.
https://www.superbilligt.se/radiostyrt/bilar/118-rc-rock-crawler

Men som vanligt med billiga grejor så handlar mycket om tur.

Mina grabbar är 5 och 7. 5-åringen fick den förra julen
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Denna är inte så dum. Fick den som premie erbjudande från teknikens värld.
Funkar ännu i alla fall och tar sig fram hyggligt ute. Men mina grabbar har övervakats :)
Billig och går inte så fort + hyggligt stor för framkomlighet.
https://www.superbilligt.se/radiostyrt/bilar/118-rc-rock-crawler

Men som vanligt med billiga grejor så handlar mycket om tur.

Mina grabbar är 5 och 7. 5-åringen fick den förra julen
Hur funkar gasen? Är det av/på eller är den steglös?

Grabben, nu drygt 2 år, fick en sån här när han var kanske 1,5: https://www.biltema.se/fritid/leksaker/radiostyrda-leksaker/rc-jet-panther-124-2000040752 Men den har ju av/på-gas och kräver en del finlir :(

Och ja, jag ser på åldersgränser på samma sätt som med hastighetsgränser, som ödmjuka rekommendationer :hihi
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag köpte två på hobbex. Lyckades begränsa toppfarten bra. Men den backade ändå i full fart så dottern körde sönder hjulupphängningen på sin direkt. Nu tror jag att jag lyckats begränsa hastigheten bakåt också. Så det blir nytt test i vår.
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Jag köpte en Hobbex jag med, tusan vad den går. Dock krökte lilleman hjulaxeln så nu måste jag köpa en ny...
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top