Fix och trix inför vintern!

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Jag tillhör ju de som kör hoj året runt, vilket nog sliter mer på fossil järnhäst än på husse. Jo, jag vet att det finns grejer som muc-off som antagligen skyddar hjälpligt mot korrosion och annan styggelse. Men borde inte vanlig motorolja ha samma effekt? Ett supertunt lager på gaffelben, sving, fälgbana, eller... ja, där man kommer åt att lägga på, utom lackerade ytor, då. Jag har rengjort och smort kedjan med motorolja och kan bara konstatera att resultatet är nästan häpnadsväckande på kedjor som tidigare fick rostangrepp bara man andades på dem... Visst, det kan möjligen bli någon missfärgning här och där men knappast mer än en obehandlad yta. Eller missade jag något väsentligt under kemilektionerna...?
 
Last edited:

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Jag kör ju just Mucoff. Gjorde två behandlingar förra säsongen, och har just gjort årets första och har fortfarande tillräckligt kvar i burken för säkert 3-5 omgångar till.

Men visst, olja bör fungera. Jag hade dock varit försiktig med plast, en del plaster gillar inte motorolja (lika löser lika).

Frågan är hur bra vidhäftningen är på oljan? Mucoff-guckan stannade kvar länge, trots massa regn och tvättar.
Mucoffs produkt går att köra överallt utom på bromsskivor och däck. Vissa plastar in, jag låter helt enkelt bli att spraya däcken och undviker skivorna, men kör för säkerhets skull en sväng med brake cleaner på skivorna efteråt.
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Jo, jag gissar också att muc-off kan sitta lite bättre, fast med tanke på hur man får skrubba för att få bort motorolja från händerna så lär nog även den sitta i ett tag? Nåja, det visar sig. Ska i alla fall testa på några utsatta ställen. Funkar det inte, så funkar det inte. Kan knappast bli värre än oskyddat sex, för våra hårt prövade tvåhjuliga vänner, i vart fall...
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag kör ju inte mina hojar på vintern, men för långtidsförvaring så använder jag ett supertunnt lager med vapenfett.
Fungerar alldeles utmärkt som rostskydd.
Men hur vidhäftning vid körning i slask, och tvätt mm låter jag vara osagt?

Vapenfett101.jpg
 

irak61

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2012
Ort
Linköping
Hoj
Triumph 800 xcx 2016
Det där vapen fettet skulle jag akta mig för att handskas med är ju cancer framkallande det är därför Försvarsmakten inte använder den mer ????
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Slögooglade lite på rostskyddsmedel, underhåll och bilvård... och fick ihop en liten inköpslista med en lagom blandning av miljövänligt, smådjursutrotande, hälsovådligt och cancerogena produkter jag nog ändå får lov att testa i vinter. Rena kemikaliefabriken. Och så en liten burk "kan-vara-bra-att-ha-imskydd-för-visiret." Om det sedan blir Fultemas grejer, vettefan?

1. Rostskyddsmedel
2. Rostskyddsmedel, linoljebaserad
3. Rostätare
4. Hårdvax
5. Repborttagare
6. Repborttagare, färg
7. Imskydd


Tu-de-li-du!
 

Bifogat

  • Rostskyddsmedel.jpg
    Rostskyddsmedel.jpg
    87.4 KB · Visningar: 19
  • Rostskyddsmedel linolja.jpg
    Rostskyddsmedel linolja.jpg
    91.9 KB · Visningar: 20
  • Rostätare.jpg
    Rostätare.jpg
    112.1 KB · Visningar: 21
  • Hårdvax.jpg
    Hårdvax.jpg
    83.5 KB · Visningar: 19
  • Repborttagare.jpg
    Repborttagare.jpg
    246.3 KB · Visningar: 19
  • Repborttagare färg.jpg
    Repborttagare färg.jpg
    87.6 KB · Visningar: 15
  • Imskydd.jpg
    Imskydd.jpg
    78 KB · Visningar: 18
Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Det där vapen fettet skulle jag akta mig för att handskas med är ju cancer framkallande det är därför Försvarsmakten inte använder den mer ????

Det verkar vara en fråga, så jag svarar nej på den.
Vad jag vet så finns det ingen information om det, länka gärna om du har källa.
Sedan bytte Försvarsmakten produkt, men det kan ha funnits många anledningar till det.
Men....fettet är kladdigt, och kanske inte det roligaste att ha kring sig på en pryl som man kör omkring med.
Men för förvaring så funkar det bra.
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Jag kör ju inte mina hojar på vintern, men för långtidsförvaring så använder jag ett supertunnt lager med vapenfett.
Fungerar alldeles utmärkt som rostskydd.
Men hur vidhäftning vid körning i slask, och tvätt mm låter jag vara osagt?

View attachment 457273



Men, Hannu! Jag ser att en hel del rostskyddsmedel verkar innehålla någon slags vax. Borde inte t ex hårdvax skydda lika bra, vara lika enkelt att applicera och framförallt: INTE vara så geggigt... Alls, typ?
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Men, Hannu! Jag ser att en hel del rostskyddsmedel verkar innehålla någon slags vax. Borde inte t ex hårdvax skydda lika bra, vara lika enkelt att applicera och framförallt: INTE vara så geggigt... Alls, typ?

Hej.
Ja, det kanske fungerar, men jag har ingen aning faktiskt, så det skulle bli ren spekulation, för jag har inte provat den metoden heller.
Men någon annan kanske har erfarenhet av det?
 

Henkoffs

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2020
Ort
Eksjö
Hoj
Suzuki GSX 1100 -81
Anledningen till att järnet rostar är att järnjonerna befinner sig i ett termodynamiskt stabilare tillstånd än vad järnatomerna gör. Och de faktorer som krävs för att järn ska rosta är syrgas och vatten. (ex. fuktig luft)


... och där har jag fått stila med mina google kunskaper. Det enda jag lärde mig på kemilektionerna! Att googla.

Men jag tänker på lackförsegling? Keramisk lackförsegling. Finns det inte nån motsvarighet till metall? Typ vax då, som nämnts..?
(Inte nyttjat Google kunskap här, brände det på info om rost.) :)

Intressant!
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top