Gamla enstånkor

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
https://www.tradera.com/item/302483/431480158/zundapp-ks-125-1970-svensksald-518-23-

Marknaden styr o då Kan det bli dyrt, denna zundapp en är en omöjlig sak som såldes 1 år o väger in på 75 kg med olja och full tank. På denna tiden fick inte 125cc väga mer än just 75 kg med alla vätskor..

Den där är sjukt. Extra obehagligt att tänka på för mig, som hade just en sådan 1973. Jag köpte den året innan för 1300kr, och sålde den ett år senare för 1000kr. Var tvungen att dra in lite pengar eftersom det var dags att ta körkort för bil då. Konkurrenter i samma prisklass var Honda K3, Yamaha RD 125 och allt vad de hette. Dessa finns att köpa för småpengar, men just Zündappen har blivit guld med åren. Oklart varför.
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Men det är ju jag och du och några till som är "marknaden". Det är bara när det dyker upp några extremt köpstarka grupper som spelreglerna inte längre fungerar. Vi vanliga bjuder på en moppe från 70-talet för 5000kr, och sen kommer Per Gessle(!?) in och köper den för 50.000kr.

Nej, vi är tyvärr inte "marknaden". Vi som har kunskap om kvalitet, användarvänlighet, underhållskrav, m.m. och bara vill köpa dem för att kunna köra med dem som det är tänkt, är inte de som sätter värdet. Inte ens Per Gessle betalar 50.000 kr. om det räcker med 5.000 kr. Tycker också att det är helt galet, men det är efterfrågan som styr priserna. Vad som styr efterfrågan är en annan obegriplig fråga i många fall.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Men det är ju jag och du och några till som är "marknaden". Det är bara när det dyker upp några extremt köpstarka grupper som spelreglerna inte längre fungerar. Vi vanliga bjuder på en moppe från 70-talet för 5000kr, och sen kommer Per Gessle(!?) in och köper den för 50.000kr.

Vi har (hade) en sån moppesamlare här i stan...

Han köpte allt som det stod Puch på som var i toppskick.

Pengar var inget bekymmer för honom, han gillade samlandet.

För ett tag sedan var hela samlingen (ca 200st) ute till salu i klump.

https://www.vk.se/2015-04-08/varldsunik-samling-i-umea
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
"Ett exemplar av varje modell plus ett stort antal dubletter å tripletter blir totalt omkring 170 Push mopeder." :tummenupp
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Man får väl betrakta det som konst.
En jutesäck med lite kladd på kan inbringa många kronor.
Och för många känns det obegripligt, men så länge det finns köpare så fungerar det ju.
Speciellt nu när vi har allt mer pengar att leka med.
Personligen tycker jag att en schysst tvåhjuling är roligare än en tavla eller en aktie.
Och inget av dom vet man värdet på förrän man säljer det.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Man får väl betrakta det som konst.
En jutesäck med lite kladd på kan inbringa många kronor.
Och för många känns det obegripligt, men så länge det finns köpare så fungerar det ju.
Speciellt nu när vi har allt mer pengar att leka med.
Personligen tycker jag att en schysst tvåhjuling är roligare än en tavla eller en aktie.
Och inget av dom vet man värdet på förrän man säljer det.

Målaren Robert Rymans helvita olja på duk gick för runt 20 miljoner dollar. Så allt kan hända. :)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
"Ett exemplar av varje modell plus ett stort antal dubletter å tripletter blir totalt omkring 170 Push mopeder." :tummenupp

Det ökade på ett tag till efter det där reportaget var gjort, sen verkar han ha koncentrerat sig på snöskotrar
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
En ej original eller väldigt omhändertagen TT600 från 1987 för 11k då.

En definitivt säljade beskrivning.
"Går bra"
Negativt sett så är den i Övik vilket är lite för långt upp i landet. Sthlm hade varit bättre. Men priset är ok. Samt att den har bara kick och ingen elstart.
Hur många dager ger vi den innan den går?

Yamaha tt600 säljes i Örnsköldsvik - Blocket


Annars en cleqan DR650 från 2002 för 24K
Det är en 02:a så priset är inte så "fel" även om det är vinter.
Vad tror ni på den då, hur många dagar?

Dr 650 säljes i Karlskrona - Blocket

Så hur gick det för dessa två då?
Båda har gått, men jag är osäker hur snabbt. Någon annan som har koll på det?
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare

Varför säljaren inte själv kan tänka sig att:

Montera tank
Montera kylare
Montera sadel
Montera batteri
Montera ljuddämpare
Montera bakre blinkers
Montera vissa elprylar( bara montering på ramen alltså)
Montera oljetank och slangar

Och sen kunna ta ut 10-20.000kr i högre pris är och förblir en gåta...det lär ju vara betydligt fler intresserade om hojen fungerar och är besiktigad. Vem köper alla dessa svårbedömda, halvfärdiga byggen?
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Jag funderar på det och ha den som reservdelshoj till min XTZ660 :D, men jag skulle gärna vilja ha tank och kåpor då
Givetvis, tänkte inte på det. Som reservdelshoj/donator är den förstås intressant. Att försöka få den i trafik kan ju bli ett värre problem.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Varför säljaren inte själv kan tänka sig att:

Montera tank
Montera kylare
Montera sadel
Montera batteri
Montera ljuddämpare
Montera bakre blinkers
Montera vissa elprylar( bara montering på ramen alltså)
Montera oljetank och slangar

Och sen kunna ta ut 10-20.000kr i högre pris är och förblir en gåta...det lär ju vara betydligt fler intresserade om hojen fungerar och är besiktigad. Vem köper alla dessa svårbedömda, halvfärdiga byggen?

Funderar också på detta????
Men även på begreppet "scrambler", såg dom ut som på sista bilden?
Varför eliminerar man främre stänkskärmen på någonting som ska gå lite offroad?
Frågan är seriös, även om den kan verka korkad, för jag har inte hängt med "back in the days", så det är ju mycket möjligt att det ska vara så.
Men känns ju bara jäkligt opraktiskt :va
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81

Sista bilden ser väl ut okej även om jag inte gillar scramblers men tror det är svårt att få en XTZ660 att se ut så där, verkar ju väldigt likt en SR500.

Nu utger jag mig inte för att vara nån byggare av rang och är väl bara halvnöjd med mitt eget cafe bygge men jag fattar inte, saknar folk totalt självinsikt? Jag gråter väl inte blod om nån nu får för dig att kapa sönder en hoj och gör ett snyggt bygge av den men väldigt många byggen verkar ju vara på samma nivå som 15-åriga moppeåkare kan förväntas ligga på. Att bygga en scrambler av en modern offroadhoj måste ju vara en av de svåraste utmaningarna man kan ge sig på, har sett ett bygge på en KLR650 som faktiskt sett ut bra men det är nog det enda.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Sista bilden ser väl ut okej även om jag inte gillar scramblers men tror det är svårt att få en XTZ660 att se ut så där, verkar ju väldigt likt en SR500.

Nu utger jag mig inte för att vara nån byggare av rang och är väl bara halvnöjd med mitt eget cafe bygge men jag fattar inte, saknar folk totalt självinsikt? Jag gråter väl inte blod om nån nu får för dig att kapa sönder en hoj och gör ett snyggt bygge av den men väldigt många byggen verkar ju vara på samma nivå som 15-åriga moppeåkare kan förväntas ligga på. Att bygga en scrambler av en modern offroadhoj måste ju vara en av de svåraste utmaningarna man kan ge sig på, har sett ett bygge på en KLR650 som faktiskt sett ut bra men det är nog det enda.

Grundproblemet med "scramblers" är att många vill bygga dem, men få vill köpa dem. Att köra omkring på en hoj som man själv byggt om är förstås en viss status, och något att berätta om och eventuellt vara stolt över. Men att åka omkring på nåt som nån annan byggt..?
Vad är poängen med det?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Grundproblemet med "scramblers" är att många vill bygga dem, men få vill köpa dem. Att köra omkring på en hoj som man själv byggt om är förstås en viss status, och något att berätta om och eventuellt vara stolt över. Men att åka omkring på nåt som nån annan byggt..?
Vad är poängen med det?

Det vill jag också men då vill jag visa mig på nåt som man törs visa upp och köra i dagsljus som förhoppningsvis drar till sig lite uppmärksamhet på ett positivt sätt där folk blir nyfikna och intresserade ;) En scrambler som ser ut som i annonsen skulle jag ju skämmas över och knappast direkt vara stolt över men det är kanske jag som är för kräsen men huvudsaken är ju att byggaren är nöjd själv.

Alla mina hojar är ju lite mer eller mindre moddade och jag har ju också varit och klöst på min gamla stånka men den ser ju ändå ut som en gammal stånka med sina relativt små ändringar.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top