Gamla enstånkor

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
[off-topic]Funkar så länge det inte dyker upp en pandemi och strular till allt :tungan[/off-topic]

Jag tror, men det är bara vad jag tror, att man fortfarande kan ringa och prata med varandra utan att riskera bli smittad av Corona. :tungan
Jag har ännu inte blivit smittad trots att jag använt telefonen... :fakta
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag tror, men det är bara vad jag tror, att man fortfarande kan ringa och prata med varandra utan att riskera bli smittad av Corona. :tungan
Jag har ännu inte blivit smittad trots att jag använt telefonen... :fakta
Tycker Facebook marketplace är bra bättre än att ringa runt till alla jag känner när det gäller köpa saker.
Nu suger ju iofs marketplace när det gäller sortering på vad och vart om man jämför med t.ex. Blocket, men det slår fortfarande ringandet med hästlängder.
Men det kan ju vara bara jag.

Så har någon av dina vänner en enstånka till salu?
 
Last edited:

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Jag tror, men det är bara vad jag tror, att man fortfarande kan ringa och prata med varandra utan att riskera bli smittad av Corona. :tungan
Jag har ännu inte blivit smittad trots att jag använt telefonen... :fakta
Jag skulle i alla fall inte våga chansa, jag har inte hört Anders Tegnell säga att det är riskfritt att tala i telefon.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Ingen som är sugen på en gammal XT för 30K :crash
View attachment 457357
Xt 600 säljes i Lilla Edet - Blocket

Gillar topboxen. Den lär väl höja värdet en si sådär 15-20 000..?

980 mil, måste va grymt fin! :kär Men en offroad i svart...? Iofs snygg när den är ren.

Jag var förresten och kollade på den vit-röda 43F som låg ute i sensomras och bara hade gått 500 mil. Också grymt fin, men inte så stor skillnad mot den jag har att det motiverade ett byte. Kanske var dumt. :gnissla
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
980 mil, måste va grymt fin! :kär Men en offroad i svart...? Iofs snygg när den är ren.

Jag var förresten och kollade på den vit-röda 43F som låg ute i sensomras och bara hade gått 500 mil. Också grymt fin, men inte så stor skillnad mot den jag har att det motiverade ett byte. Kanske var dumt. :gnissla

Men 30.000kr för en gammal stånka från 80-talet..? Det där med extermt korta körsträckor känns lite övervärderat, det blir ändå inte en ny hoj. Det är som att försöka sälja en Volvo 240 -77 med 2000 mil på mätaren för 250.000kr...Hade gett hälften om det varit i närheten av där jag bor.
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Vad du hade gett är ju ganska ointressant. Det är marknaden som styr, vad man än tycker om det.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Men 30.000kr för en gammal stånka från 80-talet..? Det där med extermt korta körsträckor känns lite övervärderat, det blir ändå inte en ny hoj. Det är som att försöka sälja en Volvo 240 -77 med 2000 mil på mätaren för 250.000kr...Hade gett hälften om det varit i närheten av där jag bor.

Tja... Allt beror såklart på vad man är ute efter. Extrema lågmilare, som den tukkla länkar till, har ett värde i att de visar den tidens teknologi och mode.
Annars kanske ägare till såna fordon bara tycker de är snygga och var exakt det man ville ha. Man vill skapa en liten bubbla där de kan åldras utan rynkor och slitage. Precis det är jag ute efter med mina hojar, jag vill liksom stoppa tiden runt dem och bevara dem i det fina skick jag hittade dem i. Jag vill bara ha dem att se på. :kär

Är jag däremot ute efter en brukshoj så spelar det ingen roll om den gått 1000 eller 3000 mil. Den körsträckan jag lägger per säsong, gör att en viss "brukspatina" snabbt infinner sig ändå.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Tja... Allt beror såklart på vad man är ute efter. Extrema lågmilare, som den tukkla länkar till, har ett värde i att de visar den tidens teknologi och mode.
Annars kanske ägare till såna fordon bara tycker de är snygga och var exakt det man ville ha. Man vill skapa en liten bubbla där de kan åldras utan rynkor och slitage. Precis det är jag ute efter med mina hojar, jag vill liksom stoppa tiden runt dem och bevara dem i det fina skick jag hittade dem i. Jag vill bara ha dem att se på. :kär
Uppenbarligen finns det en kategori köpstarka samlare som har resurser att betala vad som helst för något de vill ha. Men då ska man som säljare ha turen att äga en hoj som samlaren specifikt är ute efter. Vissa fordon tycks kunna få det att vattnas i munnen på samlare. Andra fordon kan vara hur fina som helst utan att väcka nåt intresse.
Är jag däremot ute efter en brukshoj så spelar det ingen roll om den gått 1000 eller 3000 mil. Den körsträckan jag lägger per säsong, gör att en viss "brukspatina" snabbt infinner sig ändå.
Det var så jag tänkte. Ska man ha en hoj att köra med spelar miltalet mindre roll, så länge det inte rör sig om så extrema sträckor att man kan misstänka att det vänta dryga renoveringskostnader runt hörnet.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Uppenbarligen finns det en kategori köpstarka samlare som har resurser att betala vad som helst för något de vill ha. Men då ska man som säljare ha turen att äga en hoj som samlaren specifikt är ute efter. Vissa fordon tycks kunna få det att vattnas i munnen på samlare. Andra fordon kan vara hur fina som helst utan att väcka nåt intresse.

Det är rätt, en del samlar på statusprylar men har ingen aning om vad grejorna egentligen är för något. Såna typer köper tex ett ex av nån kortlivad serie tävlingshojar som knappt nån hört talas om - allra minst samlaren själv. Det är som när rika ex-fotbollsproffs köper konst för att... det ger status medan de är totalt ointresserade av konst.

Den andra typen av samlare är insatta, genuint intresserade och har grottat in sig och kan allt om det, säg hojarna, de samlar på. Som allas vår Toyman. :)
Och angående hojar som ska vara snygga för att bli tittade på, så där har ju lågmilaren ett syfte. Det kräver mindre arbete att få en hoj snygg som bara gått 500 mil, än en som gått 5000.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Det är rätt, en del samlar på statusprylar men har ingen aning om vad grejorna egentligen är för något. Såna typer köper tex ett ex av nån kortlivad serie tävlingshojar som knappt nån hört talas om - allra minst samlaren själv. Det är som när rika ex-fotbollsproffs köper konst för att... det ger status medan de är totalt ointresserade av konst.

Den andra typen av samlare är insatta, genuint intresserade och har grottat in sig och kan allt om det, säg hojarna, de samlar på. Som allas vår Toyman. :)
Och angående hojar som ska vara snygga för att bli tittade på, så där har ju lågmilaren ett syfte. Det kräver mindre arbete att få en hoj snygg som bara gått 500 mil, än en som gått 5000.
Det är tydligen bara vissa modeller som lockar samlare. Jag återkommer med min favorit-annons:
"Kawasaki Z250 OBS 372 MIL, 25 000 kr"
https://www.blocket.se/annons/stockholm/kawasaki_z250_obs_372_mil/92804170
En riktig lågmilare. Det verkar som nån köpt den 1982, kört några hundra mil, och sen ställt in den på kontoret. Den har legat ute i flera veckor nu, jag har själv budat på den eftersom jag gillar den typen av mc. Har tyvärr inte lyckats nå en överenskommelse med säljaren än.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Men 30.000kr för en gammal stånka från 80-talet..? Det där med extermt korta körsträckor känns lite övervärderat, det blir ändå inte en ny hoj. Det är som att försöka sälja en Volvo 240 -77 med 2000 mil på mätaren för 250.000kr...Hade gett hälften om det varit i närheten av där jag bor.

Fast du fick mig att undra vad man skulle få för en 240 turbo med 2000mil på mätaren.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Fast du fick mig att undra vad man skulle få för en 240 turbo med 2000mil på mätaren.

Det kan tydligen variera. Om någon köper den som ett bruksfordon att köra med är den värd 15.000kr, men om en samlare får upp ögonen för den är den värd 200.000kr.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Vad du hade gett är ju ganska ointressant. Det är marknaden som styr, vad man än tycker om det.

Men det är ju jag och du och några till som är "marknaden". Det är bara när det dyker upp några extremt köpstarka grupper som spelreglerna inte längre fungerar. Vi vanliga bjuder på en moppe från 70-talet för 5000kr, och sen kommer Per Gessle(!?) in och köper den för 50.000kr.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top