Gamla enstånkor

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jo. Det kan ju vara så de slutar sina dagar, precis som andra eftertraktade klassiker. En och annan Yamaha SR400/500 har också mött sitt öde i händerna på glada hojbyggare.

Glöm inte stugmoppedöden, ett fruktansvärt öde för en gammal krigare. :(

Hursomhelst tror jag inte att en för tidig död beror antalet cylindrar. Jag tror att ett förhållandevis lätt och smidigt chassi med förh-vis lång fjädring, lockade föraren till att överskatta sin förmåga uti obanad terräng. Vilket såklart sliter ned en hoj långt innan motorn ger upp.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vill ha en KLR också. Tycker faktiskt den känns lite bättre än XTn. Lite mer pulver i motorn. Vattenkyld. Upplever chassit som lite stabilare. Enda är väl oron gällande balansaxelkedjespännaren, om man inte fixat den...

Ok, är som intressant att höra va för du ville ha tag på en.

Balansaxelsträckaren ska man ju se upp med men det är ju ingen jätte svår grej att byta ut om man är normalhändig.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
På soe.se finns en kille med en XR650 som har passerat 10k mil.
Om inte minnet sviker mig så hade killen ifråga isär motorn vid ~7000 mil bara för att konstatera att den var i kanonskick!
Nämnas bör i sammanhanget att grisen (dvs XR650) inte har ryckutjämnare - apropå krafter o slitage...
:fakta

Detta med avsaknaden av ryckutjämnare på XR650 var bra info, då behöver man nog inte oroa sig om man lyckas klämma dit ett bakhjul utan ryckutjämnare på KLR:en om det nu går att hitta nåt so går att få dit nåt 18 eller 19 tuns hjul för att öka på utbudet av dubbdäck bak.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag har varit på jakt efter stånka sedan 2017. Tycker de varit lika dyra då som nu. Jag tror det beror på att den typen av stånka inte finns i sortimentet längre. Numera kan man köpa en lätt fin offroad på runt 250cc eller en riktigt vass, och dyr, 690 för alldeles för mkt pengar. De riktiga brukshojarna, typ XT och DR säljs inte längre.

För min egen del slutade det med att jag köpte en SLR 650 för några månader sedan till det ringa priset 9500kr. -97, 4000 mil och i ok bruksskick. Startar och går som en klocka men dricker lite olja. Tror alla SLR gör det. SLRen får man i regel billigare eftersom det inte är en riktig offroadhoj, prestandan är skit och den är ful som stryk. Perfekt att ha som en beater under vintern. Piskar skiten ur stackarn varje dag men han tuffar på som en tjurig kamel.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Ok, är som intressant att höra va för du ville ha tag på en.

Balansaxelsträckaren ska man ju se upp med men det är ju ingen jätte svår grej att byta ut om man är normalhändig.

Min XT är dock ganska trevlig nu, då jag hottade upp den i somras med nya progressiva fjädrar fram, och ny ställbar dämpare bak. Båda från YSS. Passerade 6000 mil tidigare i höst.
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + VTR
Detta med avsaknaden av ryckutjämnare på XR650 var bra info, då behöver man nog inte oroa sig om man lyckas klämma dit ett bakhjul utan ryckutjämnare på KLR:en om det nu går att hitta nåt so går att få dit nåt 18 eller 19 tuns hjul för att öka på utbudet av dubbdäck bak.

Ägde min gris under 16(!) år och aldrig haft ryckutjämnare på den.
Hade lite sådana tankar ett tag men då det var ett jävla meck så la jag ner den iden.
Kan säg att motorn i grisen går aningen :)rolleyes:) hårdare än i din KLR (har testat den modellen vid ett par tillfällen) så jag tycker inte du ska lägga ner mer tid/energi på det projektet!

Mina $0,02
 
Last edited:

niclas88

Medlem
Gick med
22 Jun 2014
Ort
Järna
Hoj
KTM 990 adv Yamaha XT 600 Yamaha WR250r Yamaha WR400f
Hur många pm har du fått om den? Är den lättstartad?

Har inte fått nått pm faktiskt! Ja den är lättstartad och går fint. Mätaren står på lite över 7000mil, så det finns spår av användning!
 
Last edited:

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
På soe.se finns en kille med en XR650 som har passerat 10k mil.
Om inte minnet sviker mig så hade killen ifråga isär motorn vid ~7000 mil bara för att konstatera att den var i kanonskick!
Nämnas bör i sammanhanget att grisen (dvs XR650) inte har ryckutjämnare - apropå krafter o slitage...
:fakta
Det går säkert att köra långt om man kör på rätt sätt. Däremot är jag övertygad om att konstruktionen med en stor cylinder har konstruktionsmässiga nackdelar. Jag minns när Honda i slutet av 70-talet skulle ta fram en stor offroad för USA-marknaden, där "the bigger the better" gäller. Man hade stora problem med att hitta rätt val av material, slaglängd, lager och annat för att få bitarna att hålla ihop när man försökte bygga den första 500cc offroaden. 125 cc och 250 gick bra, men 500cc gav krafter och vibrationer som knäckte vevstakar och lager på löpande band. Man lyckades till sist med balansaxlar och annat, men det är en annan historia.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Är det verkligen så? Jag tror att den stora encylindriga motorn inte är optimal, den borde slitas hårdare än flercylindriga. Större belastning på lager, vevstake ,kamkedja och annat. Kraften till bakhjulet levereras ryckigt, borde slita på kraftöverföringen. Man ser sälla några stora off-roadare med långa miltal. Å andra sidan ser man sällan några ö h t. Hojar som förr var vanliga, Suzuki DR600 och liknande från 80-talet finns knappt längre. Antingen är de utskrotade eller så har ägarna valt att köra vidare med dem.

Kommer nog ofta annat mellan därav låga mil (läs hus kärring barn renovering osv) har haft xren sen -07 och kört 1200 mil på dom åren =årlig körsträcka förr men å andra sidan kostar helförsäkring strax över 600 per år så det är skit samma :)
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Tillhör själv den kategorin som betalade trettio för en gammal stånka i år:rodnar

Men är rätt nöjd med mitt val trots allt. Var utan hoj ett halvår. Tidigare en 1100. Köpte en Bmw F650 Dakar i ok skick. Har haft en Dominator, min första hoj, och det skiljer en hel del till det bättre på min senare sas. Inte spektakulärt mycket men trevligare totalt sett.

Kan tom åka lite enklare bortanför asfalten med den hojen. Det var inte lika självklart med Dominatorn. Även om den var bra på sitt vis sas. Lite tung, lite vobblig men enkel och ärlig på något vis.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Bra pris! Just Dominator har legat mystiskt högt i alla år, aldrig fattat varför.

Gammalt minne: Dominator var flång ny och jag försökte hyra en på Hondacenter Vanadisplan med en kompis körkort men det funkade inte. Jag borde köpa den bara därför att...

Fan att det alltid är 50+ mil när det är billigt
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Lovvärt, men är det inte bättre att hålla det i Blocket-tråden...?
Ja..jo... det funkar nog i båda.
Tänkte mest typ vettiga (och helt ovettiga?) annonser från alla ställen man hittar dem här. Typ den här ser intressant ut.
Den riktiga Blocket-tråden är ju mera åt det roliga hållet och lever sitt eget liv. Sen om saker postas i även där gör ju inget.

Typ.
Honda SLR650, 1997, Sthlm
12 000
https://www.facebook.com/marketplace/item/618144159079056/
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ja..jo... det funkar nog i båda.
Tänkte mest typ vettiga (och helt ovettiga?) annonser från alla ställen man hittar dem här. Typ den här ser intressant ut.
Den riktiga Blocket-tråden är ju mera åt det roliga hållet och lever sitt eget liv. Sen om saker postas i även där gör ju inget.

Typ.
Honda SLR650, 1997, Sthlm
12 000
https://www.facebook.com/marketplace/item/618144159079056/



Tja, tips från ansiksboken funkar ju formellt inte i Blockettråden.
Mig gör det inget - jag läser båda, och har köpstopp dessutom. :D
 

mungh

Medlem
Gick med
27 Mar 2020
Ort
Edsbyn
Hoj
2004 Mille, 1970 Commando
Angående om de är "dyra" eller inte beror på vad man jämför med. Många köper begagnad moppe för 20 000, en skaplig trampcykel kostar 15 000. Kläder och hjälm kostar en del också. Försäkring till en sporthoj... mm. Så om det är viss efterfrågan är 20 - 35 000 inte så farligt för en fungerande hoj tycker jag. Köpte själv en xt med 1500 mil för 30 och är nöjd med det köpet. Om milen är ärliga vet jag ej men skicket är bra iaf.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Ja..jo... det funkar nog i båda.
Tänkte mest typ vettiga (och helt ovettiga?) annonser från alla ställen man hittar dem här. Typ den här ser intressant ut.
Den riktiga Blocket-tråden är ju mera åt det roliga hållet och lever sitt eget liv. Sen om saker postas i även där gör ju inget.

Typ.
Honda SLR650, 1997, Sthlm
12 000
https://www.facebook.com/marketplace/item/618144159079056/

Dom som inte har Facebook kan inte se annonsen, men va gör de ingen förlust på den hojen iaf..
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top