Vad har AC med spiralfjäder på bil att göra?

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
När jag kollar på fjädrar finns flera längder till min bil. Ibland har de samma mått men en av dem är inte för bilar med AC, andra är för AC.
Blev nyfiken på vad kopplingen är mellan AC och fjädern fram på en bil.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vikten på bilen skiljer, men så jävla mycket tycker jag inte det ska göra.

Sitter AC'n nära fjäderna så att dom har satt smalare men styvare fjädrar på bilen med AC?

Jag hade en gammal SAAB där en massa saker skiljde om man hade servostyrning eller inte, dom hade bland annat flyttat generatorn vilket ledde till att några slangar och expansionskärlet var annorlunda
 
Last edited:

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Vikten på bilen skiljer, men så jävla mycket tycker jag inte det ska göra.

Sitter AC'n nära fjäderna så att dom har satt smalare men styvare fjädrar på bilen med AC?

Jag hade en gammal SAAB där en massa saker skiljde om man hade servostyrning eller inte, dom hade bland annat flyttat generatorn vilket ledde till att några slangar och expansionskärlet var annorlunda

Ok, att dem är smalare och styvare låter inte helt dumt. Jag nöjer mig med det :tummenupp
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Skillnaden är att AC väger en hel del, ca 20 kg gissningsvis inkl kompressor. Har man +20 kg ständigt på framhjulen behöver man andra fjädrar för att kompensera för den ökade vikten (som dessutom till stor del hamnar nästan längst fram).

Jämför med att lägga motsvarande vikt längst bak i bagageutrymmet, klart märkbart i de flesta bilar.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Skillnaden är att AC väger en hel del, ca 20 kg gissningsvis inkl kompressor. Har man +20 kg ständigt på framhjulen behöver man andra fjädrar för att kompensera för den ökade vikten (som dessutom till stor del hamnar nästan längst fram).

Jämför med att lägga motsvarande vikt längst bak i bagageutrymmet, klart märkbart i de flesta bilar.

Ok :tummenupp ..jag trodde inte AC:ns vikt spelade någon roll för att det ändå är stor skillnad på förarens vikt och om det sitter en eller två pers fram.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ok :tummenupp ..jag trodde inte AC:ns vikt spelade någon roll för att det ändå är stor skillnad på förarens vikt och om det sitter en eller två pers fram.

Visst är det också skillnad även om minst hälften belastar bakaxeln, men AC-n sitter där hela tiden...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Fast 20kg är ju inte så jävla stor skillnad, passagerarvikten gör ju större skillnad på framhjulen än så
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag skulle köra ett bilsläp en gång i tiden och det blev enormt spännande egenskaper pga viktfördelningen. Brorsan hade lagt en hantel i bagageutrymmet på bilen som drog. Vi flyttade den till den på släpet och den lilla skillnaden räckte. 50 kg en gång kan vara lika viktigt som 20 kg på bilens livslängd.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top