Transport/hämtning mc från Tyskland!

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Hej!

Jag tidigare sett annonser om firmor som hämtar mc i tyskland med regelbundna turer.

Nu har jag en mc i Nordhausen ca 40 mil söder ut från Kielfärjan som jag vill ha hem och då hittar jag förstås ingen sådan transportör...

Alternativet är så klart att åka själv, men det går ett par dagar och tiden är begränsad.

Någon som har tips, jag behöver inte ha cykeln hem till dörren, kan fint hämta i södra sverige om det är lösningen.

Mvh
Micke
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Bara för att inte tråden skall vissna och sjunka undan:

Jag brukar göra svängar ner till Tyskland, och har ibland kunnat övertalas att koppla släp när jag åker ner, eller skumpa runt i någons skåpbil isf för min egen.

Brukade.
Jag har inte varit i Tyskland på hela Coronaperioden, och Düskarna betraktar Sverige som ”riskområde”.

Följande gäller just nu:

* Sedan söndagen den 15 november klassificeras hela Sverige som riskområde av det tyska Robert-Koch-Institutet. För resande från hela Sverige gäller därmed de tyska karantänsbestämmelserna vid ankomsten till Tyskland.
Nya karantänsbestämmelser har införts i de flesta tyska förbundsländer: Tio dagars karantän för resande från riskområden. Karantänen kan hävas vid ett negativt test. Testet kan genomföras först fem dagar efter inresan. (Test som genomförts innan avresan gäller därmed i regel inte längre). Bestämmelserna kan variera mellan de olika förbundsländerna.

* Från söndagen den 8 november måste alla resande från ett riskområde anmäla sig digitalt före inresan i Tyskland. Detta gäller inte vid direkta transitresor genom Tyskland.
Transitresor genom ett riskområde är i regel möjliga utan karantän i Tyskland. För resande från ett riskområde är direkta transitresor genom Tyskland till ett annat land möjliga.

* Från den 2 november tillåts inte övernattningar vid turistresor i Tyskland, enbart vid nödvändiga resor. All gastronomi hålls stängd. Personer från högst två hushåll får träffas på allmän plats. Butiker är fortfarande öppna.
Sedan tidigare gäller säkerhetsavstånd på minst 1,5 meter. Mun- och nässkydd skall i regel bäras i butiker och vid resor med kollektivtrafiken. Restriktionerna varierar mellan de olika förbundsländerna.

Källa: https://www.swedenabroad.se/sv/om-u...reseinformation/ambassadens-reseinformation/#

Finns mer där.


Alltså, ”sticka ner och hämta” blir inte lätt.


Du skall få förslag på tre Tysklandstransportörer som fortfarande håller igång en hantverksmässig och engagerad trafik på utlandet, med svensk dirigering:


https://mantum.se/gransoverskridande_europatrafik.htm

Japp, ”LBC Varberg” kör utomlands. Nästan den sista i en stad som vände runt hundratals ekipage varje vecka, innan proppen gick ur och allt blev skit.
Förarbunden trafik. Den som lastar är (oftast) samma som levererar och lossar.
Bra på delpartier.


https://www.borjes.com/se/kontakta/trafikledning

Börjes är så småländska man kan bli, och kontinentala.
Dom har sin tyska bas och terminal i Erfurt, som ligger 100 km söder om din ort Nordhausen.


En annan Börje är:

http://www.bjtrucks.com/sv-SE/kontakt/helsingborg-23225392

Barnbarnen tar över allt mer, och man satsar på sådant som fortfarande lönar sig - sådant som går att ta betalt för.
Tysklandstrafiken finns kvar, men i liten skala och för speciellt, högvärdigt gods.


Så, räkna med att det kommer att kosta.
Förfrågningar om MC-frakt ses av de flesta som pest.
Oerfarna fraktköpare som ställer tusen frågor, men ändå fattar fel - och bråkar efteråt dessutom.
Frågar du på 10 ställen så kan du räkna med att 5 inte ens lämnar pris, och att övriga försöker prisa ut sig för att slippa bekymra sig med en enda hoj från en okänd (privat)kund.

På förslagen ovan har du ändå en chans att få svar, och ett vettigt bemötande.

Viktigt!
För att öka dina chanser till ett vettigt transportpris, meddela att du är beredd att lämna och hämta på den terminal i respektive land som transportören föreslår.
Trailers över gräns har mycket sällan bakgavellift, och dom tror inte gärna på att det finns riktiga truckar hemma hos privatpersoner.

Se till att ange upphämtningsorten med postnummer!
Detta är nyckeln till att din förfrågan skall tas på något som helst allvar.

Berätta redan i förfrågan hur hojen är paketerad.
Transporthäck som går att trucklyfta? Kalas!
Se till att ange måtten!

Inslagen i bubbelplast, men på egna hjul?
Ange måtten, och var ärlig med att måtten är när hojen står upp, i balans.
Du kanske får frågan ”hur många flakmeter?”
Rätt svar är då 1,5meter räknat när hojen står på sidostödet.

1,5 flakmeter är det utrymmet på trailern där speditören inte kan planera in övrig last när din hoj är ombord.

I en perfekt värld skulle din transport alltså kosta 10% av den totala produktionskostnaden för en 13,6 trailer som går upp från D-99 Nordhausen. I verkligheten får en uddafrakt från en uddakund betala mycket större andel av totalkostnaden.

I slutändan handlar det mest om den som tar emot din förfrågan har ett MC-intresse och känner att han vill hjälpa dig. Sorry.


Du skall få ett tips till, på några som verkligen kör mycket MC, men på en helt annat relation:

https://karlssonspedition.se/

Karlsson kör mycket MC, men på Italien.
Thüringen ligger förvisso ungefär där bilarna tvingas ta dygnsvila, men Karlssons sätter det mesta på järnväg, så Tyskland blir ett blint område.

Men ändå! Kolla med dem. Kanske har dom ett förslag till lösning.



Slutligen - om du känner dig lite wild and crazy!

Prova någon av dom små Sprinterbilarna som rullar dygnet runt utan hänsyn till trivialiteter som lagar och förordningar.

Matex i Polen är en aktör jag har personlig erfarenhet av, och som aldrig bränt en grej.

https://www.matex-transport.com/



Musil / MeDoZa en annan, som håller vad man lovat. :D

https://www.medoza.cz/


Kolla med dem. Var noga med att förklara att du inte har bråttom, utan dom kan plocka hojen när det passar dem själva, inom en 10-dagars period.
Om inte, så får du express overnight-taxan och har en hålögd polack som bankar på dörren 04:15 morgonen efter upphämtning.


Lycka till, berätta hur det går!
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Tackar för ett riktigt bra och utförligt svar.

Hade ingen koll på dessa regler som du hänvisar till och det grusar helt min planering som va enligt följande:
Att nu på fredag lämna Smögen runt lunch, köra söder över genom Danmark och övernatta på lämpligt hotel. Upp tidigt lördag morgon och vara hos säljaren vid 10 tiden, det handlar om ca 100 mil härifrån så det bör inte vara några problem. Lasta mc’n för att sedan köra 40 mil och ta Kielfärjan hem 17:45 vilket skulle innebära att man är hemma före lunch på söndag:tummenupp

Men, då verkar det som de skiter sig med den planen:gnissla

Å andra sidan är det ingen panik, tyckte det kunde vara gott att ha de gjort innan vintern eventuellt slog till med allt vad det innebär i väglag och dyligt, men med ditt glasklara svar som underlag blir det att sitta still i båten.
Det är en privatperson som säljer och att synka detta med ett stort transportbolag blir bara bökigt.

Jag hade uppfattningen om att det i södra Sverige fanns mindre fimor som på regelbunden basis hämtade med skåpbil och jättesläp, både för egen del och som kurir, men nu gäller väl Covid för dom också så om dom finns hjälper de ju inte i alla fall...

Så tack igen, jag ligger lågt, cykeln är betald och står tydligen inte i vägen för säljaren så ingen ko på isen egentligen.

Mvh
Micke
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag tror du är helt inne på rätt spår med din egen resa.

Att överlåta åt någon annan att lasta, säkra och transportera hojen utan skador är att be om problem.

Jag har lastat av ett 40 tal stora kartonger från en lastbil där dom låg travade på pall, trots att alla kartonger var märkta på alla sidor med "Får endast fraktas stående" och "Fragile"

Nästa år kom samma lastbil tillbaka, lastad på samma vis... Då låg det även järnbalkar uppepå....
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Tackar för ett riktigt bra och utförligt svar.

Hade ingen koll på dessa regler som du hänvisar till och det grusar helt min planering som va enligt följande:
Att nu på fredag lämna Smögen runt lunch, köra söder över genom Danmark och övernatta på lämpligt hotel. Upp tidigt lördag morgon och vara hos säljaren vid 10 tiden, det handlar om ca 100 mil härifrån så det bör inte vara några problem. Lasta mc’n för att sedan köra 40 mil och ta Kielfärjan hem 17:45 vilket skulle innebära att man är hemma före lunch på söndag:tummenupp

Men, då verkar det som de skiter sig med den planen:gnissla

Å andra sidan är det ingen panik, tyckte det kunde vara gott att ha de gjort innan vintern eventuellt slog till med allt vad det innebär i väglag och dyligt, men med ditt glasklara svar som underlag blir det att sitta still i båten.
Det är en privatperson som säljer och att synka detta med ett stort transportbolag blir bara bökigt.

Jag hade uppfattningen om att det i södra Sverige fanns mindre fimor som på regelbunden basis hämtade med skåpbil och jättesläp, både för egen del och som kurir, men nu gäller väl Covid för dom också så om dom finns hjälper de ju inte i alla fall...

Så tack igen, jag ligger lågt, cykeln är betald och står tydligen inte i vägen för säljaren så ingen ko på isen egentligen.

Mvh
Micke


Bra plan. Hade funkat utmärkt ett normalt år.
Vi får se när nästa normala år inträffar.
Det lär inte vara 2021 i vart fall...
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Hur är det att åka till Tyskland kan man få komma in och hämta en hoj som en "nödvändig resa"?

Finland har också stängt gränserna men jag har åkt över med barnen då mitt ex flyttat till Finland, resten ska vi inte tala om för det är så jävla galet. Nu är väl att skjutsa barn och hämta en hoj ganska stor skillnad men men det kan ju vara värt att kolla upp om det kan gå. Men då ska man nog se till att kunna förklara sig bra och ha papper på allt man bara kan. Ha allt klart med exakt var och hur man ska åka, adressen, köpehandlingar på hojen mm.

Vet inte om det kan gå om du inte ska på en nöjesresa utan enbart att hämta en hoj kortaste snabgaste vägen? Kan väl vara värt att kolla upp det.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Ha med i beräkningen att det inte finns ett givet tids-/sträckaförhållande i Tyskland.
Jag har bott där några år och blev galen på trafiken.
Jag reste ofta mellan Bremen och Hamburg (västra delen) och de 12 milen kunde ta allt mellan 1 och 4 timmar.
Några tillfällen gav jag upp och åkte tillbaka igen.
Sträckan Bremen - Kiel var allt mellan 2 och 6 timmar, Till Putgarten kunde det ta 6-7 timmar, allt beroende på en trafikolycka på något olämpligt ställe och sedan följdolyckor.
Vi gjorde en hämtning av en bil på släp i Munchen och jag minns inte tiderna men hemresan mitt i natten var exakt halva tiden mot nedresan mitt på dagen.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Hur är det att åka till Tyskland kan man få komma in och hämta en hoj som en "nödvändig resa"?

Finland har också stängt gränserna men jag har åkt över med barnen då mitt ex flyttat till Finland, resten ska vi inte tala om för det är så jävla galet. Nu är väl att skjutsa barn och hämta en hoj ganska stor skillnad men men det kan ju vara värt att kolla upp om det kan gå. Men då ska man nog se till att kunna förklara sig bra och ha papper på allt man bara kan. Ha allt klart med exakt var och hur man ska åka, adressen, köpehandlingar på hojen mm.

Vet inte om det kan gå om du inte ska på en nöjesresa utan enbart att hämta en hoj kortaste snabgaste vägen? Kan väl vara värt att kolla upp det.


Allt går. Men jag tror du missar det jag vill säga.

Tyskland vill inte ha oss hos sig. Vi är pestsmittade.
Sverige har det ungefär ärkesämsta sättet att skydda sin befolkning av alla civiliserade länder, enligt deras sätt att se.
"Sverigebilden" som vissa är så angelägna att hålla fram är i spillror. Övriga Europa vet inte vad dom skall tro om oss.
Är vi dumma i huvudet?
Lärde vi oss inget i våras?
Varför testar vi inte?
Varför smittspårar vi inte?
Varför nobbar vi andningsskydd?

Media jobbar hårt i vissa länder på att svartmåla oss, och det förvrider bilden ytterligare.
Jag jobbreser fortfarande, så jag möter reaktionerna. Det svänger fort.


Har det sagts något bra i Sverige under coronaskiten, så var det Lena Hallengren som levererade det.
Av alla människor.

* Följ FHMs råd!

* Leta inte kryphål!

* Obstruera inte!


Tre punkter, kort och kärnfullt - klassiskt genus deliberativum, och framburet med övertygelse.
Varför tar vi inte till oss av det?


Min prognos för 2021 är dyster.
Smittan är redan inne på äldreboenden. Igen!
Folk kommer dö som flugor. Igen.
Vår statistik över insjuknade och döda kommer återigen att ligga skyhögt över jämförbara länders, vilket kommer lägga långtgående restriktioner på resande till och från Sverige, och detta under förmodat lång tid.

Vår tidigare strategi var - uttalad eller outtalad, att "platta ut sjukdomskurvan" i väntan på folkimmunitet.
Då skulle vi inte drabbas av någon andra våg och allt skulle vara som vanligt.

Well, that didn't happen...

Den nuvarande strategin verkar vara att återigen "platta ut" - vilket egentligen skall läsas ut som att "maxa sjukvårdsresurserna".
Månader i sträck.
För andra gången under ett och samma år...

I väntan på ett vaccin.
Som inte tillräckligt många kommer att vilja ta.

Ni hör? Som jag ser det riskerar Sverige att hamna i ett limbo där vi får dras med fortsatt smitta under hela 2021 och troligen ett eller ett par år till - bara för att vi är skeptiska till vaccinet och vill se hur "andra tar det" innan vi själva, motvilligt släpar oss iväg.

Saken kompliceras av att det finns flera olika vaccin. Vilket bäst? Vilket ger minst biverkningar?
Vilket ger allvarliga biverkningar...?

"Har du vaccinerat dig ännu?" Nej, jag väntar nog lite och ser.
"Vänta och se" kommer bli mantrat för den svenska vaccinationen, och det kommer skada oss som nation.

Och, "Vänta och se" kommer att kunna härledas tillbaks till Statens skandalösa behandling av de som drabbades av förstörda liv i samband med vaccineringen mot H1N1 Svininfluensan.
Svinhugg går igen...

Usch, det blev långt. Igen.
Jag hoppas jag har fel.


@ TS
Det kommer komma en lucka nästa sommar igen, när reserestriktioner hävs.
Stå i startblocken, skippa övernattningen utomlands utan lägg den i Skåne istället och ta med kudde och filt för att sova i bilen om så krävs. Så hade jag gjort.
Lycka till!
 
Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Allt går. Men jag tror du missar det jag vill säga.

Tyskland vill inte ha oss hos sig. Vi är pestsmittade.
Sverige har det ungefär ärkesämsta sättet att skydda sin befolkning av alla civiliserade länder, enligt deras sätt att se.
"Sverigebilden" som vissa är så angelägna att hålla fram är i spillror. Övriga Europa vet inte vad dom skall tro om oss.
Är vi dumma i huvudet?
Lärde vi oss inget i våras?
Varför testar vi inte?
Varför smittspårar vi inte?
Varför nobbar vi andningsskydd?

Media jobbar hårt i vissa länder på att svartmåla oss, och det förvrider bilden ytterligare.
Jag jobbreser fortfarande, så jag möter reaktionerna. Det svänger fort.


Har det sagts något bra i Sverige under coronaskiten, så var det Lena Hallengren som levererade det.
Av alla människor.

* Följ FHMs råd!

* Leta inte kryphål!

* Obstruera inte!


Tre punkter, kort och kärnfullt - klassiskt genus deliberativum, och framburet med övertygelse.
Varför tar vi inte till oss av det?


Min prognos för 2021 är dyster.
Smittan är redan inne på äldreboenden. Igen!
Folk kommer dö som flugor. Igen.
Vår statistik över insjuknade och döda kommer återigen att ligga skyhögt över jämförbara länders, vilket kommer lägga långtgående restriktioner på resande till och från Sverige, och detta under förmodat lång tid.

Vår tidigare strategi var - uttalad eller outtalad, att "platta ut sjukdomskurvan" i väntan på folkimmunitet.
Då skulle vi inte drabbas av någon andra våg och allt skulle vara som vanligt.

Well, that didn't happen...

Den nuvarande strategin verkar vara att återigen "platta ut" - vilket egentligen skall läsas ut som att "maxa sjukvårdsresurserna".
Månader i sträck.
För andra gången under ett och samma år...

I väntan på ett vaccin.
Som inte tillräckligt många kommer att vilja ta.

Ni hör? Som jag ser det riskerar Sverige att hamna i ett limbo där vi får dras med fortsatt smitta under hela 2021 och troligen ett eller ett par år till - bara för att vi är skeptiska till vaccinet och vill se hur "andra tar det" innan vi själva, motvilligt släpar oss iväg.

Saken kompliceras av att det finns flera olika vaccin. Vilket bäst? Vilket ger minst biverkningar?
Vilket ger allvarliga biverkningar...?

"Har du vaccinerat dig ännu?" Nej, jag väntar nog lite och ser.
"Vänta och se" kommer bli mantrat för den svenska vaccinationen, och det kommer skada oss som nation.

Och, "Vänta och se" kommer att kunna härledas tillbaks till Statens skandalösa behandling av de som drabbades av förstörda liv i samband med vaccineringen mot H1N1 Svininfluensan.
Svinhugg går igen...

Usch, det blev långt. Igen.
Jag hoppas jag har fel.


@ TS
Det kommer komma en lucka nästa sommar igen, när reserestriktioner hävs.
Stå i startblocken, skippa övernattningen utomlands utan lägg den i Skåne istället och ta med kudde och filt för att sova i bilen om så krävs. Så hade jag gjort.
Lycka till!

Tyvärr - du har förmodligen rätt :(
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det skulle kanske gå att få tillstånd till en "nödvändig resa" om du lovar att åka med en husbil med släp och lovar att inte träffa någon annan än säljaren i tyskland.

Packa husbilen med käk och bränsle och lova att du inte ska öppna dörren på husbilen annat än för att lasta hojen och tanka från dunk, kombinera med ett färskt Corona-test.

Jag menar, du ska ju hämta en vara som du redan köpt där.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Har en bekant som jobbar på Börje Jönssons åkeri i Hbg. Kan fråga honom om han kan kolla runt lite åt dig. Kanske de kan ha en lösning till din båge. Brukar ju gå bilar ut till Tyskland dagligen från Hbg tidigare. Vet dock ej hur det är idag.
Det bästa är om den fraktas i en låda där den står säkert. Såna finns att ordna hos de flesta firmor. Är ju så de levereras till butiker i vanliga fall. :)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Allt går. Men jag tror du missar det jag vill säga.

Tyskland vill inte ha oss hos sig. Vi är pestsmittade.
Sverige har det ungefär ärkesämsta sättet att skydda sin befolkning av alla civiliserade länder, enligt deras sätt att se.
"Sverigebilden" som vissa är så angelägna att hålla fram är i spillror. Övriga Europa vet inte vad dom skall tro om oss.
Är vi dumma i huvudet?
Lärde vi oss inget i våras?
Varför testar vi inte?
Varför smittspårar vi inte?
Varför nobbar vi andningsskydd?

Media jobbar hårt i vissa länder på att svartmåla oss, och det förvrider bilden ytterligare.
Jag jobbreser fortfarande, så jag möter reaktionerna. Det svänger fort.


Har det sagts något bra i Sverige under coronaskiten, så var det Lena Hallengren som levererade det.
Av alla människor.

* Följ FHMs råd!

* Leta inte kryphål!

* Obstruera inte!


Tre punkter, kort och kärnfullt - klassiskt genus deliberativum, och framburet med övertygelse.
Varför tar vi inte till oss av det?


Min prognos för 2021 är dyster.
Smittan är redan inne på äldreboenden. Igen!
Folk kommer dö som flugor. Igen.
Vår statistik över insjuknade och döda kommer återigen att ligga skyhögt över jämförbara länders, vilket kommer lägga långtgående restriktioner på resande till och från Sverige, och detta under förmodat lång tid.

Vår tidigare strategi var - uttalad eller outtalad, att "platta ut sjukdomskurvan" i väntan på folkimmunitet.
Då skulle vi inte drabbas av någon andra våg och allt skulle vara som vanligt.

Well, that didn't happen...

Den nuvarande strategin verkar vara att återigen "platta ut" - vilket egentligen skall läsas ut som att "maxa sjukvårdsresurserna".
Månader i sträck.
För andra gången under ett och samma år...

I väntan på ett vaccin.
Som inte tillräckligt många kommer att vilja ta.

Ni hör? Som jag ser det riskerar Sverige att hamna i ett limbo där vi får dras med fortsatt smitta under hela 2021 och troligen ett eller ett par år till - bara för att vi är skeptiska till vaccinet och vill se hur "andra tar det" innan vi själva, motvilligt släpar oss iväg.

Saken kompliceras av att det finns flera olika vaccin. Vilket bäst? Vilket ger minst biverkningar?
Vilket ger allvarliga biverkningar...?

"Har du vaccinerat dig ännu?" Nej, jag väntar nog lite och ser.
"Vänta och se" kommer bli mantrat för den svenska vaccinationen, och det kommer skada oss som nation.

Och, "Vänta och se" kommer att kunna härledas tillbaks till Statens skandalösa behandling av de som drabbades av förstörda liv i samband med vaccineringen mot H1N1 Svininfluensan.
Svinhugg går igen...

Usch, det blev långt. Igen.
Jag hoppas jag har fel.


@ TS
Det kommer komma en lucka nästa sommar igen, när reserestriktioner hävs.
Stå i startblocken, skippa övernattningen utomlands utan lägg den i Skåne istället och ta med kudde och filt för att sova i bilen om så krävs. Så hade jag gjort.
Lycka till!

Missar inte vad du säger och jag menar inte heller att man ska söka efter kryphål utan helt enkelt kolla upp om det skulle vara möjligt att komma in i tyskland under förutsättningarna att man är frisk (är ju också svårt att veta) åker raka spåret och hämtar hojen och hem igen, har med sig mat och sover i bilen. Får man göra en sån resa för de tyska myndigheterna tycker jag väl man kan åka och hämta hojen, tycker inte det skadar att kontakta tyska myndigheterna och höra vad som gäller får man nej så är det ju inte mer med det utan bara acceptera det.

Svenskarna är väl ganska illa omtyckta i Finland också och jag (kan inte finska) har fått uppfattningen att media även där svartmålar svenskarna och spär på det hela ännu mer. Har passerat finska gränsen några gånger nu och man får förklara sig ganska bra och jag ser till att ha kopior på tågbiljetter mm för barnen, som tur är grannen Finne och och har både svenskt och finskt medborgarskap så han brukar åka med mig som tolk.

Jag hade själv tänkt att åka och hämta en metallsvarv i Västerbotten men det känns ut som att den resan får vänta just nu, men blir att åka blir det ju att bara åka raka spåret och hämta svarven. Om jag åker och hämtar svarven på en firma står på behörigt avstånd från folk och hem igen är väl kanske inte hela värden men allt förflyttning ökar ju på riskerna. Problemet är väl just att många försöker hitta kryphål för att kunna göra det man själv vill och det ställer väl till det.

Tyvärr tror jag att vi har rätt och jag kan nog tänka mig att vi får ha smittan minst ett år till men troligen två eller tre år till.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Tror problemet med Tyskland är deras olika förbundsrepubliker, (Heter det så?) som har rätt att bestämma själva på en helt annan nivå än t.ex. svenska kommuner kan. Det som gäller i en stad kan vara totalt verboten i en annan och då är man illa rökt. Försöka argumentera med tysk Polizei är som att försöka öppna en konservburk med vaselin runt nävarna. Med andra ord det går inte. lagbrott i denna grad? = Tyska spjället. :gråta:smasha
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Ja, man kan väl lugnt säga at vi har en besvärlig situation, och snackar man kryphål kunde man nog komma undan de nya Tyska reglerna i den tripp jag planerade.

Man kommer från Danmark och tar Kielfärjan till Sverige, alltså är Tyskland ett transitland, men frågan är hur mycket man ska mecka med detta.
Att jag dessutom var duktigt däckad av Covid -19 i vintras/våras och fortfarande bär på antikroppar skulle väl om jag verkligen ville kunna ursäkta mig för ett kryphål, jag verken smittar eller borde bli smittad, men som redan nämnt i tråden kanske det inte är det man ska göra(leta kryphål), och Tysken jag skulle/ska besöka är säkert inte jättesugen på att få en Svensk på besök:gnissla

Man får nog avvakta läget och se om tillfälle dyker upp, men vänta till nästa sommar känns inte som troligt, dröjer de så länge lär jag nog hitta ett kryphål...
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top