Suzuki gsx1100s katana 83 som inte vill frikoppla längre

Albert

Albert
Gick med
5 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
V-max, Dr 750, cb900, katana
hej
kollade runt i forumet men fick inte nån matnyttig lösning för mitt problem eller så får jag skaffa nya brillor.

jag är helt villrådig och vet inte längre vad jag ska leta efter, och söker hjälp här.

har köpt mig en katana för några år sen för och återuppliva ungdomen, med det klassiska kopplingsskrammlet.

efter ett år tröttnade jag på det och öppnade kåpan, centrummutter lös, lamllerna hade käkat in i korgen, splinesen i trumman var dubbelt så stora, hur som helst köpte nya delar= korg, nållager, trumma, tryckplatta, fjädrar, urtrampningslager bricka och armen.

Satte ihop enligt verkstadsboken, det blev en dröm, ingen skrammel, fick i och ur alla växlar även ettan utan att den ens klonkade till, det var som smör, överlycklig, hade motul olja efter mc express tips dem kör i sina trimmade hojar, och denna ska vara lite trimmad.

MEN lyckan varade i 3 månader ca 100 mil.

innan säsongen var slut började klonka när jag fick i ettan, svårt och få ur ettan när man stod still men om man rullade den nån halv meter så gick den och få ur men det blev bara värre och värre.

bytte olja till det jag hade innan= castrol, men icke sa nicke, tänkte kanske lamellerna hade geggat med motul, köpte nya lameller för en månad sen, hade dem i castrol olja i 2 dar innan montering, ingen skillnad, bytte till en ny kopplingsvajer igår, ingen skillnad, plockade ner allt för 4e gången och allt ser ok ut, nya kopplingsdelarna har rullar bara 100 mil, ni hör jag kör inte mycket.

Motorn avstängd går växlarna i och ur utan problem, är den igång låter det lite i kopplingshuset i friläge sen problemet började, drar jag in kopplingen så tystnar det men det är inte det klassiska urtrampningslager ljudet, svår och få i 1an och får inte ens ur den även om jag rullar hojen, 2an går och få i med våld men svår och få ur. oljenivå rätt, kopplingshandtag spel rätt, stålskivor är stålfärgade och inte skeva vad jag kan konstatera, funderar även köpa nya stålskivor men om det inte kommer och göra nån skillnad.

tacksam för tips och råd.
 

Andreas900

Sporthojsnörd
Gick med
6 Oct 2006
Ort
Trångsund
Hoj
CBR900RR, CBR600F, CRF1000L, "NR750", DR650RS
Hmm..
Låter som liknande problem jag hade med min DR650.
Läs mitt inlägg här (#7):
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?289654-Koppling-Suzuki-DR600S&highlight=

Kan vara en liknande problematik att inre korgen kläms på axeln.
Du kan testa att släppa lite på muttern. Frikopplar den då är problemet med stor sannolikhet samma som jag hade.
(kräver ju lite mekande fram och tillbaka, men kan ge bra besked om felkällan)
Lycka till!
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Min erfarenhet säger att just Castrols olja får kopplingen att klibba. Mer specifikt Castrol GPS. Men klibbet brukar släppa efter några växlingar.

Kopplingswiren brukar behöva justeras ofta i början allt eftersom man sliter in lamellerna. Men det har du säkert redan gjort...

Annars kan skeva mellanskivor eller sliten korg orsaka liknande problem. Men allt var väll nytt och bytt?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Om du har problem med frikopplandet enbart med kall motor är det ett icke-problem. Har du samma problem fast med fullt uppvärmd motor (t.ex. efter ett par mils körning) är det ett problem.
 

Albert

Albert
Gick med
5 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
V-max, Dr 750, cb900, katana
det som förbryllar mig att i 3 månader funkade allt hur bra som helst även med kall motor, och sedan helt plötsligt började symptomen och blivit bara värre utan att jag rört nåt.

kan testa med det du nämner Andreas måtta och hitta nån shimsbricka,

jag har alltid kört samma olja i mina 3 hojar från 80 talet, oavsett om det har vart motul eller castrol och det har funkat och även nu funkar det i dem andra 2 med samma olja=castrol.

när allt funkade kanon bra i början på sommaren så funkade även med kall motor, men ska testa även och köra lite men det blev kyligt helt plötsligt.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top