REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Resultat 1 till 5 av 5
  1. #1
    Albert
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    V-max, Dr 750, cb900, katana
    Inlägg
    27

    Suzuki gsx1100s katana 83 som inte vill frikoppla längre

    hej
    kollade runt i forumet men fick inte nån matnyttig lösning för mitt problem eller så får jag skaffa nya brillor.

    jag är helt villrådig och vet inte längre vad jag ska leta efter, och söker hjälp här.

    har köpt mig en katana för några år sen för och återuppliva ungdomen, med det klassiska kopplingsskrammlet.

    efter ett år tröttnade jag på det och öppnade kåpan, centrummutter lös, lamllerna hade käkat in i korgen, splinesen i trumman var dubbelt så stora, hur som helst köpte nya delar= korg, nållager, trumma, tryckplatta, fjädrar, urtrampningslager bricka och armen.

    Satte ihop enligt verkstadsboken, det blev en dröm, ingen skrammel, fick i och ur alla växlar även ettan utan att den ens klonkade till, det var som smör, överlycklig, hade motul olja efter mc express tips dem kör i sina trimmade hojar, och denna ska vara lite trimmad.

    MEN lyckan varade i 3 månader ca 100 mil.

    innan säsongen var slut började klonka när jag fick i ettan, svårt och få ur ettan när man stod still men om man rullade den nån halv meter så gick den och få ur men det blev bara värre och värre.

    bytte olja till det jag hade innan= castrol, men icke sa nicke, tänkte kanske lamellerna hade geggat med motul, köpte nya lameller för en månad sen, hade dem i castrol olja i 2 dar innan montering, ingen skillnad, bytte till en ny kopplingsvajer igår, ingen skillnad, plockade ner allt för 4e gången och allt ser ok ut, nya kopplingsdelarna har rullar bara 100 mil, ni hör jag kör inte mycket.

    Motorn avstängd går växlarna i och ur utan problem, är den igång låter det lite i kopplingshuset i friläge sen problemet började, drar jag in kopplingen så tystnar det men det är inte det klassiska urtrampningslager ljudet, svår och få i 1an och får inte ens ur den även om jag rullar hojen, 2an går och få i med våld men svår och få ur. oljenivå rätt, kopplingshandtag spel rätt, stålskivor är stålfärgade och inte skeva vad jag kan konstatera, funderar även köpa nya stålskivor men om det inte kommer och göra nån skillnad.

    tacksam för tips och råd.

  2. #2
    Medlem Andreas900s avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Trångsund
    Hoj
    CBR900RR x2, R-1100, CRF1000L, "NR750", DR650RS
    Inlägg
    165
    Hmm..
    Låter som liknande problem jag hade med min DR650.
    Läs mitt inlägg här (#7):
    https://www.sporthoj.com/forum/showt...00S&highlight=

    Kan vara en liknande problematik att inre korgen kläms på axeln.
    Du kan testa att släppa lite på muttern. Frikopplar den då är problemet med stor sannolikhet samma som jag hade.
    (kräver ju lite mekande fram och tillbaka, men kan ge bra besked om felkällan)
    Lycka till!

  3. #3
    Medlem cpkossas avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Örebro
    Hoj
    M696, GSXR750, 660smc
    Inlägg
    1 485
    Min erfarenhet säger att just Castrols olja får kopplingen att klibba. Mer specifikt Castrol GPS. Men klibbet brukar släppa efter några växlingar.

    Kopplingswiren brukar behöva justeras ofta i början allt eftersom man sliter in lamellerna. Men det har du säkert redan gjort...

    Annars kan skeva mellanskivor eller sliten korg orsaka liknande problem. Men allt var väll nytt och bytt?

    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

  4. #4
    hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    hedesunda
    Hoj
    6
    Inlägg
    12 212
    Om du har problem med frikopplandet enbart med kall motor är det ett icke-problem. Har du samma problem fast med fullt uppvärmd motor (t.ex. efter ett par mils körning) är det ett problem.
    /anders gsf1371 gsf1200 gsf1200 vs1400 GPz1100b1 GSX600F s60t5awd firebirdx2

  5. 2020-11-20, 16:00

  6. #5
    Albert
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    V-max, Dr 750, cb900, katana
    Inlägg
    27
    det som förbryllar mig att i 3 månader funkade allt hur bra som helst även med kall motor, och sedan helt plötsligt började symptomen och blivit bara värre utan att jag rört nåt.

    kan testa med det du nämner Andreas måtta och hitta nån shimsbricka,

    jag har alltid kört samma olja i mina 3 hojar från 80 talet, oavsett om det har vart motul eller castrol och det har funkat och även nu funkar det i dem andra 2 med samma olja=castrol.

    när allt funkade kanon bra i början på sommaren så funkade även med kall motor, men ska testa även och köra lite men det blev kyligt helt plötsligt.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Då är han säkert tacksam.

SJP
Vill du annonsera ovan? Klicka här