Batteri...?

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Skall vi tolka det som att du avråder från att använda CTEK?

Isåfall undrar jag hur jag hållit liv i ett 15 år gammalt batteri som drar igång en V8. Ett original Mercedes-batteri (dekaltrimmat Varta) som jag underhållsladdat med en C-tek-laddare i 10 år.

För övrigt i tråden, jösses vilket drama för ett batteri. Köp, använd, ladda. Krångla inte till det. Till mc? Köp Yuasa, rätt skött håller det i många år. Köp Biltema, rätt skött håller det också många år, men färre än Yuasa. Förmodligen. Biltemabatteriet jag hade i min ZZR höll i minst 5 år. Stödladdat med samma C-tek-laddare jag forfarande använder.

Men handen på hjärtat, hur ofta har ni batteriproblem därute i Svealand? Det är ungefär det minsta problemet jag haft under 30 års motorintresse hårt utslaget av läckande kylare, skeva bromsskivor, rost, spridare, fastfrusna dörrhandtag (Alfa 164...) kamremmar, vattenpumpar, packboxar som läcker (igen), punka, soppaläckage... jag kan hålla på hela kvällen. Men har nog jinxat mig tillräckligt för att höra det där ”klick” när jag vrider om nyckeln nästa gång. :D
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Skall vi tolka det som att du avråder från att använda CTEK?

Ctek 45 Zafir fungerar genom att vid ca 12,85 Volts batterispänning ge en ny underhållsladdning.
Och fungerar därför med batterier som har en vilospänning på 12,8 Volt eller lägre.

Har man ett batteri som har en vilospänning på 12,9 Volt eller högre så kommer batteriet börjat sulfatera/förstöras innan Zafiren slår till.

När min väns R1200GS inte startade efter stått länge i sommar utan Underhållsladdning och det inte hjälpte ladda Exide batteriet med inkopplad Ctek, hojen startade fortfarande inte köpte han ett Biltema Gelbatteri. Laddade det och hojen startade. Efter en månad med inkopplad Ctek som hela tiden lýste grönt startade hojen inte. Han tog ur det en månad gamla Gelbatteriet och tog bilen ner till Biltema med mig med. På Biltema konstaterade man med deras testutrustning i informationsdisken att det inte var något fel på batteriet. Det var bara lite oladdat. Så man kopplade det till Biltemas batteriladdare. Och Biltemas batteriladdare gav diagnosen att det här batteriet går inte att ladda !? (det batteri som det inte var något fel på enligt 1a testen)
Varpå han fick ett tillgodokvitto. Valde tillgodokvitto framför nytt Gelbatteri.

Väl hemma igen för komma ut och köra fick han låna mitt Biltema reserv Gelbatteri. Och en konstantspänningsladdare som jag gjort av en gammal dumladdare med 2 st 6800uF kondensatorer i parallell mellan + och -, blir 13 600uF. Kondensatorerna
laddas upp till ca 17,5 Volt, sedan motstånd och två seriekopplade 6,8 Volt 5W Zenerdioder mellan + och -.
https://www.elfa.se/en/semiconducto...ipation+(Pd)~~W=5&filter_Zener+Voltage~~V=6.8

Vilket ger minst ca 2x6,8=13,6 Volt spänning mellan + och - och med lagom motstånd (mindre motstånd mera ström genom dioderna höjer Zenerspänningen) och med den här laddaren inkopplad blir det ca 13,75 V över batteriet och nu startar hojen utan problem.

Jag avstår att fundera över om det 1a Gel batteriet förstördes av att Ctek 45 Zafir aldrig underhållsladdade det.
När Zafiren lyser grönt betyder det ju att batterispänningen är över 12,85 Volt.
Samtidigt som R1200GS -16 tydligen drar en del ström parkerad.
För med Cteken inkopplad til Exide batteriet så såg jag att det blev en underhållsladdning var 90sekund. När Cteken var inkopplad.

Eller om det var ett kass Biltema Gelbatteri. Som var slut efter en månad på en R1200GS.

Nu med konstantspänningsladdare inga problem starta hojen (hoppas jag) det var ett par veckor sedan den var ute sist.
20201219: Startade utan problem.
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?201906-Dagens-bild&p=6501294&highlight=#post6501294

Med en annan hoj i garaget Kawa ER6-N och troligen Yuasas originalbatteri fungerade en annan Ctek 45 Zafir utan problem. Laddade batteriet ungefär varannan timme eller 12ggr / 24 h. Och det fungerade utmärkt. Ägaren satte på hösten in en annons på Blocket. Upprepade annonsen i början av November och några dagar för julafton dök det upp en intresserad med släp i snön. Hojen togs ut, den startades, motorn gick igång, spekulanten lyssnade, affären gjordes upp, hojen lastades på släpet och så drog han iväg med fruns julklapp genom snön.
 

Bifogat

  • CTEK45ZAFIRpåKawaER6N.jpg
    CTEK45ZAFIRpåKawaER6N.jpg
    64.7 KB · Visningar: 11
Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Ctek 45 Zafir fungerar genom att vid ca 12,85 Volts batterispänning ge en ny underhållsladdning.
Och fungerar därför med batterier som har en vilospänning på 12,8 Volt eller lägre.

Har man ett batteri som har en vilospänning på 12,9 Volt eller högre så kommer batteriet börjat sulfatera/förstöras innan Zafiren slår till.

När min väns R1200GS inte startade efter stått länge i sommar utan Underhållsladdning och det inte hjälpte ladda Exide batteriet med inkopplad Ctek, hojen startade fortfarande inte köpte han ett Biltema Gelbatteri. Laddade det och hojen startade. Efter en månad med inkopplad Ctek som hela tiden lýste grönt startade hojen inte. Han tog ur det en månad gamla Gelbatteriet och tog bilen ner till Biltema med mig med. På Biltema konstaterade man med deras testutrustning i informationsdisken att det inte var något fel på batteriet. Det var bara lite oladdat. Så man kopplade det till Biltemas batteriladdare. Och Biltemas batteriladdare gav diagnosen att det här batteriet går inte att ladda !? (det batteri som det inte var något fel på enligt 1a testen)
Varpå han fick ett tillgodokvitto. Valde tillgodokvitto framför nytt Gelbatteri.

Väl hemma igen för komma ut och köra fick han låna mitt Biltema reserv Gelbatteri. Och en konstantspänningsladdare som jag gjort av en gammal dumladdare med 2 st 6800uF kondensatorer mellan + och -
(laddas upp till ca 17,5 Volt) följt av motstånd och två seriekopplade 6,8 Volt 5W Zenerdioder
https://www.elfa.se/en/semiconducto...ipation+(Pd)~~W=5&filter_Zener+Voltage~~V=6.8

Vilket ger minst ca 2x6,8=13,6 Volt spänning mellan + och - och med lagom motstånd (mindre motstånd mera ström genom dioderna höjer Zenerspänningen) och med den här laddaren inkopplad blir det ca 13,75 V över batteriet och nu startar hojen utan problem.

Jag avstår att fundera över om det 1a Gel batteriet förstördes av att Ctek 45 Zafir aldrig underhållsladdade det.
Samtidigt som R1200GS -16 tydligen drar en del ström parkerad.
För med Cteken inkopplad til Exide batteriet så såg jag att det blev en underhållsladdning var 90sekund. När Cteken var inkopplad.

Eller om det var ett kass Biltema Gelbatteri. Som var slut efter en månad på en R1200GS.

Nu med konstantspänningsladdare inga problem starta hojen (hoppas jag) det var ett par veckor sedan den var ute sist.

Med en annan hoj i garaget Kawa ER6-N och troligen Yuasas originalbatteri fungerade en annan Ctek 45 Zafir utan problem. Laddade batteriet ungefär varannan timme eller 12ggr / 24 h. Och det fungerade utmärkt. Ägaren satte på hösten in en annons på Blocket. Upprepade annonsen i början av November och några dagar för julafton dök det upp en intresserad med släp i snön. Hojen togs ut, den startades, motorn gick igång, spekulanten lyssnade, affären gjordes upp, hojen lastades på släpet och så drog han iväg med fruns julklapp genom snön.
Jag har ingen erfarenhet av CTEK laddare. Har alltid använt Biltemas smartladdare till alla Biltema gelbatterier och det har funkat perfekt. Har inte mätt vid vilken spänning det går över till underhållsladdning men när jag kopplade på laddaren på sommarhojen för ett par månader sedan så var hojen redan ”fulladdad” dvs jag hade kört en lång tur precis innan. Trots det tog det 30-40 minuter innan biltemaladdaren gick över till underhållsladdning. Det bådar gott tror jag.

Som sagt, har aldrig testat CTEK-laddare. Kör däremot med CTEK-kontakter på både batteri och biltemaladdare efter som ”alla har det”.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har ingen erfarenhet av CTEK laddare. Har alltid använt Biltemas smartladdare till alla Biltema gelbatterier och det har funkat perfekt. Har inte mätt vid vilken spänning det går över till underhållsladdning men när jag kopplade på laddaren på sommarhojen för ett par månader sedan så var hojen redan ”fulladdad” dvs jag hade kört en lång tur precis innan. Trots det tog det 30-40 minuter innan biltemaladdaren gick över till underhållsladdning. Det bådar gott tror jag.

Som sagt, har aldrig testat CTEK-laddare. Kör däremot med CTEK-kontakter på både batteri och biltemaladdare efter som ”alla har det”.

Biltema sålde en tid två "smartladdare" (finns inte kvar längre), jag köpte den billigare Biltema Artnr 37743.
Den billigare funkade så att först laddades batteriet med 2A till ca 14,3 Volt. Därefter gick den över till konstantspänningsladdning med 13,7 Volt som så småningom steg till 13,8 Volt.
Den dyrare som en kompis köpte funkade så att först laddades batteriet med ?A till ca 14,3 Volt,
sedan fick spänningen sjunka till 13,3 Volt varpå ny laddning påbörjades till 13,7 Volt.
Jag kan tänka mig att båda dom här skulle funka alldels utmärkt med Biltema Gelbatteri.
Kruxet är att vad som helst får kallas för smartladdare.
Och tar man inte och slår sig ner och mäter hur de fungerar, endera genom att sitta och kolla spänningen och skriva upp den i en tabell 1 gång i minuten eller genom att koppla in en logger, tex Easylog
så vet man egentligen inte mer än om batteriet startar hojen på våren eller inte gör det.
Jag har också gjort en mätning på en Ctek 45 Zafir som påbörjade underhållsladdning vid 12,95 Volt. Mitt mätfel ? eller är det så att när underhållsladdningen påbörjas varierar mellan olika exemplar av Ctek 45 Zafir ?
Hur fungerar din / dina Biltema smartladdare ? Vilket / Vilka artikelnummer och hur sköter dom underhållsladdningen ? Det är "bara" att mäta !
I bilden nedan kopplades loggern (Easylog) in vid 0 timmar och Biltema laddaren nr 37743 1 timme senare.
 

Bifogat

  • Biltema-Artnr-37743-laddare.png
    Biltema-Artnr-37743-laddare.png
    17.4 KB · Visningar: 19
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har Biltema batterier i Hondan, haft i Trajan (satt i vid köp) och i en gräsklippartraktor. Efter som jag har hojar, bilar, traktorer, gräsklippare, fyrhjuling och säkert nåt mer så räcker inte min fyra Ctek och fem Jula smartladdare till utan jag får flytta runt laddarna mellan de olika fordonen.

Visst är det så att det räcker att lossa ena kabeln på Ctek laddaren från batteriet för att den ska starta om och börja köra laddcykeln med att ladda upp batteriet? Dock tappar man ju den smarta funktionen att kunna stoppa på laddaren på hösten och låta laddaren stå påkopplad hela vintern och sköta sig själv.

Jag har inte haft problem med mina biltema batterier men jag kan ju haft tur, men jag tror att brist på batteriladdare kan varit räddningen för mina batterier. Satt ett Biltema batteri i Thruxtonen då jag köpte den och fick med ett nytt Snell batteri vid köpet, både Snell och Biltema har funkat och Biltema batteriet gar funkat i hojen och bytte mest till Snell batteriet för att det inte bara skulle stå efter det stått första sommaren jag hade hojen. Jag har nu kopplat Biltema batteriet till min 440 l dieseltank till traktorerna för att slippa ta 12 V från traktorn då jag ska tanka och det funkar än och det laddas lite då och då.

Skulle nog köpa märkesbatteri till Trajan och KLR:en om jag skulle köpa nya, men till Hondan och kommande Suzukin får nog Biltema batterierna duga så länge.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Biltema sålde en tid två "smartladdare" (finns inte kvar längre), jag köpte den billigare Biltema Artnr 37743.
Den billigare funkade så att först laddades batteriet med 2A till ca 14,3 Volt. Därefter gick den över till konstantspänningsladdning med 13,7 Volt som så småningom steg till 13,8 Volt.
Den dyrare som en kompis köpte funkade så att först laddades batteriet med ?A till ca 14,3 Volt,
sedan fick spänningen sjunka till 13,3 Volt varpå ny laddning påbörjades till 13,7 Volt.
Jag kan tänka mig att båda dom här skulle funka alldels utmärkt med Biltema Gelbatteri.
Kruxet är att vad som helst får kallas för smartladdare.
Och tar man inte och slår sig ner och mäter hur de fungerar, endera genom att sitta och kolla spänningen och skriva upp den i en tabell 1 gång i minuten eller genom att koppla in en logger, tex Easylog
så vet man egentligen inte mer än om batteriet startar hojen på våren eller inte gör det.
Jag har också gjort en mätning på en Ctek 45 Zafir som påbörjade underhållsladdning vid 12,95 Volt. Mitt mätfel ? eller är det så att när underhållsladdningen påbörjas varierar mellan olika exemplar av Ctek 45 Zafir ?
Hur fungerar din / dina Biltema smartladdare ? Vilket / Vilka artikelnummer och hur sköter dom underhållsladdningen ? Det är "bara" att mäta !
I bilden nedan kopplades loggern (Easylog) in vid 0 timmar och Biltema 37743 1 timme senare.
Yes, jag har den dyrare 37744. Den har lägen för bil, mc, låg temperatur och 6v. Jag kör naturligtvis bara på mc-inställningen och då laddar den med 1A/14,4V, för bil är det 4A/14,4V, lågt temp 4A/14,7V och 6V 4A/7,5V . Den har även någon funktion som rekomditionerar batteriet om det är dåligt.

Exakt hur cykeln ser ut har jag inte mätt eftersom den funkat så bra. Jag konstaterar bara att den är till belåtenhet. :)

Edit: såg att biltema nu har en laddare 37-767 som verkar vara väldigt lik den jag har fast istället för 6V-laddning finns det LiFePO4-läge.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Yes, jag har den dyrare 37744. Den har lägen för bil, mc, låg temperatur och 6v. Jag kör naturligtvis bara på mc-inställningen och då laddar den med 1A/14,4V, för bil är det 4A/14,4V, lågt temp 4A/14,7V och 6V 4A/7,5V . Den har även någon funktion som rekomditionerar batteriet om det är dåligt.

Exakt hur cykeln ser ut har jag inte mätt eftersom den funkat så bra. Jag konstaterar bara att den är till belåtenhet. :)

Edit: såg att biltema nu har en laddare 37-767 som verkar vara väldigt lik den jag har fast istället för 6V-laddning finns det LiFePO4-läge.

Inte konstigt den funkar bra för dig ! För efter den inledande laddning till ca 14,3 Volt där den avbryter så när spänningen är nere på ca 13,3 Volt laddar den ju till ca 13,7 Volt och ligger sedan och pendlar mellan ca 13,3 V laddstart och ca 13,7 V laddstopp !
Gör dig inte av med den, ett fynd bland laddare som går / gått att köpa i butik. ! :tummenupp

Vad det gäller 37-767 stämmer det yttre bra med utseendet som jag minns det på 37743.
Som jag inte har kvar längre, följde med Sprint RS när den såldes.
 
Last edited:

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
Jag har två batterier i mitt garage som jag kallar för reservbatterier. Ena batteriet är till in Transalp 650, batteri nr:2 är till min Honda 1000 CBF. Laddade dom för tio dagar sedan med min CTEK som är för mc batterier. Mätte spänningen idag. Batteri nr:1 12.4v batteri nr:2 12.6v. Ska jag lämna dom till återbruket?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag har två batterier i mitt garage som jag kallar för reservbatterier. Ena batteriet är till in Transalp 650, batteri nr:2 är till min Honda 1000 CBF. Laddade dom för tio dagar sedan med min CTEK som är för mc batterier. Mätte spänningen idag. Batteri nr:1 12.4v batteri nr:2 12.6v. Ska jag lämna dom till återbruket?

12,4v motsvarar cirka 75%, 12,6v cirka 90%. Båda funkar nog i nödläge men det som är 12,4 hade jag inte kört runt med längre än nödvändigt.
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + VTR
Uppföljning:

Det blev ett Nitro-batteri.
Ska monteras i moppen under helgen (så är planen iaf)!

Stort tack till alla som engagerat sig i tråden, uppskattas!
:Bugar
 

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
Gjorde nyss min månadsladdning på batterierna som sitter i mina hojar. Honda Transalp 650 Biltema batteri monterat i oktober 2019 12.7v. Honda 1000CBF batteri Varta monterat i april 2020 13.0v? Lite högt? Gjorde mätningarna ett dygn efter laddningen.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Gjorde nyss min månadsladdning på batterierna som sitter i mina hojar. Honda Transalp 650 Biltema batteri monterat i oktober 2019 12.7v. Honda 1000CBF batteri Varta monterat i april 2020 13.0v? Lite högt? Gjorde mätningarna ett dygn efter laddningen.
Kan detta vara något? https://www.battericentralen.se/files/pdf/tudor-faq.pdf

” Vad är stratifiering (syraskiktning)?
Stratifiering innebär att elektrolytens densitet är högre i
botten av batteriet än vad den är upptill och märks genom
att batteriet har hög vilospänning, ofta över 13 V. Fenomenet uppstår p g a att den svavelsyra som bildas vid laddningen har hög densitet och sjunker neråt i elektrolyten. Stratifieringen försvinner om batteriet laddas vid förhöjd spänning
(15,5–16 V), vilket leder till att det bildas gas som virvlar runt i elektrolyten och blandar om syran. Eftersom stratifiering är ett tillstånd som måste hävas eftersom det i annat fall kommer
att leda till sulfatering och bestående skador har moderna batteriladdare ett laddningsförlopp med förhöjd spänning
i slutskedet av laddningen. I ventilreglerade batterier är elektrolyten bunden antingen som gel eller i de glasfiltsmattor som används som separatorer och därför uppstår inte någon nämnvärd stratifiering i den typen av batterier”
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Gjorde nyss min månadsladdning på batterierna som sitter i mina hojar. Honda Transalp 650 Biltema batteri monterat i oktober 2019 12.7v. Honda 1000CBF batteri Varta monterat i april 2020 13.0v? Lite högt? Gjorde mätningarna ett dygn efter laddningen.

De Biltemabatterier jag köpt
"typ Underhållsfria"
"typ Gel"
har när de är friska (= startar hojen) haft en spänning ett dygn efter laddning i området 12,9 - 13,2 Volt.

Beroende på "hög svavelsyrahalt", för bättre prestanda till lägre kostnad, (och kortare livslängd).
Så jag gissar att med ett dygn efter laddning
Biltema batteri monterat i oktober 2019 12.7 Volt börjar tappa. Hoppas det kan starta hojen år 2021.
Varta monterat i april 2020 13.0 Volt. Är det ett batteri med påfyllningslock för batterivatten kör det med hög spänning som Tudor skriver för röra om i elektrolyten. se Tegel1432 #33
(Efter du kollat och eventuellt fyllt på batterivatten).

Är det ett sk Underhållsfritt batteri så tror jag på samma leverantör som Biltema eller någon kollega.
13,0 Volt beror på "hög svavelsyrahalt", för bättre prestanda till lägre kostnad, (och kortare livslängd).
 
Last edited:

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
Laddar Biltema batteriet igen om en månad, vi får se hur spänningen är i april. Varta batteriet är ett AGM batteri, ingen expert på batterier men är det underhållsfritt?

https://www.batterilagret.se/p3996/Batteri-Varta-TTZ10S-BS

Är detta batteri som jag monterade i min Honda 1000CBF. Killen i disken fyllde på syra i batteriet medans jag väntade. Fick rådet att vänta några timmar innan jag laddade batteriet. Min laddare är en CTEK för mc batterier.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Laddar Biltema batteriet igen om en månad, vi får se hur spänningen är i april. Varta batteriet är ett AGM batteri, ingen expert på batterier men är det underhållsfritt?

https://www.batterilagret.se/p3996/Batteri-Varta-TTZ10S-BS

Är detta batteri som jag monterade i min Honda 1000CBF. Killen i disken fyllde på syra i batteriet medans jag väntade. Fick rådet att vänta några timmar innan jag laddade batteriet. Min laddare är en CTEK för mc batterier.

Har batteriet sex Skruvkorkar av plast för påfyllning av batterivatten och ett litet rör ut på ena kortsidan upptill,
ut ca 5mm och sedan ner ca 15mm, ett rör lagom trä på en ca 8mm plastslang på ?
Ja då är det den äldre typen av batteri där du kan röra om batteri syran med stark laddström/15Volt laddspänning.

Alternativ till utsläppsrör på sidan är om jag minns rätt
Sex Skruvkorkar av plast med "inbyggd vätskefälla" och ett litet hål upptill i korken.
För att släppa ut den blandning av vätgas och syrgas som uppstår när vattnet sönderdelas vid kraftig laddström och laddat batteri.
En förutsättning för sönderdelning ska ske anses ofta vara laddspänningen är högre än 14,4 Volt.

Saknas Sex skruvkorkar för påfyllning av batterivatten, ja då är det ett så kallat "Underhållsfritt" batteri. Som inte bör laddas med högre spänning än ca 14,3 Volt.

Att han ville du skulle vänta med laddning var nog för att batterisyran skulle hinna sprida sig i det glasfibernät mellan blyplattorna som batterisyran ligger bundet i.
https://batterihjalpen.se/vad-ar-ett-agm-batteri/

Nackdel med AGM-batteri är att det inte tål laddning med spänning över 14,3 Volt speciellt länge....
 
Last edited:

Boouy

Medlem
Gick med
16 Oct 2011
Ort
Sundets Pärla
Hoj
2019 Yamaha MT09
”För att ladda ett VRLA-batteri (ventilregulerat blybatteri) måste du ha en konstantspänningsladdare”. /2020 T7 Yamaha användarhandbok.

Är Ctek laddarna sådana? Min snabbgoogling i ämnet gav noll.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
”För att ladda ett VRLA-batteri (ventilregulerat blybatteri) måste du ha en konstantspänningsladdare”. /2020 T7 Yamaha användarhandbok.

Är Ctek laddarna sådana? Min snabbgoogling i ämnet gav noll.

Nej dom är inte konstantspänningsladdare.
Dom laddar med konstant ström upp till ca 14,3 Volt när dom bryter för att sedan börja ladda på nytt med samma ström när batterispänningen sjunkit till ca 12,85 Volt.

Men funkar ofta bra.
Funkar inte som underhållsladdare med batterier där man sparat på blyet och ökat svavelsyrahalten av kostnadskäl. och batteriet därför har en "vilospänning på 12,9 Volt eller högre.

Konstantspänningsladdare ger en spänning på ca 13,7 Volt och passar utmärkt för underhållsladdning men är sämre på att snabbt ladda ett lite urladdat batteri. #
Mycket urladdade batterier hör hemma på återvinningen. Tycker jag.

# https://tudor.se/laddning-av-batterier/
Citat från sida 6:
Denna typ av laddning brukar kallas underhållsladdning och innebär att man genom att lägga en spänning på cirka 13,7V över ett 12V batteri tvingar en mycket liten laddningsström att flyta genom batteriet och som då kompenserar för den självurladdning som alltid pågår.
slut citat
Den här typen av laddning med ca 13,7V över ett 12V batteri funkar också bra med lågprisbatterier
där man sparat på blyet och ökat svavelsyrahalten av kostnadskäl. och batteriet därför har en "vilospänning på 12,9 Volt eller högre, tex Biltema "Gel MC batterier" och "Underhållsfria" MC-batterier.
Och med "kvalitetsbatterier" som det Yuasa original jag har i GSX1300R som är från 2007.
Hur jag vet det ?
Därför så laddar jag mina batterier i garaget.
Yuasat i GSX1300R, Biltema Gelbatteriet i garagets tjyvlarm (testat funktionen nyligen), Biltema Underhållsfria i SV650S från 2010 till 2012 när jag sålde den.
Hur få en konstantspänningsladdare, se # 3.
 
Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
”För att ladda ett VRLA-batteri (ventilregulerat blybatteri) måste du ha en konstantspänningsladdare”. /2020 T7 Yamaha användarhandbok.

Är Ctek laddarna sådana? Min snabbgoogling i ämnet gav noll.

Kör med en CTEK, det är bäst.
Eller en motsvarande "smart" laddare, då får du ett fulladdat batteri.
En konstantspänningsladdare är bra om du förvarar batteriet, eller har det anslutet under lång tid.
Konstantspänningsladdare sitter i stationära anläggningar, som har batteribackuper, och ger batteriet lång livslängd, och minimal vattenförlust.
Dom sitter ofta också i husvagnar, husbilar mm, som är tänkta att vara anslutna under lång tid.
Dom konstantspänningsladdare som vi har i våra anläggningar i elnätet, dom bryter aldrig laddningen, utan försöker att hålla spänningen på ett konstant värde, lite olika Volttal beroende på batterityp, men mellan 13,5 och 13,8 Volt.
Men som det redan skrivits, så får du problem att ladda batteriet helt fullt med en sådan laddare, det tar en väldig tid.

Och till exempel CTEK:en är konstruerad så att den sänker strömmen när spänningen stiger, och på så vis får du minimal vattenavgång, även om spänningen trissas upp, och du får ett snabbare laddningsförlopp.
Och den har fler finesser som pulsering mm.
Så kör på en smart laddare, det är bästa valet för dom flesta av oss :tummenupp
 

Rikard87

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2014
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R 1000 K3
vad tror ni Shido Lithium batterierna som säljes på xlmoto känner att det är dags för ett nytt på min gsxr 1000 K3 eller ska man satsa på ett yusa standard?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top