Trottelpositionssensor och förgasarmotorer

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Någon som vet om trottelpositionssensorns funktion för en förgasarmotor? Det enda jag skulle kunna gissa, är justering av förtändningen. Men då måste den ju räkna från TDC och förutsättningen är ju att den finns med på pickuppens rotor, om den ska kunna justera tidigare tändning eller? Hittar inget i verkstadsmanualen, enbart lite kort om kalibrering av den. Har kört med tps'en urkopplad utan att märka någon skillnad, men det kanske man endast ser i en bänk?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Tittar man på en digital tändning med tps styrning så är den lik en bränsle mapp, även tändning regleras i en 3D mappning.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Plutten på vevaxeln kan sitta vart som helst... datorn räknar ut så att tändningen blir rätt.
Troligtvis sitter den på ett lämpligt ställe försatt starta bra.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
TPS'en saknas på min icke-CA USA-modell av GFS1200 1998. Däremot kontakten finns i kabelhärvan.

GSF1200 1998 ECU heter i USA 3290027E20. I Europa används både 3290027E10 och 3290027E20. Förmodligen är det ..E10 som funkar med TPS då de prylarna är märkt med "info, E18" i reservdelskatalogen. Det enda man kan vara säker på att TPS gör - är att minska motoreffekten av diverse miljömässiga anledningar, inte tvärt om.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
På en SRAD gixxer med förknasare (750 årsmodell 96 och 97, 600 97-00) styrde den tillsammans med varvtalet öppnandet av två solenoider som påverkade bränsleblandningen, tror den fetade när den aktiverades. Exakt hur fattade jag nog aldrig, var väl där jag insåg att det kanske var bättre att gå över på insprutning på nästa hoj. :glömdet
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top