Stabilitet Honda cb400n

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
"Däcken har några år på nacken men verkar ok. Felet fanns även när de var nya."

Citat från första inlägget.
 

kmd

Ny medlem
Gick med
16 Nov 2020
Ort
Linköping
Hoj
Honda
Lite uppdatering:

Jag vill börja med att tacka för alla tips.

jag skaffade en gaffelstabilisator som gjorde skillnad. Det känns mycket stadigare när man kör snett upp på trottoarkanter osv men hjälpte inte mot känslan i högre fart. Dock blev det tydligare att det är bakändan som känns lös.
Jag beställde två bussningar i nylon till svingen och började plocka ner den. Kände lite glapp med svingen monterad och när jag fick isär den så var det tydligt glapp mellan metallpinnen i mitten och bussningarpå kedjesidan. Andra sidan verkade frisk. Det visade sig ju var två bussningar per sida, dvs fyra totalt och jag hade bara beställt två. Nåväl, bytte dem på den glappa sidan men tycker att det fortfarande finns ett litet glapp mot metallpinnen i mitten. Så känns det inte på högra sidan. Borde jag bytt metallpinnen också? Med svingen monterad och åtdragen känns inget glapp längre och jag monterade ihop allt igen.

Det blev betydligt bättre men inte helt bra. 80-90 km/h känns inte läskigt längre. Är detta så bra det blir eller?

Nu har istället hastighetsmätaren börjat skrika som en stucken gris. Den behöver nog lite smörjning..
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Lite uppdatering:

Jag vill börja med att tacka för alla tips.

jag skaffade en gaffelstabilisator som gjorde skillnad. Det känns mycket stadigare när man kör snett upp på trottoarkanter osv men hjälpte inte mot känslan i högre fart. Dock blev det tydligare att det är bakändan som känns lös.
Jag beställde två bussningar i nylon till svingen och började plocka ner den. Kände lite glapp med svingen monterad och när jag fick isär den så var det tydligt glapp mellan metallpinnen i mitten och bussningarpå kedjesidan. Andra sidan verkade frisk. Det visade sig ju var två bussningar per sida, dvs fyra totalt och jag hade bara beställt två. Nåväl, bytte dem på den glappa sidan men tycker att det fortfarande finns ett litet glapp mot metallpinnen i mitten. Så känns det inte på högra sidan. Borde jag bytt metallpinnen också? Med svingen monterad och åtdragen känns inget glapp längre och jag monterade ihop allt igen.

Det blev betydligt bättre men inte helt bra. 80-90 km/h känns inte läskigt längre. Är detta så bra det blir eller?

Nu har istället hastighetsmätaren börjat skrika som en stucken gris. Den behöver nog lite smörjning..

Beställ 2 till bussningar och en svingaxel, vet inte exakt hur det ser ut just på den hojen men på många gamla hojar så glider svingaxeln(bulten) mot stålhylsan i bussningen och nöts ner med tiden och då räcker det inte med bara nya bussningar.

På min GP125 glappade bakhjulet nästan 2cm i sidled längst ut, bussningarna var sopslut, likaså axeln och röret i ramen hade också nötts ur så fick borra ur ramen och göra små stålbussningar och trycka i den också för att få bort glappet. Fattar inte hur dom ens kunnat köra med den hojen för motorn hängde bara i hälften av fästena också då resten var spruckna.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Lite uppdatering:

Jag vill börja med att tacka för alla tips.

jag skaffade en gaffelstabilisator som gjorde skillnad. Det känns mycket stadigare när man kör snett upp på trottoarkanter osv men hjälpte inte mot känslan i högre fart. Dock blev det tydligare att det är bakändan som känns lös.
Jag beställde två bussningar i nylon till svingen och började plocka ner den. Kände lite glapp med svingen monterad och när jag fick isär den så var det tydligt glapp mellan metallpinnen i mitten och bussningarpå kedjesidan. Andra sidan verkade frisk. Det visade sig ju var två bussningar per sida, dvs fyra totalt och jag hade bara beställt två. Nåväl, bytte dem på den glappa sidan men tycker att det fortfarande finns ett litet glapp mot metallpinnen i mitten. Så känns det inte på högra sidan. Borde jag bytt metallpinnen också? Med svingen monterad och åtdragen känns inget glapp längre och jag monterade ihop allt igen.

Det blev betydligt bättre men inte helt bra. 80-90 km/h känns inte läskigt längre. Är detta så bra det blir eller?

Nu har istället hastighetsmätaren börjat skrika som en stucken gris. Den behöver nog lite smörjning..


Grattis, du hittade felet.

Fler med gamla hojar behöver se över sina svinglagringar - vare sig nållager eller med plastbussningar.

Gör som h.yson ovan säger: byt samtliga bussningar, och axeln också - samt dra med rätt moment!
Då har du eliminerat en felkälla och kan jaga vidare efter den totala körupplevelsen.
Glöm bara inte att det är en CB400n du sitter på...:hej
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top