Stabilitet Honda cb400n

kmd

Ny medlem
Gick med
16 Nov 2020
Ort
Linköping
Hoj
Honda
Hej sporthoj!

Jag har en gammal CB400N från jag övningskörde som jag nu har sparkat igång igen som upplevs ganska ostabil/ostadig, i tex farter över 80km/h, när man byter fil över en kant eller markering. likartat i båda riktningar.

jag har försökt mäta hjulen och tycker de linjerar. Däcken har några år på nacken men verkar ok. Felet fanns även när de var nya.

Det jag har noterat är att framgaffeln verkar väldigt mjuk. Inte själva dämpningen men om man håller fast framhjulet med benen och vrider styret så flexar det ganska mycket. Man kan tydligt känna hur gaffelrören vrider sig jämfört med den nedre delen av gaffeln. Samma sak gäller om man vrider styret mot stoppet och försöker vrida däcket ytterligare i båda riktningar. jag har dragit åt gaffelbenens fästen utan förbättring. jag kan inte känna något glapp i styrlagret och hojen är även besiktad utan anmärkning. De borde väl hittat något ev fel på lagret?

Vad tror ni?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tja, japanska hojar från tiden innan Deltabox osv är ju kända för att vara sladdriga. Blir en smula bättre med modernare däck och korrekt däcktryck. Men den grundläggande instabiliteten kommer man inte ifrån.

Jag (min dotter) hade tex en XJ600S som började wobbla i styret direkt om man släppte handtagen i 60-70. Minns med fasa min provkörning av en Suzuki GSX1100EF i början av nittiotalet, den var i stort sett likadan.

För lite luft i framhjulet kan också vara en orsak men det lär du ha kollat. Det enkla svaret är nog att det blir tyvärr inte bättre än så.
 

kmd

Ny medlem
Gick med
16 Nov 2020
Ort
Linköping
Hoj
Honda
Hej!

Tack för svar!

Jo däcktryck osv har jag provat. Finns det någon typ av stag eller så man kan skruva fast och förbättra läget lite?

Vad är deltabox förresten?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är förvisso 25 år sen jag körde en CB400 men jag vill minnas den som stabil, trygg och sävlig i chassit så länge man kör lugnt och inte testar gränserna med den. Jag tror nåt är fel.

Har du rätt dimension på däcken? Och dom är inte plattnötta på mitten?

Låt någon erfaren klämma och känna på hojen. Har du ingen sån tillgänglig så se över hur är det med glapp i svinglager och hjullager? Hittar du inget glapp där så tror jag du ska se över framgaffeln, byt olja och tätningar.
Är det fortfarande besvärlig så ser jag bara bakdämparna kvar att byta.

En erfaren förare/mekaniker ser ju om fjädringen är studsig bara med att gunga hojen.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har ju lillebrorsan CB250N och det är ju samma hoj bortsett från mindre kubik en till bromsskiva fram och H4 lampa.

Möjligen skulle kanske ett sånt där stag mellan gaffelbenen vad det nu heter på svenska https://www.fastec-racing.co.uk/products/honda-cb250n-fork-brace?variant=21456276871 göra den lite bättre. Nån som har nån uppfattning om styrdämpare skulle göra nån skillnad?

Kolla igenom gaffeln och byt olja i den och kanske då också läge att passa på att byta gaffeltätningar, har för mig att det sitter tappluggar på gaffelbenen på dessa hojar om man bara ska byta olja. Kolla att du har rätt mängd olja i benen, kommer inte så här på rak arm ihåg hur mycket eller vilken nivå det ska vara men vanlig ATF olja är det i gaffelbenen. Vet inte vilken viskositet det motsvarar på gaffelolja, som jänkebilsägare fick det bli ATF olja från 20 liters dunken det var som enklast så.

Kolla också svinglagringen, lagrena till svingen är nån form av plastbussningar jag tror man kan byta dessa till nållager men vet inte om man måste göra om nåt då.

Är väl halvkass väghållning från början men se det possitivt 110 km/h är som 160 km/h på Thruxtonen ;)
 

kmd

Ny medlem
Gick med
16 Nov 2020
Ort
Linköping
Hoj
Honda
Hej

Jag får samma känsla att något är galet. Googlar man hittar jag ingen som verkar klaga på dessa saker och då verkar den ju ha sålt i stora mängder. jag har även en transalp 600 98 och det är milsvid skillnad med avsende på stabilitet och den är ju ändå rätt gammal nu.

Däcken är 3.25-19 fram och 4.00-18 bak.

Enligt wikipedia var det original
3.60S19-4PR fram
4.10S18-4PR bak

Så inte exakt rätt.

som sagt, besiktningen har godkänt både svinglager och hjullager, men vet inte hur bra de kollar? Jag känner ingen som är bra på sådant här annat än märkesverkstaden, men då är det nog billigare att köpa en annan gammelhoj..

Det är ingen läckage på gaffeln idag, kan tätningarna vara dåliga ändå? Hur stor operation är det att byta dem själv?

Jag kände nu på den stora muttern högst upp ovanpå styrlagret och den satt inte fast speciellt hårt. Kan det påverka? Hur hårt ska man dra fast den?
 

kmd

Ny medlem
Gick med
16 Nov 2020
Ort
Linköping
Hoj
Honda
Tack för tipsen bosse-I, en sådan där borde väl förbättra lite. Frågan är bara om man löser fel problem?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Att bediktningen godkänt den skulle jag inte som lite på, jag besiktade min 250 med läckande gaffeltätningar då jag inte hunnit få dom, torkade benen just innan jag kom fram till besiktningen. Där jag har besiktat har dom då inte haft upp hojarna i några högre farter vad jag vet.

Känn på svingen om du känner att den glappar, ställ hojen på centralstödet och känn om du kan känna glapp och du drar bakhjulet i sidled.

Är du van att allmänt skruva är det väl ingen större operation att byta olja eller gaffeltätningar för den delen med, om du ändå tar ur gaffelbenen är det lika bra att byta tätningarna då du ändå har isär den.

Dunlop har däck i rätt dimension inte så billiga men rätt jag har såna på min hoj, tror det heter TT100 eller nåt sånt, ska vara en replika på första däcket som kördes över 100 mph på Isle Of Man.

Köp Haynes boken till hojen där finns i alla fall en del info om hur man skruvar i hojen även om jag inte riktigt alltid gillar upplägget i boken.
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Min gamla Yamaha SR från -80 blev väsentligt mycket stabilare med en fork brace. Men steg ett är att göra som Bosse säger - kolla också så att ingen har fipplat med fjädringen, det finns ingen hejd på vad folk gör för att ”vässa” sina gamla hojar (som att kapa fjädrar, sätta in distanser och annat kreativt fulmekande):tummenupp
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Om du har någonstans att hållas så kan jag ta en titt på din hoj om du vill.
Skicka ett pm i så fall med kontaktuppgifter.

Förr i tiden kallade vi sådana stag för Samuraistag, av okänd anledning.
 
Last edited:

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Att bediktningen godkänt den skulle jag inte som lite på, jag besiktade min 250 med läckande gaffeltätningar då jag inte hunnit få dom, torkade benen just innan jag kom fram till besiktningen. Där jag har besiktat har dom då inte haft upp hojarna i några högre farter vad jag vet.

Känn på svingen om du känner att den glappar, ställ hojen på centralstödet och känn om du kan känna glapp och du drar bakhjulet i sidled.
Men är det nåt Bilprovningen kollar så är det väl just framgaffeln. Hjulbalans, styrlager, ev läckande packboxar och även drivpaket är sånt de tittar noga på. Hur som helst borde det var lugnt att köra den om Bilprovningen har godkänt den. Cb 400 är ju inget fartmonster heller, och med hänsyn till hojens ålder bör man ändå ta det lugnt. Vill man köra med knäskrap bör man välja nåt annat.
Jag har aldrig upplevt cb400 som instabil, däremot har den en viss tendens att vilja falla inåt i kurvorna i låg fart. Känns lite "topptung" enligt mig.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Däckdimensionerna funkar på de fälgarna.
Klart att du ska dra åt toppmuttern och låsskruven. Jag missade det efter en vinters renovering och polering av gaffel. Ställde på och åkte och besiktigade direkt. Orolig som den annars kan bli med plattslitet bakdäck eller snett bakhjul efter att ha spänt kedjan fel. Besiktningskillen åkte hoj själv men kommenterade inte ens att den var lite fladdrig. När jag kom hem skulle jag testa om det var glapp i styrlagret. Då såg jag att det inte var åtdraget alls.
Prisvärt Bilprovningen.
Dra åt "lagom" hårt.
Progressiva gaffelfjädrar kostar ca 1000 spänn. Ett par distanser kostar inget.

Har du original framskärm? Den är en gaffelstabilisator. Att ta bort den är att försämra. Plast- och aluminiumskärmar saknar ofta fästet i stål.

CB 450 Hawk var en racingklass i USA på 80-talet. Att man skulle köra försiktigt med gamla hojar. Är den i bra skick så är det bara att stå på.

Fulmeckande? Det köper jag inte. Jag har labbat med distanser på mina 70/80-talshojar. Labbat med gaffelolja och groggat själv. Skönt med en följsam gaffel i -30 när man kör odubbat. Luftventiler på toppmuttrarna även med utjämningsslang. Progressiva gaffelfjädrar funkade bättre men fanns inte till alla hojar jag hade. Man ville förbättra och bli snabbare.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Om du ska byta gaffelolja kör på gaffelolja fast 10-15W.

Nitarna på fälgen kan vara slut och därmed glappa.

Svingen är ofta skev och kass. Jag har 4 stycken och alla är skeva mer eller mindre och på fler sätt men vänster arm böjs förmodligen upp med tiden i drivningens riktning. Här är ett sätt att mäta hjulen i linje:

https://youtu.be/RBxK-OQ--fg
 
Last edited:

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Däcken är det mest uppenbara att kolla, och påverkar hursomhelst en massa annat i köruppträdandet också.
Billigt och enkelt sätt att förbättra ett gammalt härke.

Att lita på bilprövningen går inte. Dom spänner hela registret från okay till värdelösa. Verkligt värdelösa.
Det händer alltför ofta att dom inte ens provkör.

Därför skulle jag kolla svinglagringen extra noga.
På CB400n är det inte ens riktiga lager, utan en fusklösning med plastbussningar.

https://www.cmsnl.com/honda-cb400n-...5810/bush-rear-fork_52108356006/#.X7au3tZwFxA

Dessa åldras och slits.
Kolla så här:

1. Ställ hojen på centralstödet

2. Plocka av bakhjulet och ev reaktionsstag, samt kedja

3. Demontera stötdämparna.


Nu skall svingen röra sig lätt och utan hugg i sin normala upp-och-ner rörelse.

Ta hjälp med att belasta hojen så den står stadigt, det är dags att börja bryta i svingen.

Bänd den i sidled, skjut den rakt framåt/dra den rakt bakåt och sluta med att försöka lyfta ena svingarmssidan medans du pressar ner den andra och vise versa.

Ett glapp någonstans här ger sig direCkt tillkänna som flaxighet över längsgående ojämnheter som vita streck mm.


Lycka till!
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vet nån om det finns några ersättning till CB250/400N som ersätter plastbussningar mot, nållager eller mässingbussningar? Har googlat men hittar bara till andra Honda modeller.

Jag väntar ju på att få hem min svarv så annars blir det väl att svarva egna bussningar av oljebrons eller vad man nu ska ha för material istället för plastbussningarna.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Vet nån om det finns några ersättning till CB250/400N som ersätter plastbussningar mot, nållager eller mässingbussningar? Har googlat men hittar bara till andra Honda modeller.

Jag väntar ju på att få hem min svarv så annars blir det väl att svarva egna bussningar av oljebrons eller vad man nu ska ha för material istället för plastbussningarna.

De samtida stora Hondorna kallades in och uppdaterades med nållager på (förlängd) garanti.
Det var helt enkelt effekten som drog sönder och deformerade plastbussningen med påtagligt glapp som följd.

Detta var dessutom under den period där "wobbel" diskuterades flitigt. Alla hade hört om någon som dött. Flera gånger!

CB 400 var inte föremål för någon återkallelse, och jag tvivlar på att det finns något konverteringskit med HM-nummer, och jag tror inte att det behövs heller. Det lär räcka med att ploppa in nya plastbussningar.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag svarvade bussningar i bakelit till min 125a när jag var i den åldern. Tillsammans med invändiga stålhylsor som härdades med efterföljande rundslipning. Man hade nog för mycket tid som tonåring...
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Vet nån om det finns några ersättning till CB250/400N som ersätter plastbussningar mot, nållager eller mässingbussningar? Har googlat men hittar bara till andra Honda modeller.

Jag väntar ju på att få hem min svarv så annars blir det väl att svarva egna bussningar av oljebrons eller vad man nu ska ha för material istället för plastbussningarna.

Denna ser väl rätt ut eller?
https://www.ebay.co.uk/itm/Honda-CB...-Arm-Needle-Bearing-Kit-8848178-/361443751299
Jag hade en CB650 som endast var 20 gammal då och ett nållagerkit var verkligen värt varenda krona.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top