Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22
  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2020
    Ort
    Linköping
    Hoj
    Honda
    Inlägg
    4

    Stabilitet Honda cb400n

    Hej sporthoj!

    Jag har en gammal CB400N från jag övningskörde som jag nu har sparkat igång igen som upplevs ganska ostabil/ostadig, i tex farter över 80km/h, när man byter fil över en kant eller markering. likartat i båda riktningar.

    jag har försökt mäta hjulen och tycker de linjerar. Däcken har några år på nacken men verkar ok. Felet fanns även när de var nya.

    Det jag har noterat är att framgaffeln verkar väldigt mjuk. Inte själva dämpningen men om man håller fast framhjulet med benen och vrider styret så flexar det ganska mycket. Man kan tydligt känna hur gaffelrören vrider sig jämfört med den nedre delen av gaffeln. Samma sak gäller om man vrider styret mot stoppet och försöker vrida däcket ytterligare i båda riktningar. jag har dragit åt gaffelbenens fästen utan förbättring. jag kan inte känna något glapp i styrlagret och hojen är även besiktad utan anmärkning. De borde väl hittat något ev fel på lagret?

    Vad tror ni?

  2. #2
    Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Inlägg
    4 872
    Tja, japanska hojar från tiden innan Deltabox osv är ju kända för att vara sladdriga. Blir en smula bättre med modernare däck och korrekt däcktryck. Men den grundläggande instabiliteten kommer man inte ifrån.

    Jag (min dotter) hade tex en XJ600S som började wobbla i styret direkt om man släppte handtagen i 60-70. Minns med fasa min provkörning av en Suzuki GSX1100EF i början av nittiotalet, den var i stort sett likadan.

    För lite luft i framhjulet kan också vara en orsak men det lär du ha kollat. Det enkla svaret är nog att det blir tyvärr inte bättre än så.
    Buy quality, cry once.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2020
    Ort
    Linköping
    Hoj
    Honda
    Inlägg
    4
    Hej!

    Tack för svar!

    Jo däcktryck osv har jag provat. Finns det någon typ av stag eller så man kan skruva fast och förbättra läget lite?

    Vad är deltabox förresten?

  4. #4
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    14 893
    Det är förvisso 25 år sen jag körde en CB400 men jag vill minnas den som stabil, trygg och sävlig i chassit så länge man kör lugnt och inte testar gränserna med den. Jag tror nåt är fel.

    Har du rätt dimension på däcken? Och dom är inte plattnötta på mitten?

    Låt någon erfaren klämma och känna på hojen. Har du ingen sån tillgänglig så se över hur är det med glapp i svinglager och hjullager? Hittar du inget glapp där så tror jag du ska se över framgaffeln, byt olja och tätningar.
    Är det fortfarande besvärlig så ser jag bara bakdämparna kvar att byta.

    En erfaren förare/mekaniker ser ju om fjädringen är studsig bara med att gunga hojen.
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Överkalix
    Hoj
    Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99
    Inlägg
    2 438
    Jag har ju lillebrorsan CB250N och det är ju samma hoj bortsett från mindre kubik en till bromsskiva fram och H4 lampa.

    Möjligen skulle kanske ett sånt där stag mellan gaffelbenen vad det nu heter på svenska https://www.fastec-racing.co.uk/prod...nt=21456276871 göra den lite bättre. Nån som har nån uppfattning om styrdämpare skulle göra nån skillnad?

    Kolla igenom gaffeln och byt olja i den och kanske då också läge att passa på att byta gaffeltätningar, har för mig att det sitter tappluggar på gaffelbenen på dessa hojar om man bara ska byta olja. Kolla att du har rätt mängd olja i benen, kommer inte så här på rak arm ihåg hur mycket eller vilken nivå det ska vara men vanlig ATF olja är det i gaffelbenen. Vet inte vilken viskositet det motsvarar på gaffelolja, som jänkebilsägare fick det bli ATF olja från 20 liters dunken det var som enklast så.

    Kolla också svinglagringen, lagrena till svingen är nån form av plastbussningar jag tror man kan byta dessa till nållager men vet inte om man måste göra om nåt då.

    Är väl halvkass väghållning från början men se det possitivt 110 km/h är som 160 km/h på Thruxtonen

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2020
    Ort
    Linköping
    Hoj
    Honda
    Inlägg
    4
    Hej

    Jag får samma känsla att något är galet. Googlar man hittar jag ingen som verkar klaga på dessa saker och då verkar den ju ha sålt i stora mängder. jag har även en transalp 600 98 och det är milsvid skillnad med avsende på stabilitet och den är ju ändå rätt gammal nu.

    Däcken är 3.25-19 fram och 4.00-18 bak.

    Enligt wikipedia var det original
    3.60S19-4PR fram
    4.10S18-4PR bak

    Så inte exakt rätt.

    som sagt, besiktningen har godkänt både svinglager och hjullager, men vet inte hur bra de kollar? Jag känner ingen som är bra på sådant här annat än märkesverkstaden, men då är det nog billigare att köpa en annan gammelhoj..

    Det är ingen läckage på gaffeln idag, kan tätningarna vara dåliga ändå? Hur stor operation är det att byta dem själv?

    Jag kände nu på den stora muttern högst upp ovanpå styrlagret och den satt inte fast speciellt hårt. Kan det påverka? Hur hårt ska man dra fast den?

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2020
    Ort
    Linköping
    Hoj
    Honda
    Inlägg
    4
    Tack för tipsen bosse-I, en sådan där borde väl förbättra lite. Frågan är bara om man löser fel problem?

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Överkalix
    Hoj
    Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99
    Inlägg
    2 438
    Att bediktningen godkänt den skulle jag inte som lite på, jag besiktade min 250 med läckande gaffeltätningar då jag inte hunnit få dom, torkade benen just innan jag kom fram till besiktningen. Där jag har besiktat har dom då inte haft upp hojarna i några högre farter vad jag vet.

    Känn på svingen om du känner att den glappar, ställ hojen på centralstödet och känn om du kan känna glapp och du drar bakhjulet i sidled.

    Är du van att allmänt skruva är det väl ingen större operation att byta olja eller gaffeltätningar för den delen med, om du ändå tar ur gaffelbenen är det lika bra att byta tätningarna då du ändå har isär den.

    Dunlop har däck i rätt dimension inte så billiga men rätt jag har såna på min hoj, tror det heter TT100 eller nåt sånt, ska vara en replika på första däcket som kördes över 100 mph på Isle Of Man.

    Köp Haynes boken till hojen där finns i alla fall en del info om hur man skruvar i hojen även om jag inte riktigt alltid gillar upplägget i boken.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Timmele
    Hoj
    2010 BMW K1300GT, 1985-Yamaha XT350
    Inlägg
    34
    Nya däck kan nog göra underverk.

  10. #10
    Medlem Loccones avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Sthlm
    Hoj
    Mellan hojar
    Inlägg
    656
    Min gamla Yamaha SR från -80 blev väsentligt mycket stabilare med en fork brace. Men steg ett är att göra som Bosse säger - kolla också så att ingen har fipplat med fjädringen, det finns ingen hejd på vad folk gör för att ”vässa” sina gamla hojar (som att kapa fjädrar, sätta in distanser och annat kreativt fulmekande)

  11. #11
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    14 893
    ATF ligger kring 35 cst men det kan nog vara allt från 5W till 15W som ligger närmaste beroende på vilket fabrikat du väljer på gaffelolja.
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

  12. #12
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2019
    Ort
    Linköping
    Hoj
    Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S & Suzuki GSX1100EF -84
    Inlägg
    809
    Om du har någonstans att hållas så kan jag ta en titt på din hoj om du vill.
    Skicka ett pm i så fall med kontaktuppgifter.

    Förr i tiden kallade vi sådana stag för Samuraistag, av okänd anledning.
    Senast redigerat av gundj den 2020-11-16 klockan 17:35.

  13. #13
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Honda cb400, Suzuki GP125
    Inlägg
    456
    Citat Ursprungligen postat av bosse-l Visa inlägg
    Att bediktningen godkänt den skulle jag inte som lite på, jag besiktade min 250 med läckande gaffeltätningar då jag inte hunnit få dom, torkade benen just innan jag kom fram till besiktningen. Där jag har besiktat har dom då inte haft upp hojarna i några högre farter vad jag vet.

    Känn på svingen om du känner att den glappar, ställ hojen på centralstödet och känn om du kan känna glapp och du drar bakhjulet i sidled.
    Men är det nåt Bilprovningen kollar så är det väl just framgaffeln. Hjulbalans, styrlager, ev läckande packboxar och även drivpaket är sånt de tittar noga på. Hur som helst borde det var lugnt att köra den om Bilprovningen har godkänt den. Cb 400 är ju inget fartmonster heller, och med hänsyn till hojens ålder bör man ändå ta det lugnt. Vill man köra med knäskrap bör man välja nåt annat.
    Jag har aldrig upplevt cb400 som instabil, däremot har den en viss tendens att vilja falla inåt i kurvorna i låg fart. Känns lite "topptung" enligt mig.

  14. #14
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Z750 -80 Z750 LTD Twin -82 DR600 -86 TDM900 -02
    Inlägg
    1 455
    Däckdimensionerna funkar på de fälgarna.
    Klart att du ska dra åt toppmuttern och låsskruven. Jag missade det efter en vinters renovering och polering av gaffel. Ställde på och åkte och besiktigade direkt. Orolig som den annars kan bli med plattslitet bakdäck eller snett bakhjul efter att ha spänt kedjan fel. Besiktningskillen åkte hoj själv men kommenterade inte ens att den var lite fladdrig. När jag kom hem skulle jag testa om det var glapp i styrlagret. Då såg jag att det inte var åtdraget alls.
    Prisvärt Bilprovningen.
    Dra åt "lagom" hårt.
    Progressiva gaffelfjädrar kostar ca 1000 spänn. Ett par distanser kostar inget.

    Har du original framskärm? Den är en gaffelstabilisator. Att ta bort den är att försämra. Plast- och aluminiumskärmar saknar ofta fästet i stål.

    CB 450 Hawk var en racingklass i USA på 80-talet. Att man skulle köra försiktigt med gamla hojar. Är den i bra skick så är det bara att stå på.

    Fulmeckande? Det köper jag inte. Jag har labbat med distanser på mina 70/80-talshojar. Labbat med gaffelolja och groggat själv. Skönt med en följsam gaffel i -30 när man kör odubbat. Luftventiler på toppmuttrarna även med utjämningsslang. Progressiva gaffelfjädrar funkade bättre men fanns inte till alla hojar jag hade. Man ville förbättra och bli snabbare.

  15. #15
    ass is ass
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Yamaha TR1
    Inlägg
    1 205
    Om du ska byta gaffelolja kör på gaffelolja fast 10-15W.

    Nitarna på fälgen kan vara slut och därmed glappa.

    Svingen är ofta skev och kass. Jag har 4 stycken och alla är skeva mer eller mindre och på fler sätt men vänster arm böjs förmodligen upp med tiden i drivningens riktning. Här är ett sätt att mäta hjulen i linje:

    Senast redigerat av Bennyfax den 2020-11-19 klockan 11:55.

  16. #16
    Medlem notrightriders avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Halland
    Hoj
    Pick a number - ANY number!
    Inlägg
    4 494
    Däcken är det mest uppenbara att kolla, och påverkar hursomhelst en massa annat i köruppträdandet också.
    Billigt och enkelt sätt att förbättra ett gammalt härke.

    Att lita på bilprövningen går inte. Dom spänner hela registret från okay till värdelösa. Verkligt värdelösa.
    Det händer alltför ofta att dom inte ens provkör.

    Därför skulle jag kolla svinglagringen extra noga.
    På CB400n är det inte ens riktiga lager, utan en fusklösning med plastbussningar.

    https://www.cmsnl.com/honda-cb400n-1.../#.X7au3tZwFxA

    Dessa åldras och slits.
    Kolla så här:

    1. Ställ hojen på centralstödet

    2. Plocka av bakhjulet och ev reaktionsstag, samt kedja

    3. Demontera stötdämparna.


    Nu skall svingen röra sig lätt och utan hugg i sin normala upp-och-ner rörelse.

    Ta hjälp med att belasta hojen så den står stadigt, det är dags att börja bryta i svingen.

    Bänd den i sidled, skjut den rakt framåt/dra den rakt bakåt och sluta med att försöka lyfta ena svingarmssidan medans du pressar ner den andra och vise versa.

    Ett glapp någonstans här ger sig direCkt tillkänna som flaxighet över längsgående ojämnheter som vita streck mm.


    Lycka till!
    IBA #40701

  17. #17
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Överkalix
    Hoj
    Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99
    Inlägg
    2 438
    Vet nån om det finns några ersättning till CB250/400N som ersätter plastbussningar mot, nållager eller mässingbussningar? Har googlat men hittar bara till andra Honda modeller.

    Jag väntar ju på att få hem min svarv så annars blir det väl att svarva egna bussningar av oljebrons eller vad man nu ska ha för material istället för plastbussningarna.

  18. #18
    Medlem notrightriders avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Halland
    Hoj
    Pick a number - ANY number!
    Inlägg
    4 494
    Citat Ursprungligen postat av bosse-l Visa inlägg
    Vet nån om det finns några ersättning till CB250/400N som ersätter plastbussningar mot, nållager eller mässingbussningar? Har googlat men hittar bara till andra Honda modeller.

    Jag väntar ju på att få hem min svarv så annars blir det väl att svarva egna bussningar av oljebrons eller vad man nu ska ha för material istället för plastbussningarna.
    De samtida stora Hondorna kallades in och uppdaterades med nållager på (förlängd) garanti.
    Det var helt enkelt effekten som drog sönder och deformerade plastbussningen med påtagligt glapp som följd.

    Detta var dessutom under den period där "wobbel" diskuterades flitigt. Alla hade hört om någon som dött. Flera gånger!

    CB 400 var inte föremål för någon återkallelse, och jag tvivlar på att det finns något konverteringskit med HM-nummer, och jag tror inte att det behövs heller. Det lär räcka med att ploppa in nya plastbussningar.
    IBA #40701

  19. #19
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    14 893
    Jag svarvade bussningar i bakelit till min 125a när jag var i den åldern. Tillsammans med invändiga stålhylsor som härdades med efterföljande rundslipning. Man hade nog för mycket tid som tonåring...
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

  20. #20
    Blicken framför allt! Josefs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
    Inlägg
    3 924
    Citat Ursprungligen postat av bosse-l Visa inlägg
    Vet nån om det finns några ersättning till CB250/400N som ersätter plastbussningar mot, nållager eller mässingbussningar? Har googlat men hittar bara till andra Honda modeller.

    Jag väntar ju på att få hem min svarv så annars blir det väl att svarva egna bussningar av oljebrons eller vad man nu ska ha för material istället för plastbussningarna.
    Denna ser väl rätt ut eller?
    https://www.ebay.co.uk/itm/Honda-CB4...-/361443751299
    Jag hade en CB650 som endast var 20 gammal då och ett nållagerkit var verkligen värt varenda krona.

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Då är han säkert tacksam.

SJP
Vill du annonsera ovan? Klicka här