Byta bakhjul till ett utan ryckutjämnare på KLR 650

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har funderingar på att få dig ett 19 tums bakhjul på KLR650:in för att öka på däckvalet. Tanken är väl främst att få tillgång till 19 tums dubbdäck då det verkar omöjligt att hitta 17 tums dubbdäck.

Alternativet är ju att byta fälgbana och ekra om eller hitta ett annat hjul som passar. Om man kan hitta ett hjul från en cross som passar hyfsat, är ju lite som ska stämma som axeldiameter, placering av drev och bromsskiva men om man nu hittar nåt som går att få dit med hjälp av att svarva distanser och sånt hur påverkar det att det saknas ryckutjämnare?

På is och snö spelar det väl mindre roll men vad händer om man skulle få för sig att lägga på däck lämpliga för grus och sen köra grusvägar sommartid och som det då blir lite då och då några mil asfalt?
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Är det inte bättre å sikta in sig på 18" hjul då.. Utbudet är större för just enduro/offroard däck...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Är det inte bättre å sikta in sig på 18" hjul då.. Utbudet är större för just enduro/offroard däck...

Jag sa nyss till Bosse att välja 19 istället för 18 eftersom det är vanligast på cross idag och lättast att hitta däck till plus att 19" däck verkar vara billigare. Billigare antagligen eftersom det är vanligast.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nå vi kan väl också ta den diskutionen 18 eller 19 tum, vad är klokast? 1-1 hittils:D
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nå vi kan väl också ta den diskutionen 18 eller 19 tum, vad är klokast? 1-1 hittils:D

Vi kan ju grotta ner oss djupare i det träsket. :D

För den vanliga offroad-åkaren som huvudsakligen ska köra gata med sin hoj är ju 18" det enda valet, det finns väl knappt några 19" däck i det segmentet. Men du hör väl inte riktigt till den kategorin.

Egentligen är ju 18" vad som sitter på endurohojarna och det är väl enduro du ska köra så det kunde vara det enkla svaret.

Crosshojarna gick från 18" till 19" för att det skulle ge bättre sidostabilitet i kurvorna på bekostnad av lite sämre grepp rakt fram. Ska du köra långa speedwaysladdar på grusväg eller sladda med dubbdäck på plogade vintervägar så tror jag faktiskt 19" passar dig bra.

Ska du ta dig fram över en blöt myr så vinner 18", eller om du ska köra dragracing rakt fram mot kompisarna så vinner nog också 18".

Beg crosshjul a 19" finns det gott om, beg 18" är det mer ont om.

Nya crossdäck är vanligtvis billigare i 19" än 18" version om man tittar på i övrigt samma däck.
Jämför tex Kenda Washougal 110/100 18" 1009kr mot Kenda, Däck Washougal 110/80 19" 969kr i riktpris.
Ingen förmögenhet men det är 40kr skillnad för eg samma däck. Eller man får ju iofs mer gummi på ett 18" så kilopriset kanske är detsamma.

Beg crossdäck(även dubbade) a 19" finns det gott om från de som tävlar cross. Beg 18" borde också finnas från enduroåkarna men jag ser sällan röken av dom.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har ju redan två kompletta uppsättningar 17 tums hjul till KLR:en, så ett 19 tums bakhjul till dubbdäck vore kanske inte så dumt. 10 tum var jag ju inne på men nån regelrätt enduro körning blir det ju inte med en KLR är ju tung som satan att baxa runt i skogen och jag har ju provat åka småstigar men deg är inget kul med den.

Med ett till 19 tums bakhjul skulle bara behöva kränga om framdäcket om jag nu inte kunde hitta ett lämpligt framhjul att passa in på KLR:en. Vintertid klarar jag mig ju utan hastighetsmätaren så då skulle nog ett 21 tums framhjul från en cross kunna gå att gå dit med lite arbete.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jo jag hittar dit, och sen var det ju bakram, tank och sadel med i ett försök att lätta maskinen ;) Ska mäta i morgon upp hjulen imorgon.

Qvarnaprylarna finns kvar och även om jag gärna säljer dom så tycker jag ärligt talat att din tidigare ide med annat chassi till motorn var en smartare lösning.
Då inte Husaberg som har kedjan på fel sida men en landsvägsreggad KTM EXC borde du kunna hitta.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Qvarnaprylarna finns kvar och även om jag gärna säljer dom så tycker jag ärligt talat att din tidigare ide med annat chassi till motorn var en smartare lösning.
Då inte Husaberg som har kedjan på fel sida men en landsvägsreggad KTM EXC borde du kunna hitta.

Den idén är ju också kvar, jag har ju en förmåga att komma på knasiga inte alltid så kloka saker fast det är nog känt på detta forum vid det här laget:D
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag har kör endurodubbat med och utan ryckutjämnare på plogad isbana och den med ryckutjämning hade bet bättre fäste.De va störst skillnad vid start, de gick inte hänga på en hoj med ryckutjämning i start från stillastående. På sommaren vägåka asfalt/grusväg ska du absolut inte köra utan ryckis för då slits kedjan ner dubbelt så snabbt. Växellådan tar skada också speciellt på 600+ maskiner som rycker hårt.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har kör endurodubbat med och utan ryckutjämnare på plogad isbana och den med ryckutjämning hade bet bättre fäste.De va störst skillnad vid start, de gick inte hänga på en hoj med ryckutjämning i start från stillastående. På sommaren vägåka asfalt/grusväg ska du absolut inte köra utan ryckis för då slits kedjan ner dubbelt så snabbt. Växellådan tar skada också speciellt på 600+ maskiner som rycker hårt.

Okej så på snö ur funhafcdet ändå utan att riskera slita onödigt mycket på drivlinan i hojen.

Har kollat lite och frågan är om det får plats ett 19 tums hjul bak? Hittade nån sida på nätet med mått på däck och där verkar det skilja ca 4 cm på diametern mellan 120/90-17 mot 110/90-19 och då vete sjutton om det får plats i svingen.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Du krånglar.

Jag har aldrig haft problem att hitta däck till 17" och skall det vara dubbat vill jag vara med och ha en åsikt kring hur dom skall dubbas.

Att ta över någon annans dubbade och slutkörda däck har aldrig varit aktuellt.

Att tänka på:
KLRen är tung, och behöver verkligen sina 65 i load index - även utan last.

17" ger dig stadiga sidor och möjlighet att laborera med lufttrycket för att hitta ett lufttryck som passar din körning.

Med 19" minskar den möjligheten, och dessutom förlorar du i profil - alltså elastisk däckssida.

Själv hade jag inte gjort det.
Jag förstår att du gillar att hålla igång projekt, men detta gränsar till grissminkning.

Trimma istället!
Häng på en TM40 och berätta vad det ger, borra till 705 och reta Huskygubbarna för deras falskskyltade 701or.

Mycket mer givande!
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Annars har jag ett Trelleborg winterfriction endurodubbat 17" Army special . Jag har kört flera tunga 650 och 700cc cagiva elefan med dessa 17" army special med längsta endurodubbarna och de har funkat bra
När jag tävlade i på isbana så sökte man gamla däck som legat i flera år får då satt dubbarna hårdare, de vek sig inte så ju äldre däck desto värre drog de.
Du får köpa de däcket men de är säkert 20 år + så inga garantier att de håller och de är slitet.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Hur tänker du dig att använda hojen?
Blandat väglag / pendling?
Ren offroad i snön?
Isbana?

Orsaken till frågan är att det kan vara lite olika krav på däcken beroende på tänkt användningsområde.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Visst krånglar jag;) Skulle tro att 80% av mina funderingar slutar som funderingar men vissa vansinniga idéer blir ju verklighet för mig.

Är väl därför hag skriver här för att få höra varandra tycker och visst är det mycket göra med att byta bakhjul och det blir kanske inte bättre. Visst skulle det vara kul att borra och joxa på men det får nog bli då den börjar ta olja.

Den lilla vinterkörning jag gjorde förra vintern bestod mest av att åka plockade vintervägar, är väl vinterväg med snö och isväglag som hojen kommer att gå på.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har en Delkevic dämpare, bortplockad snorkel plus extra hål i luftburken, "22 cent" modde med att shimsa trottelnålen och bestyckat upp förgasaren lite. Dock skulle denna gasare vara lite intressant https://www.braigasen.se/mc/kawasaki/tm40-klr650.html Undra hur stor skillnaden skulle bli?

Ok, då var du ju redan en bit på vägen.
Jag har 37, 39 och 41or från crosshojar för en tusing men dom är förstås inte färdigt bestyckade för klr.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ok, då var du ju redan en bit på vägen.
Jag har 37, 39 och 41or från crosshojar för en tusing men dom är förstås inte färdigt bestyckade för klr.

Helvete också:D Nu får du ju mig att börja fundera på detta med ;) Vore intressant att testa vad som händer om jag inte fattat det hela helt galet ska man väl få bättre gasrespons än med vakuumgasarn. Skulle man få rappare gassvar på KLR:en skulle det ju vara kul för till min körning duger nog toppeffekten men snabbare gassvar skulle vara fint. Sitter en 40 mm förgasare original så en 39 eller 41 förgasare borde väl funka? Skulle det rent av vara bättre att ha en mindre förgasare i detta fall 39 mm om man är ute efter snabbare gassvar?

Har låtit en kille tigsvetsa in en mutter för bredbandslambda på KLR kröken innan jag bytte till en rostfri krök i samband med att jag bytte till Delökevic dämparen och tjänade några hekto till där med då jag tror att originalkröken kan vara av dubbelrör. Är väl en fördel om man kan köra med bredbandslambda om man ska bestycka en ny förgasare.

Då man moddar KLR:ens original förgasare brukar man tydligen också borra upp hålet i trotteln för att få snabbare trottellyft och bättre gassvar men här har jag fegat ur, enligt bra i gasen Christer så är det känsligt om det inte blir exakt rätt storlek så jag har inte vågat mig på detta. Som jag fattade det är det tydligen ett vanligt problem i nåt förgasarkit till H-D där borren är lite för stor.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top