Lagliga endurodäck Sommar/Vinter

LordBucket

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2020
Ort
SVENSTAVIK
Hoj
Honda CRF 450 05
Hej har läst runt lite på nätet och kommit fram till dessa påståendena om enduro däck (rätta mig om jag har fel, men gärna med fakta för den undrar vad som gäller:yoparty)

På sommaren gäller FIM-däck med lite kortare nabbar punktslut eller maskätna däck med minst 1mm mönsterdjup (3mm rekommenderas).

På vintern finns inga regler alls så man får köra på sommar däck om man vill. (dock 3mm mönsterdjup)

Men det jag inte har hitta någon riktigt bra info om.
1. Får man köra med vilken dubb som helst (spikdäck?) rör dubb är ej tillåtet.
2. Blir vanliga crossdäck lagliga på vintern eller måste de vara FIM-däck även på vintern?
3. Har för mig att jag läste att om man dubbar själv så måste däcket vara avsett för dubbning?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Kan bara svara på 2. Du behöver godkända däck året om. Det är 1mm däckmönster som gäller, även på vintern.
https://www.transportstyrelsen.se/mc
” Däck
Minsta mönsterdjup för däck på motorcykel är 1 millimeter. Du behöver inte ha speciella vinterdäck vid vinterväglag.”
 

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
Regler om dubbdäck, dubbarnas maxutstick, utformning, antal osv gäller inte motorcyklar om man läser i TSFS 2009:19, (transportstyrelsen författningssamling) utan bara bilar, släp och lastbilar..
 

LordBucket

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2020
Ort
SVENSTAVIK
Hoj
Honda CRF 450 05
Okej gjorde en till vända på nätet och som ni säger så verkar det som det inte finns några regler.

Förutom 1mm mönster djup.
Sommardäck på sommaren.

Min personliga synvinkel är att om kör inne i stan eller tät ort så kanske isdäck anses som farligt om man skulle vurpa in i någon annan, och vad farbror blå tycker för stunden.
På besiktningen får man nog banta ner dubben.

Jag kommer nog dubba mina däck själv när jag köper en exc med 4millimetrs dubb, borde vara lämpligt för att nå igenom snö slask och rull snö, och inte lika livsfarligt för gående.
Antar att hårdblandade däck borde vara de bästa för dubbning.

Och att man kollar så hastighets indexet klarar 110 knop så det inte överhettas och exploderar.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag kan rekommendera Michelins nya Tracker som är crossdäck godkända för gata. Vi har kört dem hela sommaren nu och det har blivit vårt nya "Go-To- Tire"
Riktigt fina allrounddäck som funkar bra i både sand och på sten. Har dock inte provat att dubba dem men det kommer förmodligen att funka minst lika bra som t ex AC10 eller motsvarande.

http://www.cambriantyres.co.uk/michelin-tracker-tested-by-ride/
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Jag har kört med vanlig bildubb en vinter. Mitt största problem var att det var alldeles för kul att åka brett på asfalt så dubben i mitten på bakdäcket var borta redan innan snön kom...

Ett annat problem var djup blötsnö. Man får helt enkelt åka i samma spår som senaste bilen har tagit vare sig man vill eller inte. Lite lätt otrevligt när denna helt plötsligt hade fått för sig att svänga ut i mötande fil.

Det var riktigt roligt i alla fall. Och man får en hel del blickar och kommentarer.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Finns det olagliga cross/endurodäck?
Jag har besiktat endurohojar med fulldubbade endurodäck utan problem och aldrig med nått FIM-däck.
"Not for highway use" har iallafall tidigare inte gällt i Sverige.
 

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
Okej gjorde en till vända på nätet och som ni säger så verkar det som det inte finns några regler.

Förutom 1mm mönster djup.
Sommardäck på sommaren.

Min personliga synvinkel är att om kör inne i stan eller tät ort så kanske isdäck anses som farligt om man skulle vurpa in i någon annan, och vad farbror blå tycker för stunden.
På besiktningen får man nog banta ner dubben.

Jag kommer nog dubba mina däck själv när jag köper en exc med 4millimetrs dubb, borde vara lämpligt för att nå igenom snö slask och rull snö, och inte lika livsfarligt för gående.
Antar att hårdblandade däck borde vara de bästa för dubbning.

Och att man kollar så hastighets indexet klarar 110 knop så det inte överhettas och exploderar.

Har kört med finndubb (7mm utstick) på en exc och på ren asfalt är det vidrigt och är i stort sett som att köra med punktering både fram och bak, så det blev till att köra i diket för att komma till frusna sjöisar för att inte förstöra dubben. Behövs vara ett mjukare underlag för att fungera och få fäste, så jag misstänker att 4mm utstick på asfalt nog blir lite halt det också.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
FIM däck gäller bara när man tävlar på hög internationell nivå .....
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Jag som ev. ska tävla på låg regional/nationell nivå kan alltså bortse från FIM-däck?

Många hard enduro/extremenduro däck är FIM-godkända så det beror på vad du gillar att köra på.

Jag tränar med samma däck som jag potentiellt skulle kunna tävla med också eftersom det kan skilja en hel del i fäste/känsla.

Ser inte FIM som någon nackdel. Nabbarna är lite kortare så det kanske spelar roll om man vänder sina däck för att få bättre livslängd.
Fästet (beroende på underlag) ligger mer i mjukheten i gummit/stommen och utformningen av däcket.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top