Döpa hojen?

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Jag förvånas ibland när det visar sig att folk döpt sin hoj... är detta normalt?
Jag lever bitvis under en sten och det kanske förklarar saken.

Om det varit elvaåriga Lisa som döpt så kanske jag greppat bättre... men liksom vuxet folk?

Dessutom är vissa så fantarilösa så de bygger om registreringsnumret till diverse knäppa kombinationer.
Står det GUN där är ju "namnet" klart men ibland står där LRT och då heter cykeln Lennart... tydligen.
"Idag skall jag och Lennart ut och åka en sväng"

Jag får nästan panik när jag hör sånt... är folk idioter eller är det mig det är fel på?

Döper dessa individer även sina skor, bilen, kalsonerna... eller var går gränsen?

(katten här har namn men kallas alltid kattfan)
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Jag hade en GSX 1100 en gång med regnummer LDB, den döpte mina kompisar till "Eld I Baken"
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag hoppas verkligen att ingen döper sin hoj, eller annan pryl.
Möjligen namnger den.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
FN, nu blev jag ledsen :7peta min heter "To Slow" trots diplom från haffa. :crash
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag förvånas ibland när det visar sig att folk döpt sin hoj... är detta normalt?
Jag lever bitvis under en sten och det kanske förklarar saken.

Om det varit elvaåriga Lisa som döpt så kanske jag greppat bättre... men liksom vuxet folk?

Dessutom är vissa så fantarilösa så de bygger om registreringsnumret till diverse knäppa kombinationer.
Står det GUN där är ju "namnet" klart men ibland står där LRT och då heter cykeln Lennart... tydligen.
"Idag skall jag och Lennart ut och åka en sväng"

Jag får nästan panik när jag hör sånt... är folk idioter eller är det mig det är fel på?

Döper dessa individer även sina skor, bilen, kalsonerna... eller var går gränsen?

(katten här har namn men kallas alltid kattfan)

Min yngsta dotter döpte/namngav/whatever sin gula F800S till "Humlan" det första hon gjorde.

Så är man tjej, är det således helt OK.

Du och jag? Nope.


(I och för sig, "The other woman" funkar)
 

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
Jag förvånas ibland när det visar sig att folk döpt sin hoj... är detta normalt?
Jag lever bitvis under en sten och det kanske förklarar saken.

Om det varit elvaåriga Lisa som döpt så kanske jag greppat bättre... men liksom vuxet folk?

Dessutom är vissa så fantarilösa så de bygger om registreringsnumret till diverse knäppa kombinationer.
Står det GUN där är ju "namnet" klart men ibland står där LRT och då heter cykeln Lennart... tydligen.
"Idag skall jag och Lennart ut och åka en sväng"

Jag får nästan panik när jag hör sånt... är folk idioter eller är det mig det är fel på?

Döper dessa individer även sina skor, bilen, kalsonerna... eller var går gränsen?

(katten här har namn men kallas alltid kattfan)

Undrar om du våndas eller tycker att det är lika konstigt över att folk "döper" sina båtar?
Bara nyfiken ?

Ps. Min "kattfan" har inte ens ett namn, han skiter ju ändå i att komma oavsett vad man kallar honom för. Möjligen att han isåfall skulle kallas för "Inge" för "han har inge namn" ;-)
Ds
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Ibland tänker jag att det hade varit praktiskt med ett namn på cyklarna. Mest när jag pratar med hustrun och vill särskilja åkdonen av någon anledning. Jag tror att hon ställer motfrågor för att jag ska tro att hon bryr sig om vad jag gör.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Kan man kalla en hoj för Hayabusa, Ninja, Katana eller Duke, varför skulle man inte få kalla en hoj för Eva eller Kurt?
Emil Jellineks dotter Mercedes har gett namn åt väldigt många bilar.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Folk döper sin häst, så varför inte? Men jag tycker det känns konstigt att döpa en hoj. Lite samma som de där annonsera som skriver ”hon” och ”henne” om sina ögonstenar i annonserna.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Gunga Din!

Gunga Din is the nickname of a particular standard motorcycle built by the Vincent HRD company at their factory in Stevenage, Hertfordshire, England.

https://en.wikipedia.org/wiki/Gunga_Din_(motorcycle)

Slippery Sam!

The "Slippery Sam" name was acquired during the 1970 Bol d'Or, a 24-hour race for production-based machines held in France, when engine difficulties and escaping oil covered the bike of Triumph employee Percy Tait and co-rider Steve Jolly who managed to finish in fifth place to winners Paul Smart and Tom Dickie on another works Trident.

https://en.wikipedia.org/wiki/Slippery_Sam

Nero, Super Nero!

https://www.youtube.com/watch?v=GhcorjzyzRU
 

fieskmask

Medlem
Gick med
1 Jan 2020
Ort
Hedemora
Hoj
Ingen än
Jag har döpt min hoj, ska för övrigt lacka in namnet tillsammans med en ny färg på min Challenger om några veckor.

Inget konstigt och således inget att diskutera.

Skickat från min XQ-AT51 via Tapatalk
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Kanske är en feminin grej det där att kalla prylar vid person-namn?
Dotterns kallar sin A-Traktor "Åke".

Jag har enträget försökt få henne att kalla den "Åke-T" istället men det har inte riktigt tagit skruv.
Och om man ska vara ärlig vore "Öke-T" mer rättvisande...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Kanske är en feminin grej det där att kalla prylar vid person-namn?
Dotterns kallar sin A-Traktor "Åke".

Jag har enträget försökt få henne att kalla den "Åke-T" istället men det har inte riktigt tagit skruv.
Och om man ska vara ärlig vore "Öke-T" mer rättvisande...

Nej, det är inte könsrelaterat utan känslorelaterat. :)
Har man ett känslomässigt band, som George Brown med Gunga Din, är det inget konstigt för den känslomässige att namnge.
Har man tävlat i 24 timmar kan man få en känslomässig närhet.
Saknas känslor kan det kännas konstigt men för oss med känslor är det förståeligt! :krama

Att prylar fått namn är inget nytt, svärd fick namn för massor med hundra år sedan. Känslomässig närhet och inget byte efter 2 år... :tungan

Gamla Bettan...

https://www.youtube.com/watch?v=P6HMFs63V8k
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Ser man på dom som "döper" travhästar så måste en del svamp ha rökts i namngivningsprocessen.
Funderar därför på att döpa min Tenere till "Hannus bleka förhud i morgondimma",kändes hyfsat rätt efter några whiskey.
Få se om jag lackar in det i hjälmen också :va
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ser man på dom som "döper" travhästar så måste en del svamp ha rökts i namngivningsprocessen.
Funderar därför på att döpa min Tenere till "Hannus bleka förhud i morgondimma",kändes hyfsat rätt efter några whiskey.
Få se om jag lackar in det i hjälmen också :va

En känslosam poet! :tummenupp
Och som konstnär lackar du naturligtvis själv! ;)
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Ser man på dom som "döper" travhästar så måste en del svamp ha rökts i namngivningsprocessen.
Funderar därför på att döpa min Tenere till "Hannus bleka förhud i morgondimma",kändes hyfsat rätt efter några whiskey.
Få se om jag lackar in det i hjälmen också :va
:rofl :rofl :rofl
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ser man på dom som "döper" travhästar så måste en del svamp ha rökts i namngivningsprocessen.
Funderar därför på att döpa min Tenere till "Hannus bleka förhud i morgondimma",kändes hyfsat rätt efter några whiskey.
Få se om jag lackar in det i hjälmen också :va

Därför föredrar jag att ÄTA travhästar...
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top