Sämsta hojen?

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Mest besviken på är nog SV600 kring 2004, sällan jag kört en hoj med så dålig framgaffel...
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag sällar mig till dem som tycker du skall avstå från en customhoj.
En del är snygga men där slutar fördelarna med de flesta.
Jag skulle möjlgen kunna tänka mig någon av de allra största modellerna där rejäl ram, gaffel och sving är OK då vikten kvittar.
I din situation där jag antar att du vill ha en snygg hoj med möjlighet till att sätta personlig prägel på den, så gott det nu går när alla köper samma bling frång Kina och skruvar dit, skulle jag förorda någon av alla retro- eller scrambler-modeller som finns från etablerade tillverkare, inte Blocketbyggen.
En Retro Triumph, Royald Enfield, Kawasaki kanske funkar.
Du kommer ändå att byta hoj efter en säsong ovsett vad du köper, men en custom är nog inte lätt att bli av med.
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Ja, jag minns att den var kul att köra med hyfsad knuff men den där gaffeln är fortfarande referens för bottenskiktet inom gafflar
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Värt att begrunda är ju också vart närmaste verkstade/märkeshandlare ligger. Är rätt gott att bara kunna hämta upp lite reservdelar etc på vägen hem en vanlig dag.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Sämsta som jag kört är i alla fall en Suzuki LS650. En customstånka som knappt orkade upp i 110 och vibrerade helt utan charm. Dessutom var varvstoppet så lågt satt och effekten så dålig att man somnade.
 

Zebra6

Sporthojsnörd
Gick med
7 Nov 2011
Ort
Malmö
Hoj
Honda cbr1000rr, Husqvarna 701-sm, 1955 DKW RT125
Jag har precis läst igenom tråden och min värsta upplevelse utan konkurrens var runt 1979-80 då jag hade en kompis Triumph 57:a Chopper med stelbensram hemma hos mig då kompisen saknade körkort. Hojen trivdes bäst i stan upp till 70 Km/h då vibrationerna fungerade som fartstopp. Pressade upp den i 90 Km/h vid ett tillfälle då jag ville se vad den gick för, då hade samtliga kroppsorgan bytt plats med varandra:3freak

Desto roligare är min småtrimmade 701:a sm.
Ju smalare, kurvigare och mer kuperad väg desto roligare är den,
tom roligare än sporthojen i den miljön:)
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx650f och Sfv650
Hm. Det måste vara en V-rod jag provkörde när dom kom. Säkert en bra hoj enligt många, fungerade bra. Men jag gillade den inte. Det är ju sporthoj som gäller :)
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
HD sportster..
Bromsar obefintliga. Ram av överkokt spagetti.
Absolut inget drag i spisen överhuvudtaget.

Näst sämst som många andra yamaha virago 535.

Sedan Suzuki 750 gt

Nu kommer yamaha Rd350.
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Köp en custom om du är sugen på en sådan. Spelar ingen roll hur pass bra andra hojtyper är ifall suget inte finns där. Jag tycker personligen du kan välja hoj i princip uteslutande på magkänsla. Som så många andra redan skrivit så är det en enormt stor chans att du ändå kommer byta redan efter någon säsong eller två. Om du låter andra styra, eller t om kanske övertala dig till en viss modell eller hojtyp, är risken stor att du inte ens kommer få särskilt roligt på vägen dit. Köper du i stället rätt (för stunden) från början slipper du fundera vad som kunnat vara.

Sämsta hojen jag kört är nog förövrigt en Yamaha XZ 550. Men den var ändå trevlig på sitt sätt.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Ja, helt rätt tänkt. Men en hoj för en halv mille...:yoparty

Det kan ju även vara åt andra hållet. Den hoj som får mig att le fånigt, både stillaståendes och körd, är den gamla gsf1200'an jag fick loss för 11k. Har nu gått ytterligare 4,000 billiga huliganmil utan att gnälla det minsta. Kejrå, den fick lukta på ny olja efter 2,000 mils körning som morot, det är allt.
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Vidrig-jago som nån kallade den här på forumet. Det är verkligen den fula ankungen. Ful som stryk. Men fy fan va snygg när den blir ombyggd till kaffe räser
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Sämst, utan motstycke, torde väl ändå vara denna styggelse...?

I övrigt säger jag som Povel Ramel: Köp inte en zebra (odugligare hEst får man leta efter...)
 

Bifogat

  • BMW-C1-image.jpg
    BMW-C1-image.jpg
    549.4 KB · Visningar: 26

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Sämsta som jag kört är i alla fall en Suzuki LS650. En customstånka som knappt orkade upp i 110 och vibrerade helt utan charm. Dessutom var varvstoppet så lågt satt och effekten så dålig att man somnade.

Instämmer, både angående hojmodell och anledning. Min körskola hade en sån när jag tog lappen i slutet av nittiotalet, ett rätt konstigt val. Det gjorde det iallafall än mer klart för mig att det är sporthoj man ska åka, inget annat.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Bra tråd att fråga i, vad hände med alla dom där Kines glidarna på runt 250cc som importerades hit?

Jag blev erbjuden att överta en som hade blivit stående, men hade inget som helst sug att göra det.

Dom var förvisso billiga i inköp, men hade en värdeminskning på 110% på ett år...
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top