Sämsta hojen?

JohannaK

Medlem
Gick med
3 Jul 2020
Ort
Stockholm
Hoj
HD Iron
Står inför köp av hoj (min första:tummenupp) och tror hela tiden jag hittat helt rätt men så hittar jag en annan och en annan och en annan...Får dessutom många bra tips om vilken som är bäst, vilket inte hjälper ett dugg eftersom jag själv ännu inte vet vad jag vill ha utan bara snurrar runt. Vet att jag lutar mer åt custom än något annat - just nu iallafall, det kan ju ändras har jag märkt...

Men om man vänder på det, vilken är den absolut SÄMSTA hojen du kört? Och varför var just den så himla sämst?
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Custom
...eller ja, det var tydligen en muskel-sport-custom... power-muscle eller vad det nu hette... men man satt som en räka, effekt över 70 fanns inte och att ligga och "mullra och glida" funkade ju också bara upp till typ 70...
Kawasaki Mean Streak 1500 var det jag gjorde ett gästspel på, men nä.
Körde in på nån stig och väredelös där också.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Aldrig kört en sämsta hoj, alla är ju bra på nånting, en del är bra på att gå sönder.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Menar du sämst som i att man får ringa bärgaren alternativt köra samma väg tillbaka för att plocka upp delar som skramlat loss eller mer som i "kass = tråkig"?

Frugan hade en DragStar 650 som funkade totalt asbra men den är lite trist.
Ska man åka custom så ska det vara låga varv, dessutom skaka och leva runt.
Jag lånade själv en Warrior 1700 vid en service. Den var betydligt mer liv i.

Nuförtiden åker frugan Harley, en XL1200 och det är en helt annan grej. Jag skulle aldrig rekommendera något annat faktiskt.
När man svänger med vilken som helst av dessa tre så skrapar det i saker.

Jag har visserligen inte provkört den själv men jag är mest nyfiken på Husqvarna 701 inom gatsegmentet nuförtiden efter att puttrat runt någon enstaka runda per år på en motard. Det är hemma för mig, lätta maskiner med bra bromsar ska det vara. Resten kvittar vad mig anbelangar. I synnerhet med alla snabellagade vägar som skräms nuförtiden.
BRRRRAPP.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag gjorde misstaget att prova en sån här:

Honda VF750C.jpg
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Köp nåt bara. Det blir kul. Sen när du puttrat runt nån säsong så kommer du ha bättre koll på vad du egentligen vill ha och byter, eller så har du inte det och får byta igen. Ingen big deal.

Det är som med människor, trött och intetsägande är sämst.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Den sämsta eller iaf tråkigaste jag kört var en HD Nightrod. Det enda roliga med den var rakt fram, och inte ens då var den jätterolig. Så fort jag svängde liiiite så var det skrap. Motorbromsen var allt för intensiv, märklig känsla, men man vänjer sig kanske. Gillade inte utseendet heller, men det kan ju lika gärna vara mitt fel. :D
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Sämsta jag kört var troligen nån äldre sönderkörd Husqvarna 390 under tidigt åttiotal.

Objektivt sett så borde det ha varit Kawasaki EN 500, tusan så kass hoj på samtliga mätbara punkter. Men den var mysig på nåt sätt även om jag var för stor för den.

Sedan tycker JAG att hojar är dåliga när det saknas en bärande tanke bakom annat än att den skall säljas på utseendet till en kundgrupp som inte har en aning om nånting.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Står inför köp av hoj (min första:tummenupp) och tror hela tiden jag hittat helt rätt men så hittar jag en annan och en annan och en annan...Får dessutom många bra tips om vilken som är bäst, vilket inte hjälper ett dugg eftersom jag själv ännu inte vet vad jag vill ha utan bara snurrar runt. Vet att jag lutar mer åt custom än något annat - just nu iallafall, det kan ju ändras har jag märkt...

Men om man vänder på det, vilken är den absolut SÄMSTA hojen du kört? Och varför var just den så himla sämst?

Hur ska du använda hojen, och till vad? Är du lång eller kort. Mår dina axlar och din rygg bra, dvs. vilka körställningar funkar? Ska du bara köra på asfalt, eller även på andra underlag? Långtouring, eller bara fram och tillbaka på Bulten? Varför lutar det åt just custom? Kan du svara på dom frågorna är det lättare att säga vad som blir sämst för din del.

Eller, som någon i tråden nämnde, köp en hoj, testa och kör. Så märker du så småningom vad du vill ha. Men provkör många olika modeller först, så du får ett hum om skillnaden i körbarhet och komfort mellan olika typer av hojar.
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Köp en custom och testa. Folk skänker dom för kaffepengar nu när alla posörer ska åka scrambler och café. När du tröttnat så är det bara att byta.

Själv har jag bara testat ett par japanska 800or när det kommer till custom. Båda var dåliga på det mesta och saknade helt körglädje. De toppar min sämst-lista.

Om du vill ha en snygg och cool hoj med V-twin som dessutom är rolig att köra så ska du kolla på ducati monster.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Åkte och besiktigade nån Japansk custom åt sonen. Sämsta hojen jag kört. Till och med en förkrigs Harley var bättre.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det sämsta fanstyg jag kört var en virago 535. Fullkomligt orkeslös, total avsaknad av vägkänsla, oskönt förargeometri och så in i helvitti ful. Och tung. Och helt värdelösa bromsar.
Och då har jag kört några riktiga rishögar.
 
Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Räknas 125'or?
I så fall var nog min TZR från 1989 i särklass sämst. Den var iofs odödlig, och därmed troligen rätt bra för vad den var när den var ny, men efter nästan 20 år och 10k mil underhållen av 16-åringar så var den rent livsfarlig. Den gjorde dock 160 på mätaren, när mätaren fungerade. Den gick inte helt rakt, den hade fjädring, typ, och nästan bromsar. Men mest rost och limmade kåpor målde med sprayburk.
När man var 16 var den dock ultimat frihet för 3000kr.

Annars är nog farsgubbens vlx 600 (USA-import vt 600) väldans bra kandidat. Körställningen med fötterna fram gav apdålig kontroll, veka bromsar, svampig fjädring, och påtal om 125'or så var nog både RS'n och miton jag hade på den tiden märkbart vassare.
Den hade ju dock fördelen i att på honda-vis fungerade Allting, Alltid, behövde inte ens ladda batteriet över vintern på den.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Det sämsta fanstyg jag kört var en virago 535. Fullkomligt orkeslös, total avsaknad av välkänsla, oskönt förargeometri och så in i helvitti ful. Och tung. Och helt värdelösa bromsar.
Och då har jag kört några riktiga rishögar.

Var fodervärd åt en 535 Virago, håller med dig. Tamefan sämst på precis allt men likförbannat tyckte jag att den var ganska trevlig att puttra omkring på.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det var en hoj vars ägare inte gillat den. Hoppat över stor service med ventilkontroll. Oljan var svart. Med bakhjulet upplyft med depåstöd snurrade jag långsamt bakhjulet. Kedjan var inte helt rak utan hade små knickar när den kom från främre kedjedrev och rörde sig bakåt under svingen, kedjan hade skurit. Den laddade inte ordentligt (ska ge 14,3 Volt över batteriet med tänd belysning från tomgång och uppåt) här var det 13,9 Volt. Egentligen var ju kedjan skarp varning, den kan smälla när som helst, men jag provkörde. Väl ute från tomten och smågatorna efter ägaren på annan hoj upptäckte jag att hastighetsmätaren visade 0km/h och vägmätaren stod stilla.
Ute på motorväg när jag drog på lite började hela framdelen att vibrera våldsamt.
Det blev inget inköp.
Av andra hojar, har jag talat med en äldre gentleman med en sk custom, dvs fötterna långt fram. Ingen möjlighet att resa sig upp på fotstöden vid vägbulor och liknande. Han och hans kompis brukade gör utflykt från Nacka söder Stockholm till Norrtälje norr Stockholm på sommaren. Men inte längre. "Ryggen håller inte."
Men är du intresserad av de som är bra på att gå sönder och de som är dåliga på att gå sönder.
Kolla Motorrads 5000 mila tester. De märken som har strulat mest i genomsnitt är BMW, Ducati och KTM.
Och de som strulat minst i genomsnitt, Yamaha, Honda , Suzuki, Kawasaki.
Sen finns
https://www.motorcycle.com/top10/the-10-most-reliable-motorcycle-companies.html

och här kan man kolla vad ägare har tyckt i reviews
https://www.motorcyclenews.com/bike-reviews/
 
Last edited:

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Det sämsta fanstyg jag kört var en virago 535. Fullkomligt orkeslös, total avsaknad av välkänsla, oskönt förargeometri och så in i helvitti ful. Och tung. Och helt värdelösa bromsar.
Och då har jag kört några riktiga rishögar.

- Va f*n, jag har ju en sån stående i verktygsboden på tomten.
Med ett spikrakt dragbar-styre ser de ju fräna ut..tyckte jag då, en gång i tiden.
 

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Sämst av alla motorcyklar jag ägt var en Yamaha TX750 1973. Parallelltwin som tillverkades 73-74, sedan la Yamaha ner tillverkningen. Läckte olja, skramlade, vibrerade (Trots balansaxlar) och var slö.
Men den var iaf snygg och lät ballt, vilket var viktigt en gång i tiden.
Men ts menade nog råd på lite nyare hojar och kan instämma i att små japanska custommaskiner är särdeles skittråkiga. Men dom går inte sönder och man får dom för kaffepengar.
 

ulpe

Ny medlem
Gick med
26 May 2017
Ort
08
Hoj
NC700X-12 Tidigare: Skyteam Dax125-12, MT07-14, GSXS1000-17
Har bara runt kvarteret-kört Honda Rebel 500 (nya), Yamaha xv950, Suzuki Intruder m1800r, Triumph Bobber, Kawasaki Vulcan S.

Skulle ge betyget 2/5 till samtliga, förmodligen till hela customsegmentet men har inte kört några riktiga high end hojar. Tror att nya Triumph Rocket kan vara "bäst" bland customs.

Sämst alla kategorier är nog Vespa 300. Honda CRF250 är iof oxå en kandidat.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Om jag kommer ihåg rätt så är du ganska ny på mc?

Custom känns väl inte som bästa inkörsporten för en ny förare då de inte på något sätt främjar bra väghållning.

Köp en "vettig" hoj som både har lite klipp, bra chassie och bromsar.

Sämsta hojen jag kört måste vara min dt50 som knappt höll ihop efter ett tag med mig. Hade ingen koll på underhåll eller någonting annat gällande mc-vård men glädjemässigt skänkte den mig mycket.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top