Konsensus kring Valvoline motorolja?

Kåtte

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2020
Ort
Sverige
Hoj
Kåtte
Vill inte betala närmare 250 kr litern för Motorex motorolja när man byter den så ofta som var 15:e timme, så har någon här något förslag på billigare motoroljor som håller standarden SAE 10W-50, JASO T903 MA2 och API SN?

Q8 SBK Racing 10W-50 når inte upp till standarden API SN utan endast till den äldre och förlegade standarden API SM, så den oljan är jag inte intresserad av trots att den är populär.

Motul 7100 4T 10W-50, som jag vet är en bra olja och som håller standarden överst, hittar jag för 579 kr för 4 liter.

Tycker fortfarande det är lite för dyrt så jag letade vidare och hittade Valvoline SynPower 4T 10W-50, som även den håller standarden överst. Den kostar bara 98 kr litern (392 kr för 4 liter), och det är ett pris som jag är villig att betala.

Men vad är konsensus kring denna olja?

Hur kan den vara så billig och hålla så höga standarder?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Håller oljan rätt kvalitet så kör bara dom flesta med KTM kör på oljan dom kan köpa närmast och det är inga enorma bekymmer med KTM motorer trots att väldigt många just KTM går hårdare än dom flesta andra bus maskiner.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Konsensus? Höga standarder? Kika på vad som skiljer SN från SM. Lite mindre sotande och därmed lite snällare mot katalysatorn, that's it, typ. Se till att köra in hojen korrekt så att den inte drar olja så blir det bra, även med SM.

#oljetråd101
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Du har ju tre olika alternativ i tre olika prisklasser, så litar du på att inget annat än uppfylld kravspec spelar någon roll så är det väl bara att slå till på det av alternativen som passar plånboken...?

Sedan får du gärna förklara vad som menas med att en oljestandard är ”förlegad”.
 

Kåtte

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2020
Ort
Sverige
Hoj
Kåtte
Konsensus? Höga standarder? Kika på vad som skiljer SN från SM. Lite mindre sotande och därmed lite snällare mot katalysatorn, that's it, typ. Se till att köra in hojen korrekt så att den inte drar olja så blir det bra, även med SM.

API SM är utvecklad och anpassad för motorer 2010 och äldre.

API SN introducerades i oktober 2010 och är utvecklad för motorer nyare än 2010 för att ge förbättrad högtemperatur skydd mot avlagringar på kolvar, striktare slamkontroll och tätnings kompatibilitet, förbättrad bränsleekonomi, turboskydd, avgasreningssystemes kompatibilitet och skydd mot motorer som körs på etanol-innehållande bränslen upp till E85.

API är en avsevärd förbättring.

Du har ju tre olika alternativ i tre olika prisklasser, så litar du på att inget annat än uppfylld kravspec spelar någon roll så är det väl bara att slå till på det av alternativen som passar plånboken...?

Sedan får du gärna förklara vad som menas med att en oljestandard är ”förlegad”.

Eftersom Valvoline håller satta standarder så har jag svårt att se att den skulle vara sämre än Motorex.

Eller innehåller Motorex någon magisk komponent?

Angående förlegad, se svar ovan.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
API är en avsevärd förbättring.

Eftersom det är en oljetråd lär jag ställa frågan "hur mycket bättre"? Är det som det nya schampot "Nyhet, klimatsmartare!" så har man minskat på innehållet och tjockleken på förpackningen - men till samma pris. Ursäkta att vi/jag med dig skämtar aprillo, men det är så det brukar funka i oljetrådar här på SH.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Pratade olja med en bekant han kör alltid på Q8 sbk oljan i sin enduro. Han kör mycket och i tävlings tempo. Den cykeln har nu gått 250 timmar helt utan problem.
Själv kör jag fortfarande med motorex i min får se vad jag köper när den tar slut.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Till min Freeride 250F anges inte vilken API klass som krävs men man rekommenderar Motorex Cross 4T, som är API G-klassad. Jag köpte 20 liter SBK Racing 10W-50, så det ska räcka till 22 oljebyten då. Tvivlar på att jag kommer köra 400+ timmar med denna maskinen :)
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Valvoline, är det den som görs av OK och säljs hos Biltema?
Ska visst lukta jordgubb.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag citerar Wikipedia:
"Konsensus är överenskommelse inom en grupp människor. Ordet konsensus syftar dels på själva överenskommelsen, dels den teori och de handlingssätt som används för att uppnå denna överenskommelse."

TS begär VÄLDIGT mycket när hen hoppas på konsensus i en oljetråd...:)
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Valvoline, är det den som görs av OK och säljs hos Biltema?
Ska visst lukta jordgubb.
Nej. OKQ8 tillverkar inte oljan som Biltema säljer.
Biltema har egen oljekälla och eget raffinaderi så Biltemaolja är Biltemaolja. Det är därför den är så mkt sämre än alla andra oljor.
Att den uppfyller diverse standarder är fake news.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag citerar Wikipedia:
"Konsensus är överenskommelse inom en grupp människor. Ordet konsensus syftar dels på själva överenskommelsen, dels den teori och de handlingssätt som används för att uppnå denna överenskommelse."

TS begär VÄLDIGT mycket när hen hoppas på konsensus i en oljetråd...:)

Men samförstånd kanske? Då räcker det med att två har samma åsikt! :hej

Enat tycke, det att två eller flera personer (eller stater eller dylikt) har uppnått en enighet om åsikter eller handlande

https://sv.wiktionary.org/wiki/samförstånd

För att förstå modärn svenska använder jag ofta Stora engelsk-svenska ordboken från 1980 och där översätts consensus med samstämmighet, överensstämmelse och allmän enighet. :)

Men consensus är, som alla vet, latin och det kan förutom samstämmighet även betyda sympati och överensstämmelse. :tummenupp

Non omnes in hac opinione consentiunt. ;)

https://sv.glosbe.com/la/sv/consensus
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Nej. OKQ8 tillverkar inte oljan som Biltema säljer.
Biltema har egen oljekälla och eget raffinaderi så Biltemaolja är Biltemaolja. Det är därför den är så mkt sämre än alla andra oljor.
Att den uppfyller diverse standarder är fake news.

E Biltemas olja den dom pumpar upp på gottland då?
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
När tillverkaren rekommenderar udda viskositeter och klassningar så brukar jag beställa ful-olja från Tyskland. Olja heter ju öl på tyska och alla vet ju att man får mest öl för pengarna i Tyskland.
https://www.motor-oel-guenstig.de/

I alla andra fall blir det biltemas. Hittills har jag klarat mig från sprängda motorer. Men det är väll bara en tidsfråga...

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Lite skoj, var tvungen att kolla vad Biltemaoljan har för klassning och ser detta på hemsidan
"Orsakar allvarlig ögonirritation."

Det stämmer ju åtminstone i forumsammanhang, så fort oljan kommer upp får en del irritation i ögonen :D
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top