Köpa liten ”sporthoj”?

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
BMW G310GS 2021
Jag har av någon anledning börjat fundera på att utöka garaget med en liten ”sporthoj”. Tittar främst på Kawa Ninja 250R -08 och framåt.
Letar man info på nätet, verkar de flesta recensionerna vara inriktade på nya förare.
Jag räknar mig själv som ganska rutinerad, då jag började köra 1986 och har haft i princip alla kategorier av motorcyklar sedan dess...
Tror ni man kommer att tröttna snabbt på en sån liten sak? Tänkte det kan vara kul att köra riktigt snabbt på en långsam hoj istället för alldeles för långsamt på en snabb hoj :)
Blir givetvis inte enda hojen i samlingen...
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Har en Ninja 300 sen 7 år. Inte tröttnat än. Fullt ok även för 60 mila turer med mycket motorväg. Rolig på bana, men man blir omåkt på rakorna. Naturligtvis ganska kass på grus. Bekvämare körställning än på en "riktig" sporthoj. Vaknar över 9000 varv. + för vikt, väghållning och bromsar. - för motoreffekt.

Edit: Sonen på 186cm har aldrig klagat på att den är liten. Själv 175, den är lagom stor.
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Naaa...ganska lagom - 178cm/83 kg. Är den så liten?
De filmer jag har tittat på har inte haft några jockeys som förare.

Mycket svårt att säga, du bara måste prova. Alla är vi olika i vad vi finner kul/behagligt/uthärdligt.

Den lilla twinnen på 30hk/22Nm ska sparka runt 250kg i runda slängar. Det är mer vikt och mycket mindre effekt än en kul hoj som en gammal tvåtakts-250-räser. Att beakta.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Fyrcylindrig 250cc...en hoj jag saknar ibland, Suzuki GS250FW.
Varken snabb eller snygg, men det LÄT som att det gick fort iallafall...!

Jag hade alltså kollat efter 4-cylindriga 250. Finns en del kul i det segmentet då vissa länder, däribland Japan haft körkortsklasser som gjort flercylindriga hojar under 250cc intressanta.
Varken snabba eller särskilt praktiska, men små hojar är kul!

19000 redline.jpg
Rödmarkerat vid 19000 varv på en fyrtaktare...

https://youtu.be/3k76bkSog3A
 
Last edited:

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
BMW G310GS 2021
Mycket svårt att säga, du bara måste prova. Alla är vi olika i vad vi finner kul/behagligt/uthärdligt.

Den lilla twinnen på 30hk/22Nm ska sparka runt 250kg i runda slängar. Det är mer vikt och mycket mindre effekt än en kul hoj som en gammal tvåtakts-250-räser. Att beakta.

Det är just kombinationen låg vikt och låg effekt jag är ute efter (tror jag). Just att ha möjligheten att vrida fullt mitt i en kurva utan att ställa till det för mig. Hojar med alldeles för mycket effekt har jag redan haft flera stycken :tummenupp
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det är just kombinationen låg vikt och låg effekt jag är ute efter (tror jag). Just att ha möjligheten att vrida fullt mitt i en kurva utan att ställa till det för mig. Hojar med alldeles för mycket effekt har jag redan haft flera stycken :tummenupp

Annars finns det ju idag fräsig elektronik. :brynad

Kommer själv växla över till halva motorn och köra RS660 nästa säsong. Lätt och fullmatad med alla hjälpmedel. :banana
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag hade en 250 ninja ett år eller två.
Den var en trevlig liten hoj, men den såg helt klart ut som en moped med mig på. 192 cm.
Mina knä fick inte heller plats under tanken...
Den toppar 165-ish på mätaren efter en kvarts acceleration, om man ligger på tanken. Sätter man sig upp sänks hastigheten påtagligt.

Hojen är lättsvängd och allmänt lätt att leva med. Den har väl ungefär samma acceleration från stillastående som en survolvo. I kurvor kan man hålla full gas oavsett växel, det blir ändå aldrig läskigt. Vill man gasa sig genom en hel lång kurva behöver man även växla mitt i. :hihi

Jag hade nog sagt att 300 ninja är bättre på allt, så får du plats med en sån i budgeten är det nog ett bättre val.
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Ktm RC 390 verkar vara ganska populär i det segmentet. Det går att åka skapligt fort på en sån när det svänger. Jag vet för jag har blivit omkörd av en sådan när jag satt på en gammal blade... Ego krossat...
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Finns sådana där som varvar bortemot 20krpm att handla i Sverige?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Personligen har jag rätt kul på bandagar genom att försöka åka fort på min galet långsamma hoj. Snabba förare på 300:eek:r är snäppet vassare än mig på nån bana men jag skyller på gammalt material. Som skoj gathoj skulle jag nog välja nåt med liiite bättre grund-ork, toppeffekt är mindre intressant för att ha kul på 70-skyltade vägar. Eller nåt som varvar mer och låter galet snabbt. Troligen fnissigt skoj för korta söndagsrundor ett par gånger per år.
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Skulle inte Kawa släppa en 4-cyl 250 innom en snar framtid? Eller var det bara koncept? zx25r tror jag att den skulle heta.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jag tycker små hojar är kul. Har testat Kawa Ninja 250 (en pyttesväng) och tyckte nog att den var lite tunn i maskinen. Men smidig och väldigt lätthanterlig.

Ninja 300:an var roligare, körde den några mil på landsväg. Man varvar, växlar, varvar, växlar och så är man uppe i... 90! Man kan alltså varva och växla som ett jehu på landsväg utan att det går särskilt fort (=farligt fort/onödigt fort på allmän väg). Kul! Åk till en handlare och testa.

Jag hade - om budgeten tillåter - tittat på Ninja 400. Men då kommer du kanske lite långt från det riktigt "lilla" - om det är just det som du söker?
 
Last edited:

Gober

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2016
Ort
Sollentuna
Hoj
Aprilia, Ducati, Husqvarna
Håller med om att små hojar kan vara riktigt kul. Har dock inte provat nån liten Kawa.

Men kan inte låta bli att ”låna” ungarnas A2-hoj ibland. En CBR500. En riktigt kul hoj som ser sportigare ut än den är, men funkar utmärkt för mig på bana. För att inte tala om knixkurserna på gokartkanor, där Tuonos med 175hk ser felparkerade ut när man kör ifrån dem med den lilla Hondan. :)

Små hojar kan vara riktigt kul, samtidigt som de är billiga att köra och äga jämfört med ”riktiga” sporthojar.
 

VealCity

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2020
Ort
VADSTENA
Hoj
olika
Ingen riktig sporthoj men husqvarnas 400 modeller är riktigt kul att köra. Har kört svartpilen 60mil o den var väldigt kul på 70vägar.

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top