Larm i garaget

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Dags att byta ut larmet i garaget.
Det befintliga är ett alltiett-larm som inte är så värst bra faktiskt.

Förutsättningar:
- Garaget ligger utom räckhåll för husets Wifi.
- Garaget har två ingångar som båda måste kunna ha en knappsats för av och pålarmning.
- Övervakning av rummen med två rörelsesensorer.
- Två dörrsensorer, inte helt nödvändigt men bra att ha.
- GSM-enhet för larm till mobiltelefon.
- Batteribackup.
- Tillförlitligt.

Bonuspoäng för brandlarm till telefonen.

Möjligen skulle det gå att lösa Wifi-problemet med en utvändig extender på bostadshuset om en sådan fungerar ihop med ett mesh-nätverk.

Vad ska jag köpa?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Kablade sensorer och sirener är säkrast och bäst, störsändare är billigt och innehas väl av de flesta ljusskygga individerna.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag har haft det här i några år:
https://protexus.se/product/powermaster-large/

Har fungerat bra, och är enkelt att handha och utöka med fler sensorer och knappsatser.
Det uppfyller i alla fall din önskelista.
Larm får du till ett eller flera mobilnummer, och om du vill, även till larmcentral.
Håller med "steffe" om att trådat är bäst ur störningssynpunkt, men innebär mer jobb.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Trådat och med bra skalskydd, dvs dörrar/fönster.

Larmar det redan innan dom tagit sig in så behövs inte så mycket inomhus sensorer, men ska du ha inomhussensorer, köp dom som är dubbelt så dyra som har dubbla sensorer som måste vara överens innan det larmar, för att minska risken för falsklarm.

Det finns även microvågsdetektorer som är bra på att inte falsklarma (om dom placeras rätt), men dom är oftast dyra.

Ett larm som falsklarmar ofta är värdelöst.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Förutsättningar:
.....
GSM-enhet för larm till mobiltelefon
.....
Tillförlitligt.

Men eftersom GSM inte är tillförlitligt så är det väl bara lägga ner projektet ?

Efter inbrott i vårt garage december 2011 var det dags titta på larm. För hojarna fanns ju kvar. Verktyg, hjälmar o.l. stulet.
Efter lite koll på nätet lades GSM ner. Allt för vanligt med att GSM stördes ut.
Så vi fastnade för INFERNO.
Byggde det själva.
I garaget 3 signalhorn och en siren inne i garaget som drivs av var sitt relä(3) och med varsin säkring.
De 4 reläerna drivs av ett blinkrelä (2). Som aktiveras av ett relä (1) som drivs av en 555-timerkrets.
När garagedörren bänds 5mm ur läge (OBS fortfarande stängd) så aktiveras timerkretsen av en mikrobrytare på dörrkarmen som bryter en normalt sluten krets. Då aktiveras timerkretsen som drar relä (1). Som drar (2) som drar de fyra (3). Och så brakar de tutande signalhornen och sirenen loss.
Och släpper man på dörren så mikrobrytaren sluter så fortsätter 555an ändå att hålla igång oväsendet i 2 minuter.

Är det ett fristående garage, komplettera gärna med siren på taket.

Hur det funkat ?
Utmärkt, med våren 2012 kom de tillbaka.
Gjorde 3 försök men gav upp innan de brutit upp garagedörren (larmet går ju innan dörren är öppnad).

Hur jag vet det?
Jo för en som bodde ovanpå garaget och väcktes den natten när larmet utlöstes hade synpunkter till mig.
Men när jag frågade om han föredrog tjuvar regelbundet i fastigheten så gjorde han inte det. Och vi skiljdes i samförstånd.

Så GSM är kul finess.
Men vill du att buset ska ge upp OVÄSEN, SIGNALHORN, SIRENER.
Och vår ide var att larmet ska gå innan dom är inne.
Man ska inte behöva åka dit och beställa hantverkare för nytt lås, ny dörr.

En vän har liknande problem.
Hans första linje är rörelse styrd utomhusbelysning som tänds när någon rör sig kring baksidan fastigheten.
Den del av huset som inte syns från gatan.
Hans andra linje ......
 
Last edited:

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Nu är detta ju SH så man får ju ta svaren därefter.
Skit i om GSM är bra eller inte, jag vill ha den funktionen.Särskilt om jag kan återställa larm den vägen.
Givetvis kommer det att sitta sirener och lampor, vad tror ni, en lucka som öppnar sig o tjuven får en varmkorv?
Vi har haft påhälsning några gånger och det är inte tjuveliten som kommit utan snorungar som behöver bensin och snor någon borrmaskin när de ändå är inne.
Av familjetekniska skäl måste det larmas av och på med knappsats vid var dörr.
Brytare vid dörrar o fönster kommer det att vara, men vill ha rörelseavkänning ändå.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nu är detta ju SH så man får ju ta svaren därefter.
Skit i om GSM är bra eller inte, jag vill ha den funktionen.Särskilt om jag kan återställa larm den vägen.
Givetvis kommer det att sitta sirener och lampor, vad tror ni, en lucka som öppnar sig o tjuven får en varmkorv?
Vi har haft påhälsning några gånger och det är inte tjuveliten som kommit utan snorungar som behöver bensin och snor någon borrmaskin när de ändå är inne.
Av familjetekniska skäl måste det larmas av och på med knappsats vid var dörr.
Brytare vid dörrar o fönster kommer det att vara, men vill ha rörelseavkänning ändå.

Nej men de larm som säljs har ju som viktigast funktion att väktaren när han kommer dit efter 30 minuter # ska kunna börja ta in kontakterade akuthantverkare som återställer skadorna på dörrar och fönster. Med akutpriser. Och på så sätt dra in lite bonus till larmfirman.
# Av arbetsmiljöskäl, väktaren ska ju inte konfrontera tjuvarna. Det är Polisens uppgift.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Man skulle också kunna tänka sig 100% störningssäkert alternativ, helt analogt, en vallgrav med krokodiler som man täckt över lite med några kvistar. Har dom lyckats ta sig förbi den har man snubbeltråd som aktiverar spjut som kommer farandes. Klarar dom även det så har man dynamit riggat i garagedörren som bränner av när dom bänder upp dörren. Dock bör man säkerställa att man inte själv glömmer några av dessa "larm" när man har bråttom.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Siren och blixtlampor ute är jättebra, det drar till sig nyfikna åskådare/vittnen, och så fort det riskerar att komma såna så lägger tjuvarna benen på ryggen.

Jag har ett flertal lampor med rörelsedetektor på gården, tyvärr tjuvtänder en av dom rätt ofta, så jag funderar på att byta ut dom mot bättre separata PIR detektorer och vanliga lampor.

Grannarnas ungar brukar svänga in mot gården för att tända dom yttersta när dom går förbi för att få lite lyse, men det har jag inget emot, även om dom tekniskt sett måste in på min tomt för att tända dom.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Man skulle också kunna tänka sig 100% störningssäkert alternativ, helt analogt, en vallgrav med krokodiler som man täckt över lite med några kvistar. Har dom lyckats ta sig förbi den har man snubbeltråd som aktiverar spjut som kommer farandes. Klarar dom även det så har man dynamit riggat i garagedörren som bränner av när dom bänder upp dörren. Dock bör man säkerställa att man inte själv glömmer några av dessa "larm" när man har bråttom.

Man skulle kunna komplettera med en anordning som nyper fast dom i en stol, och tvingar dom att se på inspelade engelska fotbollsmatcher- utan öl dessutom......fy fan vad meningslöst....
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Man skulle också kunna tänka sig 100% störningssäkert alternativ, helt analogt, en vallgrav med krokodiler som man täckt över lite med några kvistar. Har dom lyckats ta sig förbi den har man snubbeltråd som aktiverar spjut som kommer farandes. Klarar dom även det så har man dynamit riggat i garagedörren som bränner av när dom bänder upp dörren. Dock bör man säkerställa att man inte själv glömmer några av dessa "larm" när man har bråttom.

Lätt löst med att
så länge larmet är aktivt
så går det inte att öppna dörren.
I varje fall inte för behöriga med nyckel.

Med ett magnetlås på dörren. Utom det vanliga låset.
https://en.wikipedia.org/wiki/Electromagnetic_lock

För de flesta räcker nog ett 600 lb lås (ca 250kg / ca 2500N)
https://uk.rs-online.com/web/c/security-ironmongery/security-alarms-sensors/magnetic-door-locks/
 
Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Om du gillar teknik så kan du säkert fixa en del själv.
Jag håller precis på att färdigställa mitt nya larm, som bygger på Zwave, och integrerar alla funktioner i samma app i telefonen.
Så det blir temperaturövervakning på kyl/frys/ute/inne/garage, brandlarm, vattenläckage och inbrottslarm med kameror.
Men sedan blir det också styrning av belysning ute/inne, värme, motorvärmare, rullgardiner, dörrlås, och frånluftsfläkten som styrs av CO-halten.
Så det blir en allt-i-ett lösning.
Men det ska man göra för att det är kul, för det blir ju inte billigare, och knappast enklare, och kommer säkert att kräva lite handpåläggning då och då.
Zwave går ju på samma frekvensband som moderna trådlösa larm, så det är säkert möjligt att störa ut det, men det spelar inte så stor roll, jag vill mest kunna ha en chans att agera om jag är hemma och någonting larmar.
Samtidigt har jag koll på om någonting pyr i garaget när jag har gått in i huset, eller om någon går in i garaget på natten.
På köpet får jag alla bekvämlighetsfinesser med det "smarta-hemmet", och tillfredsställa mitt behov av att få tekniska utmaningar.
Bra i Corona-tider :tummenupp
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Om du gillar teknik så kan du säkert fixa en del själv.
Jag håller precis på att färdigställa mitt nya larm, som bygger på Zwave, och integrerar alla funktioner i samma app i telefonen.
Så det blir temperaturövervakning på kyl/frys/ute/inne/garage, brandlarm, vattenläckage och inbrottslarm med kameror.
Men sedan blir det också styrning av belysning ute/inne, värme, motorvärmare, rullgardiner, dörrlås, och frånluftsfläkten som styrs av CO-halten.
Så det blir en allt-i-ett lösning.
Men det ska man göra för att det är kul, för det blir ju inte billigare, och knappast enklare, och kommer säkert att kräva lite handpåläggning då och då.
Zwave går ju på samma frekvensband som moderna trådlösa larm, så det är säkert möjligt att störa ut det, men det spelar inte så stor roll, jag vill mest kunna ha en chans att agera om jag är hemma och någonting larmar.
Samtidigt har jag koll på om någonting pyr i garaget när jag har gått in i huset, eller om någon går in i garaget på natten.
På köpet får jag alla bekvämlighetsfinesser med det "smarta-hemmet", och tillfredsställa mitt behov av att få tekniska utmaningar.
Bra i Corona-tider :tummenupp

Kul med teknik.
Vad för kontrollenhet används för zwave enheterna? Ar det någon egenbyggd raspberry pi?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Hur bra funkar Zwave när internet ligger nere?

Jag har lite gamla tellstick prylar, bland annat för att slå på ett element om temperaturen sjunker under tröskelvärde.

Men det funkar inte om internet ligger nere.
Inte heller slås lampor på/av med timer om internet ligger nere.

Jag äger givarna och hubben, men all information måste tydligen gå genom tellsticks jävla server först
Rätt ofta funkar det inte även om internet funkar som det ska.
Jävligt surt när man har det som frostvakt.
Jävla skitsystem, jag önskar att jag aldrig köpt det
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top