Stora bygga-, snickra- och verktygs-tråden.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Idag trillade det in en Swanson speed square.
Sen håller jag på med en liten släde för en idé om en jigg för fingerskarv eller vad det heter på svenska. :)
Den vakne ser också att sågen tar ström via damsugaren vilket gör att när sågen går på går sugen på. :tummenupp
Riktigt bra för 449pix.
20201125_193018.jpg
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Idag trillade det in en Swanson speed square.
Sen håller jag på med en liten släde för en idé om en jigg för fingerskarv eller vad det heter på svenska. :)
Den vakne ser också att sågen tar ström via damsugaren vilket gör att när sågen går på går sugen på. :tummenupp
Riktigt bra för 449pix.
View attachment 457324

Har du kollat att sågen inte drar mer än dammsugaren ger?
Det ser ju ut att vara en rejäl dammsugare IOFS, men en såg kan ju ha ganska hög startström
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Skapligt habegär på dom här, verkar fungera dock oklart hur vetenskapligt bra. Orimligt dyra, någon som testat?

Ingersoll Rand power socket:

irps13skpack1.jpg
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Skapligt habegär på dom här, verkar fungera dock oklart hur vetenskapligt bra. Orimligt dyra, någon som testat?

Ingersoll Rand power socket:

irps13skpack1.jpg

Tusen spänn styck för en hylsa med svänghjul? (eller 3 för 4tusen såg jag?)

Nja, kanske om jag dagligen drabbades av massor av fastrostade bultar av samma storlek med mutterpickan.

Men händer det enstaka gånger med bultar av olika storlek så tror jag att det är för dyrt för nyttan.

Man skulle ju kunna tillverka ett eget svänghjul av kortaste förlängaren och en järnklump och prova IOFS
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
..ja men käften då. (fick rabarber utan svartfredag i butik, frågade om jag tjöper tre..)

20201127-082807.jpg


20201127-082839.jpg

Jag är övertygad om att det är en bra krafthylsa, men jag är inte övertygad om att "svänghjulet" gör så enorm skillnad, dessutom har jag inte behov av några extra-bra krafthylsor så för mig är det onödigt.

Men bra att du köpte, då kan man kanske få ett omdöme om dom när du har testat :tummenupp
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Vill tro att det åtminstone var längesen jag hävdade någon produkts duglighet bara för att jag köpt den, säga att det aldrig barkat iväg åt det hållet är förmodligen oärligt för dom flesta :) Med det sagt så ska jag försöka komma på något fiffigt sätt att kontrollera skillnaden, risken är kanske att dom mördar mutterdragaren p.g.a. ryck och slit men det visar sig (den har ganska mycket kvar av sin treåriga garanti).
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
När jag för många år sedan jobbade på verkstad hade jag den kraftigaste 1/2" mutterpickan på firman.
(vet inte varför det var så, jag hade bara tur när jag fick ut den)

Folk kom och lånade den när något satt gröndjävligt.

Vi hade ju även 3/4" och 1" mutterpickor, men ibland var det trångt.

Problemet var bara att ibland gick bultarna av istället, inget problem när det var genomgående bult, men man fick tänka sig för om det var godsgängat.

Men som regel så lossade man dom värsta med gassvetsen först för att slippa överraskningar.

Vi skulle flytta en påbyggnad från en lastbil till en annan, då var det kul att det hände saker när man körde mutterpicka
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Koolt, hade jag inte sett innan men som tur är jag ingen trucker.. eller militant för den delen.

Skulle behövt den där igår dock, skifta hjul på damens dragbil vilket naturligtvis gick excellent eftersom jag monterat dom. Sen titta mellangrabben hennes förbi och ville skifta, det gick svindåligt. Har bra dragskaft men inte med mig, det var lögn i helvete att få loss med spärrskaft som typ var det enda jag hade utöver maskin. Sen hitta jag dock något fällbart skräp till fälgkors, testade först själv men tyckte det kändes som att bulten (skruven jaja) skulle gå av så jag slog av. Grabben har väl tre gånger muskler än mig så jag sa att han kunde testa men att det fanns en risk, det gick inte så var på väg att ge upp på den där och då efter att testat klassikern med ena röret från en domkraft som inte gick över fälgkorset.

I skrotlådan hitta jag dock en fd pneumatisk cylinder som hade tillräcklig diameter.. antingen går det sönder eller så går det sönder tänkte jag.

Det gick sönder, sen gav vi upp för kvällen.

20201130-123254.jpg
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Koolt, hade jag inte sett innan men som tur är jag ingen trucker.. eller militant för den delen.

Skulle behövt den där igår dock, skifta hjul på damens dragbil vilket naturligtvis gick excellent eftersom jag monterat dom. Sen titta mellangrabben hennes förbi och ville skifta, det gick svindåligt. Har bra dragskaft men inte med mig, det var lögn i helvete att få loss med spärrskaft som typ var det enda jag hade utöver maskin. Sen hitta jag dock något fällbart skräp till fälgkors, testade först själv men tyckte det kändes som att bulten (skruven jaja) skulle gå av så jag slog av. Grabben har väl tre gånger muskler än mig så jag sa att han kunde testa men att det fanns en risk, det gick inte så var på väg att ge upp på den där och då efter att testat klassikern med ena röret från en domkraft som inte gick över fälgkorset.

I skrotlådan hitta jag dock en fd pneumatisk cylinder som hade tillräcklig diameter.. antingen går det sönder eller så går det sönder tänkte jag.

Det gick sönder, sen gav vi upp för kvällen.

20201130-123254.jpg
Det är därför knacken är så bra, kontrollerat moment av och på..
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Monterade ett tak till hinken med föda till vilddjuren. Nu har hunden något att skälla på.
FB_IMG_1606748833902.jpg
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Det är därför knacken är så bra, kontrollerat moment av och på..

Jotack, lite för bra ibland :4skrika

När jag rotera hjul för 15-20 år sen var det IR komposit som gällde, luft naturligtvis. Då lossa/drog en 1/2"-picka 1000-1300Nm någonting fast hjul ska då dras +/- 100Nm. Man var tvungen att ha dundermoment för att det skulle flyta på = hade ingen aning om vilket skrot dagen skulle bjuda på.

Idag är slangarna säkert ännu mer trimmade och då står man där likt ovan när Sune & Rune varit i farten =/

Idag använder jag till 98% el, har inget eget behov av 500-1500Nm maskiner men du har helt rätt i att det hade löst biffen igår. Jag vidhåller dock att den bättre lösningen är att undvika containerverkstäder och andra mindre nogräknade skojare.

Får se om jag testar att veva med dragskaftet eller så får grabben åka ner till lastbilscentralen med en påse bullar :smasha
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jotack, lite för bra ibland :4skrika

När jag rotera hjul för 15-20 år sen var det IR komposit som gällde, luft naturligtvis. Då lossa/drog en 1/2"-picka 1000-1300Nm någonting fast hjul ska då dras +/- 100Nm. Man var tvungen att ha dundermoment för att det skulle flyta på = hade ingen aning om vilket skrot dagen skulle bjuda på.

Idag är slangarna säkert ännu mer trimmade och då står man där likt ovan när Sune & Rune varit i farten =/

Idag använder jag till 98% el, har inget eget behov av 500-1500Nm maskiner men du har helt rätt i att det hade löst biffen igår. Jag vidhåller dock att den bättre lösningen är att undvika containerverkstäder och andra mindre nogräknade skojare.

Får se om jag testar att veva med dragskaftet eller så får grabben åka ner till lastbilscentralen med en påse bullar :smasha
Haha, vafan mitt skjul är ju en containerverkstad Det går ju bra sålänge det är samma idiot som byter däck 2ggr/år, haha! kör med nån biltema picka som går till typ 7-800Nm på pappret, men så hårt kan jag säga att den inte drar på långa vägar.
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Alla vet att man inte kan ha för många tvingar.
Så hittade 5 Bahco för 245 på svarta dagen.
Känns lyxigt. :)
20201203_193640.jpg
20201203_193652.jpg
(Och min lilla släde som inte är riktigt klar. )
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Alla vet att man inte kan ha för många tvingar.
Så hittade 5 Bahco för 245 på svarta dagen.
Känns lyxigt. :)
View attachment 457485
View attachment 457486
(Och min lilla släde som inte är riktigt klar. )

Formeln är "Man behöver alltid N+5 tvingar, N=antalet man har..."
Samma sak när det gäller längden på dom, fast då är N längden....

När man sen börjar komma upp i antal så har man alltid använt längden man behöver någon annanstans, och det har inte hunnit torka....
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Har köpt pipe clamps, men inte skaffat rör än. Har tänkt snickra till lite bord till stugan på landet med hjälp av dessa.
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Ingår även läderslöjd i den här tråden? Gjorde ett fodral till min leatherman, skinnbiten till höger är en liten testbit för tryckknapp och sömnad, skaffat lite bättre grejer. Fodralet är dock tillverkat i köket, med syl, vass kniv och med mina bara händer. La de två översta lagrerna separat i blöt och knådade till formen. Nöjd ändå, 25 år sedan jag gjorde något i läder (slöjden på högstadiet :tummenupp)
_20201203_232458.JPG
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top