Stora bygga-, snickra- och verktygs-tråden.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har ingen eldtunna.

I en by där jag känner lite folk har alla en (eller så får dom en när dom flyttar dit)
Där eldar man ALLT, från plastdunkar till gamla soffor som hjälpligt har slagits sönder för att gå ner i tunnan, bilinredningar, byggspill, plast från höbalar, trädgårdsavfall, tryckimpregnerat och en del eldar även hushållssopor...

Helst ska det vara en sån där gammal galvad soptunna som väger ett metriskt skitton redan tom, det ryker bara grönt dom första gångerna man eldar dom röda.

Jag skulle nog bara elda kvist och gammalt trä, för det som går att elda inne i kaminen kapas upp och eldas inne, och plast och sån skit skickar jag till värmeverket.

Men var fan hittar man en billig och bra plåt-tunna?

En kompis gjorde en utomhuseldstad av två gamla lastbilsbromstrummor, men det är ju för att elda kapad ved i, det är ju ingen volym på en sån konstruktion.
En annan kompis eldar i en gammal torktumlartrumma (en stor jävel från en industrimaskin), den är ju inte heller så djup, men det blir härligt sken runt den tack vare den perforerade trumman
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
-"Såga ner det där jävla trädet!" :rofl

Du skulle lagt ett par abborrar uppe på tunnan. ;)

Ja det var bra med drama för det där lyftet, kranen stanna även i typ max utstick = orka inte vrida längre så det fanns alla ingredienser för att det skulle gå åt helvete.

Inte fiskat ett kast i år tror jag, köpeborrar går ju inte.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Men var fan hittar man en billig och bra plåt-tunna?

Jag har hittat två lokala förmågor som kränger via blocket, den ena frågar om man ska ha den som eldtunna och serverar den då med håltagning klart. Han hade ett gäng på tomten, mitt i bostadsområde och skrivit mitt namn på en av dom så jag tog den och la sedlarna i brevlådan som jag tror inte ens var låsbar. Han tackade för hundringen i dricks per sms iaf så fram kom dom.

Den andra sjörövaren har en container på en högst lånad del av en inhängnad men det gick bra att handla av han med. Han hade minsann pratat med brandkåren om att det räcker med några borrhål i botten på tunnan som lufttillförsel, mja vette tusan sa väl jag, ja o sen fyller man upp med en flaska spolarvätska o tuttar på förtydliga han..

När vi var på landet, Dalarna, hade morsan frågat på återvinningen som inte hade några problem med att skänka en tunna. Det får väl bli det rikstäckande tipset.
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Ja det var bra med drama för det där lyftet, kranen stanna även i typ max utstick = orka inte vrida längre så det fanns alla ingredienser för att det skulle gå åt helvete.

Inte fiskat ett kast i år tror jag, köpeborrar går ju inte.

Kunde han inte varit närmare bilen med stugan tills han hade passerat granen, eller det är perspektivet som luras?
Orkade den inte svänga så beror det antingen på att kranen bryter för överlast eller att han inte ställt upp kranbilen rakt, det behöver inte luta speciellt mycket för att svängmotorn ska få det jobbigt.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Överlastskydd var det inte men uppställningen var väl allt annat än optimal :) Jag hade rekat vägen för höjd väldans noggrant och trodde inte sista biten upp på tomten skulle vara något problem men ja.. Det första han sa när vi kom fram med ekipaget var:

-Det här kommer aldrig att gå.

Då hade vi lite ont i magen men sen rassla det till och efter lite röjningsarbete gick det vägen iaf. Bra att bo på ett berg, marken stod sig nätt o ojämnt.

https://youtu.be/YhyQ0doVAEA
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vet inte vilka av er som har Facebook, men det stativet (och tillhörande borr) som visas efter 4:30 in i filmen skulle jag vilja ha. Ser inte ut att vara något som ska vara så dyrt. Men jag hittar inte när jag googlar. Vad ska man googla på för begrepp?

https://www.facebook.com/101713904857989/videos/1437896439740706

Det ser ut som en vanlig pelarborrtillsats med x/y bord, just det där utseendet har jag inte sett förut, men funktionen hade farfar på ett borrstativ sedan 70 talet.
Tyvärr gav den tillhörande borrmaskinen upp, och inget modernt passade i stativet.

Tanken var att man skulle kunna använda den som en enkel fräs, men det slet något gröndjävligt på lagren i borrmaskinen, farfar bytte upp sig till bättre SKF lager men slutade också att försöka fräsa med den.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Vet inte vilka av er som har Facebook, men det stativet (och tillhörande borr) som visas efter 4:30 in i filmen skulle jag vilja ha. Ser inte ut att vara något som ska vara så dyrt. Men jag hittar inte när jag googlar. Vad ska man googla på för begrepp?

https://www.facebook.com/101713904857989/videos/1437896439740706

Jag tror du kan googla efter stämborr eller stämborrmaskin.
Jag har tidigare tittat på detta:
https://koneita.com/sv/stamborrmask...S5RpxFHFUywUppzum1291Pk1I008kChkaAskeEALw_wcB
Men då behöver jag en pelarborr först... :)
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Det kan vara som GuW skriver, att det är en vanlig pelarborrmaskin. Men det man vill åt är ju det där extra fästet för att hålla fast fyrkantsborret, samt bordet som har en enkel spakmekanism för att flytta materialet i sidled, ratten ovanför är för att finjustera in/ut så att man kommer rätt.

Har sett i annan film där de kört med vanligt träborr utan fyrkant.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Korrekt sökord är

Morticer sliding table

Då hittar man ett flertal. Kostar från 3000 och uppåt.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Jag funderar på hur man bäst bygger innevägg mot en stenvägg. I en liten lada på gården till nyinköpta sommarstället, består ena väggen av sten, ojämn sådan.

Svårt att fästa något i, och man lägger väl knappast gips direkt mot kalla stenen, så....?

Ett wildcard - skulle det gå att fästa reglar mot stenväggen med fogskum?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag funderar på hur man bäst bygger innevägg mot en stenvägg. I en liten lada på gården till nyinköpta sommarstället, består ena väggen av sten, ojämn sådan.

Svårt att fästa något i, och man lägger väl knappast gips direkt mot kalla stenen, så....?

Ett wildcard - skulle det gå att fästa reglar mot stenväggen med fogskum?

Jag hade en kompis som gjorde nåt liknande.
Han lade nån form av aluminiumreglar in mot väggen för att hålla bort fukt.
Reglarna fäste han i tak och golv på nåt sätt.
Jag har för mig att han sedan la papp/papper, plywood och sist gips.

Men varken jag eller polaren är byggare och mitt minne är sådär...:rodnar
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Lite bilder från en minimalistisk skickarbod. :)
Knappt tre meter djup och ca 2 meter bred.
Precis så bordssågen får plats.
Sedan handverktygen och maskinhörnet med tryckluft och damsugaren.
Båda ruskigt bra att ha så nära. :tummenupp
20201122_124906.jpg
20201122_124837.jpg
20201122_124851.jpg
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Lite bilder från en minimalistisk skickarbod. :)
Knappt tre meter djup och ca 2 meter bred.
Precis så bordssågen får plats.
Sedan handverktygen och maskinhörnet med tryckluft och damsugaren.
Båda ruskigt bra att ha så nära. :tummenupp

Jag har sett lite snickarverkstäder på youtube, har du sett arbetsborden med vändbar skiva som har blivit populära?

På ena sidan bultar dom fast en maskin, andra sidan kan vara tom arbetsyta eller ha en annan maskin.

Ser smart ut för folk som har trånga skrubbar att jobba i.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag har sett lite snickarverkstäder på youtube, har du sett arbetsborden med vändbar skiva som har blivit populära?

På ena sidan bultar dom fast en maskin, andra sidan kan vara tom arbetsyta eller ha en annan maskin.

Ser smart ut för folk som har trånga skrubbar att jobba i.

Håller på lite med nåt liknande.
En skiva på underredet till bordssågen som man ska kunna byta ut mot olika "centerskivor" med olika maskiner under.
Fn en för fräsen och en med en sticksåg så man får en pelarborr utan pelare.
Möjligen en med slipskiva fäst på en gammal borrmaskin.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Lite bilder från en minimalistisk skickarbod. :)
Knappt tre meter djup och ca 2 meter bred.
Precis så bordssågen får plats.
Sedan handverktygen och maskinhörnet med tryckluft och damsugaren.
Båda ruskigt bra att ha så nära. :tummenupp
View attachment 457250
View attachment 457251
View attachment 457252

Cozy! Jag har själv ägnat helgen åt att bygga om hela verkstan. Har väl kommit halvvägs och det ser ut som en bomb därute.

Vore jag dig skulle jag slänga ut den ena bänken, vad ska du med 2x till? Sen skulle jag sätta 400 djupa hyllor runt hela kanten uppe runt hela rummet. Däruppe får du plats med massor av mög!

Alla mina fasta hyllor rök i helgen och har ersatts med skensystem likande elfa (Kina fr Byggmax) så att jag kan sätta hyllor hela vägen däruppe för virke och handmaskiner. Saknar dock 2x hyllor så snart blir det fjärde turen till Byggmax på två dagar....
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag har sett lite snickarverkstäder på youtube, har du sett arbetsborden med vändbar skiva som har blivit populära?

På ena sidan bultar dom fast en maskin, andra sidan kan vara tom arbetsyta eller ha en annan maskin.

Ser smart ut för folk som har trånga skrubbar att jobba i.

Nåt sånt här?

https://youtu.be/CCjpQen3LqQ

Säkert en bra lösning, men du tror inte de blir lite vobbliga i sidled? Beror iofs vad man har för maskiner på det. EN lite bandsåg eller puts borde ju funka.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Cozy! Jag har själv ägnat helgen åt att bygga om hela verkstan. Har väl kommit halvvägs och det ser ut som en bomb därute.

Vore jag dig skulle jag slänga ut den ena bänken, vad ska du med 2x till? Sen skulle jag sätta 400 djupa hyllor runt hela kanten uppe runt hela rummet. Däruppe får du plats med massor av mög!

Alla mina fasta hyllor rök i helgen och har ersatts med skensystem likande elfa (Kina fr Byggmax) så att jag kan sätta hyllor hela vägen däruppe för virke och handmaskiner. Saknar dock 2x hyllor så snart blir det fjärde turen till Byggmax på två dagar....

Jag har faktiskt varit inne på slänga ut båda.
Sedan bygga någon uppfällbar bänk på ena sidan
Med plats för kapen om jag gör en "kupa" istf fönstret.
Sedan göra luckor i väggarna för att kunna kapa långa objekt.
Men jag har en vedbod på 20-25m2 som jag möjligen är inne på att fixa till som verkstad istället?
Så mycket på listan...;)
 
Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag har faktiskt varit inne på slänga ut båda.
Sedan bygga någon uppfällbar bänk på ena sidan
Med plats för kapen om jag gör en "kupa" istf fönstret.
Sedan göra luckor i väggarna för att kunna kapa långa objekt.
Men jag har en vedbod på 20-25m2 som jag möjligen är inne på att fixa till som verkstad istället?
Så mycket på listan...;)

Ja, tänk dig för noga. Min verkstad har utvecklats under årens lopp. Först hade jag bara handmaskiner, men i takt med att maskinerna blev större krävdes andra lösningar. Istället för att fixa till utrymmet du har nu kanske du skulle ta dig en funderare på vedboden istället (om den inte är ful med ved), för du kommer nog snabbt att växa ur din hörna. Ingen ide att fixa till där du är eftersom du ÄNDÅ kommer flytta ut, snabbare än du tror :)

Jag kom på mig själv att jag inte använde vissa "bra" maskiner för att det var för bökigt att dra fram dom. Det blev gen-/senvägar istället. Om man nu köpt på sig bra maskiner är det korkat att inte använda dom. Just nu försöker jag fixa så att jag lättare kommer åt dom. Fram med maskinerna och bort med alla prylar!
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nåt sånt här?

https://youtu.be/CCjpQen3LqQ

Säkert en bra lösning, men du tror inte de blir lite vobbliga i sidled? Beror iofs vad man har för maskiner på det. EN lite bandsåg eller puts borde ju funka.

Typ så ja, men dom jag har sett har varit betydligt rejälare.

I mitt förra garage hade jag en föräkligt stabil arbetsbänk, ett uppfällningsbart röntgenbord från Data-SAAB, men med en rejäl furubordsskiva på, det gungade inte ens när man bankade på saker i skruvstädet, dessutom var det gjort för att bultas i golvet.

Det vägde förvisso satan, men hade smarta fjädrar och gasdämpare, så både upp och nerfällning gick att göra med en hand. Det hade säkert kostat multum som nytt.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top