Startrelä - DR800s 1994

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Bara en fundering, du har förstås testat med ett nytt batteri också, utifall att det är ditt nuvarande batteri som är kass?

Ang. det universalreläet du länkade till så kan du använda det, skillnaden är att du inte behöver koppla in switchad 12V, utan du använder enbart jord samt styrström till spolen. Följaktligen får heller inte säkringshållaren i det reläet någon funktion om du kopplar på det sättet.
 

Dalastark

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2020
Ort
Djura
Hoj
Suzuki DR 800 s
Bosse:
när du säger mäta på spolen - vart exakt sak jag stoppa dit mätpinnen då?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Om du ska mäta spolen är det lämpligt att mäta på lödningarna där den gulröda och grönröda kablarna är fast lött på reläet. Det bör gå att gå kontakt där utan att lossa eller sticka sig in i nån kabel.

Har du koll på hur ett relä fungerar? Googla annars relä funktion eller nåt sånt så lär du hitta info på både Google och Youtube. Lite enkelt kan man säga att en svag ström i ditt fall via startknappen styr en spole som bildar ett magnetfält som i sin tur drar en större kontakt som kan hantera stora strömmar i ditt fall strömmen till startmotorn. Skulle man vara utan start relä på en hoj skulle man få dra en väldigt grov kraftig kabel fram till en stor startknapp och sen till startmotorn för att klara av den höga strömmen som startmotorn kräver för att orka dra runt motorn vid starten. Med relä kan man ha klent kablage och liten startknapp och korta kablar mellan batteri och startmotor som då går att ha något klenare pga kortare längd.
 

Dalastark

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2020
Ort
Djura
Hoj
Suzuki DR 800 s
Om du ska mäta spolen är det lämpligt att mäta på lödningarna där den gulröda och grönröda kablarna är fast lött på reläet. Det bör gå att gå kontakt där utan att lossa eller sticka sig in i nån kabel.

Har du koll på hur ett relä fungerar?

Har kollat en rejäl del på relä-filmer på YT senaste dagarna. Men du sammanfattade det utmärkt.

För övrigt tog jag en bit elkabel idag och använde för att brygga förbi reläet. Blev ett par kilometer grusväg och lite stig. Ser dock fram emot att jag vågar stanna i skogen och ta fram termosen.

Nu: lägga barn
Sen: mäta relä

Är väldigt tacksam för all hjälp här inne.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har kollat en rejäl del på relä-filmer på YT senaste dagarna. Men du sammanfattade det utmärkt.

För övrigt tog jag en bit elkabel idag och använde för att brygga förbi reläet. Blev ett par kilometer grusväg och lite stig. Ser dock fram emot att jag vågar stanna i skogen och ta fram termosen.

Nu: lägga barn
Sen: mäta relä

Är väldigt tacksam för all hjälp här inne.

Eftersom du tidigare i tråden skrivit att det klickar i reläet när du trycker på startknappen så tyder det på att spolen i reläet är OK.
Men reläet så fullt med avlagringar att det inte blir kontakt som det ska..
Ta sönder, gör rent. Men du behöver troligen lödkolv.
Och sedan också lödtenn för att återställa.
PS. Har du ingen ficka / plats på hojen för "elkabeln" ? Då kan du ju stanna var du vill och starta igen.
Vad ska en sån som du till med ett startrelä ? Du grejar det ju ändå ! :tummenupp DS
 

Dalastark

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2020
Ort
Djura
Hoj
Suzuki DR 800 s
PS. Har du ingen ficka / plats på hojen för "elkabeln" ? Då kan du ju stanna var du vill och starta igen.
Vad ska en sån som du till med ett startrelä ? Du grejar det ju ändå ! :tummenupp DS

Jodå - det ligger i stället nu. Men jag har någon slags dragning till det här med att kunna starta med ett knapptryck när jag känner för det :krama
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Håller med comeback att det bara är att ta isär reläet med tanke på de saker du beskrivit, dock kan du ju ta detta som ett tillfälle att testmäta inför kommande elfel.

En kabelstump eller två är inte dumt att ha med sig, ska själv tillverka en kabel med flatstift i varje ända och märka den hur den ska kopplas för att kunna ta loss och bygla reläet som utgör startspärren på KLR:en, sen är det ju bra att ha en till kabel för att kunna bygla över startreläet om det ger upp. Är ju små grejer som kan underlätta ordentligt om man befinner sig i obygden utan mobiltäckning.
 

Dalastark

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2020
Ort
Djura
Hoj
Suzuki DR 800 s

Fick hem nytt relä idag. Kliade i fingrarna så jag bytte det direkt.
All oro för vilken sladd som skulle vara på vilket ställe försvann helt plötsligt.

Se video för resultatet.

Stort tack till alla här inne för hjälp. :fyllisar:krama:tummenupp
Har lärt mig ganska exakt mer än tusen procent mer än jag kunde innan.

Vid tillfälle ska jag skruva isär det gamla reläet och se om jag kan få det att fungerar igen.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.

Fick hem nytt relä idag. Kliade i fingrarna så jag bytte det direkt.
All oro för vilken sladd som skulle vara på vilket ställe försvann helt plötsligt.

Se video för resultatet.

Stort tack till alla här inne för hjälp. :fyllisar:krama:tummenupp
Har lärt mig ganska exakt mer än tusen procent mer än jag kunde innan.

Vid tillfälle ska jag skruva isär det gamla reläet och se om jag kan få det att fungerar igen.


Grattis!

Har du manuell dekompressionsventil som manövreras på vänster handtag?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kul att det löste sig:tummenupp

Nu hade också en multimeter till nästa elfel uppstår, är ju så snabbt och enkelt att ta fram den och mäta för att kolla om nåt är galet istället för att chansa och gissa.
 

Dalastark

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2020
Ort
Djura
Hoj
Suzuki DR 800 s
Nya problem. Säg till om jag gör fel som fortsätter på tråden.

Idag när jag skulle stänga av den så stängde den inte av.
Varken dödaren eller att vrida av tändningen hade någon effekt.
Den den tände inte, det kändes snarare som att startmotorn drog
runt den - och detta gick alltså inte att avsluta på något sätt.

Jag försökte stoppa den genom att släppa upp kopplingen för snabbt.
Då dog den en stund men tuggade sedan igång igen...

Riktigt obehagligt.

När den väl stannat så rullade jag in den i garaget och kopplade loss
batteriet så den inte skulle kunna hoppa igång medan den står där.

Någon som har en idé om vad det kan vara?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Innan du gör något mer så koppla loss den grova pluskabeln som går från reläet till startmotorn från reläet.
Då kan den inte hoppa igång av sig själv.
Sen är det bara att börja mäta, igen.
Kolla om du har ständig plus till reläet från startknappen, i så fall har du nog ett problem i den klumpen på styret.
Om det verkar funka så får du fortsätta med att kolla så du verkligen satte alla kablar rätt när du höll på förra gången.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det är nu din nyinköpta multimeter kommer till sin rätt, precis som grundj säger börja med att koppla loss den grova kabeln från reläet till startmotorn så du kan börja mäta. En sak att tänka på är att man ska koppla loss jordkabeln från batteriet det första man gör så man inte kortsluter nåt då man skruvar på plussidan.

Mät mellan den gulröda och grönröd kabeln och se om du har konstant spänning där, mät med multimetern inställd på VDC och mätorådet över 12 V, har du det har du fel i startknappen att den "ligger på hela tiden". Om du bara har spänning då du trycker in knappen har förmodligen reläet fastnat slutet, kontakterna kan ibland bränna ihop så det fastnar.

Har du tur kan du kanske knacka på reläet så det lossnar men risken är ju överhängande att det hänger sig igen vid nya startförsök. Har varit med att startreläet hängt sig på en 65:a Ford Mustang som exet hade och jag tror nog mest att det hänt.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Nya problem. Säg till om jag gör fel som fortsätter på tråden.

Idag när jag skulle stänga av den så stängde den inte av.
Varken dödaren eller att vrida av tändningen hade någon effekt.
Den den tände inte, det kändes snarare som att startmotorn drog
runt den - och detta gick alltså inte att avsluta på något sätt.

Jag försökte stoppa den genom att släppa upp kopplingen för snabbt.
Då dog den en stund men tuggade sedan igång igen...

Riktigt obehagligt.

När den väl stannat så rullade jag in den i garaget och kopplade loss
batteriet så den inte skulle kunna hoppa igång medan den står där.

Någon som har en idé om vad det kan vara?

Antingen har du fått en kortslutning så startrelät är aktiverat hela tiden eller så tål inte ditt startrelä den ström som din startmotor drar. Mät spänningen på de tunna kablarna på startrelät. Ingen ström = trasigt startrelä. Ström = felet ligger någon annanstans, kortslutning eller trasig startknapp.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Någon som har en idé om vad det kan vara?

Du har monterat ett förmodat piratat startrelä där de interna komponenterna är av fel material. Fått själv uppleva samma sak med ett startrelä från Ebay. Jag köpte ett beggat från en Svensk skrot istället. Det är silvret på kontaktytorna som saknas vilket innebär att kontakternas kopparytor svetsas ihop av startströmmen.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Du har monterat ett förmodat piratat startrelä där de interna komponenterna är av fel material. Fått själv uppleva samma sak med ett startrelä från Ebay. Jag köpte ett beggat från en Svensk skrot istället. Det är silvret på kontaktytorna som saknas vilket innebär att kontakternas kopparytor svetsas ihop av startströmmen.

Jag har tidigare frågat i tråden utan att få nåt svar om det finns några eftermarknads startreläer att köpa som håller bra kvalité, min KLR har missat med att starta en gång förra hösten knackade på reläet och sen har det funkat. Hade glömt bort detta till nu och funderar på att byta reläet i förebyggande syfte för att slippa eventuellt strul då jag alltid åker ensam och där det är dålig mobiltäckning (ska nu också utrustas med några kabelstumpar i verktygsfacket). Har som sagt varit med att svetsa ihop ett relä på en Mustang då den skulle startas på våren och det var förmodligen ett billigt startrelä i den.

Är lite tveksam till reläet från eBay och liknande med tanke på priset kan dom ju knappast vara bra, är det original som gäller eller finns det bra eftermarknadsreläet? Kan ju vara bra att veta om man har några alternativ till original för både trådskaparen och mig, just startfunktionen vill man ju ska vara pålitlig.
 
Last edited:

Dalastark

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2020
Ort
Djura
Hoj
Suzuki DR 800 s
Hej igen. Först vill jag återigen tacka för all hjälp.

Jag har idag tagit loss relät och, tillsammans med elkunnig granne, mätt det.

Har kommit fram till följande:
1. På det stora skruvarna får jag ingen summersignal - alltså har det inte bränt ihop?
2. På de små plattorna, där alltså strömmen från starthandtaget kommer in, får jag summersignal. Det är väl som det ska?

På hojen har jag mätt följande:
3. Signalen från startknappen är bara igång när knappen är intryckt.
4. Det gamla reläet släpper inte igenom någon ström när det slås till. Har tagit isär och fattar ungefär hur det fungerar - men kommer inte in tillräckligt nära mekanismen för att göra rent plattorna. Jag anser därför det gamla reläet som skrot.
5. När jag sätter fast styrströmmen på det nya reläet igen (för visst kallar man den signalen som kommer från startknappen för det?) och trycker på knappen släpper reläet igenom ström som det ska - alltså på det stora skruvarna.



notrightrider:
Nej - men jag har en automatisk. Den slår till när man trycker på startknappen.

andersbrink:
Då borde väl inte det nya reläet funkat efter torsdagens debacle?

Tegel1432:
Se svaret till Anders. Eller kan det vara så att strömmen sluter kretsen av sig själv och håller kvar reläet i kontaktposition?
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
På A svarar jag C och B vet jag inte. Mitt piratrelä kunde jag knacka på så att den "svetsade" kontakten bröts, ibland. Blev jobbigt i längden, därav bytet till ett beggat original. Hade, innan det, alltid en insexnyckel med mig för att skruva loss batterijorden, ut-i-fall-att.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har du ingen kontakt med de stora skruvarna är inte reläet ihopbrunnet just nu, men det kan mycket väl släppt då du plockat loss det. Tanken är ju inte att reläet ska svetsas ihop så nån bra svets med genombränning lär du inte ha på kontakterna så det behövs nog inte så mycket för att det ska släppa.

När du har såna här fel är det bäst att mäta direkt på hojen och försöka röra så lite som möjligt, nu vet du inte om reläet varit ihop brunnet eller om startknappen hakat upp sig, men mest troligt har det varit ihop brunnet och släppt. Frågan är om kontakten i reläet klarar startströmmen den lär ju vara ganska hög på en DR800.

Att du har summersignal genom spolen är nog som det ska, lär inte vara så stort motstånd i spolen på reläet. Spolen reläet är ju bara en lindad tråd. Skulle du inte ha resistens i spolen har den avbrott och då drar inte reläet.

Om du monterar tillbaka reläet är det ju ganska enkelt att i fält testa om startknappen hakar sig, det är ju bara att koppla loss en av de gulröda eller grönröd kablarna till spolen då ska spolen släppa. Fortsätter startmotorn gå har reläet brunnit ihop, då är det bara att försöka knacka på det och se om det släpper.

Vad kostar ett original relä? Jag tror att på just till stora enstånkor krävs det bra bra kvalla på reläet och det är ju kruxet idag att det finns så mycket att köpa att det är svårt att veta vad som är bra. Ett dyrt relä kan ju vara samma som ett billigt skitrelä men vara ompackat med annat namn eller så.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top