Startrelä - DR800s 1994

Dalastark

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2020
Ort
Djura
Hoj
Suzuki DR 800 s
Har precis köpt min första hoj, därav har jag typ noll kunskap om det tekniska, och nu startar den inte. Har med grannarnas hjälp kommit fram till att det är startreläet som gett upp. Den går att starta om jag skapar kontakt själv med typ en skruvmejsel eller liknande - så jag kan köra den.

Har beställt ett relä men det verkar dröja innan jag får det så jag tänkte tillbringa lördagen med att åka runt till de närbelägna verkstäderna/mcshopar och se om det finns något där. Så nu till min fråga:

Jag antar att det finns en hel del el-tekniska beteckningar för att få rätt motstånd/strömstryka/genomflyt/annat elteknisk jag inte vet - så vad är det egentligen för relä jag ska be mekanikern kolla efter i hyllan?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Du kan högst troligt använda vilket startrelä som helst från en större hoj.

Är tämligen säker på att funktionen är likadan på 99% av dessa. Dock kan utseendet skilja så huruvida du kan sätta fast ett annat relä rent fysiskt det får du ju gämföra med ditt original.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det du ska vara uppmärksam på är om startrelät bara är ett relä eller om det också innehåller huvudsäkringen för laddning (så är det t.ex på DR650SE). Om det förra funkar vilket relä som helst som klarar den ström som krävs (typ 200A+). Om det senare måste det vara en mer speciell enhet men det är å andra sidan fortfarande en enkel elpryl som flera hojmodeller troligen har. En snabb googling verkar indikera att det är det förstnämnda som gäller.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kan det vara nåt annat som fallerar? Finns ju en hel del grejer i form av säkerhetsbrytare och annat som kan vara trasigt.

Vet du att du har spänning till solenoiden då den ska dra? Om du inte vet detta mät och kolla att det är spänning fram till spolen på startreläet då du trycker in startknappen. Om du inte har så köp en billig multimeter för en hundring på Biltema, den duger gott för såna mätningar och kommer till användning så fort man har elfel.

Att mäta först för att ta reda på vad som är fel brukar bli billigare i slutändan mot att byta delar på chansning.
 

Dalastark

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2020
Ort
Djura
Hoj
Suzuki DR 800 s
moddlaren: Tack

Coola Ola:
Hur kollar jag det? Går det att se fysiskt på nuvarande relä?

bosse-l:
I och med att den startar när jag bryggar förbi reläet känns det som att solenoiden är i fullt fungerande skick. Eller tänker jag fel då?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
bosse-l:
I och med att den startar när jag bryggar förbi reläet känns det som att solenoiden är i fullt fungerande skick. Eller tänker jag fel då?

Hur bryggar du reläet? Men en skruvmejsel tvärs skruvskallarna på reläet (utgår att det sitter stora skruvar och att kablarna har ringkabelskor på kablarna) mellan kabeln från batteriet och till kabeln till startmotorn? Gör du detta vet du ju bara att kablaget är okej och reläet inte fungerar.

Bryggar du från pluskabeln från batteriet till plus på spolen med en kabelstump? Gör du det och inget händer är spolen paj eller kärvar reläet. Startar den om du gör detta så har du fel innan startreläet.

Men vad som är fel vet du ju inte, får spolen som drar reläet spänning eller inte? Har spolen jord? Du kan ju ha fel innan reläet? Har reläet brända kontaktytor och inte släpper igenom spänningen mellan batteri och startmotor?

Ska du veta så är det bara att köpa en multimeter och mäta hur ogärna du än vill gör detta, om du har plusspänning och jordning av reläspolen då du trycker på startknappen och om du har spänning och jord till spolen och inte får runt startmotorn så kärvar reläet eller har brända kontaktytor och inte släpper igenom spänningen.

Fultips, kan du höra reläet klicka eller känna att det drar? Klickar eller känns att det drar det så är det nåt som gör att det inte får kontakt och då är det väl inte så mycket att göra om man inte kan pillar isär det och rengöra kontaktytor och kanske smörja upp det. Hörs inget klick eller man känner att det drar så är nästa fultips att knacka på reläet med tex skaftet på en mejsel, har du tur så kärvar det och kommer igång igen. Även om det skulle dra kan det kanske hjälpa att knacka om det skulle kärva sista biten men troligtvis inte.

Men som sagt ska du veta nåt är det bara plocka fram multimetern, är inte så svårt att mäta detta och frågar du bara får du garanterat hjälp här.
 
Last edited:

Dalastark

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2020
Ort
Djura
Hoj
Suzuki DR 800 s
Hur bryggar du reläet? Men en skruvmejsel tvärs skruvskallarna på reläet (utgår att det sitter stora skruvar och att kablarna har ringkabelskor på kablarna) mellan kabeln från batteriet och till kabeln till startmotorn? Gör du detta vet du ju bara att kablaget är okej och reläet inte fungerar.

Ska du veta så är det bara att köpa en multimeter och mäta hur ogärna du än vill gör detta, om du har plusspänning och jordning av reläspolen då du trycker på startknappen och om du har spänning och jord till spolen och inte får runt startmotorn så kärvar reläet eller har brända kontaktytor och inte släpper igenom spänningen.

Fultips, kan du höra reläet klicka eller känna att det drar? Klickar eller känns att det drar det så är det nåt som gör att det inte får kontakt och då är det väl inte så mycket att göra om man inte kan pillar isär det och rengöra kontaktytor och kanske smörja upp det. Hörs inget klick eller man känner att det drar så är nästa fultips att knacka på reläet med tex skaftet på en mejsel, har du tur så kärvar det och kommer igång igen. Även om det skulle dra kan det kanske hjälpa att knacka om det skulle kärva sista biten men troligtvis inte.

Men som sagt ska du veta nåt är det bara plocka fram multimetern, är inte så svårt att mäta detta och frågar du bara får du garanterat hjälp här.

Japp. Skruvmejsel rakt över. En grov nu, då den inte riktigt så grova inte mådde bra efteråt :confused:

Jag har inget emot en söndagsvända till Clas Ohlson för att köpa en multimeter - så det ska jag göra.

Reläet klickar precis som du säger - och jag har knackat på det. Kanske ska prova att knacka på det igen. Har dock beställt ett nytt och hoppas det kommer hem snart.

När vi ändå pratar multimeter, har du något tips på vilken jag ska söka - och viktigast: vilken av alla fräna inställningar ska jag peka vredet mot? :yoparty
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ta gärna och skruva loss startreläet. Fotografera innan du skruvar loss det.
och ta sedan några närbilder på startreläet från olika håll och lägg in bilderna här på SH.
Bra ide är att minska bilderna proportionellt till 1024 x vad det blir.
Så går de fortare ladda ner och döp dom till nått tex StartR-nr1 osv.
Tänk på att de ska vara i .png eller .jpg format, INTE i .jpeg.

När mitt startrelä på Sprint RS lagt av plockade jag sönder det, tömde det på 16 år med avlagringar, satte ihop det,
testade det (det small som man slår en hammare i bordet) och monterade det. Och körde igen.

Men vill gärna se hur ditt startrelä ser ut innan jag kommer med några tips om hur plocka sönder.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Om det klickar så verkar ju allt vara ok fram till reläet, som comeback skriver ta bilder så med lite tur kan du ta isär det och rengöra och köra till du får ditt nya relä.

Då det gäller multimetern duger väl nästan vad som helst om du bara ska hålla på i hojen. Om du ska handla på Clas Ohlson så skulle jag köpa den lite dyrare https://www.clasohlson.com/se/Multimeter-UNI-T-UT133B/p/36-7745 då den här större mätområden om du nu mot förmodan skulle hamna i en Marshall eller Fender rörförstärkare ;)

Du mäter oftast volt, likspänning, VDC detta för att se om du har fram spänning till förbrukarna eller om du har spänningsfall. Sen mäter du ibland resistens, Ohm för att kolla om du har avbrott på tex en ledning.

VAC, Volt växelspänning mäter du om du ska kolla om du har spänning i grejer på elnätet där du har 230 VAC. Kan väl också komma till användning om du ska mäta statorn i en hoj för att se vilken spänning du har ut innan likritaren.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Du har gjort allt i rätt ordning?
Tändning påslagen.
Sidostödet uppe.
Dekomphandtaget pumpat.
 

Dalastark

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2020
Ort
Djura
Hoj
Suzuki DR 800 s
View attachment 456991

Tog lite bilder. Hjälper det här?
Multimetern inhandlas imorgon.


Efter lite googling verkar det vara ett Honda-relä som sitter där nu.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag kan jnte se bilden:va


Bra att köpa en multimeter, den är ju en sån där sak man bara ska ha speciellt då dom inte kostar nåt nu för tiden. Du kommer garanterat att ha mycket nytta av den i olika sammanhang, när du får lite vana att mäta så hittar man oftast hyfsat fort elfel och man får svar på vad som är fel och slipper chansa med att byta grejer på måfå.
 

Dalastark

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2020
Ort
Djura
Hoj
Suzuki DR 800 s
Så där. Multimetern är hemma. Så nu är frågorna följande:

1. Vart sitter tändspolen?
2. Vad ska jag mäta - och vilken inställning på multimetern ska jag ha?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Så där. Multimetern är hemma. Så nu är frågorna följande:

1. Vart sitter tändspolen?
2. Vad ska jag mäta - och vilken inställning på multimetern ska jag ha?

Tändspolen ska du strunta i, mät spänningen till startreläets spole. Mät med multimetern inställd på likspänning (VDC) i lämpligt mätområde tex 0-20VDC, måste vara över spänningen du ska mäta dvs över 12V. Mät mellan den grönröda och gulröda kablarna och kolla spänningen där, sen kan du kolla om reläet släpper igenom nån spänning med att mäta mellan de två stora skruvarna och till jord, mät från en skruv i taget till minus på batteriet. Vid samtliga mätnigar måste du hålla i startknappen.

Eftersom reläet klickar så är nog reläet dåligt och enklast åt bara byta men mät och kolla så lär du dig att mäta till nästa elfel.

Följdfråga, vad gäller för nåt om man ska köpa nytt startrelä? Finns det några bra eftermarknadsrelän eller är det original som gäller? Kom nu ihåg att min KLR650 tjorvade med startreläet vilket knackade på och sen har det funkat men funderar på att byta det. Vore ju måttligt kul att ensam bli stående och tjorva med reläet nånstans i obygden med det det Telia anser vara medelgod Norrbottnisk mobiltäckning dvs ingen alls. Är väl inte så kul att försöka springa igång en 650 stånka och säkert ännu jäkligare på grusväg.
 

Dalastark

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2020
Ort
Djura
Hoj
Suzuki DR 800 s
Jag kikade lite på youtube och kommer göra följande imorgon efter dagislämning:

Plocka ur relä och batteri
Sätta ström på relät och samtidigt mäta först mellan de stora skruvarna - om det blir kontakt när jag ger reläet ström. Se kommer jag även mäta styrströmmen från startknappen så att det inte är något fel där. Vilket det ju inte bör vara då reläet tydligt klickar när jag ger det ström.

Kommer jag då fram till att det är det som är felet är det väl bara att öppna och försöka göra rent?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag kikade lite på youtube och kommer göra följande imorgon efter dagislämning:

Plocka ur relä och batteri
Sätta ström på relät och samtidigt mäta först mellan de stora skruvarna - om det blir kontakt när jag ger reläet ström. Se kommer jag även mäta styrströmmen från startknappen så att det inte är något fel där. Vilket det ju inte bör vara då reläet tydligt klickar när jag ger det ström.

Kommer jag då fram till att det är det som är felet är det väl bara att öppna och försöka göra rent?

Efter jag gjort rent och satt ihop startreläet på Sprint RS lät det som man drog en hammare i köksbordet.
När jag satte ström från ett 12V batteri på spolanslutningarna.

Det jag missade när jag tog isär det var att spoltrådarna var lödda till spolanslutningarna efter reläet var ihopsatt.
Så jag fick löda på förlängningar på de avslitna spoltrådarna innan jag satte ihop det igen.

Så kolla efter "lödtenn" vid spolanslutningarna. lödtennet ska vara smält, borta (värm och skaka) innan du delar reläet.

Hoppas du har lödkolv hemma.....
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag kikade lite på youtube och kommer göra följande imorgon efter dagislämning:

Plocka ur relä och batteri
Sätta ström på relät och samtidigt mäta först mellan de stora skruvarna - om det blir kontakt när jag ger reläet ström. Se kommer jag även mäta styrströmmen från startknappen så att det inte är något fel där. Vilket det ju inte bör vara då reläet tydligt klickar när jag ger det ström.

Kommer jag då fram till att det är det som är felet är det väl bara att öppna och försöka göra rent?

Helt rätt. Sätter du 12V likspänning (VDC) på reläets spole vilket är de två kablarna som är gulröd och grönröd kan du sen mäta resistansen (ohm) mellan de två skruvarna och här ska du ha 0 ohm, redan några tiondels ohm ger ett rejält spänningsfall till startmotorn då det är hög ström (Ampere) man har att göra med.

Jag skulle inte orkat plocka loss relä och batteri utan mätt direkt i hojen att jag har 12V fram till reläspolen då jag trycker på startknappen, sen skulle jag mätt om reläet släpper igenom 12V spänningen till skruven på reläet som kabeln som startmotorn är ansluten till, givetvis får man då också hålla in startknappen.

Av vad du beskriver så verkar det ju starkt misstänkt att reläet kärvar på nåt vis sista biten eller har brända kontaktytor då det verkar dra men inte släpper igenom ström till startmotorn. Mät först men du har väl inte så mycket att förlora med att försöka ta isär reläet lite på vinst och förlust.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Efter jag gjort rent och satt ihop startreläet på Sprint RS lät det som man drog en hammare i köksbordet.
När jag satte ström från ett 12V batteri på spolanslutningarna.

Det jag missade när jag tog isär det var att spoltrådarna var lödda till spolanslutningarna efter reläet var ihopsatt.
Så jag fick löda på förlängningar på de avslitna spoltrådarna innan jag satte ihop det igen.

Så kolla efter "lödtenn" vid spolanslutningarna. lödtennet ska vara smält, borta (värm och skaka) innan du delar reläet.

Hoppas du har lödkolv hemma.....

Bra tips, då man kolla på bilderna ser det ju ut att vara lödningar vid kabelanslutningarna av de gulröda och grönröda kablarna till spolen så risken är nog stor att trådarna från spolen är lödda där tillsamman med kablarna som går vidare till kablaget.

Så lödkolv är nog ett måste för att få isär det hela.
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top