Vanlig missuppfattning om olja?

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Fick en liten föreläsning nu av damen. Hon jobbar på Stockholms skeppsvarv och dom "filtrerar" oljan på båtarna på något sätt emellanåt så båtarna kör 4-5 gånger längre på "gammal" olja mellan oljebytena. Smart Sickan :)
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Att olika tillverkare av motorer har olika intervall kan bero på att konstruktionerna skiljer sig åt.
Alla har inte samma material i motorer.
Någon nämnde transformatorolja, men mig veterligen är den till för att isolera och inte för att smörja. Det lär påverka sammansättningen en del.

Nu har jag dock inte sysslat med stora transformatorer sen 1990.

Mycket troligt att oljan i en transformator har andra tillsatser, för som du säger ska den isolera och kyla i första hand.
Däremot ställde jag frågan till tillverkaren angående om oljan kan bli för gammal när den bara står i ett fat, och om alla oljor är ålderbeständiga.
Dom ville bara svara för egen del, och deras olja har inget "bäst före datum", men däremot nämnde dom att syntetoljor till förbränningsmotorer har ofta ett utgångsdatum, beroende på tillverkare.
Det här var tre år sedan, och han hade kontakter hos Mobil, där man tydligen har 5år på helsyntetisk olja.
Det hade att göra med additiver, som någon redan nämnt, men eftersom dom inte själv har den märknaden ville han inte spekulera, eller säga, exakt vad det beror på.
Jag har själv inte tänkt på det, men nu kollade jag på en Mobil syntetolja jag hade hemma, och där har man angett 5år.
Kanske olika tillverkare har olika riktlinjer, och i så fall varför, och vad är det som åldras på 5år?
Intrerssant i alla fall, jag vill gärna veta mer, så håll tråden levande, och varva med popcorn :)

Olja_2.jpg
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Fick en liten föreläsning nu av damen. Hon jobbar på Stockholms skeppsvarv och dom "filtrerar" oljan på båtarna på något sätt emellanåt så båtarna kör 4-5 gånger längre på "gammal" olja mellan oljebytena. Smart Sickan :)

Häftigt.
Vet hon hur dom gör?
Jag har bara fått genomföra en oljegenerering på en stor transformator, och det kändes som lite trollkonst, men fungerade.
Man hade typ ett filter som innehöll en speciell sorts lera, som bara fanns av rätt kvalitet på några få platser i världen.
Oljan "filtrerades" genom leran, och blev i nyskick.
Kanske den metoden......eller någon annan.
Det bör ju säkert vara mängder för att det ska bära sin kostnad.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Skälet till att byta med varm olja är att den rinner lättare. En gammal rak olja, t.ex. SAE50 är trögflytande kall men flyter lättare varm. En modern olja t.ex SAE 10W/50 är mer lättflytande kall men inte alltför rinnig varm. Så det är inte lika viktigt om man byter varm eller kall numera. Men för 60 år sedan tog det mycket längre tid att tömma ut den gamla oljan.

Jo men medan oljan rann ur vevhuset på den gamla Indianen så kunnde man ju toppa oljetanken. För det var ju färskolje smörjning.
Oljan gick från tanken till motorn och efter den pumpats(?) runt för smörjning så samlades den i vevhuset.
Som man regelbundet tömnde på använd olja.

Precis som man fortfarande(?) regelbundet tömmer slaskhinken i soptunnan.

Och när oljan runnit ur , bara skruva i oljepluggen och dra.
För man har ju samtidigt som oljan rinner ur vevhuset fyllt på olja i oljetanken.
 

DanHam

DanHam
Gick med
18 Mar 2019
Ort
Kävlinge
Hoj
-78 Honda CX500, -81 Honda CB750, -82 Honda CB900F2, -02 Honda Transalp, -10 Honda Varadero XL1000VA, -87 Honda CBR1000F
Jättetrevligt! Vad tråden har lyft när vettiga människor skickar in intressanta resonemang istället för onödiga, dumma och spydiga kommentarer. Det här med olja är intressant och en hel vetenskap. Intressant att läsa om olika erfarenheter från olika branscher. Jag tycker att den gamla devisen om oljebyte håller än idag. För att återgå till mc-motorer som är högvarviga och har våtkoppling, så kräver det en speciellt avsedd olja. Sen beror oljebytena på om du pendlar till jobbet, alltså många kallstarter och därmed mer metallslitage och kondensbildning. Eller om du kör långtur på semestern i sommartemperatur och långa sträckkörningar. I det första fallet byter du tätare än i andra fallet. Men man ska nog byta minst efter rekommenderade intervaller. Det tror jag är mer viktigare än priset på oljan, och att man alltid byter filter samtidigt, eftersom filter ofta är förhållandevis billiga. :tummenupp Notera att detta är min uppfattning.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Häftigt.
Vet hon hur dom gör?
Jag har bara fått genomföra en oljegenerering på en stor transformator, och det kändes som lite trollkonst, men fungerade.
Man hade typ ett filter som innehöll en speciell sorts lera, som bara fanns av rätt kvalitet på några få platser i världen.
Oljan "filtrerades" genom leran, och blev i nyskick.
Kanske den metoden......eller någon annan.
Det bör ju säkert vara mängder för att det ska bära sin kostnad.

Vet inte så mycket. Hon nämnde det när jag berättade om att jag läste i den här tråden. Dom har nån "maskin" som står på Beckholmen, Djurgården där dom tar hand om och fixar med oljan. Hon nämnde också att vissa båtar har dom det inbyggt på. Så jag är ganska novis på det egentligen. Finns intresse kan jag såklart höra och forska mer i hur dom gör detta. Och ja, det är stora oljemängder det handlar om. Hon sa något om att det kostar 12:-/litern att fixa på båtarna och att det är betydande mängd vilket behövs för att det ska löna sig.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Jo men medan oljan rann ur vevhuset på den gamla Indianen så kunnde man ju toppa oljetanken. För det var ju färskolje smörjning.
Oljan gick från tanken till motorn och efter den pumpats(?) runt för smörjning så samlades den i vevhuset.
Som man regelbundet tömnde på använd olja.

Precis som man fortfarande(?) regelbundet tömmer slaskhinken i soptunnan.

Och när oljan runnit ur , bara skruva i oljepluggen och dra.
För man har ju samtidigt som oljan rinner ur vevhuset fyllt på olja i oljetanken.

Aj fan, var Indians vevhus så täta att oljan stannade kvar? På dom hojar jag haft med total loss system, Harley, JAP och Jawa, behövde man inte tömma vevhuset, oljan passerade kolvringarna och brann upp. Harleyn hade en extra handpump för uppförsbackar och kallstart. Kunde lägga rökridåer bakom den, ifall nån bil låg för nära bakom.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Aj fan, var Indians vevhus så täta att oljan stannade kvar? På dom hojar jag haft med total loss system, Harley, JAP och Jawa, behövde man inte tömma vevhuset, oljan passerade kolvringarna och brann upp. Harleyn hade en extra handpump för uppförsbackar och kallstart. Kunde lägga rökridåer bakom den, ifall nån bil låg för nära bakom.

Jag har en bekant som en gång om året (ja inte i år, pga ålder och Corona bör han inte lämna huset)
deltar med sin Indian från ca 1920 i ett Veteranrally för MC.
Dom kör "Skåne runt". Osäker på om det är med övernattning.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag drog till med 500 mil. Låter bättre än [insert mil here]. På min Kawa z1000sx är det 1200 mil. På min SLR650 är det 300 mil. Poängen är att åldern på oljan, i år räknat, inte är det som sliter mest.

Om det inte är ett problem med tiden, varför är då intervallen satta till mil eller tid?
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Det lär du nog fråga tillverkaren av hojen om. Denne vill förmodligen försäkra sig om att det inte faller igenom någon slaskskalle under garantiperioden.

Har du sett något fordon där det inte är mil eller tid? Jag har bara ägt två hojar och tre bilar (plus farsans två volvos i närtid) och alla har haft mil eller tid.

/R
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Har du sett något fordon där det inte är mil eller tid?

Det enda fordon jag köpte sprillans ny var en Kawa 750 LTD anno 1981. Därefter enbart beggat. Kapitalförstöring får andra pyssla med. Just ja, en GSF1200 1998 i USA, fast den trimmade jag sönder första året och en vevstake ventilerade motorblocket.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Tiden påverkar också. Min länk tidigare säger
"Molybdenum dialkyldithiocarbamates (MoDTCs) are very effective friction modifier additives for use in engine oils and other lubricants. However, as engine oils age during extended drain intervals, MoDTCs can lose some or all of their ability to reduce friction and this is generally believed to result from their oxidative degradation."
Det beskrivs djupare i texten.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Har bara köpt två nya hojar. På den första från 1970 gällde oljebyte var 640e mil. Inget om år. På den andra från 2013 gällde oljebyte var 600e mil och en gång per år. Utvecklingen går framåt.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Oavsett om man köper ett fordon nytt eller begagnat står det väl ändå i bruksanvisningen vad det är för serviceintervall?
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Förut när man köpte olja gick det att hälla ut den ur dunken utan att behöva ta upp stiletten ur stövlarna för att få hål på en jävla folie.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Förut när man köpte olja gick det att hälla ut den ur dunken utan att behöva ta upp stiletten ur stövlarna för att få hål på en jävla folie.

Inte stiletten, den blir slö.
Förr på riktigt fick man en öppnare med till burken olja.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top