Vanlig missuppfattning om olja?

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
För Er som bor lämpligt till runt Gbg. ICA Alvhem säljer SBK på/från fat. Bara åka dit och fylla på med medhavd dunk om man vill.
Han säljer också alkylat från pump om man nu skulle behöva det.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
En kille skrev att han hade en ZZR1100 som han hade precis hällt Biltemas mc-olja på sedan hade han hade dragit en runda på en racing-bana och när han kollade oljan igen så var den lika ren och fin som när han fyllde på.
...
Exempel: Skulle man tvätta skitiga kläder med ett tvättmedel i badkaret och vattnet är lika rent efteråt, så fattar man ju att skiten sitter kvar. Samma med motorn.
Summa sumarum är att en ”skitig” olja betyder att den gjort vad den ska på den biten, sen ska den ju minska friktionen genom oljefilm och i viss mån kyla dessutom.:tummenupp
Frågan är hur mycket smuts man kan förvänta sig efter en runda. Det är inget som jag skulle använda som en säker mätmetod.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Den klassiska Castrol R, baserad på ricinolja (castor oil=laxermedel) är inte bra att poppa med.
Men det luktar fint med metanoleldade motorer.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Motul började ju med valfett en gång i tiden, och vad jag har hört så är det fortfarande så.
Så....Motul kanske är att föredra i alla lägen, för att vara säker :fyllisar
 

DanHam

DanHam
Gick med
18 Mar 2019
Ort
Kävlinge
Hoj
-78 Honda CX500, -81 Honda CB750, -82 Honda CB900F2, -02 Honda Transalp, -10 Honda Varadero XL1000VA, -87 Honda CBR1000F
Tydligen retar namnet Biltema upp många fortfarande. Tre sidor på kort tid.....otroligt. Det jag ville få sagt var inte att jag är kunnig, utan det finns de som inte har ett hum om vad oljan gör för nytta och hur det funkar. Grannen hade en gammal Kadett som läckte olja som ett såll. Eftersom han fyllde på ny olja från ICA Kvantum så behövde han inte byta, tyckte han, den var ju ren.:va
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Tydligen retar namnet Biltema upp många fortfarande. Tre sidor på kort tid.....otroligt. Det jag ville få sagt var inte att jag är kunnig, utan det finns de som inte har ett hum om vad oljan gör för nytta och hur det funkar. Grannen hade en gammal Kadett som läckte olja som ett såll. Eftersom han fyllde på ny olja från ICA Kvantum så behövde han inte byta, tyckte han, den var ju ren.:va

Om olja rinner ut och sedermera fylls på med ny blir den ju per definition bytt. Det kommer tillföras nya långa oljekedjor och tvättmedel över tid. Det enda opelägaren har att tänka på är att byta filter med intervall. Som en Audi-ägare idag alltså.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Förr fanns inte oljefilter, då gällde täta oljebyten. Tex gamla VW.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Vad är det förresten med amerikaner och detta infernaliska olje-bytandet? Det ska bytas tammefan var 500:e mil för annars nånting-nånting... Samma bilar har kortare intervaller där än här, är det bara nån allmänt "det var bättre förr"-vanföreställning?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vad är det förresten med amerikaner och detta infernaliska olje-bytandet? Det ska bytas tammefan var 500:e mil för annars nånting-nånting... Samma bilar har kortare intervaller där än här, är det bara nån allmänt "det var bättre förr"-vanföreställning?

Gissar det hänger ihop med USAs konsumentskyddslagar.

Tänk på VW-gate. Inte upptäcktes fusket i Tyskland eller Europa utan i USA.
Eller ingripandet mot Microsoft för utnyttjande av "monopolet" på operativsystem för persondatorer.
Visserligen ledde det ingen vart pga lagtekniska problem
(och en domare utan social kompetens som jag ser det)
Eller stämningen av Apple för sänkt hastigheten på äldre iPhones i samband med uppdateringar.
Sånt händer i USA, inte i Europa.

Anm.: På grund av en amerikansk site byter jag olja när jag är i garaget nån gång mellan 200 och 300 mil. Varför ? Jag gillar inte takten viskositeten sjunker på oljan i en modern MC.
http://www.nightrider.com/biketech/oiltest1.htm
Jag lägger också tid på att tvätta hojen. Egentligen också helt onödigt.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vad är det förresten med amerikaner och detta infernaliska olje-bytandet? Det ska bytas tammefan var 500:e mil för annars nånting-nånting... Samma bilar har kortare intervaller där än här, är det bara nån allmänt "det var bättre förr"-vanföreställning?

Att byta olja var 500-e mil är en klok åtgärd även med dagens oljor. I jänkarlandet byter man olja regelbundet i både motorer och växellådor och då håller faktiskt grejorna länge, trots medioker kvalitet.

Byter man olja i slutväxeln på BMW motorcyklar med 500 mils intervall tycks även de hålla långt på andra sidan 20.000milastrecket. Slump? "I think not"
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Hellre en enklare olja och byta oftare, det är min filosofi.

Olja är billigt.
Reservdelar är dyra.


Your mileage may vary... :tummenupp
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Om olja rinner ut och sedermera fylls på med ny blir den ju per definition bytt. Det kommer tillföras nya långa oljekedjor och tvättmedel över tid. Det enda opelägaren har att tänka på är att byta filter med intervall. Som en Audi-ägare idag alltså.
Har du gjort mätningar på det? Min uppfattning är att det smutsiga inte blandas så bra med det nya man häller i och att det främst är det fräscha som letar sig ut. Den gamla smeten ligger kvar i olika skrymslen och kleggar igen kanaler.
---
För ett antal år sen var jag och tittade på en bil och frågade ägaren om servicen var utförd. Han påpekade att han "aldrig hade behövt byta olja". När man stängde av tändningen snurrade motorn flera sekunder innan den blev tyst. Lågkompat...
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Att byta olja var 500-e mil är en klok åtgärd även med dagens oljor. I jänkarlandet byter man olja regelbundet i både motorer och växellådor och då håller faktiskt grejorna länge, trots medioker kvalitet.

Byter man olja i slutväxeln på BMW motorcyklar med 500 mils intervall tycks även de hålla långt på andra sidan 20.000milastrecket. Slump? "I think not"

Och blir det samma resultat om man byter med 1000 mils intervall?

Som yrkesverksam inom förebyggande underhåll i industrin så avskyr jag när man gör en massa onödigt underhåll "bara för säkerhets skull" i stället för att ta reda på fakta och anpassa underhållet där efter. På större maskiner där det kan vara hundratals liter smörjolja eller hydraulolja tar man prover och byter endast om proverna säger att det behövs. Just för att "det beror på" är rätt svar på hur fort oljan åldras/slits och ett byte kan kosta multum.

Jag skulle vilja fördjupa mig i hur man skulle kunna göra dylika analyser även på konsumentprodukterna vi puttrar runt på. Så man kan ha på fötterna och inte bara tycka att man ska byta olja mest hela tiden eller nästan aldrig.

Sen fattar ju jag att det inte lönar sig att analysera 0,9 liter olja i en geggmoppe eller ens 6 liter i en Volvo utan man byter bara. Men nån har ju gjort dessa analyser, både oljetillverkare och biltillverkare. Har bara sett nån 20 år gammal studie som ofta dras upp på såna här forum med en massa märken och kvalitéer som inte finns längre och med rätt tveksam vetenskaplig kvalite på studien.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Har du gjort mätningar på det? Min uppfattning är att det smutsiga inte blandas så bra med det nya man häller i och att det främst är det fräscha som letar sig ut. Den gamla smeten ligger kvar i olika skrymslen och kleggar igen kanaler.
---
För ett antal år sen var jag och tittade på en bil och frågade ägaren om servicen var utförd. Han påpekade att han "aldrig hade behövt byta olja". När man stängde av tändningen snurrade motorn flera sekunder innan den blev tyst. Lågkompat...

Efter ett par minuters körning har fullständig blandning uppnåtts. Filtret tar hand om smutsen som bärs med, om det byts dvs.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Och blir det samma resultat om man byter med 1000 mils intervall?

Som yrkesverksam inom förebyggande underhåll i industrin så avskyr jag när man gör en massa onödigt underhåll "bara för säkerhets skull" i stället för att ta reda på fakta och anpassa underhållet där efter. På större maskiner där det kan vara hundratals liter smörjolja eller hydraulolja tar man prover och byter endast om proverna säger att det behövs. Just för att "det beror på" är rätt svar på hur fort oljan åldras/slits och ett byte kan kosta multum.

Jag skulle vilja fördjupa mig i hur man skulle kunna göra dylika analyser även på konsumentprodukterna vi puttrar runt på. Så man kan ha på fötterna och inte bara tycka att man ska byta olja mest hela tiden eller nästan aldrig.

Sen fattar ju jag att det inte lönar sig att analysera 0,9 liter olja i en geggmoppe eller ens 6 liter i en Volvo utan man byter bara. Men nån har ju gjort dessa analyser, både oljetillverkare och biltillverkare. Har bara sett nån 20 år gammal studie som ofta dras upp på såna här forum med en massa märken och kvalitéer som inte finns längre och med rätt tveksam vetenskaplig kvalite på studien.

Fy vad intressant!
Har en avlägsen kompis som kör oljeanalys på sin Volvo, men han blir ju bara ett exempel i mängden, med just den typen av körning.
Men han köpte bilen ny, och har inte bytt olja i den hittils, bara filter.
Volvo ville inte vara med på experimentet, men nu var han uppe i över 8000mil, och oljan är bra.
Han verkar rätt passionerad, så han har flyttat ut filterhållaren, och satt en annan typ av filter (som han tycker var bättre), och kör som sagt var med oljeanalys på den.
Det är klart, har man resurserna så....
Men folk lägger ju oändligt med tid påTiktok, Youtube och Instagram, så kan ingen med kompetens göra en Youtubekanal och löpande redovisa kvalitativa experiment med oljans kvalitet och åldrande?
Jag skulle kunna betala för att få följa det.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top