Vanlig missuppfattning om olja?

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Vilken olja förordar experterna om man har "Mazola party"?
Måste det vara just Mazola eller går det lika bra med vilken solrosolja som helst?
Eller kan man bli lite wild and crazy och köra med vilken olja som helst?
Någon som vet??

Vissa kokar med brännolja och det både syns och smakar bränt, undvik. :tummenupp
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är därför jag inte törs byta märke, för då kanske jag måste byta märke på oljan också.
Jag tycker det är tryggt med olja som är SPECIELLT framtagen för ett visst märke - det är forskning :fakta
Här kommer lite fakta:
Yamalube 2 takts olja av den absolut högsta kvalitén till träning och tävling. Innehåller Ester som är som C-vitamin för kullager. Helsyntetisk. Passar även till andra märken.

Ok, det står att den även passar till andra märken - men vem vågar chansa?????
Nä, jag litar på tillverkarens forskningsteam, Aftonbladet och Trump :yoparty

View attachment 457166

Det roliga är att Yamalube brukar prestera väl i "tester" samt har tilltalande pris (ungefär som med deras variatorremmar till snöskotrarna). Så det är sällan någon nackdel att köra märkesbundet i Yamahafallet.
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Du svarade inte på frågan jag ställde. Om jag kör fem mil per månad med Hornet. Efter hur lång tid ska jag byta olja, enligt boken? Jag antar att du undviker att svara för att det inte passar i din argumentation. Kan du svara på frågan?
Ber så mkt om ursäkt. Eftersom du själv har en sådan och verkar kunna allt så antog jag att du själv visste svaret men jättebra att du frågar när du känner dig osäker :tummenupp
Här skulle jag råda dig att kontakta närmaste handlare som representerar Honda och fråga dem.

Gällande definitionen av intervall. Nej, extra oljebyte i samband med driftsavbrott är inte ett intervall. Per definition.
Driftsavbrott, vad är din definiton på det och enligt vems definition är planerade avställningar varje år inte ett intervall?

Svara gärna på första frågan. När du svarat på den kan vi avsluta med att konstatera att min ursprungliga tes är rätt, att man inte kan gå slaviskt efter manualer.
Här blev det värre att förstå vad du menar. Menar du första frågan i hela tråden, första frågan du ställde i tråden eller första frågan i ditt inlägg? Förtydliga gärna så skall jag svara på vilken fråga det nu är du menar.

För övrigt så finns inga tidsangivelser gällande oljebyten överhuvudtaget i manualen till Piaggion som jag länkade till. Du ”råkade” glömma den. Den ursprungliga diskussionen var att du inte trodde mig när jag sa att alla fordon inte har tidsangivelser för oljebyte. piaggion har inte det. Case closed.
Så kan det vara att det inte står ngt i den manualen. Eftersom det är en del sidor att gå igenom och att du hade fel för de två tidigare manualerna du länkade till kändes det som slöseri med tid att gå igenom en tredje manual för att i slutändan kanske upptäcka att du hade fel även för vespan.
Tukkla hade gjort det, men bara om det står i manualen. Varför? Därför att en auktoritet har skrivit det. Ifrågasätt aldrig. Tänk inte själv. Olja blir dålig efter fyra månader i ett helt oanvänt fordon, men bara om det står så i boken. Står inte den raden i boken är det bara att köra vidare.
Kanske är jag som har extremt dåligt minne men jag kommer tyvärr inte ihåg att jag skrivit att jag gör detta. Du får jättegärna berätta i vilket inlägg jag påstått det.
Ett annat alternativ är kanske att du hittar på saker igen men det det kan jag väl aldrig tro...
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Att man skriver "byt olja efter fyra månader" är av samma anledning att man väljer storlek 21 på det nyckelgrepp man monterar på en kyl/frys för att få det i våg - så trångt att man inte kommer åt med varesig skiftnyckel eller polygrip. Det hade kunnat vara 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 mm grepp på muttern för den M8-gängade stången, men inte då - just 21 ska det vara, en så pass stor storlek som de flesta normala nyckelsatser saknar.

Det enda man kan vara säker på när man lämnar in hojen för "oljebyte efter fyra månader trots ej körd" är att man blir utskrattad och idiotförklarad av det ställe man låter överlåter sina pengar till. Gör man det själv, ptja... bör man nog inte berätta det för någon för att inte avslöja det uppenbara.

Fanken, att det ska vara så svårt att låta bli oljetrådar! :näsblod
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag körde i många år utan att byta olja och filter på min Saab, sen gav jag bort den till en som fortsatte att använda den.
(jag bytte olja och filter årligen när den var familjens enda bil, men slutade när den blev andra bil och bara kördes 1000 mil om året, den var redan då i princip inte värd att sälja)

Jag fyllde nog på en liter om året, kanske två till och med.

Min första bil, en Saab V4 bytte jag nog olja och filter med 500 mils intervall, körde bara Mobil1 och kvalitetsfilter.

Det kan ha att göra med att jag hade tillgång till gratis olja och Scania Turbofilter på den tiden... :D
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top