Vanlig missuppfattning om olja?

DanHam

DanHam
Gick med
18 Mar 2019
Ort
Kävlinge
Hoj
-78 Honda CX500, -81 Honda CB750, -82 Honda CB900F2, -02 Honda Transalp, -10 Honda Varadero XL1000VA, -87 Honda CBR1000F
Jag tänkte på en sak som jag har observerat när jag surfade runt och kollade på lämplig olja till en gammal ZZR1100.
En kille skrev att han hade en ZZR1100 som han hade precis hällt Biltemas mc-olja på sedan hade han hade dragit en runda på en racing-bana och när han kollade oljan igen så var den lika ren och fin som när han fyllde på. Kanonbra olja tyckte han.
Jag är ingen oljeexpert men har jobbat på Lubrizol (additiver) och jobbat med avgasrening för många år sedan så jag anser mig som ganska kunnig på oljor.:fakta
Hur som helst kan man konstatera två saker. Man ser knappt på oljan efter så kort tid vilken nytta den gör. OCH. En olja som är lika ren efter lång körning vid normalt oljebyte enligt tillverkaren är inte bra utan usel. Den har inte gjort vad den ska, nämligen lösa upp sot och rester så motorn är ren såväl som välsmord. Oljan är ett ”tvättmedel” för motorn.
Exempel: Skulle man tvätta skitiga kläder med ett tvättmedel i badkaret och vattnet är lika rent efteråt, så fattar man ju att skiten sitter kvar. Samma med motorn.
Summa sumarum är att en ”skitig” olja betyder att den gjort vad den ska på den biten, sen ska den ju minska friktionen genom oljefilm och i viss mån kyla dessutom.:tummenupp
Som någon skrev, olja är inget problem mer än på speciella hojar med lite annan konstruktion, t.ex. torr koppling istället för våt.
PS. Har själv kört på Biltemas mc-olja ”Classic” på en CBR utan problem. De flesta mc-firmor kör med Castrol på nya(re) hojar.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Ny oljetråd, ÄNTLIGEN!
"Biltemaolja" redan i andra stycket!
Hämtar både öl o popcorn!:fyllisar
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Och andra sidan är ju en MC-motor sällan eller aldrig smutsig invändigt så att oljan inte tagit upp någon smuts efter en långkörning är väl ganska naturligt så man kan nog inte heller dra slutsatsen att oljan har dåligt med dispergenter.
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
I vilken olja poppar man popcorn bäst? Jag använder lite rapsolja och mycket smör som additiv.

I motorer använder jag det som instruktionsboken ordinerar alternativt det som verkstaden väljer att hälla i.
Det ger mest tid och energi över att tex använda det som motorn sitter i, eller äta popcorn för den delen.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Oljetråd....:näsblod

Kan vi inte bara skippa att prata om biltemas vara eller icke vara vid denna diskussion?

Jag har personligen varit ansvarig för biltema som KAM för en industri som levererar till dom(och de flesta andra inom segmentet). Visst det var inte olja jag sålde till dom MEN när det gäller vissa produkter så gör dom som alla andra och köper av kvalitetsleverantörer.
Konstigt?
Inte alls, då vissa produkter helt enkelt inte kan ersättas med billigare varianter utan att väsentligt tappa i kvalité. Det är ju inte så att biltema "råkar" göra halvkassa grejer utan gör det fullt medvetet för att komma ner i pris och skulle garanterat kunna göra top of the line grejer men väljer att inte göra det.
Det skall också sägas att när du väl kommit in i sortimentet är själva affären nästan självgående utan en massa tjat om kampanjer, marknadföringsbidrag och kassarabatt som många andra kedjor alltid tjatar om.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
I vilken olja poppar man popcorn bäst? Jag använder lite rapsolja och mycket smör som additiv.

I motorer använder jag det som instruktionsboken ordinerar alternativt det som verkstaden väljer att hälla i.
Det ger mest tid och energi över att tex använda det som motorn sitter i, eller äta popcorn för den delen.

Som professionell poppare så kan jag ge dig svaret. Kokosfett, främst för att det inte blir så svart i pannan efter att man poppat några kubikmeter majs.

Och så köper man kokosfett med smörsmak så att man får smörsmaken. Och för utseendets skull finns detta också gulfärgat så popcornen får en svagt gul färg.
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Som professionell poppare så kan jag ge dig svaret. Kokosfett, främst för att det inte blir så svart i pannan efter att man poppat några kubikmeter majs.

Och så köper man kokosfett med smörsmak så att man får smörsmaken. Och för utseendets skull finns detta också gulfärgat så popcornen får en svagt gul färg.

Jag använder kokosfett också ibland, brukar variera mig beroende på vad jag känner för. Aldrig olivolja dock :) Fel JASO.
 

Octa

Medlem
Gick med
19 Apr 2018
Ort
Strömsund
Hoj
R1 2006
Biltemas olja i popcornen gör att frysen går sönder. Alltid. Nu vet ni. Har jobbat mycket med skruvförband och beslag.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag kör med Yamalube till allt.
Hojarna, bilen, gräsklipparen, matlagning, popcorn, släpvagnsplyfa mm.
Har även haft gott resultat med att smörja upp, och få fart, på en dåligt fungerande relation.
Så där har vi universallösningen, tråden kan stängas :fakta
Eller, förresten....låt den leva, någon kan ju kanske flika in med fler positiva erfarenheter, och på så sätt bekräfta ovanstående :fyllisar

yamalube_banner.jpg
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
När jag höll på med amerikanska bilar fick jag lära mig att skillnaden mellan racingolja och vanlig olja är att racingoljan saknar "tvättmedel". Motorn ska ändå snart isär så det behövs inte.

Skönt med generaliseringar!
 

Litenochklen

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
När jag höll på med amerikanska bilar fick jag lära mig att skillnaden mellan racingolja och vanlig olja är att racingoljan saknar "tvättmedel". Motorn ska ändå snart isär så det behövs inte.

Skönt med generaliseringar!

Jag har hört samma men gällande KTM.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Hur var det nu med att kränka varandra det var stenhårda på hopp om kränkningar för ett tag sedan.

:confused::va men det gällde väll inte olja så fortsätt föresten:D
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Castrol, BMW hade något slags samarbete med Castrol.
Aldrig gillat Castrol, är det lukten?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top