Att operera sina ögon. Vågar man?

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Hej.

Har funderat av och till under en längre tid på om jag ska operera mina ögon för att slippa både glasögon och linser. Många som har gjort det är hur nöjda som helst och en del skulle sälja sin själ för att få det ogjort...

Finns det någon/några här inne som opererat sina ögon och kan komma med lite tankar och tips på ev. klinik?

Har fastnat en del för NoCut tekniken hos Vårda ögonklinik. Har varit hos Memira men fick ingen bra känsla där riktigt och då det gäller ögonen så är jag försiktig.

Givetvis förstår jag att det är bäst att tala med en klinik/läkare direkt men tänkte jag hör med folk här inne först.

Tack på förhand. :hej
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag funderade på de när man va i typ 35 år åldern, å varje öga skulle gå på 12.500 kr.. dvs. 25.000 kr totalt.. Använde linser nästan hela tiden förutom glasögon mellan badrumet å sängen.. Linser gick på lite mer än 1.000 kr om året.. Så jag tyckte de va ingen idé för den kostnaden, å när man passerat lite över 40 så får man börja me läsglasögon ändå..
De är något ett helt annat läge idag då... Så gjorde jag då iaf...
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
En vän gjorde operation för 20 år sedan o har perfekt syn ännu.

Tekniken i hans fall var att en liten kniv skar loss ytan på ögat o sedan polerade material bort med laser tillslut veks ytlappen tillbaka och synen kom tillbaka mer eller mindre omgående. 2 timmars vandring i Göteborg sedan togs andra ögat.

Kolla med ditt företag/fack en del sponsrar med en del av operations kostnaden.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Jag fräste mina ögon 2011 på globen ögonklinik. Fick 2014 göra om det då viss, mycket liten, del av synfelet återkommit/inte blivit fullt justerat. Det gick på garantin och händer nån gång ibland.

Båda ögonen gjordes inom en minut. Jag var otroligt ljuskänslig med kass mörkerseende ett par dagar efteråt.

Första operationen var smärtfri. Andra mer invasiv och skavande, medelsvår smärta med igen svullna ögon nåt dygn. Det var olika metoder med namn jag inte minns.

Kostade 36000 och jag ångrar det inte en sekund. Köpte vanliga solglasögon för typ 10000 första sommaren för att kompensera att jag inte kunnat ha det på 15 år.

Är fortfarande ljuskänslig så solglasögon är ett måste utomhus stora delar av året. Detta till trots är jag belåten med att ha tagit steget.
 

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Memira för drygt fem år sen. Det enda jag ångrar är att jag inte gjorde det tidigare.
Har tri-fokala linser, inte gratis...
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Är du närsynt eller översynt. Själv är jag översynt och när jag läste på så var risken för biverkningar större för översynta med "halo-ringar", svullnad och ljuskänslighet. Jag håller mig till linser därav.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Det talas ju så mycket om att byta ut den gamla styva linsen mot ny evigt mjuk och alla problem är lösta.
Är väl enda gången man vill byta från styvt till mjukt antar jag?
Jag är så trött på att haglasögon och använder engångslinser när jag är på banan, men det är ett jäkla pyssel när man inte är van att sätta in och ta ut dem.
Bland vänner och kollegor som gjort operationen så är det just nu 7-1 till de som är nöjda.
Låter oroande om översynthet ger problem, jag är/var översynt.
 

Masen81

Medlem
Gick med
21 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super Duke GT, Honda SH150i
Gjorde en ICL hos Capio Medocular, tror det var 2007. Laser var inget bra alternativ för oss med stort synfel, sa dom då iaf. Det är ett bra test för nerverna, eftersom man är vaken och måste ligga där och titta rakt fram medans dom skär upp ögonen och stoppar in en extra lins. :näsblod

Än så länge har allt funkat bra. Synen är fortfarande på topp och har inte märkt nån försämring. Det enda negativa är att ögonen är lite mer känsliga. Och kan se nåt entaka ljusfenomen ibland när det är mörkt.
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Jag och hustrun gjorde en lasik behandling på memira för 5 år sedan. Har aldrig sett bättre!
Inget att tveka över, det tar några minuter och det gör mer ont att ta ut ett par kontaktlinser på fyllan!

Som de flesta andra som gjort behandlingen ångrar man bara att man inte gjort den tidigare!
Lycka till!
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Memira för drygt fem år sen. Det enda jag ångrar är att jag inte gjorde det tidigare.
Har tri-fokala linser, inte gratis...

Är du opererad för grå starr? Har en släkting som opererade sig för ett par år sedan och han är nöjd. Själv kommer jag också att göra en operation och försöker bilda mig en uppfattning om för och nackdelar med olika alternativen vid ett linsbyte. Släktingen tycker att man ska välja tri-fokala linser. Har läst lite om holo effekt vid ljus och mörker. Att skärpan inte är lika bra som t ex en mono-fokal lins etc. T ex rekommenderas piloter att ha en mono-fokal lins.

Slipper du använda läsglasögon efter att ha fått tri-fokala linser? Hur bedömer du din vardag där jämfört med dina egna naturliga linser medan de fungerade som de skulle?

I 40 års åldern börjar många få åldersseende då linsen blir mindre rörlig så läsglasögon är något man troligtvis får oavsett. Så på sätt och vis blir det väl som att leva med en mono-fokal lins. Eftersom det finns tri-fokala linser så kanske man kan slippa det, men även där finns det som sagt avvägningar att göra. Får man operation via sjukvärden opereras det in mono-fokala linser. Det är nog delvis en kostnadsfråga, men säkert också något som medför mindre komplikationer då inte alla verkar kunna anpassa sig till tri-fokala linser.

Vidare verkar man rekommendera att man t ex inte tar bort närsyntheten om man har det. Det kanske har något med att man får ett mer användbart spann mellan nära och långt håll och då bli beroende av glasögon på både långt och kort håll.

Man har en del att fundera på. Ska ta konsultation av bl a Memira så får vi se vad jag väljer i slutändan. Det är ett helt nytt område.
 

lasseamal

Medlem
Gick med
26 Apr 2017
Ort
göteborg
Hoj
honda vfr 800fa vtec 2008
Hej.

Har funderat av och till under en längre tid på om jag ska operera mina ögon för att slippa både glasögon och linser. Många som har gjort det är hur nöjda som helst och en del skulle sälja sin själ för att få det ogjort...

Finns det någon/några här inne som opererat sina ögon och kan komma med lite tankar och tips på ev. klinik?

Har fastnat en del för NoCut tekniken hos Vårda ögonklinik. Har varit hos Memira men fick ingen bra känsla där riktigt och då det gäller ögonen så är jag försiktig.

Givetvis förstår jag att det är bäst att tala med en klinik/läkare direkt men tänkte jag hör med folk här inne först.

Tack på förhand. :hej

Jag har bytt ut mina linser i båda ögonen på just Memira, dom är väl störst i landet å gör ett antal varje dag! Det här är rena rutinjobb för dom idag, å jag anser att det är idiotsäkert numera! Även om du skulle få nya linser som inte är ok, så går det att göra om operationen, det är alltså inte definitivt stopp efter första, det kändes tryggt när jag gjorde mina ögon för 10 år sedan, då ska man tänka på att tekniken gått framåt även på den här punkten! Men sedan beror det ju på ditt synfel å ålder mm vilken metod som är bäst på just dig, men rädd behöver du inte vara å det gör inte ont på något vis! Jag har aldrig ångrat mitt beslut att operera! Gjorde min operation på Memira i Göteborg!


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Är du opererad för grå starr? Har en släkting som opererade sig för ett par år sedan och han är nöjd. Själv kommer jag också att göra en operation och försöker bilda mig en uppfattning om för och nackdelar med olika alternativen vid ett linsbyte. Släktingen tycker att man ska välja tri-fokala linser. Har läst lite om holo effekt vid ljus och mörker. Att skärpan inte är lika bra som t ex en mono-fokal lins etc. T ex rekommenderas piloter att ha en mono-fokal lins.

Slipper du använda läsglasögon efter att ha fått tri-fokala linser? Hur bedömer du din vardag där jämfört med dina egna naturliga linser medan de fungerade som de skulle?

I 40 års åldern börjar många få åldersseende då linsen blir mindre rörlig så läsglasögon är något man troligtvis får oavsett. Så på sätt och vis blir det väl som att leva med en mono-fokal lins. Eftersom det finns tri-fokala linser så kanske man kan slippa det, men även där finns det som sagt avvägningar att göra. Får man operation via sjukvärden opereras det in mono-fokala linser. Det är nog delvis en kostnadsfråga, men säkert också något som medför mindre komplikationer då inte alla verkar kunna anpassa sig till tri-fokala linser.

Vidare verkar man rekommendera att man t ex inte tar bort närsyntheten om man har det. Det kanske har något med att man får ett mer användbart spann mellan nära och långt håll och då bli beroende av glasögon på både långt och kort håll.

Man har en del att fundera på. Ska ta konsultation av bl a Memira så får vi se vad jag väljer i slutändan. Det är ett helt nytt område.

Har haft glasögon/linser sen tonåren, har vant mig och kände aldrig att det var något problem förrän sista åren. Progressiva glas eller göra något åt det.
Första dagarna var det mycket haloeffekter men bara efter ett par dagar var det OK och sedan bättre och bättre. Räkna inte med att köra i mörker på en vecka efter operationen. Har inte upplevt några problem med skärpan. Använder bara glasögon om jag behöver läsa något skrivet med riktigt liten font.
Ser fram emot att ha samma syn resten av livet.

Min far fick operationen pgr av starr, han fick valet att betala mellanskillnaden om han ville ha trifokala.
 

organdonator

långsam
Gick med
28 May 2005
Ort
Uppsala
Hoj
yamaha xt660z -08, Honda Z50 -76
Jag har själv haft funderingar på ögonoperation då jag sedan tonåren varit närsynt. Jag liksom dig oroade mig för eventuella biverkningar. Man har ju bara ett par ögon.

Jag bestämde mig dock för att inte genomföra en operation. Jag hade möjligheten att prata med en överläkare på ögonkliniken på ett av universitetssjukhusen efter en föreläsning om synnedsättningar jag var på när jag pluggade. Läkaren menade att operera någonting som enkelt kan åtgärdas med linser eller glasögon va helt galet. Risken att något går fel vid operationen är liten men finns där samt att det kan ge besvär längre fram.

Så jag går runt med mina glasögon/linser.. Känns inte värt risken. Jag skulle jättegärna slippa glasögon och linser men tanken på att något kan gå fel som ger mig besvär och sänkt livskvalitet... Nä... Ingen operation för mig....
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Två i bekantskapskretsen har haft otur. En ser "halos" runt alla ljuskällor på natten. Den andra har ett öga som inte vill sluta rinna. Men jag har också flera vänner som opererat med utmärkt resultat. Men jag vågar inte. Kör på med linser och glasögon, haft glasögon sen jag var sju, och linser de senaste 30 åren.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Har haft glasögon/linser sen tonåren, har vant mig och kände aldrig att det var något problem förrän sista åren. Progressiva glas eller göra något åt det.
Första dagarna var det mycket haloeffekter men bara efter ett par dagar var det OK och sedan bättre och bättre. Räkna inte med att köra i mörker på en vecka efter operationen. Har inte upplevt några problem med skärpan. Använder bara glasögon om jag behöver läsa något skrivet med riktigt liten font.
Ser fram emot att ha samma syn resten av livet.

Min far fick operationen pgr av starr, han fick valet att betala mellanskillnaden om han ville ha trifokala.

Tack för svaret. Är halo effekten borta nu helt och hållet? Du kan i princip läsa en bok, se på tv och se bra på avstånd inte sant. Hur är fokuset mellan dessa avstånd? Min äldre släkting är som sagt nöjd med sin operation också, men man läser ju om folk som har haft otur. Som fått göra en andra operation något som man ogärna gör. Det är inte lika enkelt att byta en plastlins som ögats naturliga som sugs ut.

På sjukhuset kunde man inte betala något privat när jag frågade. De utförde bara en typ av linsbyte så man får gå till en privat klinik. Om man sedan där får betala en mellanskillnad eller om man får betala hela operationen vet jag inte. Har inte efterforskat där än. Det står inte och faller på det heller. Det enda som räknas är livskvalitén vid en lyckad operation.

Har lite funderingar på att ta upp ett flygintresse vid något skede så jag vill inte grusa den möjligheten vid val av lins. Tänkte ta kontakt med en flygläkare och rådfråga lite där. När man läser på nätet och i huvudsak på utländska ställen verkar man som sagt rekommendera mono-linser. Man gör ett test där man bländar ögat med ljus som piloter ska klara. Med mono-lins kommer de tillbaka till sina jobb snabbare som pilot. Mindre tid för tillvänjning.

Ska man köpa massvis med läsglasögon och lägga överallt i hemmet, bilar etc och köpa ännu fler ute för att man glömt dem. Då lägger man säkert ut mycket pengar över ens resterande liv.

Så på något plan hade det varit skönt med tri-fokala linser om det gör vardagen smidig.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Vet inte vad som hände men mitt inlägg verkar ha försvunnit.... :va

Tack för svaren alla.

Jag förstår att många som gjort dessa operationer är nöjda men även en del som har fått diverse komplikationer. Kan nämna att Vårda inte utför vissa av de operationer som t.ex. Memira gör pga. de risker det kan medföra. Är man intresserad av försvarsmakten (som mig) så är det viktigt att man får gjort rätt typ av operation. Trauma mot ett öga med sen tidigare operationsuppskuren hornhinneflik är inget FM vill ha.

Jag har bokat in en tid hos Vårda i Halmstad på måndag och får se vad de säger. Jag är lätt närsynt med astigmatism. De kan välja att neka av diverse anledningar. En är för tunn hornhinna och mina är en aning tunna.

Angående ev. rabatter som nämndes så gjorde jag en kundundersökning på nätet och bokade sen en tid. Fick diverse rabatter på operation och förundersökning.

Jag återkommer på måndag kväll när jag varit på undersökningen med hur det var.

Om ni har några frågor som ni vill att jag ska ställa (i mån av tid) skriv gärna de här eller skicka mig ett PM så ska jag försöka få svar på så många som möjligt. Kan tänka mig att det finns många som kör hoj med glasögon som gärna sluppit det.

Mvh. :)
 

hoj vid 30

Hellre än bra!
Gick med
26 Apr 2009
Ort
Brasilia
Hoj
Street triple R -13, GSXR 1000 -05
Jag gjorde en Lasekoperation 2005, på grund av riskerna vid våld mot ögat vid Lasik(kampsport och jobb i Försvarsmakten).
Slutresultatet blev riktigt bra, och har fortfarande perfekt syn så här 15år senare.
Dock var första året inte roligt, då jag var extremt ljuskänslig, för att inte tala om de första veckorna efter operationen som var riktigt hemska, kunde varken jobba eller köra bil.

Skulle lätt göra det igen, dock förbereda mera inför hur handikappad jag faktiskt blev direkt efter.
Nu kanske det är mindre återhämtning med No cut, men väljer du Lasek, så var beredd på att det kan vara rätt jävligt i ett par veckor efter.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag gjorde en Lasekoperation 2005, på grund av riskerna vid våld mot ögat vid Lasik(kampsport och jobb i Försvarsmakten).
Slutresultatet blev riktigt bra, och har fortfarande perfekt syn så här 15år senare.
Dock var första året inte roligt, då jag var extremt ljuskänslig, för att inte tala om de första veckorna efter operationen som var riktigt hemska, kunde varken jobba eller köra bil.

Skulle lätt göra det igen, dock förbereda mera inför hur handikappad jag faktiskt blev direkt efter.
Nu kanske det är mindre återhämtning med No cut, men väljer du Lasek, så var beredd på att det kan vara rätt jävligt i ett par veckor efter.

LASEK är varianten där man inte skär upp, itan bara föser undan hinnan vid operation?

Exet gjorde den varianten utan att bli ljuskänslig mer än första dygnet, så det beror nog till stor del på vilket synfel man korrigerar.

Dessutom är ju folk olika ljuskänsliga till att börja med, jag använder aldrig solglasögon, jag känner människor som inte kan lämna huset utan.

Jag kan köra bil, segla, spela golf, flyga modellflyg (då man ofta tittar rakt mot solen) en solig dag utan, men har kompisar som även om det är mulet måste ha solglasögon för att kunna köra bil.
 

hoj vid 30

Hellre än bra!
Gick med
26 Apr 2009
Ort
Brasilia
Hoj
Street triple R -13, GSXR 1000 -05
Nu var jag inte ljuskänslig innan eller är det idag, utan det var en direkt följd av operationen då ljuset bröts fel i sin väg in i ögat.

Jo, yttre delen av hornhinnan skrapas åt sidan efter att ha lösts upp lite med alkohol?, därefter lasras det, och hinnan förs tillbaka. Nu är det inte längre slätt och fint så därav fel brytning på ljuset.

Det kunde ta upp till ett halvår innan synen blev helt bra och ljuskänslighet var normalt de första månaderna.
Det är (var då) normalt att behöva vara hemma en vecka från jobbet, det tog lite längre för mig, men jag har träffat andra med samma erfarenhet, så inte ens när det gäller ögonoperationer är jag unik.

Nu är det detta 15år sedan så tekniken har förhoppningsvis förfinats något med kortare läkning som följd.

Klart det varierar med återhämtningstid och biverkningar, för en del är det mycket smidigare, som för ditt ex till exempel.

Sen måste jag få berömma dig för att du är så ljustålig!
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top