Nödstopp med lina med brytande kontakt

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Lite off topic

Men jag skulle behöva en nödstopp typen med lina som sitter på skotrar och vissa har väl det också på endurohojar, typ denna https://www.24mx.se/crossdelar/elek...Vh9OyCh0W6gNHEAQYAiABEgI_QfD_BwE&gclsrc=aw.ds

Har en nödstopp hemma men den är av den gamla hederliga typen som kortsluter tändningen, den sluter kontakten då den aktiverad men jag vill ha tag på en nödstopp som bryter kontakten till tändningen då den aktiveras. Kan ju lösa problemet med att ha ett relä som drar och bryter kretsen då nödstoppen aktiveras men enklast är ju att slippa detta.

Ingen jäkel skriver ju om dom har brytande eller slutande kontakt på nödstopparna dom säljer

Är till fyrhjulingen som jag ska ha nödstoppen då ungarna kör med den.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Köp en valfri till yamaha pw50-80 eller ett antal snöskotrar eller alla yamaha autolube utombordare som ioflrsig är samma som snöskotrarna.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Där har vi ju vad jag behöver tack för tipset, är väl bara att beställa och ta nån extra för framtida behov. Har googlat som en tok utan att hittat nåt, eller jag har hittat en massa nödstoppar men ingen info om dom är slutande eller brytande.

Ska nu bara kolla hur mycket ström det går genom kabeln till tändningen vid tändlåset för all ström till tändning instrumentering och sånt ska i sånt fall gå genom nödstoppen. Lyset ligger på en egen kabel så jag tycker att det borde vara lugnt med att klara belastningen men det är nog bäst att kolla upp det hela.

Har verkligen PW50 brytande kontakt till nödstoppen? Är det i sånt fall nån Yamaha grej med det, de gamla hederliga nödstopparna till skoter (sån som jag redan har hemma) sluter kontakten då den aktiveras och kortsluter tändningen.
 

Jimmie DK

Medlem
Gick med
24 Jul 2009
Ort
Danmark
Hoj
KTM LC4 x2
Alla moderna trialhojar har dödare med lina men i ärlighetens namn har jag aldrig reflekterat över om den sluter eller bryter. Reglementet kräver det och även om jag aldrig kört trial i Sverige tänker jag att reglerna är liknande.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kollade och det verkar gå ca 0,8 A genom kabeln som är till tändningen då motorn är igång så jag tycker inte att det borde vara nåt problem att dra den strömmen genom en nödstopp.

Får se var jag beställer, om det blir Twostroke finns risken att det också blir en Koso RX2N mätare till det kommande GSX750 bygget
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Om nån annan skulle få för dig att köpa en nödstopp så kan inte rekomendera den växlande nödstoppen från two stroke https://www.twostroke.se/tnt-dodmansgrepp-dual så rekommenderar jag inte den. Väldigt tveksam kvalité men jag monterade den i fyrhjulingen och den funkade i garaget, men idag då vi skulle ut och åka då glappade den så det var bara att koppla bort den :mad: Ska kolla med Rinab vad dom har om dom har nån bättre.

Blev hur som helst en dyr nödstopp då jag också köpte en Koso RX2N till det kommande bygget.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Kör med snikvarianten. En flatstiftssäkring med borrat hål för snurrkabeln, ansluten till en sladdmonterad sockel.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kör med snikvarianten. En flatstiftssäkring med borrat hål för snurrkabeln, ansluten till en sladdmonterad sockel.

Det har jag inte tänkt på att det skulle funka, men det får bli nån skoternödstopp. Vad jag förstått ska vissa Arctic Cat ha brytande nödstopp. Ska ringa Rinab och höra med dom då jag ändå måste beställa lite små delar för att försöka få igång en gammal Ski Doo Everest
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top