Honda CBX 750

Saabraggarn

Stor, trött och hungrig
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Fäggeby
Hoj
Honda CRF 450L
Halloj!
Jag har gått och blivit onödigt intresserad av Hondas CBX 750 från mitten av åttiotalet.. Vet inte varför, har ingen nostalgisk relation till den. Jag var åtta år när den kom 1984. Tror att jag aldrig ens sett en i verkligheten.
Funderar då lite på hur den är som motorcykel, kan man ta den till jobbet ibland och åka och fika nångång utan att tycka att det är en hopplös traktor..?
Jämfört med tex. Suzuki gsx 750es och yamaha fz 750 som jag faktiskt kört några mil på i skapligt modern tid och speciellt fz:n tyckte jag ganska bra om.
Marknaden svämmar ju inte över av dom heller så är inte bara att åka och testa en liksom.
Jag har en annan hoj också men tycker om att åka lite gammal skit då och då. Både två och fyrhjuligt.
Välkommen med tankar och erfarenheter. ????
 

Saabraggarn

Stor, trött och hungrig
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Fäggeby
Hoj
Honda CRF 450L
Den är alltså rätt intetsägande, eftersom ingen verkar ha någon åsikt i frågan. ????
Nåväl, surfar väl vidare på Blocket...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Den är alltså rätt intetsägande, eftersom ingen verkar ha någon åsikt i frågan. ????
Nåväl, surfar väl vidare på Blocket...

När den kom var den bättre än enkelkams 750 men inget som väckte habegär hos mig.
Men det gjorde inte Suzuki Gsx 750 es och Yamaha fz 750 heller...
Ett rätt intetsägande svar men du fick en åsikt! :)
 

Saabraggarn

Stor, trött och hungrig
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Fäggeby
Hoj
Honda CRF 450L
Tack för den åsikten. :)
Verkar som mina glada gubbar blir till en massa frågetecken. Ser ut som att jag är lite barsk i tonen i mina inlägg. :) Det är jag inte.
Väntar och ser om det dyker upp nåt intressant i närheten. Känner att jag vill ha något mer..
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
När den kom var den bättre än enkelkams 750 men inget som väckte habegär hos mig.
Men det gjorde inte Suzuki Gsx 750 es och Yamaha fz 750 heller...
Ett rätt intetsägande svar men du fick en åsikt! :)

Enkelkam? Konstig jämförelse när det finns en motor och modellgeneration mellan dessa.


Svar på tråden:
Längesen jag körde någon men då kändes den både pigg och lätthanterlig jämfört med vad jag var van vid. Skulle vara kul att se vad man känner idag. Jag minns dem som dugliga hojar, stort kliv framåt tekniskt och körmässigt. En del tidstypiska pryttlar kunde man varit utan, 16" framhjul, anti dive t ex.

En jag var handledare åt i slutet på 90-talet saknar fortfarande sin cbx750f och håller ögonen öppna.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Enkelkam? Konstig jämförelse när det finns en motor och modellgeneration mellan dessa.


Svar på tråden:
Längesen jag körde någon men då kändes den både pigg och lätthanterlig jämfört med vad jag var van vid. Skulle vara kul att se vad man känner idag. Jag minns dem som dugliga hojar, stort kliv framåt tekniskt och körmässigt. En del tidstypiska pryttlar kunde man varit utan, 16" framhjul, anti dive t ex.

En jag var handledare åt i slutet på 90-talet saknar fortfarande sin cbx750f och håller ögonen öppna.

Inte så konstigt, den som kom emellan handlar det inte om medans CBX kändes betydligt nyare inte bara i formgivning men är betydligt ointressantare historiskt. Sista K7 och F2 kom 1978 till Sverige så det är inte jättemånga år emellan...
https://en.wikipedia.org/wiki/Honda_CB750

Eftersom TS inte fått svar kändes det som trevligt att ge en intetsägande, och för någon, konstig åsikt även om inlägget inte tillförde något mer än ett inlägg... :hej
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
när Honda cbx 750 kom så var det bland det sportigaste som fanns,- innan Suzuki GSX 750R kom 1985.
Det var en klart kompetent sporthoj. sedan -80 talet har väghållningen, effekten och bromsarna blivit bättre ....
Köp en cbx 750 om du hittar ett anständigt ex :tummenupp
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Jag har haft en och gillade den, svart med dubbla strålkastare.
Kan dock FORTFARANDE inte lägga upp några bilder... :mad:
 

TreoKwak

Köra fort rakt fram är lätt & trist
Gick med
27 Aug 2004
Ort
Alnö, Sundsvall
Hoj
Honda VTR SP1´00 & BMW F800GS-13
Jag suktade efter en sådan när jag var ung, men tror knappt jag sett någon i verkligheten.
Jag hade rätt länge en annan 80-talare, GPZ600R, med 16-tums framhjul likt denna Honda. Det var mkt gnäll på alla forum att det fanns dåligt utbud av däck pga det , men jag hittade alltid det jag behövde.

Rädda en CBX750 om du hittar den. Det är kul med äldre hojar, särskilt om de är i bra skick. Hellre en sliten orginallack än nåns omålning i lila flake o tribaler :)
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag köpte Bridgestone 16" framdäck till min GSX1100EF.
Men det är nog en utgående modell är jag rädd.
 

916sp

Sporthojsnörd
Gick med
23 Feb 2013
Ort
Grimeton
Hoj
916 sp 1994,916 strada 1994, , Benelli 900sei 1983
Jag köpte en Cbx 750 i våras,bekväm att köra.
Ingen racermaskin.
Men tillräcklig för mig.
 

Saabraggarn

Stor, trött och hungrig
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Fäggeby
Hoj
Honda CRF 450L
Jag trodde ni skulle övertyga mig att den inte är nåt att ha.. Men ni låter lite positiva till den. :)
Drygt bara att jag är kräsen, snål och lat när det kommer till att handla något. Men är det någon granne som nästan skänker bort ett kalasexemplar så måste jag nog slå till.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top