Varför finns det inga 1500cc+ japanska customs längre?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
dom flesta som körde den typen av mc har väl kommit på att det finns bättre och bekvämare motorcykeltyper att färdas på.

Jag tar vs1400'an (med öppna rör) de dagar jag känner för att reta upp mina medmänniskor. Alla andra dagar någon av min tre banditer - som vibrerar betydligt mindre. Skulle vilja byta vs1400 mot en vz1600 - bara för att den har sån snygg bakdel och låter lite mer.
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Försäljningen av japsglidare var brutal från 2000, men nu är körkort på köpet killarna över sjuttio så det är slutåkt. Weekend warrior eran över. De som tar över tronen vill ha USA hoj

Eller BMW R18 en helt ny customhoj som får en att undra över vad folket på denna framgångsrika firma vet som inte vi har en aning om.
Mode kommer och går, och kanske är det dags igen att ta fram fransarna :va
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Samma målgrupp, och då framförallt de yngre, vill istället köra café/bobber/brat/amerikanskt. Varför det har blivit så här kan alltid diskuteras. Klart är att få nyköp behövs. (Och visst kan vi också lägga till framväxten av adventuresegmentet till detta).

Med det sagt är det lite småtrist att den japanska power cruiser-eran verkar vara över. Å andra sidan sålde ju hojarna bra och trots det verkar de fortfarande stå högt i pris begagnat. Ägarna gillar dem m ao, och en 15 år gammal hoj med några tusen mil på mätaren lär hålla ihop länge till rent mekaniskt.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
En del av tor jag beror på att det inte skett någon produktutveckling när det gäller glidarna sista 10-15 åren.
Alltså kolla på de glidarna som säljs i USA.
Kawasakis 900 & 1700 är gamla hojar. Hondas 750 & 1300 likaså. Yamahas 1900:as motor och chassi har väl funnits i.. minst 10 år. Suzukis modeller har väl funnits i 15 år.

Finnanskrisen 2007-2008 kanske gjorde att utvecklingen på glidarna drogs ned och har sedan dess inte kommit i kapp.
Sen gjorde ju nya utsläppsregler inte saken enklare. De gamla motorerna har det svårt i Europa då.

Kawasaki var smarta och tog ER-6 motorn och slängde ned den i ett glidarchassi.
Yamaha hade ju XV950 motorn redan under utveckling när finanskrisen slog till och de gjorde den klar, samt såg till att den uppfyllde nya utsläppsregelerna.

Jag skulle gissa på att det finns glidare under uteckling hos japanerna. Men dessa är nog inte bara stora V-twinar. Motorn skall ju helst gå att använda i andra fordon med. Typ Vulcan S & ER-6 kombon.
 
Last edited:

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Det är få japancustoms som har ABS bromsar vilket är krav för att få säljas i EU.
Den förklaringen fick jag i Kawamontern på MC mässan för några år sedan.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Intressant att försöka ta reda på vad det egentligen beror på?
Motorcyklar rent allmänt har ju en bra livslängt uppfattar jag det som, dom sköts om och fixas, och därigenom överlever dom ganska länge.
Glidarsegmentet kanske har ännu mer omvårdnad, och en mildare behandlig på vägen, och på så sätt lever dom längst av alla hojtyper?
Dom som har köpt en glidare kanske har kvar den, och omsättningen kanske inte blir så stor?
Marknaden blir kanske på tok för liten för att hålla på med tidigare nämnda produktutveckling och anpassning till avgaskrav, bromskrav mm?
Nu är vi med i EU, men tänk om det inte hade varit så, det känns inte som helt otroligt att vi hade hittat på egna krav, och på så sätt haft ett minimalt utbud av modeller att välja på.
Globalt så säljs det väl ca 60 miljoner enheter som klassas som motorcykel, och ca 1,5 miljoner av dessa i Europa.
Det mesta globalt sett är väl upp till 125cc, och för ringa pengar, så det blir ju skillnad mellan antal enheter och avkastning in i kassakistan.
Men någon affärsplan finns ju, och det skulla vara intressant att se hur man tänker strategiskt där.
HD brukar ju skryta med att dom är största tillverkaren i USA, och då gör dom väl ca 200.000 hojar, varav hälften säljs i USA, så resten irrar iväg till Europa misstänker jag, och för övrigt verkar dom flesta av dom stå hos våran lokala handlare.
Men dom kanske är tillräckligt stora för att tillfredställa det kundsegment som vill köpa nya glidare idag?
Tidigare nämnd flockmentalitet är säkerligen en faktor i detta,

Ja, det vara bara en garagegrubbling så här i Coronatider, när man bara har sällskap av kompressorn och hunden.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Dom klarar inte avgaskraven längre. I kombination med lägre försäljning så slutade dom ta in dom till Europa. Kolla upp Yamaha royal star venture från 2020. Samma 1700/1900cc v tvin som warrior hade i början på 2000talet. Att HD lyckats få sin nya bigtwin motor euro 6 godkänd är inget annat än tokflyt.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Att man inte vill ha en högvarvig radfyra i en glidare förstår jag, men varför vill man ha mer än 1500cc?

Det går ju att plocka ut fullt tillräckligt med hästar för en glidare ur betydligt mindre motorer.

Är det bara för att det ska bullra mera?

Jag må ha blivit en grinig gammal gubbdjävel, men jag är förbannat trött på bullrande för bullrandets skull.
Både på bilar, men även på motorcyklar.
Inom motorsporten har man ju stenhårda ljudgränser, och lyckas ändå plocka ur mer hästar än ur alla idiotgatbilar som väcker dom döda.

Det finns INGEN anledning att åka omkring i stan med en turbobil och smattra och smälla värre än en rallybil med responssystemet igång.
En vältrimmad bil låter inte mera (bara grövre, vilket är behagligt) än en standardbil, utom när det behövs, då kan det pysa och smattra lite, men inte när man krypkör omkring på en parkering?

Samma sak med motorcyklar, vad fan är det för idioter som åker omkring och frikopplar för att varva mot varvstoppet var hundrade meter?
Eller som abosluuut måste dra ut varenda växel till rödsträcket varje växling, även inne i stan?
Sen har vi då dom den här tråden handlar om, glidare med låg effekt och dåliga köregenskaper som absolut måste väcka dom döda även på tomgång?

Jag har följt "ItchyBoots" på youtube, en tjej som åker omkring i hela världen på sin motorcykel, med standard avgas, hon filmar och pratar till kameran medans hon åker, och det är vindbruset som avgör när man slutar höra vad hon säger, en ganska behaglig naturupplevelse tycker jag.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag har följt "ItchyBoots" på youtube, en tjej som åker omkring i hela världen på sin motorcykel, med standard avgas, hon filmar och pratar till kameran medans hon åker, och det är vindbruset som avgör när man slutar höra vad hon säger, en ganska behaglig naturupplevelse tycker jag.
Hon bytte till Akra på sin senaste hoj i sista videon... :D
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Hon bytte till Akra på sin senaste hoj i sista videon... :D

Tja, det finns ju Akra som uppfyller kraven också, så det behöver ju inte betyda att det är slut med filmandet medans hon kör

EDIT: Jag kollade det avsnittet nu, och det var ju ingen enorm skillnad i ljud, lite maffigare, men ljudvolymen var ju fortfarande anständig.

Som jag har förstått det är övriga Europa stenhårda (speciellt Tyskland) på modifieringar, och jag är ganska säker på att hon inte vill riskera något med ett högljutt Avgas.

Vi kanske får samma hårda linje här om högljudda fordon blir ett problem, jag vill förvisso ha bort dom onödigt högljudda fordonen, men jag vill inte ha dom Tyska reglerna här, där du inte får ändra någonting.

Jag bodde tidigare på ett ställe där en idiot satt och tomvarvade sin Subaru med japsburk på parkeringen, vi var flera som sa åt honom att sluta med det, men tillslut blev det tyst, den startade inte sedan avgassystemet var fyllt med fogskum en natt...
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Men den får inte låta mer än en fis. :7peta

Tänk på de trångsynta, de kanske inte gillar 38 kubik som hörs! :crash

Helt riktigt, ju mindre ett bruksfordon låter, ju bättre, då kan man köra omkring alla tider på dygnet utan att i onödan störa andra.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Helt riktigt, ju mindre ett bruksfordon låter, ju bättre, då kan man köra omkring alla tider på dygnet utan att i onödan störa andra.

Men tänk om din 38-kubikare inte bara blir ett bruksfordon utan att du även njuter av att köra? :hej

Annars kan de trångsynta använda smarta hörselkåpor så de inte blir störda. :tummenupp
Om det inte vore så att de trångsynta tycker att det är de andra som ska ändra sig... :(
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Men tänk om din 38-kubikare inte bara blir ett bruksfordon utan att du även njuter av att köra? :hej

Annars kan de trångsynta använda smarta hörselkåpor så de inte blir störda. :tummenupp
Om det inte vore så att de trångsynta tycker att det är de andra som ska ändra sig... :(

Tja, om en person orsakar en massa buller som den personen tycker om, men en mängd andra inte tycker om, då är det ju kanske den som orsakar buller som ska ändra på sig?

Det är lite som att bo i ett hyreshus (Hyreshuset Sverige, där vi alla bor) och vilja spela Anna Book på jätthög volym dygnet runt, fast inte alla i hyreshuset tycker om det, då kanske den som gillar Anna Book får anpassa sig och skaffa hörlurar att spela jättehögt i.

I synnerhet som buller är fullständigt onödigt.

Men jag gillar att kapa rostfri plåt med vinkelslip, det låter så härligt, tala bara om var du bor så kommer jag förbi någon lördagmorgon före klockan 5 och ställer mig utanför ditt fönster.
För du är väl inte trångsynt?
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Tja, om en person orsakar en massa buller som den personen tycker om, men en mängd andra inte tycker om, då är det ju kanske den som orsakar buller som ska ändra på sig?

Det är lite som att bo i ett hyreshus (Hyreshuset Sverige, där vi alla bor) och vilja spela Anna Book på jätthög volym dygnet runt, fast inte alla i hyreshuset tycker om det, då kanske den som gillar Anna Book får anpassa sig och skaffa hörlurar att spela jättehögt i.

I synnerhet som buller är fullständigt onödigt.

Men jag gillar att kapa rostfri plåt med vinkelslip, det låter så härligt, tala bara om var du bor så kommer jag förbi någon lördagmorgon före klockan 5 och ställer mig utanför ditt fönster.
För du är väl inte trångsynt?


Jag klev upp innan 5 i lördags för att köra SportHoj till jobbet så hade du dykt förbi hade jag bjudit på en kopp te! :tummenupp

Jag gillar inte att det ska grillas varenda dj..la kväll på sommaren, och alltid är det någon av grannarna som har fest, eller så ska det byggas ännu en stooor träaltan eller något annat byggprojekt och när någon är färdig med gräsklippningen tar nästa vid... :huvet

Ska allt detta tas bort för att jag inte gillar det! För att jag inte gillar lukten/ljudet/bullret?
Jag tycker inte det, utan har hopp om att andra också hyfsat vidsynta och därmed låter mig glida iväg tidiga mornar med min SportHoj med Coolfiberljuddämpare! :tummenupp

Men tyvärr är vidsynthet inte en svensk paradgren... :(
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag klev upp innan 5 i lördags för att köra SportHoj till jobbet så hade du dykt förbi hade jag bjudit på en kopp te! :tummenupp

Jag gillar inte att det ska grillas varenda dj..la kväll på sommaren, och alltid är det någon av grannarna som har fest, eller så ska det byggas ännu en stooor träaltan eller något annat byggprojekt och när någon är färdig med gräsklippningen tar nästa vid... :huvet

Ska allt detta tas bort för att jag inte gillar det! För att jag inte gillar lukten/ljudet/bullret?
Jag tycker inte det, utan har hopp om att andra också hyfsat vidsynta och därmed låter mig glida iväg tidiga mornar med min SportHoj med Coolfiberljuddämpare! :tummenupp

Men tyvärr är vidsynthet inte en svensk paradgren... :(

Men allt extra buller är ju just extra och inte alls nödvändigt.
Din motorcykel fungerade alldelens utmärkt med orginal avgassystem också, och om du nödvändigtvis måste ha en kolfiberdämpare så får du gärna ha det, bara den dämpar ljudet och inte sitter där som en penisförlängare bara.
Sen kan man ju smyga där det bor folk, och bullra där det inte stör någon.

Många bostadskvarter har ju mer eller mindre förbud mot bensindrivna klippare, många sjöar har motorförbud (utom elmotorer) många bostadsrättsföreningar har grillförbud utom på en avsedd grillplats i kvarteret.

Jag gillar att spela trummor ute i naturen klockan 2-4 på natten också, kan jag parkera släpvagnen med trumset utanför ditt sovrum?
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag klev upp innan 5 i lördags för att köra SportHoj till jobbet så hade du dykt förbi hade jag bjudit på en kopp te! :tummenupp

Jag gillar inte att det ska grillas varenda dj..la kväll på sommaren, och alltid är det någon av grannarna som har fest, eller så ska det byggas ännu en stooor träaltan eller något annat byggprojekt och när någon är färdig med gräsklippningen tar nästa vid... :huvet

Ska allt detta tas bort för att jag inte gillar det! För att jag inte gillar lukten/ljudet/bullret?
Jag tycker inte det, utan har hopp om att andra också hyfsat vidsynta och därmed låter mig glida iväg tidiga mornar med min SportHoj med Coolfiberljuddämpare! :tummenupp

Men tyvärr är vidsynthet inte en svensk paradgren... :(

Tycker att det låter som att du ska göra som jag - flytta :tummenupp
Fick ett billigare hus, 7000 kvadratmeter tomt, kan gå ut från garaget och slå en drill utan att vara förargelseväckande, och i bästa fall ser jag närmaste granne med en kikare.
Lite mer spänning i vardagen också med eget vatten och avlopp, och el ibland.
Fick också 2,5 mil längre till jobbet - och det var det värt :)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top