Varning för Motomcdelar.com

GixxerFixxer

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2012
Ort
Stockholm
Hoj
1997 Suzuki TL1000S
Jag beställde en kopplingsvajer till en Ninja 636 03-04 hos Motomcdelar.com

Sajten är på svenska men det är en polsk firma som

ligger bakom. Efter två veckor kom den till slut, och den var dels 22 cm för kort, och

dels av riktigt kass Kina-kvalitet. Ytterhöljet var tajtare än normalt och alla detaljer

smäck. Jag mailade dem på order@motomcdelar.com om detta och att jag ville ha

pengarna tillbaks, eftersom jag samma dag beställde en kvalitetskabel från England

och fick då följande svar: "Har du en länk till specen på Ninjakabeln? (hade redan mailat

en skärmdump på hur lång den skulle vara) Skicka tillbaks kabeln med det billigaste

postalternativet, sen kan vi göra en som är så lång som du vill."

Kunden har alltid rätt? Glöm det.

Jag svarade att de hade gjort fel och att jag inte skulle skicka eller betala någonting alls,

utan bara ville ha tillbaks mina pengar. Och fick inget svar alls på detta, så jag vill

varna alla för motomcdelar.com som verkar vara ett riktigt skitställe.
 

GixxerFixxer

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2012
Ort
Stockholm
Hoj
1997 Suzuki TL1000S
Du menar Kina-kabeln som kostade 15 spänn att köpa in?

Skulle jag betala för en transport av den när de har gjort fel?

Har jag aldrig hört talas om, poängen är att de varken betalar nånting tillbaks

eller har någon annan lösning. Så detta var helt enkelt bara en varning, skitställe.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
De har ju en lösning, skicka tillbaka så får du en ny, vad mer kan du önska?
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
jag försvarar ej alls säljaren eller firman..
men om du tänker från deras synvinkel så kommer dom ha skickat en kopplingswire till dig gratis. och ska tro på ditt ord att den ej fungerar/passar.
vad är det som säger att du ej använder wiren och bara säger att den ej passar???. eller använder den till annat och du ska då fortfarande ha fått den gratis. återigen sett från firman synvinkel...

ännu tycker jag firman försökt göra rätt för sig då dom erbjuder sig att rätta till sitt misstag och tillverka/fixa fram en kopplingswire som ska passa och du vill inte vara tillmötesgående.

ja att priset (kostnad wire vs portokostnader) gör att det kanske inte är lönt spelar såklart in och det förstår jag. men återigen så är det ej säljarens/firmans fel....
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Att man som säljare begär prylarna tillbaka är det enklaste och kanske enda sättet att sortera bort scammers från seriösa kunder som faktiskt har fel på de produkter de fått.
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
En säljare ska väl få en chans på sig att få leverera en ny? Visst, dumt om du ska få betala frakten men de kanske krediterar den efteråt.
De svarar iallafall på mail och ger dig ett förslag på lösning, jag har då mött värre butiker än så...
 

Laponia

Medlem
Gick med
14 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2021, BMW S1000R
Jag har tagit för vana att alltid göra en sökning på lämnade recensioner om en webbutik innan jag gör en beställning. Har lärt mig detta den hårda vägen. Som i detta fallet hade jag gjort en enkel google sökning typ "motomcdelar.com review". Svaret hade blivit nej inget köp här, det är för många negativa recensioner. Vi hjälper varandra bättre genom att lämna recensioner om en webbutik både positivt och negativt efter genomfört köp på tex trustpilot mfl än att ventilera sitt missnöje här.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
En snabb googlesökning visar att Motomcdelar.com suger. Var glad om du får tillbaks några pengar. Sätt upp det på livets skola kontot och var glad att du inte blev blåst på mycket pengar.

Som sagts ovan, lämna omdöme om ditt köp på Trustpilot mm.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
En grej jag brukar kolla på webbutiker är hur frakt och returnfrakt hanteras. Jag är lite restriktiv om inte returfrakt ingår och köper hellre i fysisk butik då. Det är lite det man gamblar med när man köper på nätet, att det inte strular.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Håll god ton vid kontakt med företaget. Har de gjort fel bör de stå för returfrakt. Du bör få tillbaka alla pengar förutsatt att varan är oskadad men fråga dem.
Ser att de använder Klarna. När Klarna finns som betalningsalternativ ska man köra det, speciellt från en utländsk sida man inte vet mycket om.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Ytterligare ett fantastiskt klipp från en postorderfirma följt av ytterligare en gråta ut tråd om hur dumma de är...Och sen är folk förvånade när den lokala Kawasakihandlaren slår igen...
 

GixxerFixxer

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2012
Ort
Stockholm
Hoj
1997 Suzuki TL1000S
Kul med all respons!
:)
Och fullt rimliga tankar om både det ena och det andra, bra idé med Trustpilot tack för det.
Någon hade inte läst postningen och tyckte att jag skulle låta dem göra en längre kabel,
men som jag skrev var kabeln av usel kvalitet och jag hade redan beställt en med bra
kvalitet från England så det var ju inte aktuellt.

Men som flera säger, söka och kolla omdömen är förstås bäst. På Ebay får man ju automatiskt
både betyg och omdömen på de lite större handlarna vilket ju är bra för oss som köper.

Jag skrev egentligen bara för att varna er andra, so that´s it!
:)
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Att man som säljare begär prylarna tillbaka är det enklaste och kanske enda sättet att sortera bort scammers från seriösa kunder som faktiskt har fel på de produkter de fått.

precis min poäng:tummenupp

Det kan ju också vara så att säljaren vill reklamera varan till sin grossist, så jag är helt med på er linje att det är helt rimligt att de vill ha tillbaka prylarna.
 

GixxerFixxer

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2012
Ort
Stockholm
Hoj
1997 Suzuki TL1000S
Det finns ett bra talessätt: "Buy quality, cry once."

En förbrukningsvara som en kopplingskabel finns alltid i ett par olika sorters kvalitet.
Orginaldelar är ofta bäst, sen finns det aftermarket delar som är minst lika bra eller bättre.
Sedan finns det REN SKIT som ofta är gjord i Kina, den här kabeln var en sån.
Och så finns det de som säljer de olika sorternas delar. Alla handlare värda namnet vet skillnaden,
de tjänar självklart med på en skitdel från Kina som de köpt in för 3:50, men ger å andra sidan sina
kunder dåliga produkter. Det finns förutom orginal OEM Kawasaki kablar i det här fallet t.ex JMT som gör kvalitetskablar, jag har beställt en sådan och orkar inte tjafsa med motomcdelar.com om mina 250 spänn.

Senaste mailet kom nu, tre veckor efter order, och jag har inte ens frågat om något mer:
"Good morning,
Please be patient.
I am waiting for information from the complaint department.
As soon as I get information, I will be in touch with you."
:)
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Som jag ser det är det fullt rimligt att betala för frakt till en retur, men säljaren ska också tala om att man kommer stå för den fraktkostnaden när reklamationen blir godkänd.

Jag har bråkat mycket med Autodoc. Dom tycker att jag får skylla mig själv om jag fått fel bildel när jag inte frågat i kundtjänstchatten vilken som är rätt och hänvisar till finstilt längst ner på sidan, så dom vägrar stå för frakten.
Jag menar att en fet rubrik i en sökning med "dessa bildelar passar din bil" borde vara vägledande med den formuleringen, en annan sak om det stått "dessa bildelar kan passa din bil"
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Som jag ser det är det fullt rimligt att betala för frakt till en retur, men säljaren ska också tala om att man kommer stå för den fraktkostnaden när reklamationen blir godkänd.

Jag har bråkat mycket med Autodoc. Dom tycker att jag får skylla mig själv om jag fått fel bildel när jag inte frågat i kundtjänstchatten vilken som är rätt och hänvisar till finstilt längst ner på sidan, så dom vägrar stå för frakten.
Jag menar att en fet rubrik i en sökning med "dessa bildelar passar din bil" borde vara vägledande med den formuleringen, en annan sak om det stått "dessa bildelar kan passa din bil"

Aldrig mer Autodoc. Bedrägeriverksamhet är vad de sysslar med. Jag beställde och betalade för en Behr kylare. Fick deras eget sunkiga märke istället. Möttes av total ovilja av kundtjänsten. Visserligen kunde jag skicka tillbaka kylaren och få pengarna tillbaka, men jag ville ha Behr kylaren jag betalt för, och det vägrade de lösa. Så uppenbart att de inte lagerför Behr, utan bara sitt eget skräpmärke. Slutade med att jag skickade tillbaka och fick återbetalning. Blufföretag!
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Tack för tipset ang. Autodoc... har en bil jag ska fixa och blev rekommenderad dem. Dock efter all skit man hört på sist så blir det nog att leta delar från andra ställen... Orkar inte tjafsa.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Tack för tipset ang. Autodoc...

Det här med reservdelar till fordon - att köpa från EBAY har varit väldigt odramatiskt då "feedback" berättar väldigt mycket om säljaren - ända tills jag inte hade lust att vänta på leverans från UK och besökte lokala Volvo-handlaren. Deras priser låg runt 10% högre men kunde leverera efter lunch samma dag (fraktad från 08 till Gävle), positiv överaskning.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top