Flottörnivå och hur man mäter denna på en GSX 750 ES 84

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
https://www.kiwibiker.co.nz/forums/showthread.php/18305-Handy-dany-80s-90s-GSX750-info

för 32mm förgasare, 22.4 mm
för 36mm förgasare, 14.6 mm

Du mäter från basen av packningytan upp till högsta punkten på flottören. Nålventilens baksida (fjädrande) skall precis nudda fliken på flottören så att inte fjädern pressas ihop något alls. Detta innebär att du måste vinkla förgasaren så att flottören bara lätt nuddar nålventilen.
 

Sten_Sture_S

Ny medlem
Gick med
16 Oct 2020
Ort
Älmhult
Hoj
1984 Suzuki GSX 750es
Tack ska du ha,
Är du säker på att man ska mäta upp till den högsta punkten på flottören och inte till där radien börjar? Mäter jag till den högsta punkten blir det ~25mm.

Mvh
Nils Svensson
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det brukar ge sig attemagiskt. När flottörens tänkta horisontella läge är parallellt med packningsytan brukar det bli det mått som anges. För 36'orna är det så iaf.

25 mm låter som en för låg nivå på flottören om den skall vara 22.4. Posta ett foto hur det ser ut nu med 25 mm flottörhöjd - dvs när flottör-tabben nuddar nålventilen.
 

Sten_Sture_S

Ny medlem
Gick med
16 Oct 2020
Ort
Älmhult
Hoj
1984 Suzuki GSX 750es
Hej!

jag lyckas inte ladda upp bilden, visst är det bara att trycka på "Infoga bild" och sedan ladda upp?

Mvh
Sten Sture
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hej!

jag lyckas inte ladda upp bilden, visst är det bara att trycka på "Infoga bild" och sedan ladda upp?

Mvh
Sten Sture

Jag tar aldrig och skickar upp bilder direkt. Tar alltid och ändrar storleken / upplösningen så istället för tex
3552 x 2000
så ändrar jag upplösningen till 1024 x vad det blir med proportionell ändring
för att minska storleken på filen till ungefär 7% av original (spar utrymme på SH server) gör att överföringen går ca 14 ggr snabbare till SH.
Och så döper jag den nya förminskade filen till nått passande tex M10-45mmT.jpg
Obs att foto filer till SH går bäst i format .jpg eller .png,
INTE .jpeg
 

Bifogat

  • M10-45mm-T.jpg
    M10-45mm-T.jpg
    55.9 KB · Visningar: 18

Sten_Sture_S

Ny medlem
Gick med
16 Oct 2020
Ort
Älmhult
Hoj
1984 Suzuki GSX 750es
Det brukar ge sig attemagiskt. När flottörens tänkta horisontella läge är parallellt med packningsytan brukar det bli det mått som anges. För 36'orna är det så iaf.

25 mm låter som en för låg nivå på flottören om den skall vara 22.4. Posta ett foto hur det ser ut nu med 25 mm flottörhöjd - dvs när flottör-tabben nuddar nålventilen.

Här är bilden på flottören, pennan pekar där jag mätt till 25mm.
Mvh
Sten Sture
flottörnivå1.jpg
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag har alltid kört med metoden att helt ovetenskapligt testat flottörnivån på mina förgasare genom att blåsa med munnen i bränsleslangen samtidigt som jag sakta för flottören uppåt. Börjar den stänga lågt ner så är den troligen för låg (om man har haft problem med hur motorn går). Stänger den nära toppen så kan den vara för hög (om man haft problem med att det flödar över). Stänger den inte riktigt alls, dvs det går att pressa luft igenom, trots att den är fullt stängd och inte kan stängas mer genom att öka höjden på flottören, så är det dags att byta flottörnålen. De flesta förgasare är inte så känsliga på flottörnivån, utan tolererar ett större spann innan det blir för lite eller flödar över, men någon moppeförgasare jag råkat ut för hade ett väldigt kort spann som var OK, och då fick man göra om övningen ett par gånger inann man hittade rätt.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Här är bilden på flottören, pennan pekar där jag mätt till 25mm.

Jag ser på bilden att gjutfogen på flottören inte är parallell med packningsytan utan verkar vara "felställd". Jag hittar ingen gsx750es servicemanual så jag kan bara gissa. Man kan mäta på två sätt, antingen på "din" punkt eller på den lägre punkten. Du har alltså 50% chans att det blir rätt.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Konspiratoriskt som jag är så börjar jag undra om modern soppa ändrar flottörhöjden genom att påverka plasten så den sjuvar, eller gummit i flottörventilen.

Nu har jag på kort tid ( i år ) haft trubbel med 3 st helt olika hojar, och där justering av flottörhöjden löst problemet med antingen för fet blandning, eller mager och motorstopp.

Jag har skruvat med massor av hojar och förgasare innan utan att någonsin behövt fundera på att justera flottörhöjden, så det var lite nytt för mig men det har varit helt avgörande på de hojarna, och det stod fel med många millimeter.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Konspiratoriskt som jag är så börjar jag undra om modern soppa ändrar flottörhöjden genom att påverka plasten så den sjuvar, eller gummit i flottörventilen.

Nu har jag på kort tid ( i år ) haft trubbel med 3 st helt olika hojar, och där justering av flottörhöjden löst problemet med antingen för fet blandning, eller mager och motorstopp.

Jag har skruvat med massor av hojar och förgasare innan utan att någonsin behövt fundera på att justera flottörhöjden, så det var lite nytt för mig men det har varit helt avgörande på de hojarna, och det stod fel med många millimeter.

För fet blandning ska det inte kunna bli av felaktig flottörnivå om det inte handlar om att soppan spolar rakt in av att förgasaren flödar över. Men det kanske var det du menade?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
För fet blandning ska det inte kunna bli av felaktig flottörnivå om det inte handlar om att soppan spolar rakt in av att förgasaren flödar över. Men det kanske var det du menade?

Fallförgasare som fyllde vevhuset med bensin när pumpen gick, så inte riktigt ”fet blandning” direkt men jag förenklade det lite i texten bara
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har hittat en shopmanual till GSX750ES på nätet via oldskoolsuzuki forumet om jag minns rätt verkar som att man ska mäta på den lägre delen på flottören men det är svårt att se bra på den svartvita bilden som troligtvis är inscannad.

I den visar det att man kan kolla bränslenivån i flottörerna genom att byta ut bottenpluggen mot nån grej med en slang på, frågan är ju om man kan hitta nån sån eller bygga en själv men då krävs nog nästan en svarv.

Hur ofta ändrar sig en flottörnivå? Har ju varit med om samma sak som Anders att flottören blivit bensinfylld på en Encarvi förgasare på en Ilo Piano som fick lödas. Men annars så vet jag inte, är det att folk är och pillar där dom inte ska som gör att flottörnivån ändras? Behöver man nånsin ändra flottörnivån fattar inte när det skulle bli aktuellt?
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top