Nybörjarfrågor ang bankörning.

Chess

För feg för knäskrap
Gick med
24 Apr 2014
Ort
Karlstad
Hoj
Triumph Speed Twin, BSA A65 Lightning
Finns säkerligen många trådar på detta ämne men jag tänkte att jag ville ha en egen!

Jag är i begrepp att börja köra lite bana. Den bana som är närmst mig och lär bli "hemmabana" är Kinnekulle.

Jag är helt novis på bankörning på hoj och har därför lite frågor. Idioten i mig säger;
"Bara att köpa lite lädertights och en Kawa H2R och börja dominera"

Den rimliga 30+arn i mig misstänker att detta kanske är helt fel väg att gå.

Jag är beredd att köpa mig en dedikerad banhoj att lära mig på, och då är frågan vad för hoj är vettig att börja på 125cc, 300cc, 600cc?

Hur börjar man på det smartaste sättet? Är det bara att dyka upp på banan och börja köra eller finns det en "rätt" väg att gå som vi utomstående inte känner till?

Mvh
Körsugen utböling
 
Last edited:

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Svaret blir såklart, "det beror på".
Vad kör du idag?
Hur mycket körvana har du?
Vad har du för övrig utrustning, kläder, skydd, hjälm osv.

En rätt vanlig väg är att vända sig till lokala SMC-avdelningen och köra igenom steg 1-6 och plötsligt ha både kunskap och möjlighet att lösa ut en licens om man så önskar.

Eller så går man med i en klubb som anordnar bandagar, det finns de som endast släpper in egna märket och de som låter alla vara med. Det är oftast en ekonomisk och organisatorisk fråga att ha "lagom" antal deltagare.
De flesta klubbarna har duktiga instruktörer som hjälper till.

Du får räkna med att det inte blir bara Kinnekulle du vill köra på, när du har fått bankörningsviruset så blir det en del resor till andra banor och ofta ligger bandagarna på vanliga veckodagar så det går åt semesterdagar.

Beträffande hoj tycker jag absolut att du ska börja med en lagom bankittad Ducati 900Ssie som hittar runt Kullen av sig själv. Som av en händelse vet jag om en sådan.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Ett sätt att börja kan vara att gå en SMC-kurs. De brukar ha kurser på Kinnekulle flera gånger per år och då kör du med gatreggad och försäkrad hoj. Utöver det finns det flera arrangörer som t ex Actionspics som brukar ha bandagar på Kinnekulle. Då brukar det även gå att köra med hojar som inte är gatreggade.

Har du skaffat dig en hoj som är dedikerad för bankörning och vill börja träna för tävling är väl nästa steg att gå med i en klubb. Dels finns ju SMC Sport som kör Steg 5/6, dels brukar det finnas div. lokala klubbar. Är dock osäker på hur det är med Kinnekulle när det gäller regelrätt roadracing. Har fått för mig att banan inte uppfyller kraven på det så det sker inte någon tävlingsverksamhet för MC där, utan enbart klubbkörningar, fortbildning och bandagar. Kan dock ha fel.

Annars är Kinnekulle en bana där du inte behöver överdrivet mycket effekt. Om du har en gathoj kan du ju börja med den på SMC-kurserna. Skaffar du en dedikerad banhoj är det nog vettigast med en 600cc.
 

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Vilken hoj som helst med OK bromsar, fjädring och däck. Du behöver inte special eller värstingvarianter av något innan du fått upp tempot rejält.
Varning! Många fastnar direkt i träsket, för mig räckte det med första fixen.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Är du en "försiktig" pilot så kan smc och deras trafikövningar vara en bra instegsport till banåka eller sporten, hyfsat ordnade grupper, stora marginaler och lite lägre tempo, är "kom som du är" så inget annat än att dra på sig utrustningen och åka iväg vilket såklart förutsätter att du har utrustning(hjälm, ställ, stövlar, handskar och ryggskydd som är godkända oavsett material) och hoj(besiktad, försäkrad)då...

Är du lite mer....."aktiv" pilot(kanske ser de där runda skyltarna med siffror på som lustiga vägnummer som byts ut med jämna mellanrum....) så kanske någon av de övriga arrangörerna som backlund, actionpics och vilka andra som nu håller på kanske ett bättre alternativ då det är en aning friare, med allt vad den friheten innebär när det kommer till risk osv. då, samma där i övrigt om du vill köra i lugnaste gruppen att kom som du är, brukar kräva skinn om du ska köra snabbare grupp då men annars lika, tempot är ofta högre till mycket högre och få försäkringar på materialet gäller, rekommenderas även att skaffa en bra olycksfall som tar banåka(få som gör..)

Tredje älternativet är ta licens och börja köra träningar och race, går dock inte på kinnekulle då den inte är klassad såvitt jag vet så är det där du vill köra så blir just det knepigt..

Så, fundera på vad du vill göra, sen är det bara att köra.
Kommer du fram till att detta var det absolut roligaste du gjort efter några körningar och har samma inställning efter första avåkningarna så återkommer du så kan vi guida dig lite bättre vad gäller utrustning och vapen! :tummenupp

Men kom ihåg, detta är lika beroendeframkallande som knark, bara inte lika billigt! :näsblod
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Här:
https://www.blocket.se/annons/ostergotland/suzuki_gsxr_600_race_kittad/92442890

Bara att handla då den inte har en massa dyr eftermarknadsutrustning och du kan köpa beggade billiga orginalprylar på ebay när du kraschar.
Den är också ganska ny vilket är bra då många gamla banjärn har gått massor med mil på bana och har lite "egenheter" efter det. Här kan du skapa egna sådana.

Värmare och depåstöd är grundutrustning samt jeepdunk och tratt för nybörjare.

EDIT: Hojen är inte min.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
En del arrangörer, SMC och några klubbar godkänner inte "banhojar" i de långsammare grupperna utan där skall det vara besiktigade och försäkrade och med skylten monterad.
Men för att börja köra på bana så har man kul länge med en billig gathoj av sportmodell som man inte gråter för mycket över första gången den är i kattsanden.
Oftast går det att sälja sådana vidare så kostnaden är inte så stor, det blir dyrt ändå, när du inser att du fastnat i träsket kommer man inte ur.
Då har man inte längre vanliga vänner och man väljer arbetsgivare eftrer möjlighet till ledighet och tillgång till maskiner.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Då har man inte längre vanliga vänner och man väljer arbetsgivare eftrer möjlighet till ledighet och tillgång till maskiner.

Största nackdelen när jag var egen var omöjligheten att dra in pengar att driva den samtidigt som man var ledig att kunna köra hoj....så jag avvecklade den och tog en anställning istället!

Fortfarande besvärligt att få ledigt men det går! :tummenupp
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Om du vill hålla det på lätt hobby-nivå så kan du börja med ett par bandagar med befintlig båge för att se om det passar dig.

Racingworld arrangerade 3 dagar i år med drygt en månad mellan tillfällena. Perfekt om du vill hinna laga, uppgradera eller köpa nytt mellan körningarna.


Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Finns säkerligen många trådar på detta ämne men jag tänkte att jag ville ha en egen!


Jag är i begrepp att flytta från de djupa skogarna i Värmland till ett spottavstånd från Kinnekulle ring. Då tänkte jag självklart att det vore hädelse att inte börja köra lite bana.

Jag är helt novis på bankörning på hoj och har därför lite frågor. Idioten i mig säger;
"Bara att köpa lite lädertights och en Kawa H2R och börja dominera"

Den rimliga 30+arn i mig misstänker att detta kanske är helt fel väg att gå.

Jag är beredd att köpa mig en dedikerad banhoj att lära mig på, och då är frågan vad för hoj är vettig att börja på 125cc, 300cc, 600cc?

Hur börjar man på det smartaste sättet? Är det bara att dyka upp på banan och börja köra eller finns det en "rätt" väg att gå som vi utomstående inte känner till?

Mvh
Körsugen utböling

Eftersom du snart bor nära Kinnekulle och är nybörjare skulle jag föreslå att köpa en trevlig, lättkörd motorcykel som du även kör landsväg med.
Kinnekulle är, som många sagt, ingen bana där det krävs många hästkrafter så du behöver ingen specialbyggd banhoj för att uppskatta banan.
Jag blev omkörd på yttern i Kvarnkurvan för 20 år sedan av en SR 500. :crash Den föraren var erfaren och hade visserligen förbättrat lite på sin hoj men att jag var nybörjare på en hyfsad SportHoj var den största orsaken.
Det är kurvorna som är det roliga och du behöver inte ligga över 200 på rakan, som för övrigt svänger vänster! :)
 

Chess

För feg för knäskrap
Gick med
24 Apr 2014
Ort
Karlstad
Hoj
Triumph Speed Twin, BSA A65 Lightning
Oj! Här har det hänt mycket under tiden jag varit borta!

Jag är hyfsat bevandrad i sadeln, haft körkortet i lite drygt 6 år och har lagt ganska mycket mil bakom mig. Har till största delen kört äventyrshojar. I nuläget kör jag en Triumph Speed Twin som jag är lite väl rädd om för att kasta runt en bana.

När det kommer till utrustning så har jag gortexprylar och vanligt "street gear". Men är inte rädd för att kaste pengar på en hobby jag gillar.

Jag är i nuläget en ganska "feg" förare som kör väldigt lugnt och sansat på vägen. Jag är dock sugen på att låta hornen växa ut under ordnade former. Så att börja med SMC är nog ingen dum idé.

En hoj jag funderat lite på är en er6'a. Den första hojen jag hade efter jag tog körkortet var en er6n från 03 som jag kände mig väldigt bekväm med. Är det en lämplig hoj att börja på tro? Lätt, enkel att skruva på, hyfsat (enligt mig) väghållning, jag sitter bekvämt.

Med risk för att framstå som lite korkad med vad innebär steg 1-4 och 5-6? Licens behöver jag bara om jag skall börja tävla va?

/C
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Steg 1-4 är smc`s utbildnings steg. Det handlar inte om farten,
Steg 5 är licenskurs
Steg 6 är race-träning med banhojar, - ingen försäkring gäller ....( licens krävs)
 

MW-Racing

#51 SBK & Pro SBK #5 SSP600
Gick med
21 Apr 2009
Hoj
Ducati Panigale V4S - 18 (Race), Ducati 749 - 03, Yamaha YZF-R6 - 99, Yamaha Tzr 125 - 89
Steg 5 är licenskurs

I steg 5 gäller inte försäkringen heller :tummenupp. SMC sport coach här samt instruktör i steg 1-4.

Steg 1 - 4 går vi igenom olika moment som hjälper oss att köra säkert och bra.
steg 1: Spårval, gaskontrol, motstyrning
steg 2: Blinken (vart/hur tittar vi)
steg 3: Kroppsposition(hur sitter vi när vi kör, och hur kan vi förbättra detta)
steg 4: Personligträning (vi utgår från områden som du behöver förbättra i din körning)

Licens som du då kan ta hos SMC efter du genomgått steg 1-4 ger dig möjlighet att båda köra steg 6 men även andra licensträningar runt om i landet. I steg 5 ingår baslicensen i betalningen och önskar du istället få ut en "högre" licenklass (senior) så är det bara att betala mellanskillnaden till Svemo för detta. Senior krävs för tävling MEN inte för att tävla på SMC sport (steg6) klubb race, där fungerar det med bas.

Finns givetvis andra som du kan ta licens hos också, så det är bara söka runt lite så hittar du det enkelt.

Själv kör jag en 600 och tävlar, och det är det roligaste som finns enligt mig. Det näst roligaste är hjälpa nya intresserade hitta samma glädje på våra SMC kurser.

OBS, steg 1-4 går det bra med den klädsel du nämner, men steg 5-6 kräver skinnställ, lite osäker på om vi accepterar delat skinnställ i steg 6 :va

Lycka till och har du fråga så fråga på! :tummenupp
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Eftersom du snart bor nära Kinnekulle och är nybörjare skulle jag föreslå att köpa en trevlig, lättkörd motorcykel som du även kör landsväg med.
Kinnekulle är, som många sagt, ingen bana där det krävs många hästkrafter så du behöver ingen specialbyggd banhoj för att uppskatta banan.
Jag blev omkörd på yttern i Kvarnkurvan för 20 år sedan av en SR 500. :crash Den föraren var erfaren och hade visserligen förbättrat lite på sin hoj men att jag var nybörjare på en hyfsad SportHoj var den största orsaken.
Det är kurvorna som är det roliga och du behöver inte ligga över 200 på rakan, som för övrigt svänger vänster! :)

Ehh.. när jag var där i somras så svängde rakan åt höger?
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Ehh.. när jag var där i somras så svängde rakan åt höger?
Stämmer. Och om du missar inbromsningen så sitter du i en bropelare. Den tar lätt hem priset för otrevligast raksträcka av de som jag har kört. Men det är en riktigt bra bana om man vill öva kurvhastighet.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

Raderad medlem 61114

Guest
Stämmer. Och om du missar inbromsningen så sitter du i en bropelare. Den tar lätt hem priset för otrevligast raksträcka av de som jag har kört. Men det är en riktigt bra bana om man vill öva kurvhastighet.


Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Inbromsning? Man bromsar inte förens långt efter bron, man släpper bara gasen kort innan instyrningen, sen är det dags att gasa igen :) Däremot är det få raksträckor man aldrig rätar upp hojen på om man kör fort :) Jag älskar Kinnekulle både för att öva körteknik och även fart, men det gäller som sagt att alla på banan är medvetna om att under bron är ingen lämplig omkörningsplats, vilket alltid är väldigt tydligt på förarmötena.

Till TS, köp precis vilken hoj du vill! Du kan lära dig massor på alla hojar, men just caféracer skulle väl vara den minst optimala ;)

Och nej börja inte med en ren oreggad banhoj, bättre starta i gatgrupper eller köra med Smc.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ehh.. när jag var där i somras så svängde rakan åt höger?

Eh, jag tänker på vänstern innan Kvarnkurvan... :rodnar

Nåväl, kurvhastighet är viktigare än gasa hårt och bromsa sent. Oerhört irriterande och när man släpper på rakan som inte är rak så blir man omkörd av ännu en med låg kurvhastighet. :huvet Och jag är f-n inte snabb i kurvorna... :rodnar

Er6 är inget dåligt val! Den kan du börja köra på Kinnekulle med utan att ha tråkigt och sedan plöja ner hur mycket pengar som helst! ;)
https://www.youtube.com/watch?v=Wf4bXFOg8JQ
https://www.youtube.com/watch?v=NuWd2H_Xojk
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top