Stora sporttouring VS sporthojar

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Hej. Finns det någon här på forumet som kan säga något intressant om stora sport-tourers som BMW R1200 RS, hayabusa eller liknande. Jag förstår att de är starka och tunga, men hur är de i jämförelse med mindre 1000-kubiksare till sporthojar i fråga om komfort/ergonomi, vägegenskaper samt allmän körglädje?

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Hayabusa är en överviktig sporthoj med massor av motor. Stadig, snabb och kul som fan men ingen banracer. Ganska sportig körställning men absolut inte extrem.
R1200RS är en mycket trevlig touringmaskin med ok chassie, utmärkt komfort och med dagens mått mätt måttlig motoreffekt. Perfekt för heldagar/veckor i alperna.

Det är två helt väsensskilda hojar.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag kan bara jämföra de jag haft
SV650S, svängde bara jag tänkte. Har trott att en avtagväg ligger i ungefär 60 grader, kommer in med lagom fart och inser att jag är på väg in i fronten på mötande bil. Flyttar blicken till höger dike. Och motstyr för komma till diket. Och hojen svänger och väl över på höger väghalva rätar jag upp den och fortsätter. Väg 50 norrut från Örebro, avtaget till väg 68. Det var Metzeler däck på den. Blev stadigare med nya Dunlop.
Sprint RS, vill helst gå rakt fram. Nödvändigt motstyra genom hela kurvorna för annars rätar den upp sig och går rakt fram. Sänkte på våren lufttrycket fram från rekommenderade 2,5 bar till 2,2 bar. För få däcket lite varmare snabbare. Och nu behövde jag inte motstyra längre i kurvorna. Den låg still utan konstant tryck drag på styret. Till jag ville ändra något .
GSX1300R väldigt tung att motstyra till tightare sväng med i en kurva. Det jag gjorde med SV650S, inte en chans. Jag hade aldrig orkat motstyra den för en snävare sväng som med SV650S. Vad jag gjort hittils för få den lättare att svänga.
Kolfiberfälgar. Inte minsta skillnad som jag känner.
Sänka den 5 mm fram ( skjuta upp gaffelbenen max) ingen effekt.
Höja den 20mm bak dessutom med kortare hundben. Ja om jag tar i allt vad jag förmår så kan jag får den svänga tightare.
Sänka den ytterligare 13mm fram genom dessutom byte från 120/70 till 120/60 däck, ja nu börjar det gå lite lättare.
Men här behövs fortfarande mycket gymträning.....för att komma i närheten kunna svänga som med SV650S eller Sprint RS.
Misstänker R1200GS svänger lättare men den vi har i garaget (kompisens hoj från år 2016) tömmer batteriet. Vart tar elen vägen ?
https://www.motorcycle.com/top10/the-10-most-reliable-motorcycle-companies.html
Så vill du ha något lättsvängt för kurviga vägar och bana så är det sporthoj typ GSX600R / R6 / ZX-6R
 
Last edited:

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Hayabusa är en överviktig sporthoj med massor av motor. Stadig, snabb och kul som fan men ingen banracer. Ganska sportig körställning men absolut inte extrem.
R1200RS är en mycket trevlig touringmaskin med ok chassie, utmärkt komfort och med dagens mått mätt måttlig motoreffekt. Perfekt för heldagar/veckor i alperna.

Det är två helt väsensskilda hojar.
Att de är helt väsenskilda förstår jag. Vad jag mest är ute efter är kopplat till köruppöevelsen. Vad får man ut av att köra en sporthoj som du inte får i en sporttouring. För de som är insatta är det kanske självklart, men det närmsta sport jag kört är Honda VFR800. Så jag vet inte riktigt hur man eventuellt skulle uppleva skillnaden förutom kanske sittställning och ren ergonomi.

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
 

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Jag kan bara jämröra de jag haft
SV650S, svängde bara jag tänkte. Har trott att en avtagväg ligger i ungefär 60 grader, kommer in med lagom fart och inser att jag är på väg in i fronten på mötande bil. Flyttar blicken till höger dike. Och motstyr för komma till diket. Och hojen svänger och väl över på höger väghalva rätar jag upp den och fortsätter. Väg 50 norrut från Örebro, avtaget till väg 68. Det var Metzeler däck på den. Blev stadigare med nya Dunlop.
Sprint RS, vill helst gå rakt fram. Nödvändigt motstyra genom hela kurvorna för annars rätar den upp sig och går rakt fram. Sänkte på våren lufttrycketfram från rekommenderade 2,5 bar till 2,2 bar. För få däcket lite varmare snabbare. Och nu behövde jag inte motstyra längre i kurvorna. Den låg still. Till jag ville ändra något utan konstant tryck drag på styret.
GSX1300R väldigt tung att motstyra till tightare sväng med i en kurva. Det jag gjorde med SV650S, inte en chans. Jag hade aldrig orkat motstyra den för en snävare sväng som med SV650S. Vad jag gjort hittils för få den lättare att svänga.
Kolfiberfälgar. Inte minsta skillnad som jag känner.
Sänka den 5 mm fram ( skjuta upp gaffelbenen max) ingen effekt.
Höja den 20mm bak dessutom med kortare hundben. Ja om jag tar i allt vad jag förmår så kan jag får den svänga tightare.
Sänka den ytterligare 13mm fram genom dessutom byte från 120/70 till 120/60 däck, ja nu börjar det gå lite lättare.
Men här behövs fortfarande mycket gymträning.....för att komma i närheten kunna svänga som med SV650S eller Sprint RS.
Misstänker R1200GS svänger lättare men den vi har i garaget (kompisens hoj från år 2016) tömmer batteriet. Vart tar elen vägen ?
https://www.motorcycle.com/top10/the-10-most-reliable-motorcycle-companies.html
Så vill du ha något lättsvängt för kurviga vägar och bana så är det sporthoj typ GSX600R / R6 / ZX-6R
Jag är inte helt hundra på vad jag vill ha. Det är därför jag startar dessa trådar, för att be folk med mer kunskap upplysa mig om eventuella likheter och skillnader. Av dina svar att döma känns det som att de stora hojarna är rätt så tungstyrda och kanske trivs bäst på motorvägar eller stora landsvägar?

Jag tror inte jag vill ha en renodlad sport på grund av försäkringskostnader men framförallt mest på grund av att de verkar vara lite för aggressiva i sin körställning och lite för opraktiska i det dagliga livet sporttouring inbillade jag mig var ett ok mellanting mellan komfort och sportighet. Men kan man inte syra lika lätt o smidigt med en sån stor så är jag nog inte intresserad.

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + VTR
Varför överväger du inte att skaffa en gammal VTR1000 eller en TL1000S...?
Grymt roliga motorer, fås för kaffepengar (nåja, nästan :tungan), kostar en sportstyver att försäkra och har en tämligen moderat sittställning.

Case closed!
:fakta
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Min K1300S ska väl vara ett tungt lok egentligen, men jag tycker att det är ganska lätt att kasta runt, även med packning och skjuts. Det som ställer till det lite är den långa hjulbasen, att vrida på styret tycker jag inte är några som helst problem. Jag kommer dit jag vill/tittar, ungefär som jag gjort med dom flesta hojar jag har haft.

Min FJR var lite motsträvig dock, det får jag hålla med om, den kunde nästan vara understyrd om man hade bråttom att byta riktning.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Nu kommer du att tycka att mitt svar är tråkigt. Men ... provkör-provkör-provkör! :)

Du har ju redan testat en VFR 800 och den är kanske lite typisk för de mindre sporttouringhojarna? Dvs de under 1000 cc. Pigg när man varvar ur den, men ändå lite tung jämfört med en renodlad sporthoj. Ganska nätt i måtten, men ändå topptung. Går att svänga snävt med om man trycker ned den rejält (motstyr ordentligt), men är ändå riktningsstabil i fart och strävar rakt fram. Helt ok komfort, men kanske inte samma långfärdsbekvämlighet som en större 1200-kubikare. En kompromiss!

VFR påminner på så vis en del om min gamla Sprint ST (syskon till Sprint RS som Comeback skriver om). Vi gjorde massa mil tillsammans jag och min ST och jag hade mycket skoj med den på på krokiga småvägar! :)

Gå du sedan från en ren sporthoj till Yamahas FJR 1300 (väldigt vanlig) Triumph Trophy 1200 (rätt ovanlig!), en stor BMW eller likande så får du en annan upplevelse. Komfort. Långfärdskapacitet. Ofta väskor. Kanske farthållare. En annan grej helt enkelt. Så ... provkör!
 

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Varför överväger du inte att skaffa en gammal VTR1000 eller en TL1000S...?
Grymt roliga motorer, fås för kaffepengar (nåja, nästan :tungan), kostar en sportstyver att försäkra och har en tämligen moderat sittställning.

Case closed!
:fakta
Jag vill inte ha en äldre hoj. Uppskattar verkligen nya hojar med all elektronik och andra säkerhetsanordningar som kurv-abs, TC, quickshifter, cruise control, värmehandtag osv. Enda anledningen jag skulle skaffa en gammal hoj är om jag övervägde att äga två hojar. Som jag gjorde för ett år sedan då jag ägde en enduro 350 och en vfr 800

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
 

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Nu kommer du att tycka att mitt svar är tråkigt. Men ... provkör-provkör-provkör! :)

Du har ju redan testat en VFR 800 och den är kanske lite typisk för de mindre sporttouringhojarna? Dvs de under 1000 cc. Pigg när man varvar ur den, men ändå lite tung jämfört med en renodlad sporthoj. Ganska nätt i måtten, men ändå topptung. Går att svänga snävt med om man trycker ned den rejält (motstyr ordentligt), men är ändå riktningsstabil i fart och strävar rakt fram. Helt ok komfort, men kanske inte samma långfärdsbekvämlighet som en större 1200-kubikare. En kompromiss!

VFR påminner på så vis en del om min gamla Sprint ST (syskon till Sprint RS som Comeback skriver om). Vi gjorde massa mil tillsammans jag och min ST och jag hade mycket skoj med den på på krokiga småvägar! :)

Gå du sedan från en ren sporthoj till Yamahas FJR 1300 (väldigt vanlig) Triumph Trophy 1200 (rätt ovanlig!), en stor BMW eller likande så får du en annan upplevelse. Komfort. Långfärdskapacitet. Ofta väskor. Kanske farthållare. En annan grej helt enkelt. Så ... provkör!
Jag hade gärna provkört mer. Jag har dock svårt att finna tid nu i höst/vinter. Har heltidsjobb och 2 små barn samt ofta helt eller delvis uppbokade helger. Jag vill skaffa hoj innan våren så möjligheterna till provkörning minskar.

Sedan har jag inte så jättevälsorterade återförsäljare i min närhet. Men om jag får en helg över så ska jag försöka :)

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Jag vill inte ha en äldre hoj. Uppskattar verkligen nya hojar med all elektronik och andra säkerhetsanordningar som kurv-abs, TC, quickshifter, cruise control, värmehandtag osv. Enda anledningen jag skulle skaffa en gammal hoj är om jag övervägde att äga två hojar. Som jag gjorde för ett år sedan då jag ägde en enduro 350 och en vfr 800

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
Hayabusa har inte sålts på många år och har således missat det senaste teknikhoppet. De går att få med abs på sin höjd.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jag hade gärna provkört mer. Jag har dock svårt att finna tid nu i höst/vinter. Har heltidsjobb och 2 små barn samt ofta helt eller delvis uppbokade helger. Jag vill skaffa hoj innan våren så möjligheterna till provkörning minskar.

Sedan har jag inte så jättevälsorterade återförsäljare i min närhet. Men om jag får en helg över så ska jag försöka :)

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

Så kan det vara när man har små barn! Been there, done that. :)

Fast Laholm...? Du har c:a 1,5 timma till Malmö. Jag har inte koll på Malmös hojbutiker men det mesta borde väl finnas där?

Och du har knappt 2 timmar till Göteborg. Där har du tillgång till provkörning av det allra mesta inom en radie på ett par ynka mil. Återförsäljarna ligger alltså ganska tätt.

Så om du kör hemifrån lördag kl. 8 så är du framme hos den första återförsäljaren när de öppnar kl 10. Först Yamahacenter i Mölndal, sedan Probike (HD, Moto Guzzi, Aprilia m fl) som ligger alldeles nära, sedan Hondacenter (Honda, MV Augusta) 2-3 km därifrån. Vidare ut på Hisingen där du har Johans Mc (Suzuki, Kawasaki, Triumph) och sist Elit Mc (BMW, Ducati, KTM).

Har jag missat något märke nu? Indian vet jag inte var man köper. Royal Enfield finns inte heller i Göteborg. Någon mer jag missat?:)

Trevlig resa nu på lördag! :rock
 

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Så kan det vara när man har små barn! Been there, done that. :)

Fast Laholm...? Du har c:a 1,5 timma till Malmö. Jag har inte koll på Malmös hojbutiker men det mesta borde väl finnas där?

Och du har knappt 2 timmar till Göteborg. Där har du tillgång till provkörning av det allra mesta inom en radie på ett par ynka mil. Återförsäljarna ligger alltså ganska tätt.

Så om du kör hemifrån lördag kl. 8 så är du framme hos den första återförsäljaren när de öppnar kl 10. Först Yamahacenter i Mölndal, sedan Probike (HD, Moto Guzzi, Aprilia m fl) som ligger alldeles nära, sedan Hondacenter (Honda, MV Augusta) 2-3 km därifrån. Vidare ut på Hisingen där du har Johans Mc (Suzuki, Kawasaki, Triumph) och sist Elit Mc (BMW, Ducati, KTM).

Har jag missat något märke nu? Indian vet jag inte var man köper. Royal Enfield finns inte heller i Göteborg. Någon mer jag missat?:)

Trevlig resa nu på lördag! :rock
Som av en händelse ska jag passera genom Göteborg på torsdag då vi ska hälsa på föräldrarna i Bohuslän. Inte för att jag tror frugan tycker det är så populärt men visst hade det varit najs att klämma in en kort rundtur på åtminstone någon hoj ;-)

Annars får jag ta yamaha center och Nilssons MC i Helsingborg nån helg. Helt omöjligt är det inte. Ska bara få tummen ur ;-)

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Claessons i Bromölla?
Ifall du har ärenden i österled.
 

Remus

Radical Riders
Gick med
26 Jan 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Hayabusa
Har haft bl.a haft 2st Gsxr1000, (och annat där emellan) men kör nu hayabusa Gen1, tycker den passar mig bättre i storlek, (är 1.93 / 95kg). Har blivit äldre och bekvämare av mig men tycker även att jag "passar bättre" på hayabusan, gillade 1000cc men jag såg ut som en jätte på dom! ;-) Märker ingen större skillnad hellre i hanteringen på de vägar jag kör, jo, bromsarna kräver lite mer jobb. men körmässigt är den smidig (såvida man inte är byggd som en Motogp förare :D ) Känns även skillnad i vridet mot mina tidigare hojar! Köp! =)

Edit! Sen tycker jag att det är ett plus att slippa så mycket elektronik!
 
Last edited:

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Har haft bl.a haft 2st Gsxr1000, (och annat där emellan) men kör nu hayabusa Gen1, tycker den passar mig bättre i storlek, (är 1.93 / 95kg). Har blivit äldre och bekvämare av mig men tycker även att jag "passar bättre" på hayabusan, gillade 1000cc men jag såg ut som en jätte på dom! ;-) Märker ingen större skillnad hellre i hanteringen på de vägar jag kör, jo, bromsarna kräver lite mer jobb. men körmässigt är den smidig (såvida man inte är byggd som en Motogp förare :D ) Känns även skillnad i vridet mot mina tidigare hojar! Köp! =)

Edit! Sen tycker jag att det är ett plus att slippa så mycket elektronik!
Jag är inte riktigt lika lång som du. 187 men möjligen lika tung. Jag inbillar mig att jag skulle bli för stor på en sporthoj. Det ser så snyggt ut med kortare folk som marc marquez på en sporthoj men med långa förare ser det bara konstigt ut. Jag skulle nog tro att jag skulle sitta bättre på en större hoj men jag vet inte. Jag får väl provsitta först. Hayabusor verkar svåra att hitta bara!

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
 

Remus

Radical Riders
Gick med
26 Jan 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Hayabusa
Jag är inte riktigt lika lång som du. 187 men möjligen lika tung. Jag inbillar mig att jag skulle bli för stor på en sporthoj. Det ser så snyggt ut med kortare folk som marc marquez på en sporthoj men med långa förare ser det bara konstigt ut. Jag skulle nog tro att jag skulle sitta bättre på en större hoj men jag vet inte. Jag får väl provsitta först. Hayabusor verkar svåra att hitta bara!

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

Fick en bild av en vän som tog en bild på mig och en polare som satt på sin Gsxr750r.. Tom framifrån såg 750n ut som en moppe i jämförelse.. Klart det måste vara skillnad på småvägar (till 750ns fördel) men jag favoriserar svepande 70-90km/h landsvägar och till den körningen funkar storleken perfekt!
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
CBR1100XX Blackbird -99 vs. CBR900RR Fireblade -99.
Det märks att BB:n har några (ganska många) kilon mera. Går man från Bladen till BB:n så känns det rejält. Men efter 5 min tänker man inte på det egentligen.

Pressar man på lite mer kurviga vägar är Bladen enklare att svänga med, men BB:n kan hänga med hyffsat bara man vill (vågar). Den är svårare att göra snabba ändringar med, och det blir aldrig det där naturliga flytet.
Sen om man kör bana så faller BB:n bort. Men i vanliga livet så duger den i kurvor med.

Lite öppnare vägar så är BB: ganska jämnbördig med Bladen. Ut ur kurvan så drar de lika hysteriskt när man vrider hårt på rullen. Kilona märks inte på samma sätt.
På rena raksträckor så är BB:n snabbare, men det skiljer inte sådär jättemycket om jag skall vara ärlig. Men det känns naturligare på BB:n. Stabilare är kanske rätt ord här.

Komfortmässigt så är BB:n att föredra. Lite lugnare körställning, men fortfarande sportig.
Skall jag köra långt så är BB:n kung över Bladen.

Skulle jag personligen välja en av dem så skulle jag nog ta BB:n.
Jag kommer inte ligga och köra 100% attack hela tiden på vanliga vägar och skulle jag göra det skulle jag skaffa en motard/streetfighter för där får du ut mera och kan gå all in. Sen kurvor i all ära, men större delen av mitt körande är på rakare vägar och då uppskattar jag komforten kombinerat med kraften.
Så en Blackbird är det rätta om det bara skall vara en hoj.
Men det helt korekta är att ha flera hojar. Helst en av varje kategori; Sporthoj, touringhoj, motard, streetfighter/nakenhoj, glidare, äventyrshoj.
Då kan man njuta av de olika egenskaperna alla har.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top