Gopro Hero 9 Black kamera, fjärrkontrollmöjligheten borttagen

Skribenten

Medlem
Gick med
26 Jan 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tenere
En fördel med de senaste årens modeller av Gopros aktionkameor är att man ha kunnat kontrollera dem med en fjärrkontroll (Gopro Smart Remote). Flera kameror har kunnat stoppas och startas från samma vattentäta fjärrkontroll. Mycket behändigt om man till exempel har flera kameror monterade på olika ställen på sin MC och vill växla mellan dem.

Den aktuella kameran i serien, Gopro Hero 9 Black, hade också den möjligheten till att börja med. Men nu, med den senaste uppdateringen, är plötsligt den möjligheten borta. Utan någon som helst information eller förklaring från Gopro. Det tog ett bra tag innan man svarade på klagomålen och svaret är att man håller på att ta fram en ny fjärrkontroll, osäkert när den kommer att kunna köpas dock.

Gopro har en lång historia av att lansera produkter som egentligen direkt borde klara alla behov, till exempel anslutning av yttre mikrofon, men som man av marknadsmässiga skäl väljer att extra betalt för tíllbehör som ska göra det möjligt. Och ingen tror väl att den nya fjärrkontrollen kommer att bli billigare än den nuvarande (som kostade cirka 800 kronor) och som nu är oanvändbar till den nya kameran.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Är tyvärr standard med Gopro att göra på detta vis... Har köpt en kamera nr 5 av dem men det var första och sista. För krångligt med alla tillbehör som "utgår" eller kostar helt sjuka priser...

Jag var ett tag inne på SONYs FDR3000 som kom för ett tag sen och som fortfarande höjs till skyarna för sin stabiliseringslösning med hjälp av Zeiss där linsen hänger i ett dämpat hölje. Voila inget behov av kapning av bild osv av buggiga system...

Nu väntar jag på att Sony ska släppa nästa generation eller så kommer jag slå till på just 3000 serien. :rock
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
De lär behöva snäppa upp sig om de ska kunna konkurrera med tex DJI som har byggt upp sin kamera mer modulärt, så att du enkelt kan byta ett trasigt linsskydd eller ha flera batterier tex. Jag köpte en DJI OSmo Action av just den anledningen att GoPro-varianten hade allt inbyggt och fast, och tanken var att köra slalom med den, så man kan nästan räkna med att pajja eller repa linsskyddet tex.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
If it ain't broken don't fix it.
Att uppdatera något som fungerar är som jag ser det risk för att något som fungerar upphör och fungera. :7peta

Men man ska ju göra misstaget någon gång själv för det ska sitta.....

Själv lärde jag mig det här redan med SP4,5,6 till NT4. Och med W2000 när det kom.
En IT ansvarig sa till mig några år senare
att "man uppdaterar aldrig till ett nytt Windows innan SP1 har kommit ut".

I media beskrivs det här mycket sällan. Din lilla notis är ett undantag som jag ser det.
Men här, lägg märke till "de traditionsenliga rapporterna om datorer som slutat fungera"

Det är mao inte första gången det händer.
https://techworld.idg.se/2.2524/1.151916/windows-vista-sp1-sanker-datorer
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top