Projekt Resto-mod GS1000E

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Med Kawasaki Z1000 Mk.II projektet mer eller mindre färdigt efter framgaffelbytet (förutom diverse småfix) så är det väl hög tid att börja med nästa projekt som står i garaget.

Fanns tre möjliga projekt att pilla med.

Kawasaki GPz900R från 1987 med ZRX1200S motor.
Moto Martin specialram från 1980 med Suzuki GS/GSX motor.
Suzuki GS1000E från 1980.

Debatterade lite fram och tillbaka och kom fram till att GS1000E:n vore roligast att få ut på gatan. Kan aldrig ha för många åtta-ventils radfyror! Största anledningen att jag inte börjar med dom andra är att jag inte har alla delar jag vill införskaffa samt att dom är lite mer omfattande projekt, speciellt Moto Martin projektet.

Hur som haver, tanken är i stort att ge denna Suzuki samma "overhaul" som Kawasakin fick fast på en lite stramare budget. Jag har egentligen alla delar till projektet hemma förutom framgaffel, förgasare och ett vettigt avgassystem. Gaffel kommer jag åka och hämta nu till veckan hos Katana83 (samt lite annat jox), rätt vad det är har han kanske några förgasare liggande, om inte så är det något man kan införskaffa senare.

20201024_144828.jpg

Hade sedan tidigare plockat ut motorn ur ramen då tanken ursprungligen var att använda denna som en donatorhoj till Moto Martin-ramen. Rensade bort resterande lösa delar på ramen samt elsystemet så man får en bättre överblick på vad man har att arbeta med.

Hojen är tack och lov i princip oförstörd förutom den sunkiga lacken samt lite små-klipp i elsystemet. En del av mig tycker det är lite synd att bygga om men den andra delen i mig vet hur trevliga dessa blir att köra med modern fjädring och bromsar. Essensen av hojen ska dock bevaras och utseendet med kåpor kommer vara som original!

Med det sagt, vad ska göras då? Lite sånt här bland annat.

20201024_162158.jpg

Det finns rum för förbättring på dessa hojar så varför inte passa på när man river ner den till skruvnivå? Ska göras lite förstärkningar kring styrhuvudet samt mellan ramrören över svinginfästningen också.

  • Förstärka ramen där det är relevant.
  • Förstärka svingen (alternativt byta till Suzuki GSX1100 alu-sving och förstärka den).
  • Byta framgaffel (Suzuki GSX-R1100 80-tal).
  • Byta bromsar (Suzuki GSX-R1100 80-tal).
  • Byta fälgar (Laverda Mirage 1200 18").
  • Byta stötdämpare (Kawasaki ZRX1200R)
  • Rensa bort "onödigt skrot" från ramen (bakre fotpinnar, centralstöd, etc.)

Funderar fortfarande på om jag ska dit med någon kåpa fram. Har en fin Shoei kåpa liggande som passar väldigt bra men har även en Suzuki GS1000S kåpa liggande. Återstår att se om dessa kommer till användning eller om det bara blir ett vanligt 7" lyse fram utan kåpa.

Färgsättning är inte spikat men lutar åt guld eller svarta fälgar sen hojen i klassiska röda och vita Yoshimura färgerna som Wes Cooley körde med i Superbike med svarta sidokåpor.

Håller just nu på att laborera med stötdämparna bak. Kommer flytta övre infästningarna lite framåt för att kompensera dom längre dämparna men även få lite mer luft runt bakhjulet och bättre "stuk" på hojen.

20201024_160721.jpg

Mer dyker nog upp i veckan efter jag varit och handlat framgaffel och diverse!
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Blev lite pyssel i garaget idag efter att ha vilat ut ordentligt. Synd Sverige är så jävla avlångt. Över 80 mil transportsträcka är rätt drygt...

Hursomhelst, lite delar införskaffades hos Katana83 i onsdags till projektet!

Ett stycken framgaffel från GSXR1100 -85. Bromsar och gaffelkronor införskaffades också tillhörande samma modell. Det fina med detta är att kronorna passar rakt av i styrhuvudet vilket gör bytet rätt så smärtfritt. Kronorna är dessutom rätt neutrala i sin utformning och saknar en massa detaljer och utstickande delar vilket gör dom utmärkta för att sätta ett par styrhöjare på. Till bromsoken kan det behövas en adapterplatta för att passa in mot dom något mindre Brembo-skivorna som ska sitta på Laverda Mirage fälgarna.

Införskaffade även en sving, den också från en GSXR, fast i detta fall en 750 från -88. Det fina med denna var att den redan var avfräst i svinginfästningen för att passa en GS/GSX ram så allt jag behöver göra är fixa lite nya fräscha lager och bussningar.

Och på tal om lager och bussningar...

Det var inte helt lätt att få loss originalsvingen. Man är rätt van att en del saker på gamla hojar kan sitta fast rätt hårt när sakerna stått i 10, 20 eller 30 års tid men detta var något okristligt. Lossade muttern till svingaxeln och gav den en ordentlig kyss med smideshammaren. Helt stumt, var inte ens en tanke på att det skulle röra sig. Masserade den ytterligare lite fast då med en träkloss mellan men fortsatt ingen framgång. Farsgubben fick rycka in och hålla fast en aluminiumklump med rörtång som jag sedan slog på. Vi lyckades efter rätt mycket arbete få ut svingaxeln några tiondelar, så pass att man i alla fall kunde spraya lite WD40 och låta det äta sig in.

Lät WD40:n göra sitt jobb i några minuter sen på det igen. Nu gick det i alla fall att rotera på axeln med en ringnyckel, tidigare var det helt stumt. Ännu mer bankande och vickande fram och tillbaka med en ringnyckel så började svingaxeln faktiskt att ge med sig. Under tiden vi försökte få loss den så undrade vi vafan det egentligen satt fast i, för så mycket rost kan det väl inte vara? Eller hur?

Nja... det kan det faktiskt...

Provade vicka svingen lite vänster till höger, alltså att se om vi har något radialspel i svinglagringen som gjorde att axeln "nöp fast". Skratt. Den gick att vicka så mycket sida till sida att man skulle kunna tro att det inte satt några lager alls i svingen. Nu hade WD40:n gjort sitt jobb och vi lyckades med lite mer våld få ut svingaxeln och få loss svingen. Det var bara damm kvar av svinglagren och bussningarna var helt uppätna av rost.

sving 4.jpg

Till höger har ni lagerbussning innan avtvättning, till vänster efter. Notera att rosten ätit upp ytbehandlingen helt och hållet på den vänstra.

Nå, med skiten bortplockat så fick vinkelslipen göra sitt och kapa av passagerarfotpinnarna.

Efter det blev det en snabb mock-up av sving, bakfälg och bakdämpare. Det är svårt att avgöra utan lager på plats i fälg och sving exakt vars man hamnar vad gäller höjder och vinklar så näst på agendan blir att införskaffa nya lager och bussningar till svingen samt knacka in några provisoriska lager i bakfälgen och kränga på ett däck. Blir hundra gånger lättare att avgöra hur mycket luft man vill ha mellan däck och bakdel / innerskärm då.

sving 2.jpg

sving 3.jpg

Ska se om att beställa lager och allt det där från CMSNL imorn. Blir eventuellt en ny svingaxel också då den var rätt så hårt ansatt av rosten också.

Mer uppdateringar dyker upp inom en snar framtid. :crash

Ja just ja, passade även på att låna vattenblästern för att ge Brembo bromsskivorna lite bättre lyster när jag var och handlade delar.

bläster 1.jpg

Om ni undrar vem eller vad den håriga heffaklumpen är så är det undertecknad.

Behöver ni få bra puts på lite aluminiumdetaljer (typ motorblock, cylindrar, toppar, motorkåpor) så rekommenderar jag starkt Bålsta Vattenpolering. Slå en pling till Jörgen så hjälper han nog er med det mesta. :tummenupp
 
Last edited:

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Bra jobbat Viktor :tummenupp
Vilken hoj kommer stötdämparna från? Dom ser ganska långa ut.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jo, 365 mm är ett vanligt mått på ”moderna” japanska twindämparhojar. Vill minnas att väldigt många har det, förutom XJR som är 325 mm.

Det här kommer att bli bra, jag gillar alla våga vägra länkage och USD-gaffel projekt...
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Härligt projekt, det här måste jag följa.
Jag har (pga nostalgi) lite koll på blocket efter GS1000E men de växer inte på träd precis. Kardan-modellen är ganska vanlig, men det är ju fel modell.
Ska bli kul att se vad du får till, jag vill minnas att väghållningen var "något ostadig" när man pressade den lite. Men du har ju planerat in förstärkningar och lite uppdaterade fjädringskomponenter så det här kommer bli toppen, tror jag.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jo, 365 mm är ett vanligt mått på ”moderna” japanska twindämparhojar. Vill minnas att väldigt många har det, förutom XJR som är 325 mm.

Det här kommer att bli bra, jag gillar alla våga vägra länkage och USD-gaffel projekt...

Jo vill minnas det. Har för mig Hondas CB1300 också har / hade rätt långa bakdämpare.

Och visst är det något speciellt med dubbla bakstötar och konventionell gaffel. :kär

Härligt projekt, det här måste jag följa.
Jag har (pga nostalgi) lite koll på blocket efter GS1000E men de växer inte på träd precis. Kardan-modellen är ganska vanlig, men det är ju fel modell.
Ska bli kul att se vad du får till, jag vill minnas att väghållningen var "något ostadig" när man pressade den lite. Men du har ju planerat in förstärkningar och lite uppdaterade fjädringskomponenter så det här kommer bli toppen, tror jag.

Jo jag fick söka ett litet tag innan denna dök upp helt plötsligt i början på Oktober härom året. Brukar mest vara kardanmodellerna som dyker upp. Åkte direkt efter ett 12 timmars nattskift ner till Söderhamn och köpte den. Drack en kaffetår och surrade lite grann sen körde jag hem igen, allt i totalt mörker och ösregn.

Ska bli kul att se för egen del också vart projektet kommer att landa. Man ser tyvärr inte jättemycket projekt på Suzuki GS1000 och ofta är det mer race-betonat stuk på dom man väl ser.

Väghållningen är som du säger lite sisådär men det ska nog kunna botas med lite fetare gaffel samt ordentligare sving men Suzuki är ändå inte värst. Original är det i alla fall en 37mm framgaffel, jag tror Honda CBX1000 med sin massiva sex-cylindriga motor bara har 35mm gaffel. :näsblod


På tal om just väghållning och fjädring så var jag i garaget som hastigast igårkväll och lämnade av diverse skrot jag haft på jobbet. Tog en titt igen på stötdämparna bak och huruvida man ska göra med att flytta övre infästningen framåt något men märkte då att linjerna på ramen stämde skitbra överens om man bara låter över infästningen vara och svetsar på nya öron i svingen där man ser dom små öronen som ska hålla fast kedjeskydd och bromsslangen.

Lägger upp en bild eller två senare i eftermiddag.

Beställde förövrigt nya saker till svingen, lika bra att köpa nytt.

diverse.png

Dyrt. :död
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Var och fick däcket krängt på fälgen tidigare så tog en trip förbi garaget för att se om allt verkar stämma - det gjorde det! :tummenupp

bakhjul 1.jpg

bakhjul 3.jpg

Tycker det ser riktigt jäkla bra ut. Lagomt med luft under sadeln / runt däcket och linjerna ser bra ut. Inte ens originalbakskärmen stör mig speciellt mycket om jag ska vara ärlig. Väldigt nöjd.

Då återstår bara frågan om färgen på bakfälgen. Tanken när jag lackade dom guld var att ha dom på Moto Martin projektet som skulle ha mer kraftiga färger. Jag lutar mer åt svart eller antracitgrå till denna hoj. Nåja, ett tag kvar innan något sånt måste vara "bestämt".

Bara invänta beställningen av lager och distanser nu så det går att måtta in allt. Ska se om att svarva bussningar att sätta på övre stötdämparinfästningarna ikväll på jobbet om det finns tid över för lite hobbyjobb.
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Håller med, ser bra ut.
färgen på fälgarna var snygg tycker jag som sett IRL.
Vad ska du ha för färg på karossen? Kör stripning på karossen i samma guld. Kanske även texten.
Blir nog snyggast med en mörkare färg, blå eller svart tex.
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Håller med, ser bra ut.
färgen på fälgarna var snygg tycker jag som sett IRL.
Vad ska du ha för färg på karossen? Kör stripning på karossen i samma guld. Kanske även texten.
Blir nog snyggast med en mörkare färg, blå eller svart tex.

Jo precis, färgen är snygg men jag vet inte om den är vad jag är ute efter till denna. Vad gäller färgsättningen i övrigt är jag inte 100% ännu men det lutar åt röd / metallic röd. Mazda har en grymt fin som heter Soul Red Crystal på nya årsmodeller men även en röd metallic från runt 2010 som ser väldigt bra ut också. Vitt fält på sida av tank och kuts med svart stripe.

Får se vart det landar!
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Det var ju enkelt det här med att bygga hoj. Skruva loss det gamla och skruva dit det nya.

översikt 1.jpg

framgaffel 1.jpg

Jag som är van att sitta och rita i flera timmar för att sen vänta dagar / veckor på kompisen som har fin fräs på jobbet känner för att stanna kvar nån eftermiddag på jobbet och göra gaffelkronor åt mig. :näsblod
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Har hunnit pyssla lite mer sedan senast men glömt att uppdatera och ta bilder på vad jag gjort.

Förra veckan fick jag hem diverse bussningar och lager som jag beställt från CMSNL. Ny svingaxel, svinglager, bussningar, kedjesläpa samt täcklock och shims. Tog med allt detta + svingen till jobbet när jag jobbade natt förra helgen för att förhoppningsvis ha lite tid över att svarva ett nytt inner-rör till svingen.

Gjorde den operationen rätt enkel för mig. Bussningarna till svinglagren är 25x2,5mm så jag hade köpt lite 25x2,5mm hydraulrör samt lite 20x2mm hydraulrör. 20mm röret blir till röret som går utanpå svinaxeln, sedan svarvade jag av detta en tiondel eller två så att de tjockare hydraulröret gick utanpå. Därefter limmade jag bussningarna och ytterröret på utsidan av innerröret med bussningslim. Fungerat kalas på Z1000 Mk.II projektet så jag körde samma procedur här.

Väl hemma så hade jag slarvat med mätningen lite på bredden av svingarmsröret så det blev lite tight i ramen men efter lite finjustering med slipmaskin så passade allt perfekt. När jag ändå svarvade svingarmsröret tillverkade jag även två små bussningar för stötdämparinfästningarna. KYB dämparna jag ska använda har 14mm hål i övre infästningen men på GS1000 ramen är det bara 12mm ytterdiameter på infästningarna. Fick tag på en stump 15x1,5mm rör hos Hydroscand som fick agera bussning efter att ha tagit av yttermåttet en millimeter i svarven.

Med svingen ordentligt på plats och stötdämparinfästningarna fixade så började jag pyssla med stötdämparfästen till svingen.

Hade några små bitar med U-profil aluminium i bra kvalité liggande i garaget men såklart inte rätt mått. Profilen är 60x40 yttermått så den är väl så bred. Lite mätning och ritande av pappmallar så var det fram med bågfilen och börja kapa. Efter ett tag så hade jag två halvor som såg ut något sånt här:

stötdämparfäste 1.jpg

Inget märkvärdigt direkt. Visst hade man kunnat få fräst två jätteporriga fästen men för ändamålet duger detta hur bra som helst.

Sen var det bara en fråga om att svetsa ihop halvorna. Jag som inte svetsat aluminium på hundra år och absolut inget som var smått och "känsligt" så var jag lite nervös att attackera det jobbet själv till en början men jag tog det lugnt och metodiskt och testade lite inställningar först på en bit av samma material tills jag hittade lagom strömstyrka och kände att jag hade koll på materialet bättre.

Svetsarna vann inga skönhetspris men dom sammanfogade halvorna till en ny U-profil som nu i sin tur kan svetsas i svingen, det jobbet tänkte jag dock lämna över till en gammal jobbarkompis åt farsgubben som svetsat aluminium betydligt mer än vad jag har. Gjort lite förarbete och slipat bort anodiseringen samt måttat upp vars fästena ska sitta.

stötdämparfäste 2.jpg

Tror detta blir bra höjd på bakdelen samt vinkel på dämparna. Avviker inte fruktansvärt från original även om det är högre. Sjunker såklart ihop en del när den väl står på marken och med förare på.

översikt 2.jpg

I övrigt så var jag i dagarna och sonderade terrängen gällande blästring av ram (och fälgar) samt pulverlackering. Då firman jag brukade blästra hos förut har lagt ner så var jag osäker på om det fanns någon som gjorde det längre hemma i stan. Tack och lov var det några killar som höll på med det och gärna tog emot MC- och bilgrejjer att blästra och inte bara större industrijobb som de flesta andra firmor.

Om jag lyckas få svingen svetsad i dagarna framöver samt hinner få framdäcket jag beställt så tänkte jag försöka få ner hojen på marken och provsitta och känna att allt känns rätt. Har även beställt hem fotpinnar från Raask nu samt diverse annat.

Nu närmast ska jag försöka tillverka sista förstärkningarna till ramen och svetsa dom samt tillverka nya styrstoppar för gaffeln, därefter bär det av till bläster och pulverlack.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Viktor! Precis som vanligt, och sedan jag träffade din förförra hoj på Kemora 2008, så har jag imponerats av dina byggen...och det blir ju inte direkt sämre med åren :)

Det blir sååå snyggt!!!
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Viktor! Precis som vanligt, och sedan jag träffade din förförra hoj på Kemora 2008, så har jag imponerats av dina byggen...och det blir ju inte direkt sämre med åren :)

Det blir sååå snyggt!!!

Tackar och bockar Niklas!

Första Suzuki projektet blev lite av ett trial-and-error projekt (som många första projekt blir, oavsett objekt). Många bra grejjer man lärt sig sedan dess, både hur jag vill att det ska se ut och hur jag ska bära mig åt för att komma dit. :tummenupp

Raask fotpinnarna ligger då i posten nu så dom dyker väl upp någon gång under nästa vecka förhoppningsvis.

Köpte även en tråkig och väldigt dyr detalj från staterna på eBay: hastighetsmätardrivningen till framfälgen. Gamla Laverda saker är inte jättebilliga tyvärr... $150 för ett komplett kit, då är det enda jag behöver klura på en hastighetsmätarvajer men det bör vara betydligt enklare än att snickra ihop en egen mekanisk drivning till originalmätaren.

Beställde även efter ett tail-tidy kit från Japan till en hyggligt billig peng. Priset var så pass bra och såg väldigt gediget ut så jag tänkte att jag skiter i att bocka en egen dito.

Ska se om jag eventuellt svetsar stötdämparfästen på svingen själv imorn, i så fall kastar jag upp lite bilder på kvällen om jag inte skäms för mycket över hur svetsarna ser ut.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Tackar och bockar Niklas!

Första Suzuki projektet blev lite av ett trial-and-error projekt (som många första projekt blir, oavsett objekt). Många bra grejjer man lärt sig sedan dess, både hur jag vill att det ska se ut och hur jag ska bära mig åt för att komma dit. :tummenupp

Jag minns att du började riva toppen, på parkeringen och laga till vad det nu var, knaster?. Hur många gör det på en bandag?:kär:kär:kär:tummenupp
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Lite OT-nyfiken här...varför "Kawasaki GPz900R från 1987 med ZRX1200S motor"?
Har de inte ungefärligen jämförbara prestanda, de två motorerna?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jag minns att du började riva toppen, på parkeringen och laga till vad det nu var, knaster?. Hur många gör det på en bandag?:kär:kär:kär:tummenupp

Ja just det... hade slarvat med någon justerskruv till ventilspelet och så hade den åkt ner i någon oljekanal i blocket. Lyckades fiska up justerskruven med en teleskopmagnet som någon lånade ut, kanske var det du Niklas? :tummenupp

Lite OT-nyfiken här...varför "Kawasaki GPz900R från 1987 med ZRX1200S motor"?
Har de inte ungefärligen jämförbara prestanda, de två motorerna?

Det är korrekt och motorerna är i mångt och mycket likadana invändigt och utvändigt, men jämförbar prestanda vet jag inte. Original så har nog 1200R/S motorn drygt 10 hästar mer och nästan 30Nm mer vridmoment. Dessutom har 1200R/S motorn sin användbara effekt längre ner i varvtalsregistret än 900R motorn. Modernare motordimensionering med längre slag och större borr.

Finns en del quality of life uppgraderingar också vad gäller kylning och smörjning om jag inte minns galet som åtgärdat diverse barnsjukdomar från 900R motorn. Yttre toppsmörjning till kamaxlar, m.m.

Annan växellåda också, GPz:an har en 6-växlad låda, ZRX:en har en 5-växlad. Bättre? Sämre? Ingen aning. :näsblod
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top