REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 50 av 50
  1. #41
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 såld Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    7 438
    Citat Ursprungligen postat av Tegel1432 Visa inlägg
    Är det bara jag som tycker det låter som överkurs för en fz6 för gatubruk?
    Nej det enklaste är ju att följa Yamahas rekommendation.
    Citat: Men tänkte kolla med er vilken olja jag ska ha i min maskin? Fått fram att det ska va API SG och JASO MA slut citat.
    Har du nått tips om var han inhandlar API SG och JASO MA ?

    Själv tycker jag det här är ganska lugnt. Såg på en mack i somras några killar med en "större amerikanare" från ca 50- eller 60-talet. I bakluckan hade dom rejäla dunkar. Jag frågade om det var olja (för klara kamnockar, kamsläpor) med det var det inte.
    Det var blytillsats för att blanda i bensinen för att klara vad jag tror var ventiler och ventilsäten.
    Senast redigerat av Comeback den 2020-10-23 klockan 20:58.
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales
    MotoGP 2020: 1. Quartararo 2. Marc Marques 3.Vinales

  2. #42
    hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    hedesunda
    Hoj
    6
    Inlägg
    12 214
    Citat Ursprungligen postat av Comeback Visa inlägg
    Det var blytillsats för att blanda i bensinen för att klara vad jag tror var ventiler och ventilsäten.
    Mera korrekt - för att de motorer med gjutjärnstoppar med sätesytan fräst direkt i gjutjärnet inte skall slitas i förtid. Det var den enda anledningen till blyad bensin, dvs TEL. Snålhet från dåtidens tillverkare att inte montera stålsäten.
    /anders gsf1371 gsf1200 gsf1200 vs1400 GPz1100b1 GSX600F s60t5awd firebirdx2

  3. #43
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    i skogen
    Hoj
    YZF1000R
    Inlägg
    2 520
    Citat Ursprungligen postat av hannuse Visa inlägg
    Det skulle vara intressant att veta i vilket skick oljan egentligen är vid byte i en modern motor?
    Vi analyserar oljan i elbranschen i dom stora transformatorerna, för att se hur den mår.
    Konceptet kommer egentligen från större entreprenadmaskiner, typ gruvindustri och motsvarande.
    Har en avlägsen kompis som jobbar med det, och där är varje maskin en individ, som inte har något bytesintervall för oljan, utan den analyseras, och byts när det behövs.
    Han verkar rätt passionerad, så på sin egen bil har han flyttat ut filterhållaren, och satt en annan typ av filter (som han tycker var bättre), och kör med oljeanalys på den.
    Det är klart, har man resurserna så....
    Men det intressanta är att när jag pratade med honom så hade han kört 8000mil och inte bytt olja ännu, men däremot filter några gånger.
    Det var en ny volvo XC70, och Volvo ville inte vara med på experimentet, så han sa att garantin är nog borta.
    Men helt klart ett intressant koncept, och han har ganska bra körningar, pendlar längre sträckor, så i annat fall kan det bli åt andra hållet, tätare oljebyten.
    Förlåt för OT, men jag fick en tidslucka i mitt hemmakontor
    Det har en bekant testat på en ny Volvo 745 Turbo. 34000 mil utan oljebyte eller kamremsbyte.. Testet upphörde då en av sönerna till min bekant testade gränsen till vad en Volvo Turbo motor klarar av utan oljetrycket.

    Men en bensin Turbo motor från Volvo klarade som sagt 34000 mil utan någon som helst servis mer än att fylla på den oljeskvätten som stog närmast när lampan tände sig.

  4. #44
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2019
    Ort
    Linköping
    Hoj
    Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S & Suzuki GSX1100EF -84
    Inlägg
    815
    Någon amerikansk hotrod-tidning som jag läste på sent 70-tal eller möjligen väldigt tidigt -80 testade ett antal olika motorer utan olja.
    Först varmkördes alla med rätt olja i och så tappades den ur och motorerna fick gå med en konstlast, någon vattenpumpgrej om jag minns rätt.
    Näst längst gick en Cheva 283cui och längst gick en Volvo B18 eller om det ev var en B20.
    Den stängde de av för att de tröttnade på att vänta.

  5. #45
    Medlem Old Badgers avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Utanför Sötälje
    Hoj
    Engelska sporthojar
    Inlägg
    5 099
    För många år sedan hände det att man hade vadslagning på hojträffar om hur långt en japansk motor kunde gå utan olja.
    Hojträffar för oss som inte förstått att vi kör skit och borde köpt japanskt!
    Hittar inget sånt snabbt på nätet men två hyfsade...



    Blodgivare
    http://www.manxradio.com/radioplayer/am/


    "You know the main thing in Life?
    A SENSE OF HUMOUR
    Lose that, and you´re done."

  6. #46
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Upplands Väsby
    Hoj
    1994 Suzuki GSX1100F
    Inlägg
    945
    Citat Ursprungligen postat av Old Badger Visa inlägg
    För många år sedan hände det att man hade vadslagning på hojträffar om hur långt en japansk motor kunde gå utan olja.
    Hojträffar för oss som inte förstått att vi kör skit och borde köpt japanskt!
    Hittar inget sånt snabbt på nätet men två hyfsade...



    Tips. Gå med i min klubb MCE. Detta gör vi varje år vid klubbkåken

  7. #47
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Ja
    Hoj
    Ok
    Inlägg
    2 573
    Citat Ursprungligen postat av PeterDeleter Visa inlägg
    Tips. Gå med i min klubb MCE. Detta gör vi varje år vid klubbkåken
    Coolt.
    Lottar ni fram vem som får offra en motor?

  8. #48
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Upplands Väsby
    Hoj
    1994 Suzuki GSX1100F
    Inlägg
    945
    Citat Ursprungligen postat av zoda Visa inlägg
    Coolt.
    Lottar ni fram vem som får offra en motor?
    Nä, det är en "skrotbil" som får sätta livet till med vadslagning när den ger upp

  9. #49
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 såld Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    7 438
    Citat Ursprungligen postat av hannuse Visa inlägg
    Det skulle vara intressant att veta i vilket skick oljan egentligen är vid byte i en modern motor?
    Varierar nog:
    Det här hände på 1980-talet. Bilägaren jag åker med beklagar sig:
    Dom säger på verkstan jag måste byta kamaxel för jag kört med för lite olja. Men det har jag inte. Varenda gång oljelampan lyser rött åker jag in på en bensinsattion och köper en liter olja och häller i.
    Jag bad bilägaren stanna bilen, öppna motorhuven och så drog jag upp och visade den kruttorra oljestickan.
    På nästa bensinstation fylldes det på mera olja. Och oljestickans funktion förklarades.

    En Volvo eDRIVE diesel, som servats helt enligt instruktionerna, ramlager ras efter 20000 mil.

    Eller
    https://www.theguardian.com/money/20...l-oil-problems
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales
    MotoGP 2020: 1. Quartararo 2. Marc Marques 3.Vinales

  10. #50
    Medlem Old Badgers avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Utanför Sötälje
    Hoj
    Engelska sporthojar
    Inlägg
    5 099
    Citat Ursprungligen postat av Comeback Visa inlägg
    Varierar nog:
    Det här hände på 1980-talet. Bilägaren jag åker med beklagar sig:
    Dom säger på verkstan jag måste byta kamaxel för jag kört med för lite olja. Men det har jag inte. Varenda gång oljelampan lyser rött åker jag in på en bensinsattion och köper en liter olja och häller i.
    Jag bad bilägaren stanna bilen, öppna motorhuven och så drog jag upp och visade den kruttorra oljestickan.
    På nästa bensinstation fylldes det på mera olja. Och oljestickans funktion förklarades.

    En Volvo eDRIVE diesel, som servats helt enligt instruktionerna, ramlager ras efter 20000 mil.

    Eller
    https://www.theguardian.com/money/20...l-oil-problems
    “I took my car in for a service only to be told it was almost empty of oil. It was refilled and I was told to bring it back after 3,000 miles, and it was the same story,” he says. “The dealer’s been great but Nissan’s been woeful. I am aware of other owners with the same problem, including one guy whose car was only driveable for six weeks out of the seven months he owned it. In the end he got so fed up he traded it in at a huge loss, just to get rid of it,” he says.

    https://www.theguardian.com/money/20...l-oil-problems
    Blodgivare
    http://www.manxradio.com/radioplayer/am/


    "You know the main thing in Life?
    A SENSE OF HUMOUR
    Lose that, and you´re done."

Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om du har ett trefasuttag, ofta 16A så kan du i det sätta ett grenutag med 3st 230V enfasanslutningar. Då har du 3 möjliga anslutningar med 16A i varje med en fas [...]

gundj
Vill du annonsera ovan? Klicka här