Olja till Yamaha FZ6-S 2008?

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Jag vill verkligen bara att det ska var inbillning - och det är det kanske också, men jag gjorde ett extra oljebyte på min hoj mellan servicearna för någon månad sedan och slog i Motul 7100 helsyntetisk 10w40, men upplever växellådan lite lite mer trögväxlad (ja nivån är korrekt) än med Castrololjan som JE68 pytsat i vid service. Men det är nog bara inbillning... tror jag...

Oavsett - köp olja med rätt klassning så är det lugnt. Själv får jag själaro med byte var 500:ade mil, så jag gör ett extra byte mellan service. Men min hoj går runt 1000 mil på ett år, i alla väder, korta och långa sträckor, så jag inbillar mig att jag inte har något att förlora på ett extra byte. Förmodligen i onödan, men som sagt själaro för 800 kr extra per år är billigt. Att det blev just Motul denna gång var för att testa då många pratar varmt om Motul.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Det skulle vara intressant att veta i vilket skick oljan egentligen är vid byte i en modern motor?
Vi analyserar oljan i elbranschen i dom stora transformatorerna, för att se hur den mår.
Konceptet kommer egentligen från större entreprenadmaskiner, typ gruvindustri och motsvarande.
Har en avlägsen kompis som jobbar med det, och där är varje maskin en individ, som inte har något bytesintervall för oljan, utan den analyseras, och byts när det behövs.
Han verkar rätt passionerad, så på sin egen bil har han flyttat ut filterhållaren, och satt en annan typ av filter (som han tycker var bättre), och kör med oljeanalys på den.
Det är klart, har man resurserna så....
Men det intressanta är att när jag pratade med honom så hade han kört 8000mil och inte bytt olja ännu, men däremot filter några gånger.
Det var en ny volvo XC70, och Volvo ville inte vara med på experimentet, så han sa att garantin är nog borta.
Men helt klart ett intressant koncept, och han har ganska bra körningar, pendlar längre sträckor, så i annat fall kan det bli åt andra hållet, tätare oljebyten.
Förlåt för OT, men jag fick en tidslucka i mitt hemmakontor :)
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Det skulle vara intressant att veta i vilket skick oljan egentligen är vid byte i en modern motor?
Vi analyserar oljan i elbranschen i dom stora transformatorerna, för att se hur den mår.
Konceptet kommer egentligen från större entreprenadmaskiner, typ gruvindustri och motsvarande.
Har en avlägsen kompis som jobbar med det, och där är varje maskin en individ, som inte har något bytesintervall för oljan, utan den analyseras, och byts när det behövs.
Han verkar rätt passionerad, så på sin egen bil har han flyttat ut filterhållaren, och satt en annan typ av filter (som han tycker var bättre), och kör med oljeanalys på den.
Det är klart, har man resurserna så....
Men det intressanta är att när jag pratade med honom så hade han kört 8000mil och inte bytt olja ännu, men däremot filter några gånger.
Det var en ny volvo XC70, och Volvo ville inte vara med på experimentet, så han sa att garantin är nog borta.
Men helt klart ett intressant koncept, och han har ganska bra körningar, pendlar längre sträckor, så i annat fall kan det bli åt andra hållet, tätare oljebyten.
Förlåt för OT, men jag fick en tidslucka i mitt hemmakontor :)

Låter rimligt om de milen skett under en inte alltför lång tid.
En bra olja har lång livslängd, mycket längre än de stipulerade intervallen, om fordonet används optimalt.
Tittar man på tung trafik så är en 6-8000mil ganska standard på bytesintervall men då går de relativt opimalt med, en privatbilist som kallstartar och kör några kilometer per dag tillhör inte de som går optimalt.

Tar man sen en hoj och blandar in en koppling och kanske med slirkoppling med så är det en helt annan sak än vad oljan skulle klara optimalt men då mest pga. föroreningar.
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Åh en oljetråd!

Du kommer att bli rekommenderad biltema racing 10w-40 och q8 sbk racing 10w-50. Någon galning kommer säkert nämna någon dyr motul olja och någon annan kör på begagnad fritösolja.

Jag brukar köra på biltemas. Lycka till! :)

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Om man räknar Peters plåtburksolja i samma kategori som fritösolja så har jag fått alla rätt.

BINGO!

Vad vinner jag?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag ska berätta vad som är bäst efter nästa säsong.
Min ena Ducati har en liten antydan till klickande ibland när jag växlar.
Den körs på OKQ8 SBK15W-50.
Nästa oljebyte skall jag krossa spargrisen och hälla i Motul 300V.

Så framåt september 2021 ska jag berätta om det blev någon skillnad.
Enligt Motultillbedjarna skall min nästa sommar på den hojen bli som att inträda i paradiset, fan vet.
Banhojen får fortsätta på OKQ8.

Det som är viktigt är att inte köpa bilolja. Den innehåller friktionssänkande tillsatser som sabbar kopplingen.
Jag tror att många som säger att Biltemaolja sabbade hojen helt enkelt köpte fel flaska.

OBS Motuls 300v olja är en kortlivad racingolja. De innebär att den har stenbra men kortlivade friktionssänkande tillsatser. Efter mycket forskande på den oljan hittade jag ett svar från Motul att den klarar max halva livslängden mot Motul 7100. Jag körde bara 350 mil med den och de rek av många insatta tävligssnubbar världen över. Efter 350 mil gatåka kan den va bet sämre än en 7100 olja.
De är samma sak med andra racingoljer de är svinbra kortare stund vs gatolja.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
OBS Motuls 300v olja är en kortlivad racingolja. De innebär att den har stenbra men kortlivade friktionssänkande tillsatser. Efter mycket forskande på den oljan hittade jag ett svar från Motul att den klarar max halva livslängden mot Motul 7100. Jag körde bara 350 mil med den och de rek av många insatta tävligssnubbar världen över. Efter 350 mil gatåka kan den va bet sämre än en 7100 olja.
De är samma sak med andra racingoljer de är svinbra kortare stund vs gatolja.

Japp, vet det. Och den kommer nog inte att gå så långt innan byte, att jag ens tänker hälla i den är bara för skojs skull.
Glömde i tidigare inlägg att Suckijuckin får biltemaolja och verkar trivas med det.
 

CooperCorgi

Medlem
Gick med
22 Jan 2016
Ort
Ja
Hoj
MT-09 2021
Oljeteådar är alltid roliga! Jag kör på SBK Racing 10w50. Bra olja som erkänt funkar bra i just min typ av motor (KTM stånka). Oljan är lätt att få tag på (Swedol med flera) samt att den är billig så jag kan byta flera gånger för en rimlig kostnad.
Då det alltid blir olja kvar vid byte så byter jag ogärna märke om allt funkar som det ska. Går motorcykeln bra på det som är i så hade jag försökt få reda på vilken olja som använts senast och kört på samma typ, förutsatt att det är rätt klassning och det.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag är av åsikten att så länge som oljan har rätt eller högre klassning och rätt viskositet så funkar det. Byter man olja enligt intervall och inte kör på varvstopp 90% av tiden så håller grejerna. Många upplever att de får en annan känsla i koppling och växellåda efter byte till ett annat oljefabrikat. Jag har själv upplevt det men ser det inte som problem, snarare en smaksak. Ser ingen poäng med att köra mineralolja eller delsyntet. Prisskillnaden är låg och tekniskt sett finns det bara fördelar med hylsyntet.

Kör, och har nästan alltid kört, Biltema racing 10w-40. Jag kör året runt, i stort sett varje dag och har aldrig behövt ställa hojen pga väder. Aldrig haft problem med något som är i kontakt med motoroljan.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

API är väl en organisation som jobbar med olja ? Och man skriver väl inte ner sina egna produkter. :D

Tillverkarna av motorer kan ha en annan uppfattning.
Det här är en BMW servicebulletin från 1998 när den gamla API SG oljan med mera antislitage medel (tex ZDDP #) för att skydda svårsmorda delar som kamaxelnockar och kamsläpor började ersättas med den mer miljövänliga API SJ oljan (med mindre ZDDP o.s.v. för att öka livslängden på katalysatorn, livlängdsmålet för katalysatorn är 150000 miles, ~25000mil).
http://faq.f650.com/GSFAQs/Photos/MiscPhotos/285598-SJ-Engine-Oil-Not-Approved.pdf

När BMW S1000RR fick kamaxelras efter ca 2500 mil i Motorrads 5000mila test
kom jag direkt att tänka på moderna miljöanpassade oljor.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
API är väl en organisation som jobbar med olja ? Och man skriver väl inte ner sina egna produkter. :D

Tillverkarna av motorer kan ha en annan uppfattning.
Det här är en BMW servicebulletin från 1998 när den gamla API SG oljan med mera antislitage medel (tex ZDDP #) för att skydda svårsmorda delar som kamaxelnockar och kamsläpor började ersättas med den mer miljövänliga API SJ oljan (med mindre ZDDP o.s.v. för att öka livslängden på katalysatorn, livlängdsmålet för katalysatorn är 150000 miles, ~25000mil).
http://faq.f650.com/GSFAQs/Photos/MiscPhotos/285598-SJ-Engine-Oil-Not-Approved.pdf

När BMW S1000RR fick kamaxelras efter ca 2500 mil i Motorrads 5000mila test
kom jag direkt att tänka på moderna miljöanpassade oljor.

De är just därför jag kör en olja med så mycket zddp som möjligt. Jag kör nu OK/Q8 sbk racing som alla andra på detta forum mest pga priset på 20l dunk. Men jag har även spetsat den med en flaska Lucas oil zddp tillsats. Just sbk racing oljan är populär bland bilåkare också för den innehåller rel hög halt zddp. Läser man på Porscheklubben i europa så rek de den till en massa porschar även nyare som är känd för att slita ner lyftare och kammar.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Är det bara jag som tycker det låter som överkurs för en fz6 för gatubruk? :va
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top