Framdäck. Duger det jag har liggandes?

Goeras

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2020
Ort
Falun
Hoj
Honda VTR1000F
Hej! Ny på både motorcykel och forumet.

Har en VTR1000f -01 som förstahoj och behöver byta framdäck.
Fick tag på ett Michelin Pilot Street för en bra peng.
Men nu så här i efterhand börjar jag fundera om det verkligen duger till? Kan jag köra på det framdäcket eller ska jag låta det samla damm och köpa ett annat?

Tänker att det "borde" duga då jag varken är någon fartdåre eller pressar på bana men vill samtidigt inte åka runt på undermåliga däck heller..
Lite input i frågan mottages tacksamt av er som har lite mer koll.
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Modellen i sig är det inget fel på men kolla när det är tillverkat och hur mycket mönster som är kvar. Kolla också om det är jämnt slitet.

Ålder står märkt på däcket med år och vecka i en oval märkning.

Edit: vecka och år ska det vara. Format VVÅÅ
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Tittar man på michelin.se så är det framtaget för små motorcyklar i stadstrafik. Har mest hört talas om pilot power bla så jag hade köpt ett sådant om jag skulle ha michelin. Själv är man en Pirelli eller Dunlop-fan
 

Goeras

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2020
Ort
Falun
Hoj
Honda VTR1000F
Tack för snabba svar. Tillverkat V39 år 2019, förvarat i lagerlokal och senaste 2 månaderna i en carport. Fortfarande inplastat så rent åldermässigt är det ingen fara. Tänkte mer på att det är max 210kmh (inte för att jag åker nå fortfare) och efter lite googlande fick jag intrycket av att det va mer gjort för "mindre hojar" vad det ny betyder?

Men det är alltså helt i sin ordning att kränga på och köra med det? Däckmönstret va iaf detsamma som nuvarande däck.
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Tittar man på michelin.se så är det framtaget för små motorcyklar i stadstrafik. Har mest hört talas om pilot power bla så jag hade köpt ett sådant om jag skulle ha michelin. Själv är man en Pirelli eller Dunlop-fan
Jag blandade ihop Street och Road. Så glöm mitt inlägg. Jag vet inget om street...

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

Goeras

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2020
Ort
Falun
Hoj
Honda VTR1000F
Tack för svar. Det va det jag fick fram också efter lite googlande.. kanske bättre att beställa nytt och sälja iväg "street" däcket igen?
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Men det är alltså helt i sin ordning att kränga på och köra med det? Däckmönstret va iaf detsamma som nuvarande däck.
Det skulle jag inte kalla det. Fyll i en tabell på en sida och välj modellanpassat däck

Eller kolla de jag nämnde ovan motorcycle-parts-warehouse i england. Fint betyg och på Ebay sedan 2009
 
Last edited:

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Jag kollade upp Street nu. Det är bara klassat med H (max 210kmh). Jag tycker att du ska kolla vidare. Det lämpar sig inte till en 1000-hoj.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Kolla vilken vikt däcket är klassat för. Har för mig att det var ett sådant som satt nymonterat bak på en FZ6 jag köpte för några år sedan. Klarade inte vikten, blev för varmt, tappade luft och började delaminera i 120 knyck. Ganska otäckt, även om det gick bra.
 

Goeras

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2020
Ort
Falun
Hoj
Honda VTR1000F
Va in på michelin.se nu jag också. Stog ju bokstavligen att det va tillverkat för mindre motorcyklar i stan. Så jag köper nytt och bygger en gunga åt ungarna av streetdäcket eller nåt.
Får helt enkelt skylla mig själv när jag impulshandlar utan att kolla upp saker innan.
 

Goeras

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2020
Ort
Falun
Hoj
Honda VTR1000F
Tack för tipset! Bra sida och bra priser. Blev ett Michelin Pilot Power 3 därifrån, blir nog bra.
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Tack för tipset! Bra sida och bra priser. Blev ett Michelin Pilot Power 3 därifrån, blir nog bra.
Du kan kolla mynetmoto och mcdäckonline också. Priserna varierar en del mellan olika märken på olika sidor.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Tack för tipset! Bra sida och bra priser. Blev ett Michelin Pilot Power 3 därifrån, blir nog bra.

Blev det motorcyclewarehouse? Hoppas de sköter sig och du får ditt däck relativt fort, annars är det mitt fel :hihi

Tänkte köpa nästa däck därifrån men då via deras Ebay-sida. Har ej köpt något av dem än men haft bra mailkontakt med en "polite" säljare som lade ner en del tid på min fråga.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Du kan kolla mynetmoto och mcdäckonline också. Priserna varierar en del mellan olika märken på olika sidor.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Mynetmoto hade ett set (2 däck) pilot power till Hayabusa för 2100kr, satan vad billigt, vad är frakten tro?...
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Mynetmoto hade ett set (2 däck) pilot power till Hayabusa för 2100kr, satan vad billigt, vad är frakten tro?...
Bra fråga, det var några år sedan jag beställde där ifrån. Men jag vill minnas att de alltid var lite billigare än däckonline om man beställde mer än ett däck.

Jag skulle också vilja slå ett slag för Dexon.se om man behöver däck med kort varsel. Oftast leverans till dörren dagen efter.

Carlbarks försöker också ta sig in på däck marknaden med låga priser. Men deras utbud är lite spretigt och hemsidan är kass. Men värt att slå ett öga på om man vill spara lite pengar.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top