Täcka hojen över vintern.

TePe13

Medlem
Gick med
4 Oct 2020
Ort
Mariestad
Hoj
Honda VTR 1000 -06
Jag bor i lägenhet och har hojen i ett av de garage som tillhandahålls.
Dessa är ju kallgarage utan skiljeväggar.
När bilen fick stå inne så va det aldrig att det kändes fuktigt eller så.
Nu undrar jag om jag ska täcka över hojen eller om den ska stå fritt.
Mina funderingar är ju om det möjligtvis kan bli fuktigt under ett täcke i ett kallgarage.
Hur hade ni hanterat er hoj i detta?
ef9cb7f82f8d9d74df27d47b10ea90e6.jpg


Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Ett kapell med ventilationshål för luftcirkulation kanske inte är fel?
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Låter mina stå i kallgarage utan att täcka över så får eventuell fukt fläktas bort då det inte är speciellt tätt i mitt kallgarage.
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Ett lakan för att slippa för mycket damm o smutts som ofta flyger runt i ett sådant garage, det behöver inte gå ned så långt på sidorna utan mest uppe över styre ock sadel mm.
Tät plast föreställer jag mig kan orsaka mögel mm.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Ett lakan släpper igenom ganska mycket smuts. Risken är att man får fina korn mellan tyget och lacken. Sen åker tygstycket fram och tillbaka när grannarna öppnar och stänger sina portar.

Snickra ihop en ram av enkelt virke runt hela cykeln och lägg en presenning på träramen med luft mellan cykel och ram.
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Jag har 10-12 grader i garaget hos min syster och hade ett kapell från xl-moto för utomhusbruk. Funkar säkert bättre utomhus, men tyckte att det kunde "klibba" mot lacken ibland, och då var det inte fukten utan materialet var med lite friktion liksom, som mjukt gummi. I år kör jag lakan som täcker 80 procent.

Du kommer ev ha mer fukt, så kanske bättre med syntetiskt material för dig? Lakan kan jag lätt rista av då och då.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Sopa bort löven.
Tvätta och vaxa.
Smörj in gaffelbenen mot packboxarna. Packboxarna kan fastna vilket du då märker på våren när du rullar ut hojen.
Smörj kedjan.
Ladda batteriet.

Titta till hojen då och då för att kolla hur fuktigt och dammigt det är. Om det inte var fuktigt när bilen stod i garaget så är det nog inte det när du ställer hojen där heller.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Har du tillgång till el?
Jag har ett 25W värmelement under kapellet, som håller kondensen borta.
Men har man inte tillgång till el så faller ju den lösningen bort, men det ser ut som att du har det.
 

TePe13

Medlem
Gick med
4 Oct 2020
Ort
Mariestad
Hoj
Honda VTR 1000 -06
Har du tillgång till el?
Jag har ett 25W värmelement under kapellet, som håller kondensen borta.
Men har man inte tillgång till el så faller ju den lösningen bort, men det ser ut som att du har det.
Ja el har jag.

Funkar det bra?
Har du på det dygnet runt hela vintern?

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Ja el har jag.

Funkar det bra?
Har du på det dygnet runt hela vintern?

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Hej.
Ja, det fungerar mycket bra, står på golvet, under motorn.
Håller kondensen borta, och med det korrosionen.
Jag har på det under hela förrådsställningen, dygnet runt.
25W blir knappt 20kWh per månad, så kostnaden är försumbar.
 

TePe13

Medlem
Gick med
4 Oct 2020
Ort
Mariestad
Hoj
Honda VTR 1000 -06
Hej.
Ja, det fungerar mycket bra, står på golvet, under motorn.
Håller kondensen borta, och med det korrosionen.
Jag har på det under hela förrådsställningen, dygnet runt.
25W blir knappt 20kWh per månad, så kostnaden är försumbar.
Vad har du för kapell?

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.

Smart knep som hannuse hade, kolla det först och främst!

På din bild såg det ut som ett "termogarage" utan värme, men där tio garagegrannar kommer hem med varma bilmotorer vid kl 17-18 varje eftermiddag. Har man då ingen värmare hannuse-style så tänk på att ha fullt i tanken så du slipper kondens.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Hej.
Ja, det fungerar mycket bra, står på golvet, under motorn.
Håller kondensen borta, och med det korrosionen.
Jag har på det under hela förrådsställningen, dygnet runt.
25W blir knappt 20kWh per månad, så kostnaden är försumbar.

Inte för att vara sån men en kontinuerligt värmeproducerande produkt som står på dygnet runt känns som att be om att det ska börja brinna...?

Enligt mig bör ett fordon stå antingen kallt eller varmt hela tiden då många större temperaturskillnader brukar ha stor effekt på materialen då fukten kommer och går. Har sett många hojar som stått under silvergarage i sthlm 8månader per år utan större problem.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Inte för att vara sån men en kontinuerligt värmeproducerande produkt som står på dygnet runt känns som att be om att det ska börja brinna...?

Enligt mig bör ett fordon stå antingen kallt eller varmt hela tiden då många större temperaturskillnader brukar ha stor effekt på materialen då fukten kommer och går. Har sett många hojar som stått under silvergarage i sthlm 8månader per år utan större problem.
Håller med.
Men speciellt när temperaturen svänger kring nollan finns stor risk för kondensbildning.
Att bara tillföra lite värme, gör stor skillnad i sådana miljöer.
Vi gör så för att skydda elektronisk utrustning i elnätet ute i fält, som är monterade i skåp.
Värmeelement är gjort för kontinuerlig drift, så det börjar inte brinna.
Ska ta fram en länk på det.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Hej igen.
Jag for med lite osanning, mitt senaste element har 50W, men också en termostat som kopplar från vid +20 grader.
Fördelen med denna jämfört med min tidigare på 25W, är att denna har en färdig kapsling.
Klipp bara av en apparatsladd från gamla rakapparaten, eller ta någon annan sladd, ojordad fungerar bra och blir smidigt.
https://www.elfa.se/en/ptc-heating-90x110x60-mm-thermostat-stego-06010-00/p/11085906
 

Stonemountain

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2019
Ort
Östergötland
Hoj
Honda CBR 954 RR Fireblade
Hej igen.
Jag for med lite osanning, mitt senaste element har 50W, men också en termostat som kopplar från vid +20 grader.
Fördelen med denna jämfört med min tidigare på 25W, är att denna har en färdig kapsling.
Klipp bara av en apparatsladd från gamla rakapparaten, eller ta någon annan sladd, ojordad fungerar bra och blir smidigt.
https://www.elfa.se/en/ptc-heating-90x110x60-mm-thermostat-stego-06010-00/p/11085906

Detta är väl samma som en frostvakt vilket går att köpa på många ställen eller?
Jag säljer belysning och i vissa skåp om styrningen sitter i skåpet måste vi ha det då styrutrustningen kräver +5 grader.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Inte för att vara sån men en kontinuerligt värmeproducerande produkt som står på dygnet runt känns som att be om att det ska börja brinna...?

Enligt mig bör ett fordon stå antingen kallt eller varmt hela tiden då många större temperaturskillnader brukar ha stor effekt på materialen då fukten kommer och går. Har sett många hojar som stått under silvergarage i sthlm 8månader per år utan större problem.

Så är det, bilar som står i varmgarage rostar mer än de som står i kallgarage. Växlingen mellan kallt ute och varmt i garaget skapar kondens och därmed en grund för fukt och rost.
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Hade förra hojen i ett sånt garage, körde med Biltemakapell men hade inte "virat in" hojen i det. Hade lagt en plastpinne längst bak som höll upp kapellet så det inte låg direkt på sätet för jag inbillade mig att det var bättre så.

Regnar det inte in så är det nog ganska lugnt..
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top